Edward: 'Alle wereldrecords in handen, maar het kan beter'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Edward: 'Alle wereldrecords in handen, maar het kan beter'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 08:41

http://www.volkskrant.nl

Afbeelding
Edward en Totilas na de kur in Aken.
foto: http://www.agnes-tenwolde.nl

Isabell Werth vindt puntenverschil tussen haar en Edward belachelijk.

Als een paard handtekeningen zou kunnen zetten, zou dat aan hem zijn gevraagd. Tijdens het prestigieuze CHIO in Aken ontstond een ware hype rondom Totilas. Samen met de Nederlandse ruiter Edward Gal heeft het duo nu op alle dressuuronderdelen het wereldrecord in handen. Gal kreeg 24 keer tien punten en kwam uit op de onwaarschijnlijke totaalscore van 90,964 punten.

‘Het kan nog hoger’, zegt Gal. ‘Maar het wordt steeds moeilijker mijn eigen records te verbeteren.’ Eerder haalde Gal in Londen al een keer 92 punten. ‘In theorie zou de volle 100 punten haalbaar moeten zijn. Ik heb voor alle proeven afzonderlijk al een keer een tien gehaald, maar ik heb dat nog nooit in hetzelfde concours gedaan.’

Met het schrijven van geschiedenis is de ruiter niet bezig. ‘Ik doe het uit liefde voor de sport en de paarden.’

In het traditionele dressuurland Duitsland werd Totilas bestempeld als een wonderpaard. ‘Vroeger had je het Anky-effect, nu is Totilas de mythe van het concours’, zegt Frank Kemperman, directeur van het CHIO in Aken en voorzitter van de internationale dressuurcommissie. ‘Het is fantastisch voor de dressuursport in Nederland. Laten we hopen dat de eigenaren het paard niet verkopen.’

Enkele maanden geleden waren er geruchten dat de eigenaren, Kees en Tosca Visser dat van plan waren. ‘Iedere ruiter droomt van zo'n paard’, aldus Kemperman. ‘Maar Gal heeft Totilas groot gemaakt. Hij is een fantastische ruiter. Als iemand anders op Totilas zou zitten, moet die dat eerst evenaren. Dat is een bijna onmogelijke opdracht.’

Zelf maakt Gal zich geen zorgen over een eventuele verkoop van Totilas. ‘Ik heb daar goede afspraken over gemaakt. Tussen Totilas en mij klikt het. Dat is heel bijzonder en niet uit te leggen. Onze combinatie maakt ons zo uniek en succesvol.’

Het succes roept ook jaloezie op. De voormalig Duitse wereldkampioene Isabelle Werth vond het bij het prestigieuze CHIO in Aken belachelijk dat haar score ruim tien procent lager lag dan die van Gal.

Ze rekende dit vooral de jury aan. Volgens Kemperman werd Werth op dat moment door emoties overmand. ‘De tijd van Isabell Werth en Anky van Grunsven is nou eenmaal een beetje voorbij. Ze krijgen nog steeds hoge punten van de jury, maar nieuwe ruiters krijgen nog hogere punten. Als je altijd vooraan hebt gereden, is dat moeilijk te verkroppen.’

Ook Gal denkt dat een ruiter niet altijd aan de top kan blijven staan. ‘Over een aantal jaren zal dat ook bij mij gebeuren, dan word ik ingehaald door de jonge garde.’

De WK in Kentucky zijn Gals belangrijkste evenement dit jaar. ‘Iedereen gaat er vanuit dat ik standaard win, maar er kan in twee maanden nog van alles gebeuren. Bovendien is het de eerste keer dat Totilas een vliegreis moet maken. Het is nog maar afwachten hoe hij daarop reageert.’

Edward en Totilas met hun kur in Aken.

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:51

Vind het echt geweldig van hem dat hij altijd zulke heerlijke nuchtere en down to earth antwoorden geeft en ook altijd stilstaat bij het feit dat succes zo over kan zijn. Je werkt tenslotte met een dier en die kan iedere dag anders zijn (overigens doen de meeste topruiters dat).

Al hoop ik uiteraard dat de zegetocht nog jaren door gaat! Enne, mocht je een goed opvolger zoeken: ik heb een erg goede staan :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:52

super geschreven....idd het word tijd voor nieuwe ruiters die ook eens de top mogen rijden..
het is idd gewoon zo dat de tijd van anky/isabella geweest is of misschien straks weer terug komt.

maja eerlijk is eerlijk we zien liever een totilias dan warum nicht.
t is gewoon de uitstraling die een paard ook moet hebben..

en idd wie weet wat er gebeurt als tot ze eerste vlucht moet maken wie weet hoe hij daar wel op reageert..
ze zijn en blijven beesten...

