Hittegolf: draag zorg voor dieren in deze temperaturen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hittegolf: draag zorg voor dieren in deze temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:59

www.grootwetteren.be

BLID, de Belgische Landelijke Inspectiedienst voor Dierenwelzijn uit Zonnegem, kreeg de laatste dagen al verschillende oproepen uit verschillende regio’s over dieren die in de aanhoudende hoge temperaturen verblijven.

Het meest worden paarden gesignaleerd die zonder schaduw op de weide staan. Voor paarden, pony's, koeien, geiten en schapen is schaduw en drinkwater noodzakelijk. Aangebonden dieren hebben niet de nodige bewegingsruimte om verkoeling te zoeken in de schaduw. Dieren kunnen zeer gevoelig zijn voor zonneslag.

Voor schapen is het ook nuttig dat deze zijn geschoren. Voor honden is het belangrijk dat ze zo weinig mogelijk vervoerd worden in warme auto's. Honden achterlaten in een auto is op dit moment helemaal uit den boze, de dieren raken dan oververhit en gaan dood.

Voor katten is het probleem minder, die zoeken wel een schaduwplekje in de tuin. Ze moeten wel genoeg drinken hebben.

Voor knaagdieren is het erg belangrijk dat de hokken, die gewoonlijk buiten staan, in de schaduw worden gezet en dat er voldoende water aanwezig is.

slimmerik

Re: Hittegolf: draag zorg voor dieren in deze temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:00

Las in de Telegraaf dat er weer veel honden het leven laten in geparkeerde auto's.... hoe is het toch mogelijk :n

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:01

Onze paarden gaan niet eens in de schaduw staan. Ook al kunnen ze daar komen. We zorgen er wel voor dat hun waterbak altijd vol is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 19:02

Mijn toendertijd (zwarte) paard heeft ooit eens een lichte zonnesteek opgelopen omdat de staleigenaar het een goed idee vond om hem met 32 graden in de volle zon te zetten. Ik haalde hem toen al schuimend van het zweet van het land af. 3 weken later had ik hem daar trouwens weg, dat was de druppel :o
Echt, schaduw en water is zo belangrijk met dit weer!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:03

Paarden van ons zijn ook gek op zon.... en onze labrador wil minstens 10 keer per dag naar buiten om in de zon te gaan liggen bakken.... om vervolgens oververhit naar binnen te komen waggelen en helemaal uitgestrekt op de koude plavuizen te belanden :D

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:04

Wij hebben overdag de sproeiers aan staan op de wei, als de paarden het warm hebben, gaan ze lekker zelf onder de sproeier staan om af te koelen. (om vervolgens in het zand te gaan liggen rollen :D )
Ze kunnen ook in de schuilstal gaan staan, maar dat doen ze dus niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:05

Mijn pony's gaan ook gewoon in de volle zon staan terwijl er volop schaduw is van heel veel grote bomen.Water hebben ze elke dag genoeg,heb 2 badkuipen vol in de wei staan voor 4 pony's.Wel word het water nu bijna dagelijks helemaal verschoond,je krijgt heel gauw groene aanslag in je water en het word snel lauw.Gereden word er overdag niet met hitte,vanaf 23 graden óf voor 10uur s'morgens of s'avonds na 7uur.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:06

Het is erg dat het gebeurd, maar het is goed dat er toch nog steeds voor gewaarschuwd wordt en dat mensen ook een beetje opletten.

Change_

Hier staat die van 8 tot 5 'binnen'.. Op in inloopstal van 4x4 met een stukje van 15x3 m. In de stal staat een flinke bak vers water en een ventilator die de stal lekker fris houd. Rond 5 uur weer naar buiten toe tot smorgens vroeg :) Als dadelijk de tempraturen weer dalen dan mag die gewoon de hele dag op de wei :)

Achterlijk om je paard nu in de volle zon te laten staan :=
Laatst bijgewerkt door Change_ op 28-06-10 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Noppert schreef:
Ze kunnen ook in de schuilstal gaan staan, maar dat doen ze dus niet.

Zo zie je weer hoe verschillend paarden zijn aangezien er bij ons gisteren 9 van de 12 binnen in de schuilstal stonden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 19:07

Schapen hier in de buurt zijn trouwens nog geeneens geschoren! Ze staan wel op het land dus hopelijk hebben ze iets aan het windje.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:14

hier staan ze ook wel in de wei maar je ziet sommige ook wel afzonderen en in de schaduw staan, gelukkig onbeperkt water op de wei.
Mijn konijnen staan in de schaduw en weten nog noiet waar ze het moeten zoeken van de hitte,
Mijn andere knaagdieren in de garage hebben een ventilator daar staan die nu lekker aan staat

en mensen die hun honden nu meenemen in de auto die zijn zot ;(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:17

onley schreef:
Mijn konijnen staan in de schaduw en weten nog noiet waar ze het moeten zoeken van de hitte

Dat had ik bij de mijne ook verwacht maar die lijken er niets om te geven grappig genoeg.
Zal wel komen omdat ze in de winter binnen konijnen zijn en dus eigenlijk nooit onder de 20 graden leven.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:20

