De baas van het chio verheugt zich al op de kindermiddag...
(wij niet)
5 Dagen CHIO... betekent eigenlijk een 5daags schoolreisje voor paardenmeisjes... 5 dagen pyjamafeestjes bij afwisselend Sansje of Bonechi_ en dat vergt enige voorbereiding.
Huishoudelijke voorbereiding (wassen, stofzuigen etc), boodschappen (geen CHIO voor ons zonder fruitgums), technische voorbereiding (installeren van de door boktuitgeleende notebook) en logistieke voorbereiding... hoe kom je eigenlijk op het CHIO?
Met het zweet op onze voorhoofd de auto in om op tijd klaar te kunnen zitten voor de National Grand Prix om deze auto vervolgens te droppen op een parkeerplaats voor de pendelbus. En daar ging het mis... geen bus te bekennen... en daar sta je dan....
Onze reddende engel bleek een ietwat onverzorgd ogende student die met een levensgevaarlijke tuktuk aanbood ons naar het CHIO te rijden. Fronsende voorhoofden, krakende hersens... want eigenlijk wil je in zo'n ding niet dood gevonden worden, maar vooruit... nood breekt wet... alles voor onze bokkers...
Met gierende banden... ahum... op naar het CHIO. Dol gelukkig met onze grote zonnebrillen liepen we met een uitgestreken gezicht het terrein op, op zoek naar de door Bart geregelde perskaarten. Daar kwamen we voor de volgende verrassing te staan... Er moest een foto op... en dan zonder die zonnebrillen. Maargoed, geen ramp... Op naar het perscentrum voor de toegang tot het draadloos netwerk. En YES! dat was er! En we kwamen er op... In het perscentrum wel te verstaan... Het netwerk reikt niet tot de tribune waardoor we offline de verslagen moeten tikken, met de baby vaio naar het perscentrum moeten hobbelen en daar e.e.a. moeten posten. Eens kijken of we daar nog iets op kunnen verzinnen (bokkers die kunnen vertellen of ik op een of andere manier via mijn iphone de notebook op het internet krijg... ik houd me aanbevolen).
Tot zover het wel en wee van de voorbereidingsfase... nu iets over de sfeer! Het zonnetje schijnt, dus dat is al prettig! De tribunes zijn gepimpt, even als het perscentrum. De vertrouwde stem van Pam van Geloven knalt door de boxen (niet alles is verbeterd
waaronder het feit dat je vanaf de tribune nog steeds de scoreborden niet kunt zien..
) en knap gekapte mannen (in die volgorde, de knappe mannen zoeken we nog) staan je vriendelijk lachend op te wachten bij de tribune. Overigens zijn we nog nooit zo vriendelijk toegelachen.. Vermoedelijk hebben de knalgroene CHIO keycords met kaarten om onze nek daar wat mee te maken??Inmiddels is de GP begonnen en let Sansje aandachtig op de prestaties van ruiter en paard. Interessant is dat de FEI hier een nieuw jurysysteem test met 7 juryleden ipv 5. Daarover later meer.
We willen ook meteen even van de gelegenheid gebruik maken om Bart en de NR te bedanken voor alle ondersteuning en support! We lezen alle reacties mee, dus vragen en reacties zijn welkom! Latere updates vandaag over de sfeer (ook incl foto's) ,worden in deze post toegevoegd, dus hou dat in de gaten

Update 14.00 uur
De kindermiddag gaat 'aanstonds' (aldus Pam) beginnen en dus maken wij ons uit de voeten. Een paar honderd rotterdamse schoolkinderen is net even teveel voor onze tere zieltjes zo aan het begin van de CHIO week. Heel leuk dat ze dit doen tijdens het CHIO voor de kids, maar voor ons is het een reden om even het kralingse bos te verlaten. Jut en jul (deze naam hebben we alweer snel te pakken) gaan dus even uit de lucht.
De tijd die we er nu tussenuit gaan, benutten we door het paard van Sansje op te halen uit de kliniek in Utrecht waar deze zondag voor een koliek naartoe is gebracht. Het gaat allemaal weer goed met de merrie
, dus dat maakt de vrije middag mooi en nuttig.Na deze onderbreking komen we natuurlijk weer terug. We proberen dan ook de finale van de para-equestrian cup mee te nemen. Of we dat ook daadwerkelijk gaan halen is een beetje afhankelijk van eventuele files en drukte op de weg. Tot later vanmiddag!