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:54

Wat blijft hij toch altijd nuchter... Ben niet zo'n dressuurfan, maar deze combinatie doet mij bijna altijd kippevel krijgen...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:55

Wel grappig dat het bij Anky over het Anky-effect gaat en dat bij Edward iedereen gek is van zijn paard, terwijl hij dat paard zo laat lopen ;)

kimmetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:00

Echt super van Edward en Totilas en heerlijk dat hij er zo lekker nuchter onder is!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:02

Ik vond het commentaar bij de NOS wel grappig :+
Als mensen in de hekken klimmen dan is het niet ...... en niet ...... (sorry de namen weet ik niet meer) maar dan is het TOOT *D

Gelukkig is Edward zo nuchter om te beseffen dat ook hij ooit ingehaald zal worden door de jongere ruiters :j misschien moet Isabel maar eens met hem gaan praten ;)

Afwezig

Re: Edward: 'Alle wereldrecords in handen, maar het kan beter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:05

Leuk interview :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 09:07

miep1979 schreef:
Ik vond het commentaar bij de NOS wel grappig :+
Als mensen in de hekken klimmen dan is het niet ...... en niet ...... (sorry de namen weet ik niet meer) maar dan is het TOOT *D

Het was ook wel erg grappig om te zien dat er in Aken steeds dranghekken tevoorschijn werden gehaald en geplaatst zodra Totilas richting de ring moest :D
Vlak voor zijn kur waren ze alvast preventief neergezet :')

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:12

Blijft een superpaard die Totilas, hij wil volgens mij echt zó enorm graag!! Lijkt steeds alsof hij zweeft en enorm lichtvoetig is.

Enige is dat ik nog steeds raar vind is dat hij zo enorm met zijn voorbenen 'maait', heb er verder geen verstand van maar dit valt mij altijd op.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:13

Geweldig, krijg gewoon kippenvel als ik naar het filmpje kijk :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:15

heerlijke nuchtere reactie wat ik leuk vind aan totilas is dat hij zo nuchter op dat publiek kan reageren af en toe gaat het echt los op de tribune en dan loopt hij er heel nuchter bij weg. volgens mij is het ook een enorm fijn paard om mee weg te rijden. hij ziet er zo lichtjes uit.

ik vind dat edward hem geweldig rijd en dat het een super team is.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:26

buster4ever schreef:
maja eerlijk is eerlijk we zien liever een totilias dan warum nicht.
t is gewoon de uitstraling die een paard ook moet hebben..

Isabel reed met Satchmo. :j

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:30

Kippenvel!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:42

Ik denk dat B 4 ever een voorbeeld stelde aan een van Isabel's paarden.... ;)

Maar ik vind t echt een ongelofelijke combinatie. Wát een beweging en controle.... Kan ik een goed voorbeeld aan nemen! :P

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:45

ik zit nu al te wachten op een concurrent (of meerdere!?!?!) voor Totilas.. meerrrrr van dit soort heeerlijke paarden. Wat een genot om naar te kijken. Krijg nóg steeds kippenvel... snap die dranghekken wel.

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:53

Wat een leuke reactie van Edward :)
Het is misschien moeilijk te accepteren voor Isabell, maar haar paarden zijn gewoon een stuk minder dan Totilas (en op dit moment bijna alle paarden).

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:55

In Duitsland hebben ze Girasol die in opkomst schijnt te zijn.
Hoor je goede verhalen over :))

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:58

Die is ook van Gribaldi toch?
Heb ik wel eens een filmpje van gezien, maar heb ik niet zo'n wauw-gevoel bij als bij Totilas :o

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:06

Maar dat is ook nog niet zo lang een combinatie uiteraard.
Waar heb je dat filmpje gezien?

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:07

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:13

Ah tof!
Ik ga m vanavond even bekijken. Dank u!

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:16

Leuk stukje, beetje jammer van Isabel om ze te denken. Gun het Edward (en zijn team) van harte, hoe vaak zat hij er telkens niet bijna bij en werd er weer een goed paard onder zijn kont vandaan verkocht. Hij werkt al jaren keihard en krijgt nu eindelijk waar hij recht op heeft <3 . En ik vindt het wel leuk dat het nu eens niet Anky of Isabel is, Imke rijdt ook super met Sunrise. Adelinde ook. En die jongen uit Australie, Bret Parberry, gaat ook hoge ogen gooien denk ik.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:18

het is gewoon een super team!
geweldig paard met geweldige ruiter.
prachtig om naar te kijken.
hoop dat ze nog vaak mogen winnen :D

en tja, Isabel is jaloers,.. logisch,.. :D
maar wel een kinderachtige reactie, ze was gewoon niet goed genoeg,.. hard maar waar

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:24

Ik zou Anky wel eens op Totilas willen zien eigenlijk. Kijken wat er dan zou gebeuren.