Koetsier uit Dalfsen zwaargewond na ongeluk met huifkar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Koetsier uit Dalfsen zwaargewond na ongeluk met huifkar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:56

www.destentor.nl

Een 61-jarige koetsier van 't Belsenspan is naar nu blijkt vorige week zwaargewond geraakt bij een ernstig ongeval met een huifkar.
Het bedrijf, gevestigd aan de Vennenbergweg in Dalfsen, is flink geschrokken van het ongeluk dat gebeurde tijdens een rondje in de huifkar in Lemele. De man vervoerde dementerende ouderen. Andere koetsiers nemen inmiddels de werkzaamheden van de man, die zeker tot het eind van de week met een zware hersenschudding in het ziekenhuis ligt, over.

Een gezellig ritje op de huifkar moest het worden, maar het eindigde in ellende. De koetsier van het familiebedrijf kreeg het ongeluk terwijl hij een huifkartocht leidde. In de huifkar zaten dementerende ouderen uit Nijmegen die een weekje op vakantie waren en in vakantiecentrum Imminkhoeve verbleven. Hoe het ongeluk is gebeurd, zal wel nooit helemaal duidelijk worden. Zeker is dat een teugel van de koets losschoot en de koetsier die wilde pakken. Daarvoor moest hij op de paarden leunen. Toen hij de teugel te pakken had, liepen de paarden uiteen en daardoor verloor de man zijn evenwicht. Het moet een geluk bij een ongeluk zijn dat de man de teugel te pakken had, want anders was hij in de wielen terecht gekomen. Nu hing hij onder de wagen. De paarden bleven kalm, maar sleepten de koetsier over een afstand van dertig meter over de grond.

Begeleidster van de ouderengroep, Lenie van de Arend, zat vooraan in de huifkar en zag het ongeluk gebeuren. Zij heeft meteen eerste hulp verleend en de koetsier bij bewustzijn gehouden. "Hij had een hoofdwond die heel erg bloedde. Ik heb de ambulance gebeld en het bloeden gestelpt totdat de ambulance er was." Volgens Van de Arend waren ook de ouderen erg geschrokken, maar bleven ze rustig. Ze vertelt dat er met de oude van de dagen veel over het ongeluk is gesproken. Ook slachtofferhulp is langsgeweest, om de ouderen bij te staan.

CarinaR

Re: Koetsier uit Dalfsen zwaargewond na ongeluk met huifkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:16

Ochjeetje dat is ook wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:25

Wat nog een geluk dat de paarden rustig bleven.

isabelodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:38

Jeetje wat naar!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:40

Gats, het zal je maar gebeuren zeg! Ja, maar goed dat de dieren rustig bleven... ik wil niet denken aan het feit áls het mis zou zijn gegaan!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:51

Jeetje...een dorpsgenoot.
Dat moet flink schrikken zijn geweest zeg! Hopelijk gaat het snel weer goed/ beter.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:06

Jeetje, nog goed afgelopen.
Was er dan geen hulpkoetsier/groom aanwezig?

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:41

Inderdaad lijkt het me verstandig om altijd met zijn tweeen te zijn, zeker als je een groep ouderen vervoert.

Wat een geluk inderdaad dat die paarden kalm bleven!

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:59

Het zal je maar gebeuren :(:)
Gelukkig dat de man, zover blijkt, alleen een hoofdwond heeft. Hij is met de schirk vrijgekomen
Laatst bijgewerkt door Storm op 21-06-10 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tekst rechtop gezet.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:14

Wat een naar ongeluk zeg!

Maar toch vind ik het wel raar dat een teugel zomaar los kan schieten? Iedere ervaren menner weet toch dat je niet op een paard moet gaan leunen vanaf de kar? Kon de groom dan niet helpen?

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:15

Jemig zeg, gelukkig is het redelijk goed afgelopen.
Nog een reden waarom ik nooit alleen de weg op ga, heb altijd iemand naast me op de wagen zitten

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:34

Teugels kunnen domweg losschieten, een wiel kan het begeven, de koetsier kan ook zomaar onwel worden, paarden kunnen om niets schrikken, een auto had ze ook aan kunnen rijden, kortom: Er kan van alles gebeuren, niets is 100% veilig...

Het had veel erger kunnen zijn.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:37

Moet daar nou ook al slachtofferhulp bij komen ?
Het moet ook niet gekker worden.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:51

Tja, demente bejaarden. Die moeten het wel goed kunnen onthouden natuurlijk >;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:56

Gootje, vergeet niet dat je het hier hebt over dementerende mensen, ik weet niet of je ervaring met dementerende ouderen hebt maar het is goed dat ze dit gedaan hebben, deze mensen hebben een heel andere belevingswereld dan jij of ik.
Wij kunnen rationeel erover praten als ons zoiets gebeurd, deze mensen niet en kunnen daar echt wel hulp bij gebruiken.
Eecee, wat bedoel je met deze opmerking, hopelijk niet wat ik denk.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:09

Dat weet je dus niet bigone, of slachtofferhulp ze kan helpen, want ze zitten (individueel ook) in een andere belevingswereld.

