Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 09:36

www.montrealgazette.com / Nieuwsredactie

Twee paarden zijn afgelopen maandag overleden tijdens het grote Canadese evenement "Calgary Stampede", waarbij ook paarden worden ingezet.

Een volbloed die voor een huifkar liep, kreeg maandag een hartaanval en stierf ter plekke. Later die middag, brak een paard genaamd Sinder Mountain, de rug tijdens de rodeo, en zakte vervolgens in elkaar. Hij werd direct geeuthanaseerd. Zijn ruiter, cowboy Steed Cline: "Ik voel me wel een beetje naar, maar dit is nu eenmaal de rodeo en het leven gaat door. Het kan nou eenmaal niet allemaal perfect gaan."

Nog geen vierentwintig uur voor de dood van deze twee paarden, stierf er eveneens een paard tijdens dit tiendaagse evenement. Amazone Amy Carver brak haar schouderblad en liep ernstig hoofdletsel op tijdens de team cattle penning, waarbij haar paard om het leven kwam.
Haar paard, een quarter horse, verloor tijdens de wedstrijd opeens het bewustzijn en struikelde. Carver viel van het paard en kwam op haar hoofd terecht, waarna het paard over haar heen rolde.

"Amy ligt op dit moment op de intensive care en we zijn optimistisch over haar herstel," aldus haar familie in een verklaring.

Een woordvoerder van het festival: "Dit waren twee ontzettend moeilijke dagen voor ons. Het is altijd vervelend om dieren te verliezen. We behandelen ze als familie."

Maar mensen van dierenwelzijnsorganisatie Calgary Animal Right, zijn van mening dat deze ongelukken voorkomen hadden kunnen worden. "Dit is precies waarom wij tegen dit soort evenementen zoals de rodeo zijn. Wanneer mensen dieren voor entertainment gebruiken, dan krijg je dit. Ieder jaar sterven er weer dieren."

Maar de woordvoerder van de Calgary Stampede blijft volhouden dat de ongelukken niet konden worden voorkomen. "We zijn allemaal van streek, maar staan nog volledig achter onze aanpak wat betreft het welzijn van de dieren."

In 2009 kwamen eveneens dieren om het leven tijdens dit evenement.
Toen vonden drie paarden en een stier de dood.

Anoniem

Re: Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:38

Waarom word dit evenement uberhaupt nog gehouden? als er ieder jaar dieren dood gaan.. Echt belachelijk dit..

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:41

het gaat alleen maar om het amuseren van mensen en het geld..niet om de dieren..helaas..het is altijd hetzelfde liedje! bah..
Laatst bijgewerkt door AdnerB op 13-07-10 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:41

belachelijk als ze die dieren zogenaamd als familie behandelen dan doe je zoiets niet!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:44

Anoniem schreef:
Waarom word dit evenement uberhaupt nog gehouden? als er ieder jaar dieren dood gaan.. Echt belachelijk dit..

Nou de eerste dood vond plaats voor de huifkar, paard kreeg een hartaanval. Dat kan altijd gebeuren. En het 3de paard verloor het bewustzijn en struikelde.

Zijn in mijn ogen nou niet echt rodeo-gerelateerd :n

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:45

Ik ben er 4 jaar terug geweest en toen werd er erg netjes met de dieren om gegaan tijdens dit festival.
Een hartaanval kan je niet plannen of voorkomen. De reden waarom een paard het bewustzijn verliest is sowieso niet duidelijk en naar mijn idee kan je daar ook weinig aan plannen.

2 enorme pechgevallen dus maar niet iets wat je kan voorkomen naar mijn idee. Wat er vorig jaar is gebeurd kunnen wij ook niet zien.

De stampede is een enorm evenement. In Nederland hebben we qua grootte niet eens iets vergelijkbaars. Hoe kunnen wij dan beslissen dat het niet door mag gaan?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:47

2 van de 3 sterfgevallen hadden niks te maken met de Stampede, dat had op ieder ander moment ook kunnen gebeuren...Dus om nou te zeggen dat het maar meteen afgeschaft moet worden vind ik een beetje kort door de bocht genomen. Dan moet je de Grote Prijzen, de Olympische Spelen met die belachelijk hoge en brede, bijna onneembare hindernissen ook afschaffen want hoeveel paarden daar wel niet van geblesseerd raken...
Daarbij komt ook nog dat de meeste rodeo bronco's een betere verzorging krijgen dan een willekeurig paard in particulier bezit.

Captain

105159 schreef:
belachelijk als ze die dieren zogenaamd als familie behandelen dan doe je zoiets niet!

Precies.. :n

Abeltje77

De hartaanval en het neervallen... tja, dat is misschien niet direct rodeo-gerelateerd.

