Vijfduizend wilde brumbies mogelijk naar het slachthuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vijfduizend wilde brumbies mogelijk naar het slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 09:01

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
een van de wilde paarden uit het gebied.
foto: http://www.wildhorseskimberley.com

Advocaten van Australische wilde paarden zijn blij met de letterlijke uitstel van executie voor 5000 wilde brumbies. De paarden staan om de nominatielijst om in vrachtwagens te worden geladen om naar slachthuizen 6000 kilometer landinwaarts te worden gebracht.

De paarden leven rond Lake Gregory (Kimberley). Libby Lovegrove, co-ordinator van een groep mensen die opkomen voor het lot van de dieren, zegt dat het uitstel te danken is aan duizenden mensen uit Australie, Amerika, Nieuw Zeeland en Europa.

"Op dit moment wordt het vangen en executeren van deze prachtige wilde paarden nog even uitgesteld, maar hun lot blijft onzeker. We vechten door," aldus Lovegrove.

Het departement van Agricultuur, Visserij en Voedsel, het departement voor regionale ontwikkeling van landerijen, het departement van de lokale regering en het departement ter bescherming van het land van de aboriginals, zijn inmiddels met elkaar om de tafel gaan zitten.
Afbeelding

"We zijn van mening dat het in dit geval het beste zou zijn om een welzijns comite op te richten dat zich kan concentreren op een manier om de paarden en veepopulatie rond Lake Gregory veilig te stellen."

"Eind juni zal een definitieve beslissing worden gemaakt over het lot van deze dieren, maar we zijn bang dat de paarden alsnog worden afgemaakt.
Onze foto's van de afslachting van de wilde paarden in Frazier Down (2008) liet zien dat de dieren vrijwillig een afgezette omheining inliepen om te drinken, waarna ze neergeschoten werden. De dieren stierven een gruwelijke dood. We willen niet dat dit weer kan gebeuren."

Lovegrove hoopt dat er een plan zal komen waarmee de omwonende mensen akkoord zullen gaan. "In plaats van de paarden te verwijderen en meer koeien en schapen te laten lopen, hopen we dat het meer kan worden omheind. Er kunnen dan waterputten worden geslagen en een aantal plekken worden gecreerd waar het makkelijk is om de dieren te castreren of anti-conceptie toe te dienen."

"De paarden van Lake Gregory hebben allen Arabische bloedlijnen en een aantal van de dieren stammen af van de zeldzame Timor pony's. Ze zijn uniek en een ontzettend mooi om te zien. Twee van de paarden uit dit gebied lopen zelfs nu in het endurance-team van Sheik Mohammed bin Rashid al Maktoum.
We hopen dan ook dat het gebied een Brumby reservaat kan worden. Er kunnen 12 tot 15 full-time banen worden gecreeerd, die op hun beurt weer zorgen voor betere infrastructuur, winkels, huizen en andere faciliteiten.

Ook qua tourisme kan er het een en ander verbeterd worden; er kunnen trektochten worden georganiseerd, en kampeerplaatsen voor toeristen die geinteresseerd zijn in de paarden en de vele vogels in het gebied."

Lovegrove wil mensen oproepen om de paarden vooral niet in de steek te laten, en Australische kranten en de media aan te schrijven. "Deze dieren zijn geen ongedierte, maar echte wilde paarden, en het wordt tijd dat ze ook zo worden behandeld."

Voor meer info: http://www.wildhorseskimberley.com/

Cheetahfan

Re: Vijfduizend wilde brumbies mogelijk naar het slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:03

Wat ontzettend zonde, mocht het wel gebeuren :n

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:05

Cheetahfan schreef:
Wat ontzettend zonde, mocht het wel gebeuren :n

Je neemt me de woorden uit de mond, zonde van deze prachtbeesten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:08

Zo zeg 5000! Dat zijn er veel.

Snap wel dat die voor overlast kunnen zorgen maar denk niet dat afschieten/slachten de juiste manier is.

Hoop dat de Australiërs een goede oplossing vinden die bevredigend is voor mens en dier.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:08

het zou eeuwig zonde zijn als ze deze mooie dieren afmaken, om het zo maar te zeggen
zouden er geen andere oplossingen zijn, door ze bv ergens anders uit te zetten

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:09

Jeetje, wat zou dat onzettend zonde zijn zeg :n Echt belachelijk eigenlijk. Inderdaad wat degene boven mij zegt, als ze in de weg lopen.. kunnen ze dan niet ergens anders heen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 09:10

Jacky91 schreef:
het zou eeuwig zonde zijn als ze deze mooie dieren afmaken, om het zo maar te zeggen
zouden er geen andere oplossingen zijn, door ze bv ergens anders uit te zetten

Ik denk het niet. Australie kampt al jaren met overlast door paarden, dus dat zullen ze alleen maar verplaatsing van het probleem vinden, ben ik bang.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:10

Jeetje wat zonde inderdaad als het doorgaat...
Ik hoop dat ze er een reservaat van gaan maken, 5000 paarden slachten? liever niet...