UPDATE 16.00 UUR
We hebben pech met de auto... geen rook, geen ellende, maar pech met het verkeer. Onze strakke planning om zoef zoef naar Utrecht te gaan, paard naar huis te brengen en om 18.00 uur weer op het CHIO te zitten valt helemaal in duigen. Na onze laatste post online te hebben gezet in het perscentrum (wat een service weer! broodjes, uitrijkaarten, allemaal geregeld!) snel met de bus (hij rijdt echt!
) naar de auto om snel de corsa te wisselen voor een decadentere bak (Wie van jullie heeft een auto die onthoudt hoe je stoel staat en de stoelhouding dus aanpast als je de sleutel in het slot steekt?) en de trailer aan te haken. Het ritje naar stal dat normaal 15 min duurt, kostte nu 45 minuten en bij dit schrijven staan we in de file naar Utrecht.We hebben er een hard hoofd in of we de para equestrian nog gaan halen. Ik las dat er een naamgenoot bokker mee doet?! IS er iemand anders om daar verslag van te doen? Dit hadden we graag live gezien!
Update 19:00
Even een bericht van BartVB: De dames wilde nog een update plaatsen maar zijn finaal vast komen zitten tussen Utrecht en Rotterdam met een paard in de trailer. Waarschijnlijk helaas geen updates meer over het avondprogramma van CHIO Rotterdam.
UPDATE 19.45 uur
Inmiddels zijn we enkele uren file verder.. zeer frustrerend, maar de merrie staat weer op stal. We gaan nu snel eens kijken wat er vanavond nog voor moois op het programma staat. Eerst even langs het perscentrum om voor het eerst sinds uren weer even gebruik te kunnen maken van een Internetverbinding. We hebben nog niet gegeten, dus we rammelen van de honger. Eens even kijken wat het CHIO dit jaar voor voedsel te bieden heeft.
In de bus zou je bijna denken dat de kindermiddag nog bezig is.. het niveau verschilt er nauwelijks mee in ieder geval en het geluidsniveau ook niet. Boeiende discussies tussen bud=schauffeurs en zeer intelligente vragen. Overigens pik je er ook zo uit wie er zometeen op de vip-tribune gaat zitten... waarschijnlijk kunnen diezelfde mensen nauwelijks de voorhand en de achterhand van een paard kunnen onderscheiden...
We gaan bijna de bus uit. Dus tijd om ons weer richting de CHIO piste te begeven. Tot straks voor een volgende update.
Update 20.00 uur
Zo.. we zitten op de tribune en vallen middenin de Rabo future test. Dit is een rubriek die speciaal is ontwikkeld voor jong talent zodat zijn makkelijker aansluiiting kunnen vinden op de top. Bonechi probeert nog een startlijst te pakken te krijgen en misschien een overzichtje van wat er vanavond nog meer op het programma staat.. en scoort ook nog even ergens (jaja heeeeel gezond) een patatje... De rest van de week moeten we toch echt maar wat gezonders te pakken zien te krijgen.. Op de planning voor morgen staat dan ook: zelf boodschappen doen
...Update 20.20 uur
En we zijn getuige van de prijsuitreiking van de rabo future test. Marrigje van Baalen wint de eerste prijs, gevolgd door Diederik van Silfhout en op de derde plaats Yessin met de moeilijke achternaam. (Klinkt als rammoennie). Waar Marrigje vol gas gaf in de ere ronde, was Diederik snel kwijt. Zijn Poppeye testte zijn spierballen door flink de benen te nemen.
Dan..... dames en heren... houd u vast... onze eerste rectificatie... Wij hebben aan de overkant van de tribune voor het gepeupel een digitaal scherm gevonden dat wellicht (dat moet nog blijken) als scoreboard zou kunnen fungeren. Vooralsnog vermaakt het ons met reclamefilmpjes van de KNHS, maar wie weet. Wij zijn hoopvol gestemd en wachten in spanning.
Update 20.30 uur
Wij maken ons op voor een carrousselfeestje. De Rotterdamsche (ik word gecorrigeerd door Sansje, die mij wijst op de 'sch' aan het eind... "we zitten hier wel in Kralingen")manage heeft twee andere maneges uitgenodigd om hier met ze te carroussellen. De baan is teruggebracht naar 20x40, dus dat wordt een gezellige boel. De clubs laten even op zich wachten...