Maar dat paard dat zijn rug brak... dan moet ie toch wel gekke dingen gedaan hebben, en elk rodeopaard is volgens mij tijdens zo'n rodeo zo ontzettend volledig in paniek. Dat wens je geen enkel paard toe.

Mag voor mij onmiddelijk verboden worden, die achterlijke rodeo's.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:50

Rodeopaarden werken 8 minuten per jaar. Ze worden speciaal gefokt, zijn kapitalen waard en paniek? Dat geloof ik niet. Ze worden gefokt om te bokken. Zoals springpaarden gefokt worden om te springen. En die breken ook wel eens been bij de landing.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:51

hoe had dit voorkomen kunnen worden dan?

ongelukken gebeuren in alle onderdelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:53

Ibbel schreef:
Rodeopaarden werken 8 minuten per jaar. Ze worden speciaal gefokt, zijn kapitalen waard en paniek? Dat geloof ik niet. Ze worden gefokt om te bokken. Zoals springpaarden gefokt worden om te springen. En die breken ook wel eens been bij de landing.

8 minuten per jaar?des te meer kans op blessures.
ik dacht altijd dat het bokken kwam door die strakke riem bij de lies van het paard?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:53

Die paarden die ik op bijvoorbeeld animalplanet bij 'uncut' zie zijn niet gefokt om te bokken, dat zijn wilde dieren die niet meer weten waar ze het zoeken moeten, zo zijn die door het dolle.

Als ze gefokt zijn om te bokken, waarom hebben ze dan een 'singel' om hun lies die de boel lekker op moet naaien?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:58

hier staan foto's van het evenement.

De paarden zien er goed uit en netjes verzorgd. En overal kan wat fout gaan misschien verkeerd geland of iets anders na een sprong.

http://cs.calgarystampede.com/stampede-now/photos.html

echt eng lijken de paardne het niet te vinden. Over de riem achter zeg ik maar niets

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:00

knappe man op die foto :+

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:00

Dus omdat er maar 1 paard echt door de rodeo om het leven is gekomen maakt dat het minder erg?
In de grote prijzen bij het springen/dressuur heb ik haast nooit gehoord dat een paard overleden is.. Eigenlijk nog nooit zelfs. Wel blessures, maar dat is wat anders dan een gebroken rug.

Ongelukken gebeuren, natuurlijk.. Maar ik ga mijn kop niet in het zand steken dat rodeo wel erg extreme bewegingen zijn die het paard maakt. Dat in combinatie met vaak ( dus niet altijd) slecht passend tuig en soms zelfs van die riemen naar de ballen/flanken.. En dan hoor en zie je ook nog eens beelden dat ze soms met een schok apparaat te werk gaan.. Ook al is dat niet toegestaan, dat mensen er uberhaupt aan denken om zoiets te doen..

Dat bokken gaat zo heftig er aan toe, dat kan je niet vergelijken met het nemen van een hindernis, waar volledige controle is en het allemaal op een juiste maat is gezet dat een paard goed uitkomt.. Dat is een totaal andere sport, dat kan je niet vergelijken.

Er zijn natuurlijk veel meer springwedstrijden dan rodeo wedstrijden en de risico's zijn totaal anders. Zo ben ik op elk evenement te vinden en op elke springwedstrijd op hoog niveau hier in de buurt en de ernstige blessures kan ik op 1 hand tellen.. Echter, als je googled op rodeo, zie je de meest vreselijke dingen.

Trouwens als die paarden gefokt zijn voor het bokken, waar zijn die riemen dan voor nodig :) Als ze het leuk zouden vinden, zou een beetje aanmoediging toch al genoeg zijn, net zoals bij het springen? Als je mijn merrie zo'n riem omdoet, kan ik je vertellen dat ze ook een mooie rodeo show weg zal geven.
Rodeo op zich vind ik niet erg, maar de controles mogen van mij 10 keer strenger, dat het onmogelijk is om met slecht tuig aan te komen,schokapparaten etc.

Ben die foto's aan het kijken.. Maar waarom bijt deze man in zijn oor? Ik snap hem niet, wat heeft dat voor nut?
http://farm5.static.flickr.com/4068/465 ... 4e88d8.jpg

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:07

ben ik ff blij dat ik geen familie van die vent ben....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:12

Nessah, moeten we het dan ook hebben over bepaalde trainingsmethoden van dressuur en springen?
Daar vallen net zo goed blessures waardoor het paard wordt afgekeurd, om maar te zwijgen over gelekte foto's.

Ja bij rodeo is de kans groter dat een paard direct dood gaat. Maar bij springen/dressuur/of wat dan ook kan een paard altijd indirect doodgaan als gevolge van een langlopende blessure. Paard staat stil, krijgt medicijnen enz enz.

