Anky: 'De veranderingen zijn er dan eindelijk toch door'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: 'De veranderingen zijn er dan eindelijk toch door'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 09:34

www.telegraaf.nl

Niet als amazone, maar puur en alleen als trainer-coach heb ik het Nederlands kampioenschap dressuur in De Steeg gevolgd. Eén van mijn leerlingen won de lichte tour, de klasse onder Grand Prix-niveau. Hartstikke leuk natuurlijk. Verder was het NK niet zo interessant, omdat de meeste ruiters op Grand Prix-niveau wegbleven. Zij kiezen deze week voor het CHIO Rotterdam. Tweemaal een meerdaagse wedstrijd rijden binnen tien dagen is te veel gevraagd voor de paarden. En omdat in Rotterdam de landenwedstrijd tevens geldt als eerste selectiewedstrijd voor het wereldkampioenschap in Kentucky, hebben de meeste Nederlandse topruiters en amazones ervoor gekozen in de havenstad te starten.

Rotterdam kent in de dressuur een primeur. De nieuwe juryregels worden voor de eerste keer van kracht. Dat betekent onder meer de introductie van zeven juryleden en een supervisorpanel. Ik ben blij dat na een jarenlange strijd om het dressuurjurysysteem aangepast te krijgen, enkele veranderingen daadwerkelijk worden doorgevoerd. Vroeger zaten er vijf juryleden rond de ring, die allemaal meetelden, nu worden dat er zeven. Dat houdt in dat één jurylid door uit de toon te vallen nog steeds invloed op het eindcijfer kan hebben. Oké, geen twintig procent meer, maar mijn eindklassering kan nog steeds beïnvloed raken. Ik zie dan ook graag ons idee om het laagste en hoogste resultaat te schrappen. Dat gebeurt namelijk in alle grote, olympische jurysporten.

Er zit gelukkig wel een supervisorpanel achter de zeven juryleden. Deze 'wijze heren' kunnen direct na een proef ingrijpen. Als een jurylid fouten maakt of een extreem afwijkende score heeft op een onderdeel, kan dit panel besluiten in te grijpen voor correctie. Dat is op zich een unicum in de normaliter gesloten dressuurjurywereld, waar kritiek tot voor kort een vies woord was. Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken. We zullen het in Rotterdam zien.

Ook tijdens het CHIO treed ik alleen als trainer-coach op. IPS Painted Black en Salinero zijn gewoon nog niet fit genoeg. Ik heb mijn pogingen om het WK te halen dan ook helaas voortijdig moeten opgegeven. Ik heb niet het gevoel dat ik een kans maak door de fysieke gesteldheid van mijn paarden om hoog te scoren op de Wereldruiterspelen begin oktober. En aan de andere kant schaad ik niemand met mijn afzegging, want het team kan het ook zonder mij prima af. De Nederlandse top is breed genoeg voor een absolute topklassering in Kentucky.

Ik was overigens onlangs in het Duitse Lingen op concours en toen heb ik wel kunnen zien hoe onze oosterburen bewust zijn geraakt van hun mindere prestaties in de dressuur. Er wordt momenteel gewerkt om een inhaalslag op de Nederlanders te maken. Nieuwe, jonge combinaties moeten het nog waarmaken, maar het talent staat langzamerhand ook in Duitsland weer op. Andere landen zijn trouwens ook bezig met een inhaalslag.

Dat is overigens geen enkel probleem. Het maakt het alleen maar spannend, dat zij ook weer hun best doen. Wij moeten niet anders willen. Want ook op het NK werd weer duidelijk: we hebben een handvol internationale supercombinaties, maar daarachter zijn er niet veel ruiters of amazones meer die een proef van een degelijke zeventig procent kunnen rijden. Dus achteroverleunen en een beetje genieten van onze huidige status, kunnen ook wij Nederlanders ons niet permitteren.

Anky van Grunsven.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:33

Ik denk dat er talent genoeg is,
alleen rijlessen van mensen als Anky zijn nogal duur

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:57

Siria schreef:
Ik denk dat er talent genoeg is,
alleen rijlessen van mensen als Anky zijn nogal duur

:+ En Salinero paarden

Maar nee, al zou je een top paard en anky lessen krijgen heb je toch talent
nodig om zo hoog mee te kunnen draaien.