Manege de Mustang komt binnen met 12 extreem brave beesten die zelfs van ons applaus weinig onder de indruk zijn. Wij geven eerlijk toe. Wij snappen hier niet veel van. Een meneer geeft de uitleg van buiten de ring, maar die heeft nog iemand bij zich waar wij de rol niet van snappen. Maaaaarrr eerlijk is eerlijk. Het ziet er erg hip uit. Bij het zandlopertje gaat er een paard tegen de stroom in en wordt het voor ons iets chaotisch. Bij de fontein komt het echter allemaal weer goed. Met 48 benen in de ring hadden we wel verwacht dat het sneller zou gaan.
Dan de Rotterdamsche manege met maar liefst 16 paarden in de ring. Mooi geheel, allemaal joekels (de paarden). Opvallend is dat deze carrousselclub samen met de oefeningen ook nog een cursus Frans meekrijgen (Kur LOI???). De Souffleur (voor de gelegenheid verzonnen naam, de functie heet vast anders, vergeef het ons) vertelt alles inhet Frans. Wij vinden het knap dat de ruiters overzicht houden. De figuren zien er ingewikkeld uit vanaf de tribune. De hele tribune hield haar hart vast toen een van de paarden met ruiter en al de lucht in ging. Hij steigerde flink, maar de ruiter bleef zitten en pakt het bijzonder goed weer op! Knap dat hij zijn paard weer zo rustig krijgt.
Als laatste de Middenhof uit Maassluis. Deze commandant (voortschrijdend inzicht) valt op door zijn vriendelijke stijl. "Draaf maar aan, lichtrijden, en dan gaan we zo beginnen... goed?" En die rust... dat is belangrijk... dat geeft vertrouwen aan zo'n groep... en dat zie je! "Nog een rondje door, oke?"
We weten niet of het extra punten oplevert, maar men heeft bij deze groep ook duidelijk aandacht besteed aan de styling. Kleur bij kleur. Het oog wil tenslotte ook wat... De awimbaweee muziek geeft het geheel een lichtvoetige touch. (Maar ook een efteling effect... ) (overigens onze verontschuldigingen aan de Middenhof, zij hebben het meest te lijden onder de meligheid die zich ook dit jaar aan het eind van een chio dag meester van ons maakt.
) Hopelijk stemt de winst hen gunstig! gefeliciteerd!Update 23.00 uur
De laatste update van vandaag, maar zeker niet de minste. We hebben nog een verhaal dat we met jullie móeten delen. (Beetje richting real life soap Sjoert
)Na de carrousselgroepen hielden we het voor gezien. Enigszins verkleumd kozen we voor de pendelbus (vaak kiezen we voor de benenwagen) die overvol zat met CHIO-verlaters. We willen jullie graag laten meegenieten van het gesprek op het bankje achter ons.
De context:
2 heren, enkele jaren ouder dan wij ("Man, jij bent de 40 toch allang gepasseerd, of niet?" "Ja, ruimschoots, al 41")
bespreken hun carrière ("wat heb jij gedaan dan? Civiel toch?" "nee werktuigbouw... en nog een P in marketing")
en hun leven voor die carrière ("bij welke vereniging zat jij?")
ook de indruk van de avond delen ze ("Ik heb hier natuurlijk veel gedaan, iedereen kent me, dan roepen ze mijn naam, maar ik heb eigenlijk geen idee wie het zijn weet je wel... dat heb ik wel vaker")
Uiterst amusant werd het toen ze bespraken wat die carrière hen had opgeleverd. ("Ik rijd een audi, maar wil liever een disco 3, (een landrover discovery, red.)" Licht gegrinnik van onze kant omdat wij toevallig na het trekken van de trailer met een landrover naar de Kralingse Zoom gekomen waren en daar dus ook voor hun neus mee wegreden.
Het gezicht van een van de mannen in kwestie voor het stoplicht, maakte onze avond.En dan...tromgeroffel... de introductie van een nieuwe award.
Vroeg op de dag merkten wij al iets op over de goede styling van de CHIO mannen. Onderweg naar de Bram Ladage (minder charmant, maargoed) liep ik langs een koffiecorner waar ik bijna mijn nek verdraaide. Potverdikkie wat een knappe man stond daar de koffie uit te delen. 7 o clock shade, mooie bos haar, goede kaaklijn... dames u kent het wel...
Met een tinkeling in mijn ogen vertelde ik Sansje natuurlijk meteen van mijn ontdekking en op de terugweg naar huis ontstond een idee. Wij zijn voor een Bokt-CHIO-Mooiemanvanhetjaar-award. Morgen gaan we op zoek naar de volgende genomineerde.
Go San en Bon!!! Enne mooie mannen: wel vragen naar het rijk gevulde interieur he
Nou idd!!!