Maandanlang pijn hebben of ineens doodvallen.
Ik zou mijn keus wel weten voor mijn paard.

Aan elke tak van paardensport zit een risico. Bij de 1 is het in de ring, bij de ander bij de training.
Laatst ging de pony van prins William dood tijdens polo. Zullen we polo ook maar verbannen dan?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:19

Klopt, dat zeg ik ook in mijn bericht. In elke tak is er een risico, maar de risico's liggen heel anders. Ik heb ook duidelijk vermeld dat ik niets tegen rodeo heb, maar de controles zouden strenger mogen wat mij betreft. Dat je die beelden van slecht tuig en schokapparaten niet meer ziet.

Maar weet jij er meer van? Want puur interesse, die paarden zijn voor het bokken gefokt.. Waarom dan die riem? En weet je ook waar dat bijten in de oor voor is? Het is puur interesse, ik heb geen verstand van de rodeo en oordeel puur op wat ik lees en zie op de foto's van de link.

Trouwens, ik heb nergens gezegd dat de sport verboden moet worden.. Aub wel goed lezen, heb alleen gezegd dat de controles van mij strenger zouden mogen zijn :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:24

Nessah, zijn ze dat dier niet aan het aansingelen en de pijn 'verplaatsten' naar het oor zodat hij diegene niet slaat die hem aansingelt. Dus dat bijten als een soort praam gebruikt.

Ik moet zeggen dat 2 van de 3 paarden niet de dood vonden aan het rodeo zelf. Daarbij komend, een ongeluk kan iedereen overkomen, ook als je recreatie rijdt door de bossen, dressuur of springen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:29

God, krijgen we nu alwéér zo'n rel topic over de rodeo's...... voorgaande heb ik al tot in den treure alles uitgelegd....
Probeer dit naast me neer te leggen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:30

De bekrompenheid van sommige bokkers straalt toch weer van de berichten af. Voordat je commentaar gaat geven op een evenement als een rodeo, verdiep je eens even in de klasses die bij een rodeo worden uitgeschreven. Team Penning en Cutting zijn onderdelen die een goed getraind paard vereisen, en de ruiters zijn heel zuinig op hun dieren. Bucking Bronco's worden speciaal voor dat onderdeel gefokt, weten precies wat ze doen moeten en zijn goed op conditie. Paarden die vallen, bewustzijn verliezen of een hartaanval krijgen kunnen in elke discipline voorkomen. Sterker nog, zelfs op mijn oude manege stortte een manegepony in elkaar (tijdens de les met kind op zijn rug) omdat zijn hart het begaf....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:32

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:37

Inderdaad, die 2 dode paarden hadden waarschijnlijk anders dood op stal gelegen.. Dat soort dingen zijn tragisch maar niet te wijden aan de rodeo.

Hoezo mag er niet een puntje van kritiek zijn op de riemen bij de flanken? Dat puntje heb je bij andere topics over de slof,S&T etc. Ik vraag me echt de meerwaarde van die riem af. Waarschijnlijk om het paard nog meer te laten bokken (?), maar ik snap dat persoonlijk niet zo ( net als slof etc is gewoon niet mijn ding, kan toch :) )

Daarnaast veroordeel ik de rodeo niet, mits er goede controle is. En die controle is imo wat te laag.. Want je ziet teveel stomme beelden, die voorkomen zouden moeten worden. Je kan niet alles voorkomen, dat weet ik. Dat kan in geen 1 sport.

Daarnaast is het een nieuwsbericht waarbij paarden zijn overleden, dat er dus ook minder leuke reacties komen is niet meer dan logisch. Als dit topic over de eventing of springen o.i.d. zou gaan, zouden er ook dit soort berichten komen.

@Cassidy: Ik zal die topics zo eens bekijken :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:37

Noisy schreef:
2 van de 3 sterfgevallen hadden niks te maken met de Stampede, dat had op ieder ander moment ook kunnen gebeuren...Dus om nou te zeggen dat het maar meteen afgeschaft moet worden vind ik een beetje kort door de bocht genomen. Dan moet je de Grote Prijzen, de Olympische Spelen met die belachelijk hoge en brede, bijna onneembare hindernissen ook afschaffen want hoeveel paarden daar wel niet van geblesseerd raken...
Daarbij komt ook nog dat de meeste rodeo bronco's een betere verzorging krijgen dan een willekeurig paard in particulier bezit.

Zo denk ik er ook over! Het is heel spijtig, maar inderdaad twee van de drie gestorven paarden hadden op elk ander moment hetzelfde voor kunnen hebben.