Vijfjarige Haflingermerrie Alexandria is Wereldkampioene

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vijfjarige Haflingermerrie Alexandria is Wereldkampioene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:54

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl
Leo van den Bulck

De vijfjarige Nordtirol-dochter Alexandria is begin juni op de Haflinger Wereldtentoonstelling in het Oostenrijkse Ebbs uitgeroepen tot wereldkampioene. Deze titel heeft de merrie de komende vijf jaar in handen. Reservekampioene werd de vierjarige Desina (v. Novembernebel).

Opvallend genoeg werd na een lange schifting vooral het moderne type de uitgang gewezen. Kampioene Alexandria is een rastypische merrie die in de zeer ruime stap en voldoende sterke draf meer houding en meer kracht mag brengen. Het echt moderne type wordt door het korte voorbeen gemist. Reservetitelhoudster Desina zou korter in het hoofd mogen zijn en ook de bovenlijn mocht moderner. Ze heeft wel de beste bewegingen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:55

Een knappe prestatie...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:57

Hehe eindelijk eens nieuws over haflingers!

Even een foto gegoogled:
Afbeelding

Nog best modern vergelijken met mijn bolle :+

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:59

ik vind het altijd maar pompeus klinken : "wereldkampioen " als alleen hoogstens een buurland mee kan doen.je mag uiteraard ook vanuit venezuala meedoen, maar wie gaat er zoveel kosten maken voor een keuring ?? groot kampioen, of oostenrijks kampioen zou meer op de plaats zijn! ( in de VS kunnen ze er ook wel een houtje van)
knap paard, dat wel...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:07

'Opvallend genoeg werd na een lange schifting vooral het moderne type de uitgang gewezen. Kampioene Alexandria is een rastypische merrie die in de zeer ruime stap en voldoende sterke draf meer houding en meer kracht mag brengen.'

Wordt mijn haflingermerrie misschien ook nog populair! En jippie, het is mij eindelijk gelukt om een stukje tekst te markeren en plakken.

jokari

Re: Vijfjarige Haflingermerrie Alexandria is Wereldkampioene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:15

joepie, stappen ze eindelijk af van dat veel te moderne type.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:26

spicegirl schreef:
ik vind het altijd maar pompeus klinken : "wereldkampioen " als alleen hoogstens een buurland mee kan doen.je mag uiteraard ook vanuit venezuala meedoen, maar wie gaat er zoveel kosten maken voor een keuring ??
knap paard, dat wel...

Dit is wel degelijk de enige echte vijfjaarlijkse wereldtentoonstelling, gehouden in Tirol, de bakermat van de haflinger. Daar zijn deelnemers uit Oostenrijk (duh), Duitsland, België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Italië, Zweden, Slowakije, Polen, Denemarken, Zwitserland, Noorwegen, Hongarije, Monaco en zelfs de USA. Dat groepje lijkt mij mondiaal genoeg, niet? Bovendien zijn in de tribunes de overzeese gebieden (USA, Australië etc.) ook goed vertegenwoordigd.

Je hebt gelijk over het principe, maar niet in dit geval.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:50

zou ik eerst de deelnemers lijst moeten zien. een internationaal publiek, is geen internationale deelname.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:53

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:55

okay, neem ik mn woorden terug. :o is dit een uitzondering...

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:40

He wat leuk om eens een keer wat te lezen over de haflinger in het nieuws. Super dat ze weer wat afstappen van het hele moderne type. Maar ik vind deze dame nog steeds wel modern vergeleken met mijn dikkie. :)

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:06

Hoe zit dit dan? Ik vind het voor een wereldkampioene dan nog een redelijk negatief verhaal eigenlijk. Als je bij de shetten kampioen word, dan heb je zo'n mooie pony dat er eigenlijk alleen maar positieve punten kunnen benoemd worden. Maar dat is dan een plaatje om te zien, én kan super bewegen.
Een pony waar ze zo over zouden schrijven als deze Haflinger zou miss door haar mooie uitstraling een 1e premie krijgen, maar geen kampioen worden. Of er moet geen betere concurrentie zijn. Moet ik wel zeggen dat er veel toppers (shetten dan) in Nederland kampioen worden, maar dat de eigenaren geen zin hebben om er mee naar het buitenland te gaan. En er zit ook verschil in jureren en smaak in verschillende landen.
Ik wil niet negatief doen hoor maar het is een vraag, ik probeer me al wat langer te verdiepen in keuringen van andere rassen, maar vind het niet altijd even makkelijk. En als je er iemand naar vraagt mopperen ze alleen maar over vriendjespolitiek, maar dat zeggen ze bij de shetten ook al gauw maar met een echt goede pony kom je echt niet achteraan.
Heb pas nog iemand gevraagd over mn Fries, of ze kans zou hebben om ster te worden. Ze heeft ook wat korte voorbenen, en wat weinig schoft, diegene dacht dat ze daarom weinig kans had. Maar deze Haflinger word daarmee wel wereldkampioen? + maar voldoende bewegingen, ik snap er niet veel van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:13

Mooie prestatie!

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:18

goed van ze dat ze het moderne type de uitgang hebben gewezen, zo wordt dus maar weer duidelijk dat modernisering in sommige paarden rassen niet de bedoeling is.. erg goed dus dat ze voor een iets minder modern gefokte merrie zijn gegaan..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:21

AMEN! :D

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:44

Familie van mijn pony :D
Wel grappig, punten die ze noemen (ruime stap, krachtige draf maar wel met kort voorbeen) heeft mijn pony ook!

xCarolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:48

Mooi beestje :)!

Ben alleen toch meer van de moderne Haflinger ^^

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:58

xCarolaa schreef:
Mooi beestje :)!

Ben alleen toch meer van de moderne Haflinger ^^

Ja insgelijks.. vind dat moderne toch wel de toekomst... (hoop niet dat heel bokt over me heen valt met deze uitspraak :+ maar is puur persoonlijk)

JuutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:04

Ik vind het moderne juist minder; de sportpony's met haflingerkleuren :o Er tussen in vind ik dan wel weer mooi

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:07

Juut schreef:
Ik vind het moderne juist minder; de sportpony's met haflingerkleuren :o Er tussen in vind ik dan wel weer mooi

Hier ben ik het mee eens. Als je sommige haflingers ziet op keuringen die er met de eerste premie's vandoor gaan. Je zou haast zeggen dat ze een sportpony een ander kleurtje hebben gegeven. :+

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:07

Ik vind ook het echt moderne het mooist :) Maar ik vind het goed dat ze hun blik weer meer verbreden, zo wordt het moderne type niet te ver doorgefokt.

Shirly_Bob

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:29

Leuk beestje!
Eindelijk wat nieuws over de haflinger haha ;)