Archeologen hebben in het Zuid-Limburgse Borgharen een massagraf ontdekt met de resten van tientallen paarden uit de zestiende of zeventiende eeuw. Het is voor het eerst dat er in West-Europa een massagraf met zoveel paarden is gevonden. Mogelijk zijn de dieren gedood tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Ook zou het goed kunnen dat de dieren omkwamen bij de belegering van Maastricht in 1673 door de Franse koning Lodewijk XIV.
De paarden lagen gestapeld in een greppel van ongeveer veertig meter breed. Archeologe Angela Simons: "We hebben nagenoeg volledige skeletten blootgelegd. Ook hebben we hoefijzers gevonden." Tot nu toe hebben we archeologen geen paardentuig aangetroffen. Archeo-zoöloge Jessica Grimm spreekt van "een vondst die zijn weerga niet kent in West-Europa". De archeologen gaan de resten nog verder onderzoeken. De wetenschappers konden de leeftijd van de botten vaststellen door het radioactieve verval van koolstof in de skeletten te meten.
Update: Je kan hier een aantal radiofragmenten beluisten en een paar foto's bekijken.
Dat is zeker interessant, apart ook om al die foto's van die botten te zien! Moet er niet aan denken wat voor een klus het is geweest al die paarden in dat graf te krijgen!
Apart zeg..moet vast een luguber gezicht zijn geweest toendertijd..
Musiess
Geplaatst: 29-06-10 15:32
dit is zeker intressant! had ook wel ff willen kijken, helaas té verweg Ook ik zou graag foto's van de ijzers willen zien! Wat een botten zeg, eigenlijk zijn ze ook best groot:P nu weet ik dat de botten van paarden enz. groot zijn maar heb het tog niet echt voor kunnen stellen:Dnu heb ik ze gezien, dus ben tog beetje verbaasd(A)