Het lijkt mij beter dat de begeleiders of in elk geval het verzorgendpersoneel van het tehuis ze helpt. Die weten nl. per persoon veel beter wat hun belevingswereld, ongeveer, is.

Ja, ik heb ervaring met dementerende mensen.

En je mag denken wat je wilt.

In het algemeen kun je een negatieve ervaring heel goed voeden om het nog langer en intenser te laten duren. Zou niet de bedoeling moeten zijn, toch?

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:54

EeCee schreef:
Tja, demente bejaarden. Die moeten het wel goed kunnen onthouden natuurlijk >;)

proest.... sorry........
Wel heel erg allemaal natuurlijk en erg fijn dat er heeeele brave paardjes voor de kar liepen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:18

Eecee, je laatste zin ben ik het helemaal mee eens, ik heb al drie (schoon)ouders verloren aan dementie dus ik weet helaas ook waar ik over praat, slachofferhulp kan hier natuurlijk wel helpen om de mensen gewoon gerust te stellen, ze waren op vakantie en de begeleiders zullen zelf ook geschrokken zijn.
Hulp hoeft ook niet langdurend of intens te zijn, een luisterend oor is ook voor deze mensen soms erg fijn en dan hoeft het helemaal niet over het ongeluk te gaan.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:32

Jeetje wat ee apart verhaal inderdaad, en godzijdank dat de paarden rustig bleven..
had het bij mijne echt niet moeten proberen.. maar vind het wel een vaag verhaal !

sterkte voor de man en andere geschokte :(:)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:43

Citaat:

Was ook mijn gedachte, de paarden bleven rustig, als je een hulpkoetsier had gehad, was die eraf gegaan en had de leidsels weer opgepakt.
Citaat:
Teugels kunnen domweg losschieten
... helemaal?
Vind het heel erg hoor, voor de betrokkenen maar vind de oorzaak van het ongeluk wel iets dat voorkomen had kunnen worden. Zowel het (helemaal) losschieten van leidsel, dan heb je iets echt niet goed vast of rijd je niet met een achenbach leidsel en het feit dat je zelf het leidsel weer tussen de paarden vandaan haalt, van de koets valt....

Hoe dan ook sterkte voor de koetsier en de andere betrokkenen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:48

VanHuisUit schreef:
Citaat:

Was ook mijn gedachte, de paarden bleven rustig, als je een hulpkoetsier had gehad, was die eraf gegaan en had de leidsels weer opgepakt.
Citaat:
Teugels kunnen domweg losschieten
... helemaal?
Vind het heel erg hoor, voor de betrokkenen maar vind de oorzaak van het ongeluk wel iets dat voorkomen had kunnen worden. Zowel het (helemaal) losschieten van leidsel, dan heb je iets echt niet goed vast of rijd je niet met een achenbach leidsel en het feit dat je zelf het leidsel weer tussen de paarden vandaan haalt, van de koets valt....

Hoe dan ook sterkte voor de koetsier en de andere betrokkenen.

Ik had jou reactie dan weleens willen zien. Dingen kunnen het ook begeven hoor. Wij hebben ook weleens gehad met tweespan dat er een leidsel los schoot van het bit,dan moet je ook zo snel mogelijk reageren. Dingen kunnen nou eenmaal fout gaan, hoe goed je je best ook doet...

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 01:52

gootje12 schreef:
Moet daar nou ook al slachtofferhulp bij komen ?
Het moet ook niet gekker worden.

Beter 1 x te vaak hulp dan 1 x te weinig... Is toch fijn dat dit aangeboden wordt. Ik kan me voorstellen dat voor die oudjes is dit best schokkend is om mee te maken. Fijn toch dat er hulp aangeboden wordt? In deze tijd lijkt medeleven soms ver te zoeken...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 02:22

Nu snap ik wel waarom onze instructeur altijd zo hamert op je pink riempje, En ik altijd maar roepen maar als hij nu wegrent trekt ie toch mijn pink eraf :o? .

Gelukkig wel rustige paarden. Alleen een hersenschudding en verder niemand gewond. Ik zou er trouwens nooit over na denken om op mijn paard te gaan hangen met mennen, dan moet je wel paarden met engelen geduld hebben dat je daar boven op kan steunen en er tussen kan vallen zonder dat ze met je aan de haal gaan. (Ook een bek van beton trouwens als ze die man aan het leidsel hebben megesleept)

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:34

Wat een mazzel dat hij niet is overreden door de wagen

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:10

Dit had veel erger af kunnen lopen hoor.. Wat heeft hij geluk gehad!