Nederland voor het eerst in actie tijdens het WK Jousting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nederland voor het eerst in actie tijdens het WK Jousting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 12:01

www.horses.nl / www.bndestem.nl

Afbeelding
Jousting.
foto: www.2kiwis.co.uk

Dit jaar komt voor het eerst in de geschiedenis een Nederlands team in actie tijdens het WK jousting. Dit toernooi vindt van 9 tot en met 11 juli plaats in het Franse Monclair. "Blauwe plekken horen erbij. Dit is geen sport voor watjes", aldus de broers Toin en Pascal Peemen, die samen met Bas Boterbloem de Nederlandse driekleur gaan verdedigen.

Jousting is een paardensport waarbij twee ridders te paard op elkaar afstormen en elkaar met een houten lans van vier meter van het paard proberen te stoten. De broers trekken al vijftien jaar met een ridderspektakelshow door het land, maar bij een wedstrijd gaat het er veel harder aan toe. "De paarden liggen op het moment van de klap vol op snelheid. Tussen de 35 en 45 kilometer per uur. Dat komt dus echt wel aan. Er gaat wel eens een schild doormidden."

Pascal en Toin vertellen dat er bij deze spectaculaire sport nauwelijks ongelukken gebeuren. "Het is een zeer diervriendelijke sport, ook al denken mensen daar soms anders over. In mijn vijftien jaar als ridder is er nog nooit een paard geblesseerd geraakt", aldus Pascal. De broers denken dat ze op hun WK-debuut kans maken op een goede klassering. Toin: "Ons voordeel is dat wij paardenmensen zijn. Wij zijn allereerst ruiters en daarna ridders. Bij de meeste andere deelnemers is het net andersom."

Klik hier voor een video over Jousting.

blacknorton

Re: Nederland voor het eerst in actie tijdens het WK Jousting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:04

cool
heel veel succes voor de heren

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:07

Bijzondere sport, niet mijn ding, ik heb al zo snel blauwe plekken...

Doet me even denken aan de film Alles is Liefde, die ene dude is daar ook zo van de middeleeuwse strijders...

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:10

Heb ik onder een steen gelegen of is het normaal dat ik niet weet dat dit uberhaupt een echte sport is, laat staan dat er WK's in gehouden worden? :o

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:13

xSiep schreef:
Heb ik onder een steen gelegen of is het normaal dat ik niet weet dat dit uberhaupt een echte sport is, laat staan dat er WK's in gehouden worden? :o

Er zijn overal WK's voor :Y)

Apart, lijkt me wel leuk om te zien

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:14

aparte stijl maar lijkt mij wel leuk om dat eens te fotogravere....
doet me beetje denke aan een aflevering van jou vrouw mijn vrouw

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:17

Wat gaaf, ik wist niet dat er een WK van was, alleen nationale toernooien en evenementen. _O- Ben benieuwd!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 12:19

xSiep schreef:

Nee hoor, ik wist nieteens dat het Jousting heet :+ :D

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:21

Ik heb deze twee heren van de zomer gezien op fantastic amsterdam. Ze geven dus ook regelmatig shows. Ik dacht dat het allemaal "fake" was, maar blijkbaar is het dus écht hard! Ik vind het echt heel gaaf! *maar ik vond het al tof om in mijn keltische jurk op m'n ijs te gaan zitten, dus tjah, miss ben ik wel makkelijk tevreden ;)*

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:24

Gevaarlijk, maar wel heel gaaf zeg! Echt zo een sprookjes iets lijkt dit :D

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:27

wat leuk zeg. Wij gaan regelmatig in Oostenrijk naar ridderspelen. Daar wordt best wel wat georganiseerd en het gaat er ook vaak ruig aan toe. Gelukkig wel paardvriendelijk ;) Toevallig nog in Dord geweest vorige week. Was ook erg gezellig daar.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:28

Cayenne schreef:
xSiep schreef:

Nee hoor, ik wist nieteens dat het Jousting heet :+ :D

ik had er ook nog nooit van gehoord! lijkt me erg pijnlijk :7 niets voor mij. Moet best wel eens leuk zijn om naar te gaan kijken. Dat moet echt wel spannend zijn!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:30

Ik ben dol op ridders en middeleeuwse evementen dus ik ken het wel maar het verschilt echt per show/niveau of het echt of in scene gezet is... :+ Degenen die het faken gaan uiteraard niet naar een WK lijkt me.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:32

Ik heb mijn paard aan Toin verkocht! Echt een ontzettend goede gozer is dat. Mijn paard heeft het echt super daar. Hij doet zelfs mee aan het WK in Frankrijk!
Echt superleuk dit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:40

Ik heb het een keer in Engeland gezien, de paarden moeten heel goed opgeleid zijn. Tijdens de demonstratie viel er een ruiter van het paard af, paard in paniek en er vandoor...nadat ze het paard weer gevangen hadden moest hij de ring weer in...en dat ging niet van harte...

