Het was alweer eventjes geleden dat Laurens van Lieren voor het laatst een wedstrijd op Zeeuwse bodem reed. ,,Een jaar of zes terug", rekende de voormalige Europees dressuurkampioen aan de vooravond van zijn rentree in zijn geboorteprovincie uit.
In 2005 verruilde hij Stal Hexagon uit Schore voor Stal Zegwaard in Rijswijk. Met zijn paard Hexagons Ollright (v. Rubiquil) trok hij de wijde wereld door, zijn andere viervoeters waren nog niet toe aan wedstrijden die er toe deden.
Gisteren tijdens Zeeland Outdoor in het Zeeuwse Nieuw En St. Joostland was hij eindelijk terug. Van Lieren is na enkele omzwervingen bij de President Dressage Stables uit Stad aan 't Haringvliet in Zuid-Holland beland. Ollright is verkocht aan een Engelse amazone, maar hij heeft aan de oevers van het Haringvliet tal van nieuwe talenten tot zijn beschikking.
Daardoor mocht zijn Zeeuwse rentree er gisteren zijn. Met Presidents Avanti reed Van Lieren overtuigend naar de zege in de wedstrijd voor vijfjarige paarden. De jury beloonde hem en de United-zoon met 79,30 procent, 0,7 procent meer dan Yoni de Vette met Alonso en 2,5 procent meer dan Raz Nitzani met Hexagons Adonie. Het was Van Lierens derde zege in vier wedstrijden met de bruine hengst.
In Stad aan 't Haringvliet is de voormalige Hexagon-ruiter bezig met wat hij het liefst doet: paardrijden. In Rijswijk hield hij zich enige tijd bezig met het fokken van paarden, maar dat bleek toch niet was hij zocht. ,,Wat ik nu doe, is wat me voor ogen staat. Ik werk op een fantastische stal, met een goed management en een goede organisatie. Ik krijg alle hulp die ik nodig heb."
De Zeeuw is daarom van plan er lang te blijven. ,,Ik ben helemaal niet honkvast, maar in Zeeland voel ik me het presttigst. Toen ik laatst een paar keer over de Haringvlietdam reed, besefte ik hoe dat komt. Als ik water zie, word ik rustig. Dan heb ik het gevoel dat ik thuis ben."
Van Lieren is niet in vaste dienst bij de stal in Stad aan 't Haringvliet. Hij moet de paarden op een hoger niveau brengen. Als ze dan verkocht worden, deelt hij in de winst. ,,Ik heb de kennis, zij hebben het kapitaal", vat hij de formule samen.
Eén paard heeft die reis al volbracht. De goedgekeurde KWPN hengst Citango (v. Contango) is verkocht naar Duitsland. Hij werd vorige maand Nederlands kampioen met Citango in de klasse ZZ Zwaar. ,,Geen probleem", vindt Van Lieren. ,,Ik heb de opvolgers al klaar staan."
Een van die opvolgers is Presidents Avanti. Een toptalent, denkt Laurens van Lieren. ,,Ik zou niet weten wat er nog aan ontbreekt. Dit paard is zo volmaakt als hij maar kan zijn op vijfjarige leeftijd. Hij beweegt apart, heeft veel uitstraling, een enorme wilskracht en een groot atletisch vermogen. Wat dat betreft vergelijk ik hem weleens met Totilas. Ook die herstelt heel snel van een inspannning en kan heel veel aan."
Dat wordt algemeen erkend. Afgelopen vrijdag nog kreeg de viervoeter een 8,3 voor zijn verrichtingen tijdens de Pavo Cup. En eerder won hij al twee van de drie voorwedstrijden voor het officieuze NK (de Subli Cup) voor vijfjarige paarden. En gisteren won hij opnieuw, met een recordscore. ,,Avanti was een beetje leeg", vond hij desondanks. ,,Waarschijnlijk door het warme weer. Maar dat geeft niet. Avanti is een gewoon paard. Er waren vandaag meer paarden die het moeilijk hadden."
Dankzij de zege is Van Lieren nu helemaal zeker van een plaats op het NK. Mocht hij daar een goede prestatie neerzetten, dan is volgend jaar het WK voor jonge paarden een mooi doel. Normaal gesproken gaan er vijf Nederlandse combinaties naartoe.
Als stadtenaar moet ik toch wel even vermelden dat we in zuid holland leven en niet in zeeland!!! Wel leuk dat als ik uit het slaapkamer raam kijk laurens zie hobbelen! weer eens wat anders!
Sammie
Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-10 10:14
Met de Zeeuwse bodem wordt ongetwijfeld de wedstrijd in St. Joostland bedoelt. Volgens mij staat er nl. nergens in de tekst dat Stad in Zeeland ligt.
Dit suggereert dat wel, hij blijft op die stal omdat hij zich het prettigst voelt in Zeeland:
"In Stad aan 't Haringvliet is de voormalige Hexagon-ruiter bezig met wat hij het liefst doet: paardrijden. In Rijswijk hield hij zich enige tijd bezig met het fokken van paarden, maar dat bleek toch niet was hij zocht. ,,Wat ik nu doe, is wat me voor ogen staat. Ik werk op een fantastische stal, met een goed management en een goede organisatie. Ik krijg alle hulp die ik nodig heb."
De Zeeuw is daarom van plan er lang te blijven. ,,Ik ben helemaal niet honkvast, maar in Zeeland voel ik me het presttigst. Toen ik laatst een paar keer over de Haringvlietdam reed, besefte ik hoe dat komt. Als ik water zie, word ik rustig. Dan heb ik het gevoel dat ik thuis ben."
euhm... citango is naar mijjn weten nog steeds van de familie brinkman in twello? heb daar niks gehoord van een verkoop... en zat er vanwerge mijn stage toch best dicht op