Legendarisch overleden filmpaard te koop via veilinghuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Legendarisch overleden filmpaard te koop via veilinghuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 09:45

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Roy Rogers, zijn vrouw Dale en Trigger.
foto: http://www.lisawallrogers.com

Een van de bekendste paarden ter wereld zal geveild worden door veilinghuis Christie's. Trigger, het bekende cowboy paard van entertainer Roy Rogers, zal naar verwachting tussen de 100.000 en 200.000 dollar op gaan brengen.

Er is echter een kleine "maar" aan: Trigger is al bijna 45 jaar dood.

De palomino ruin Trigger was met name in de Verenigde Staten een icoon.
Rogers en zijn vrouw hadden van 1951 tot 1957 een succesvolle tv show, en Trigger was een van de sterren.

Trigger (officiele naam: Golden Cloud) werd op 4 juli 1934 geboren op een kleine ranch. Drie jaar later, op 25 maart 1937, werd hij verkocht aan een bureau dat filmpaarden leverden. Een van zijn eerste optredens was in "The Adventures of Robin Hood', uit 1938, waarin hij met dameszadel door de vriendin van Robin Hood werd gereden.

Rogers zag deze film en was gecharmeerd van het paard. Hij besloot hem te kopen voor de prijs van $2500, toendertijd nog op afbetaling. Golden Cloud kreeg de naam Trigger: "Hij kon op een dubbeltje keren, en zou je dan nog 9 cent wisselgeld geven."

Rogers hoefde nooit de teugels, zweep of sporen te gebruiken op Trigger. Het paard reageerde zuiver en alleen op aanraking en bewegingen van de hand.

Trigger ging met Roy Rogers mee toen hij in drie maanden iedere grote stad van Amerika bezocht. Zijn carriere raakte in een stroomversnelling, en hij werd bekend als het "slimste filmpaard ooit". Trigger kon namelijk meer dan 100 truukjes doen, zoals tellen, de hoela dansen, knopen losmaken, schieten met een pistool of geweer, op deuren kloppen en lopen op zijn achterbenen.

Trigger had zijn eigen dure zadel, namelijk een Edward H. Bohlin zadel, ingelegd met zilver en echt goud. Dit zadel is eveneens te koop tijdens de veiling.

Trigger was van de partij in alle films van Roy Rogers, en dat waren er heel veel, namelijk 188; ook was hij de ster in de Roy Rogers show van NBC, die werd uitgezonden van 1951 tot en met 1957. Het paard had dan ook zijn eigen fanclub. De fanclub zette zich met name in voor oorlogsslachtoffers. Samen wisten ze miljoenen dollars op te halen.

Trigger stierf een dag voor zijn 31ste verjaardag, op 3 juli 1965, in de weilanden van Rogers.
Rogers wilde hem niet begraven, en besloot hem op te laten zetten. Trigger stond jarenlang tentoon in het Roy Rogers & Dale Evans Museum in Victorville, Californie. Ook valkmerrie Buttermilk, Palomino hengst Trigger Jr en Bullet, de hond van Rogers, werden na hun dood opgezet en tentoon gesteld voor het publiek. Helaas sloot het museum 12 december vorig jaar definitief zijn deuren.
Afbeelding
Trigger en Bullet in het museum.

Het Edward H. Bohlin zadel van Trigger zal naar verwachting tussen de 100.000 en 150.000 dollar op gaan brengen.
De veiling wordt gehouden bij Christie's New York, in samenwerking met High Noon Western Americana. Alle opbrengsten gaan naar de schuldeisers van het museum.

Roy Rogers stierf in 1998. Zijn familie nam de beslissing om het museum te sluiten. Er werd geprobeerd Trigger en verschillende andere grote stukken te verkopen, maar door de economische crisis lukte dit niet. De familie heeft laten weten het zeer op prijs te stellen wanneer Trigger en zijn zadel en hoofdstel samen worden verkocht.

Hoewel het museum dicht is, zal de zoon van Roy Rogers: Roy Rogers Junior, samen met zijn bedrijf "Golden Stallion" (vernoemd naar Trigger) doorgaan met zijn Roy Rogers tribute show.
"Het is jammer dat het museum dicht moest, maar de afgelopen twee jaar kwamen er zo weinig bezoekers, dat het financieel gezien niet meer te doen was. Mijn vader zei altijd: "wanneer het museum je geld gaat kosten, sluit het dan en ga verder op andere voet'.

"We hopen wel in contact te kunnen komen met de mogelijke kopers, zodat we af en toe nog in de gelegenheid zullen zijn om Trigger eens te bezoeken. Mijn vader hield oprecht veel van dat paard. Waar hij ging, ging Trigger. Het was onmogelijk hen te scheiden, want dan stopte Trigger direct met eten en weigerde hij zelfs te drinken. Toen Trigger stierf, stierf er een stukje van mijn vader met hem mee," aldus Roy Rogers Junior.

Klik hier en hier voor meer foto's van Trigger en het te verkopen tuig + andere opgezette dieren uit de show.

Enkele afleveringen van de televisie serie zijn nog te zien via youtube:

Captain

Re: Legendarisch overleden filmpaard te koop via veilinghuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:49

Wat een bijzonder paard zeg! :+:
Ben benieuwd... Vraag me af wie zo'n paard nou zou kopen en waarom?!