Het is heel gaaf om te zien, maar je houdt echt je hart vast en ik vraag me af hoeveel ongelukken er gebeuren...

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:07

Leuk om er hier iets over terug te zien. Er was vorig jaar een indoor Jousting op Galderzicht, vond het erg gaaf om te zien. Zijn geen ongelukken gebeurd. De paarden moeten inderdaad wel goed opgeleid zijn en hier regelmatig in getraind worden.

Kinee_ schreef:
Ik heb mijn paard aan Toin verkocht! Echt een ontzettend goede gozer is dat. Mijn paard heeft het echt super daar. Hij doet zelfs mee aan het WK in Frankrijk!
Echt superleuk dit.

He wat leuk jou paard herken ik (zie foto's in je profiel), dat is Sproet (zo heet hij nu :D). Gaat goed met hem, leuk paardje, is al een echt ridderpaard!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:12

*weet zeker dat toine en pascal het daar heel goed gaan doen*

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:48

Mijn vriend doet dit ook! Ik nodig jullie dan ook allemaal uit op de grote wedstrijd in Doornenburg op 3 en 4 juli!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:52

Erg gaaf, ik help sinds kort bij stichting Langenort (Manishdra hier op bokt). Zij zijn ook bezig om hun paarden jousting klaar te krijgen. Ze geven al andere shows.
Het lijkt mij ook super om ooit eens met mijn paard te gaan doen :D maar dat word nog even sparen en trainen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:57

martina1 schreef:
Erg gaaf, ik help sinds kort bij stichting Langenort (Manishdra hier op bokt). Zij zijn ook bezig om hun paarden jousting klaar te krijgen. Ze geven al andere shows.
Het lijkt mij ook super om ooit eens met mijn paard te gaan doen :D maar dat word nog even sparen en trainen.

Ik heb ondertussen al geleerd dat paarden deze dingen makkelijk aan te leren zijn, maar dan moeten ze vooral bomproof zijn en goed aan de hulpen (op 1 hand kunnen rijden). Ze mogen wat hevig zijn, dat brengt show, maar ze mogen absoluut niet bang zijn dus. Dan is het kwestie van de ruiter te leren mikken met zwaard en lans natuurlijk. ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:58

Bij het land van Ooit destijds ook gezien, heel spectaculair. Al dacht ik ook dat dat ruwe niet echt was, niets blijkt dus minder waar...

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:02

Gaaf:) Ik wist ook niet dat dit gedaan wed hoor:D

In ieder geval veel succes

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:06

Dana82 schreef:
martina1 schreef:

Ik heb ondertussen al geleerd dat paarden deze dingen makkelijk aan te leren zijn, maar dan moeten ze vooral bomproof zijn en goed aan de hulpen (op 1 hand kunnen rijden). Ze mogen wat hevig zijn, dat brengt show, maar ze mogen absoluut niet bang zijn dus. Dan is het kwestie van de ruiter te leren mikken met zwaard en lans natuurlijk. ;)

Volgens mij is het ook meer het wennen aan het harnas. Al het gerinkel etc boven op hun rug. En wat ik heb begrepen heb je als ruiter ook minder in te brengen omdat je niet zo mobiel bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:06

Dit doet me denken aan jouw vrouw mijn vrouw. Die sneue gezinnen waarin dit hun leven is en dat alles om dit soort dingen draait. :=

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:10

Tinkelbell schreef:
Dit doet me denken aan jouw vrouw mijn vrouw. Die sneue gezinnen waarin dit hun leven is en dat alles om dit soort dingen draait. :=

Zij zullen hun leven zo sneu niet vinden hoor ;) , zolang ze niemand niet storen.

Het rijden met harnas is idd niet makkelijk. Zeker bij het lanssteken zit je zowat helemaal vast. In 1 hand schild en teugels (kan je bijna geen hulpen geven) en dan met die helm op. Daar kan je juist door een spleetje kijken.
Mijn vriend heeft zich een harnas laten aanpassen, over een paar maanden heeft hij het. Ik ben wil benieuwd wat zijn paard daarvan vind (als die niet door zijn benen zakt ;) ). Zijn paard is nog een groentje in het ridderspelen, maar na enkele training bleek al gauw dat hij niet erg onder de indruk is.