Maar wel leuk om te lezen dat Nederland zo'n sportieve instelling heeft

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:51

het is wel een gekend iets zonder geld kom je nergens Talent of niet

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:08

Volgens mij zijn de lessen niet eens zo heel duur. Lang geleden stonden in de BIT de prijzen van verschillende topruiters. Maar ze geven niet zomaar iedereen les.

Maar leuk stukje. al moet ze wek vaak herhalen dat het allemaal niet zo erg is. Of misschien lijkt dat alleen maar zo.

se7entjeJarig

Re: Anky: 'De veranderingen zijn er dan eindelijk toch door'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:26

Pardon, niet zo heel duur ?
Ik vind een pak een beet 100 euro voor een les veel geld, zeker als je dat op regelmatige basis wilt doen.
Dan moet je toch echt een sponsor achter je hebben wil je het hele pakketje kunnen doen van trainen, internationaal op wedstrijd en het liefst nog 1 of 2 paarden als reserve.

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:57

Het ligt puur aan jezelf.
Je leert heel veel van zulke lessen. Het rijgedrag is heel anders en als je van iem. zoals Anky les krijgt ga je het rijden vaak vanaf een andere kant bekijken. Vaak krijg je zoveel nieuws te leren dat je erna wel een maand voor jezelf bezig kunt zijn om dat onder de knie te krijgen. Zie die 100 euro maar als een goede investering in jezelf voor later.. veel heb je er zeker aan! ;)

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:36

weet niet of ik het eens ben met de veranderingen,
wie heeft er met jureren gelijk? degene die afwijkende punten geeft of degene die zich conformeert aan de rest en amper hoge of lage punten durft te geven.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:39

Dat is idd ook het eerste wat ik me bedacht.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:22

Leuk stukje! Even afwachten of de veranderingen positief uitwerken...

unlimited1 schreef:
het is wel een gekend iets zonder geld kom je nergens Talent of niet

Zonder talent en met alleen geld ook niet... ;) Uhm, en een flinke dosis motivatie een doorzettingsvermogen is ook handig... :j

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:26

Leonora schreef:
weet niet of ik het eens ben met de veranderingen,
wie heeft er met jureren gelijk? degene die afwijkende punten geeft of degene die zich conformeert aan de rest en amper hoge of lage punten durft te geven.

volgens mij maken ze een soort van rekenmethode om te grote afwijkingen op te vangen.. als 6 juryleden gemiddeld een 7 geven en lid 7 geeft bijvoorbeeld een 4 word die aangepast, ook zullen 4 jury's naar de artestieke kant gaan kijken en 3 naar de technische kant.. van de artestieke kant word het gemiddelde genomen en van het technische ook en dan word er 50:50 verdeeld naar een eindpercentage. (tenminste dat begreep ik van iemand van de FEI bij de persconferentie na de Kür op muziek afgelopen zaterdag)

se7entjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:18

visiontimes schreef:
Het ligt puur aan jezelf.
Je leert heel veel van zulke lessen. Het rijgedrag is heel anders en als je van iem. zoals Anky les krijgt ga je het rijden vaak vanaf een andere kant bekijken. Vaak krijg je zoveel nieuws te leren dat je erna wel een maand voor jezelf bezig kunt zijn om dat onder de knie te krijgen. Zie die 100 euro maar als een goede investering in jezelf voor later.. veel heb je er zeker aan! ;)

Tuurlijk leer je er heel veel van.
Maar ik zou zeker in het begin op regelmatige basis gaan want er sluipen toch fouten in en omdat je (waarschijnlijk) op een andere manier gaat rijden kan je het niet helemaal zelf oplossen.
Een investering is het altijd, maar niet iedereen kan zich dat permiteren, talent of niet.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 04:40

ik denk niet dat er anders gejureerd gaat worden als je de hoogste en laagste score weghaalt, het gebeurt tenslotte al in de meeste sporten.
Prima ook dat ze zegt dat er niet veel nieuwe top combinaties aan zitten, mocht edward of adelinde wegvallen dan is er weinig om dat op te vangen...