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:57

Het lijlt wel gewoon een knuffel.
Je zou niet zeggen dat het ooit een echt paard is geweest

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:59

Heel bijzonder...... al zou ik het nooit kopen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:06

dat youtube filmpje is mooi

laartje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:09

Ik ben benieuwd wie zoiets koopt! Want ik hoef geen opgezet dier in mijn kamer... :o

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:18

Dat paard lijkt wel nep... :\

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:22

Ja, idd vind de paarden en die hond er echt nép uitzien?!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 10:24

Tja, 45 jaar geleden waren de technieken nog niet zo goed als nu.
Ondanks dat vind ik hem nog wel knap opgezet hoor. Lijkt me moeilijk om een paard op die manier neer te zetten.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:25

Ja dat wel :j
Mijn schleich paardjes blijven met moeite staan, laat staan zo'n paard! :=

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:26

Gek om te lezen dat Trigger 1 dag voordat hij 31 werd is gestorven.
Mijn oude merrie Brigitte van de Laak stierf anderhalve dag na haar 31e verjaardag.
En ook Brigitte vd Laak en ik waren bijna 30 jaar samen.
Mijn paard heb ik laten cremeren.
Opzetten ging helaas niet, want ik zou dan niet hebben geweten waar ik haar neer moest zetten.
Maar wat Roy Rogers met Trigger had, had ik met mijn paard, vrienden voor het leven.
Ja als ik het geld had dan zou ik het wel willen kopen hoor, maar ja dan weer van....waar zet je het neer?
Ik vind het wel erg jammer dat het museum is gesloten.
Mijn lieve oude trouwe merrie Brigitte vd Laak is op 8 mei dit jaar gestorven, en ja ik mis haar nog elke dag.
Ze leeft voort in haar kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen.
1 Dochter van haar heb ik nog, Balinka van de Brooks, nu 17 jaar oud.
Rust zacht lieve brigitte

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:08

Pff ik zou beide paarden zo kopen,, trigger en buttermilk :p
Alleen tjha waar zet je ze?
( ik denk dat ik broer zijn kamer maar ga inpalmen, hij slaapt maar op de zetel ) maar ja helaas veel te duur.

Wel leuk verhaal en ook mooi om te lezen dat dat paard echt zijn trouwe vriendje was

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:14

Trigger en Mr. Ed zijn de aanstekers van mijn passie voor paarden met de palomino kleur!

Schitterend dieren alle twee.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:41

Cayenne schreef:
Ondanks dat vind ik hem nog wel knap opgezet hoor. Lijkt me moeilijk om een paard op die manier neer te zetten.

Nou, die renner, ik ben zijn naam even kwijt, die is ook jaaaaren geleden opgezet en die ziet er wel super uit... Maar goed, het vervoeren van zo'n dier dat opgezet is zal zo lang geleden ook wel moeilijk zijn geweest, dus waarschijnlijk is 'ie opgezet door iemand uit de buurt...
Vind het wel knap dat hij in die houding staat, zo te zien nog zonder andere ondersteuning ook.

Het zal me benieuwen wie hem koopt :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 11:43

Melsh schreef:
Cayenne schreef:

Nou, die renner, ik ben zijn naam even kwijt, die is ook jaaaaren geleden opgezet en die ziet er wel super uit... Maar goed, het vervoeren van zo'n dier dat opgezet is zal zo lang geleden ook wel moeilijk zijn geweest, dus waarschijnlijk is 'ie opgezet door iemand uit de buurt...
Vind het wel knap dat hij in die houding staat, zo te zien nog zonder andere ondersteuning ook.

Het zal me benieuwen wie hem koopt :)

Phar Lap bedoel je, en die is niet zo best opgezet.
Die zou eigenlijk "op tour" gaan, maar die kan niet worden vervoerd omdat ie dan uit elkaar valt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:49

Tsja, stevig zal 'ie misschien niet zijn, maar hij ziet er wel beter uit, vind ik. Hij staat ook al wel wat langer opgezet, sinds 1932 geloof ik.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:49

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:57

ElCid schreef:
Trigger/ Golden Cloud: Foaled 1932- Died 1965, dan is hij toch bijna 33 geworden?
Dat staat op het bordje bij zijn standbeeld. http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cg ... PIpi=79872

http://en.wikipedia.org/wiki/Trigger_(horse) Hier staat ook iets over hoe hij is opgezet.

Tja, voor de liefhebber met veel geld/ ruimte misschien een leuke aanwinst.

Mischien is hij dan bijna 33 jaar geworden, of toch 2 jaar later geboren.

Hmm, betaal liever geld voor een levend paard, zou wel passen in de woonkamer :j even de kattenklimpaal in een andere hoek... :j

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 12:01

bijzonder :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 12:03

Hij staat op Wikipedia ook als geboren in 1932 en overleden op 3 juli 1965.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 12:16

zag het staan El Cid, mischien een foutje van het veilinghuis, of de bron...

op zich wat macaber, de zoon van Trigger, Trigger jr (die officieel niet eens de echte zoon was van Trigger), is eveneens opgezet.
Die heeft hetzelfde zadel als zijn vader... zou hij ook te koop zijn?

yep, ook te koop :D Trigger junior $30,000 - $50,000.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 12:21

Misschien kunnen ze hem klonen met wat DNA uit het haar ofzo. :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 12:26

Lees ik net dat het zadel van Trigger al verkocht is...

Photo 1: (Lot 284) Roy Rogers’ spectacular Diamond Special Bohlin Saddle estimated at
$50,000 to $100,000 sold for $103,000.

Wat nog te koop is, of beter verkocht wordt vandaag of op een derde verkoop 14-07 as, is eenzelfde zadel maar dan die van Trigger jr.

bron: http://www.highnoon.com/images/HighNoon ... elease.pdf

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:08

Moet er niet aan denken een opgezet paard in huis ! :=

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:59

jeetje, wat appart zeg. Maar het lijkt me wel een prachtig paard. Jammer dat het museum gesloten is, maar ben erg benieuwd waar dit paard nu naartoe gaat, en hoeveel er voor wordt gegeven :j