Hier hebben we de luxe dat ons paard om 11 uur naar binnen gaat, en rond 6 uur weer naar buiten gaat.
Kunnen ze overdag in de koelte van de stal verblijven en dan 's nachts buiten blijven. Geen last van zon of vervelende steekbeesten.
Ideaal :)

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:21

Schapen hebben het vaak koeler als ze hun vacht nog hebben hoor! Die beschermt ze uitstekend tegen de brandende zon en werkt super isolerend. Met als gevolg dat ze het dus met vacht vaak lekkerder hebben als zonder. Onze schapen worden nu wel geschoren (we hebben er 500), maar we moeten er ook rekening mee houden dat ze in de schaduw kunnen, anders verbranden ze zich in die felle zon.
M'n paard staat graag in de zon, maar de shetlanders daarintegen, staan juist weer graag onder een boom.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:25

bij ons wordt het ritme inderdaad ook omgedraaid als het zo achterlijk warm is: overdag op stal en 's nachts op de wei.
en dan overdag misschien een half uurtje de wei op onder toezicht zodat ze ook nog wel even van het zonnetje kunnen genieten, maar niet te lang.

en voor de rest worden hier thuis ijsblokjes in het drinkwater van de ratjes gedaan en wordt het water minimaal 3 keer ververst als het zo warm is

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:26

Mijn paard staat sinds zondag aan huis, en hij komt zijn stal niet in. Schaduw heeft hij aan de stal ook voldoende van het grote stalgebouw, maar nee meneer staat lekker heel de dag te bakken in de zon. Hij drinkt wel erg veel en ik zorg dus ook steeds dat hij vers water heeft. Zijn melkmuiltje wordt wel iedere ochtend met factor 30 ingesmeerd. hehe :)

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:28

ik heb gelukkig rond de middag wel schaduw in mijn weide. ik zorg ook altijd voor vers drinkwater. maar ze gaat zelf niet eens in de schaduw staan. maar gelukkig heeft ze wel de keus, andere paarden bij ons op stal hebben geen keus om in de schaduw of de zon te staan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:29

onley schreef:
en mensen die hun honden nu meenemen in de auto die zijn zot ;(

dat ligt er maar helemaal aan wat je gaat doen ;)
als ze bij mij nu meegaan ,gaan ze mee om te zwemmen, dan zitten ze achterin met beide ramen vol open,heerlijke wind in de bakkus, en daarna lekker plonzen en terug weer windhappen ,wat ze heerlijk vinden :D

thuis mogen ze op het balkon of waar dan ook in het huis, de badkamer zet ik speciaal voor ze open in de zomer zodat ze de koude vloer kunnen gebruiken
maar die mafketels gaan altijd op het balkon in de zon liggen :+

paarden hebben 3 grote bakken met water en liggen ook volop languit in de zon :Y)
nou is mijn paard licht van kleur dus dat scheelt heel veel! :j

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:30

orion_ schreef:
Hier hebben we de luxe dat ons paard om 11 uur naar binnen gaat, en rond 6 uur weer naar buiten gaat.
Kunnen ze overdag in de koelte van de stal verblijven en dan 's nachts buiten blijven. Geen last van zon of vervelende steekbeesten.

wou dat we dat bij ons op stal konden invoeren. onze stal-eigenaar vind dat niet snel nodig, dat is wel jammer....ik kan mijn paard moeilijk in haar eentje overdag op stal zetten en 'savonds buiten, dat vind ik zielig. staat ze daar de hele dag alleen in haar stal.....dus nee, dat is ook geen optie.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:31

Mijn paarden kunnen 24u per dag naar buiten. In de stal is altijd vers water door automatische drinkbakken. Met dit warme weer gaan ze overdag veel binnen staan lekker in de schaduw en 's nachts buiten slapen .. ideaal

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:32

We hebben 1 paard wat knettergek wordt bij daglicht op stal..... Maar vannacht blijven ze ook buiten.... wel met groot hangslot op hek..... er wordt van alles gejat hier :(

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:35

Onze paarden kunnen makkelijk in de schaduw staan.
Vanochtend trof ik ze daar ook aan.
Water is er genoeg want ze staan bij een meertje.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:35

De keren dat ik in de wei was met dit weer stonden ze inderdaad in de volle zon. Maaarrrrr ik ben er niet de hele dag. Zag gister bijvoorbeeld dat één van de merrie's toch even met haar hoofd in de schaduw van een boom ging staan tukken.
Ik vind het gewoon een prettiger idee dat ze in ieder geval de mogelijkheid hebben. Het staat ze verder vrij om te kiezen waar ze gaan staan, maar dreigen ze oververhit te raken dan is er schaduw in de buurt.

Heb ooit één ruin gehad die ik tollend van ellende in de wei aan trof. Een paar emmers water over zijn hoofd deed wonderen. Ik heb dus van kortbij meegemaakt wat het kan doen. Hij had overigens wel de beschikking over schaduw.

Ik kan ze niet verplichten maar weet dat ik er in ieder geval alles aan gedaan heb.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:36

orion_ schreef:

Die luxe hebben we hier ook, maar zolang ze geen last hebben van de dazen (lang leve de Loer) blijven ze lekker 24/7 buiten.
Ze kunnen de hele winter nog 's nachts op stal ;)