Ra_chel

ben hier echt verbaasd over, er zijn toch wel meerdere mogelijkheden/alternatieven ipv de slacht???
deze dieren stralen de kracht van moeder natuur uit, daar moet men met respect mee omgaan.

Springruit06

Inderdaad, zou zo ontzettend zonde zijn willen ze deze paarden slachten.
Ik snap ook niet waarom mensen altijd hun invloed op de natuur willen uitoefenen, laat de boel lekker hun gang gaan. Pas als het echt mis oid gaat kunnen we helpen. Maar aangezien de natuur meestal alles zelf oplost.. :)

Kijk maar in het gebied rondom Tsjernoyl, daar leven ontzettend veel dieren:
"De aanwezigheid van de mens lijkt erger voor de natuur dan een ernstige kernramp" (Quest)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:12

Het zou echt zonde zijn, ik vind wilde paarden toch wel bij Australië horen en mocht mijn trip doorgaan dan wil ik echt zeker naar ze op zoek. Ik denk dat het best interessant kan zijn voor de bevolking om het toerisme op de paarden te spitsen, want er zijn vast wel meer mensen die met een trektocht wilde paarden willen zien. Geboortebeperking lijkt me ook wel een goed plan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:14

ALs klein meisje zijnde wilde ik altijd een brumbie hebben :o

Het zou toch ontzettend jammer zijn als ze deze gave dieren willen opruimen?!
Ik weet niet beter dan dat deze wilde paarden juist daar horen...

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:16

Er zijn zoveel andere oplossingen lijkt me.
Kiezen ze gelijk de makkelijkste. Dat is zonde. Voor het gehele paardenras zal het zonde zijn.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:19

Ze kunnen toch ook een deel beschikbaar stellen voor adoptie? Hengsten castreren?
Dat mensen gewoon een paard kunnen uitzoeken? Dat gebeurd ook bij andere rassen.
Zou zonde zijn om het helemaal verloren te gaan.
De Oplossingen die ze erbij zetten vind ik wel leuk bedacht.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:24

Maar wat ik nog verbazend vind om te lezen is dat ze dan ipv paarden meer koeien en schapen er neer willen zetten. Waarom dan wel deze dieren maar geen paarden ??

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:24

Nee!
niet die brumy's schieten >.<
ik wil er wel 1tje als ze ze afgaan maken ....

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:26

Naja wat idioot

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:27

er zijn grote overlasten van de brumbies. Helaas hebben we laatste paar jaren erg veel droogte gehad en hierdoor hebben alle cattlestation's (onwijs grote koeien boerderijen) minder voer voor hun koeien en met zoveel paarden erbij gaat het sterftegetal erg hoog omdat er gewoon geen voer is... Het is zielig en erg jammer maar ik veel andere 'snelle' oplossingen zijn er niet of nauwelijks. En het onscholen van een wild paard is ook neit voor iedereen weggelegd

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:30

Wel apart dat er bij de Oostvaarderplassen door het merendeel geroepen wordt dat afschieten of slachten de meest humane oplossing is en hier op de achterste benen gestaan wordt.

Alles beter dan een hongerdood voor deze paarden (en koeien). Als blijkt dat er teveel paarden zijn in een gebied en er zijn geen "jachtdieren" dan zal de mens toch moeten optreden om overbevolking te voorkomen. En dan is dit, sorry, beter dan dagen uitgehongerd door te brengen. Wachten op de dood.

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:31

Ik heb de pertitie getekend , misschien als jullie dat ook doen er zoveel mogelijk stemmen uit
Europa ook gezien en gehoord worden.....
Kan via de site!!
Er moeten zeker andere stappen ondernomen worden , laten ze maar castreren en de merrie's
onvruchtbaar maken zoals op hun site beschreven staat , ze zo onnodig afmaken is nogal rigoreus.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:32

rachel_j schreef:
ben hier echt verbaasd over, er zijn toch wel meerdere mogelijkheden/alternatieven ipv de slacht???
deze dieren stralen de kracht van moeder natuur uit, daar moet men met respect mee omgaan.

Door de overlast zijn ze niet echt heel goed voor moeder natuur...

Enorm zonde zeg, omscholen klinkt heel makkelijk, maar dat kan niet iedereen zomaar even doen.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:32

De bevolking heeft last van deze prachtige wilde paarden?? ik denk eerder dat deze wilde dieren last hebben van de bevolking, word er zo ontzettend moe van steeds ergens te lezen dat de menselijke hand wel weer even gaat ingrijpen.We zijn zogenaamd allemaal zo bezig met het milieu maar ondertussen word er meer natuur kapot gemaakt dan opgebouwd.
De natuur regelt zichzelf wel,daar hebben wij ons niet mee te bemoeien.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:35

Als ze die paarden nou gewoon een hoop van omscholen en verkopen? Ik zou best een paar goed gebouwde brumby's willen hebben later, zouden geweldige showpaardjes zijn ^^
lekker stevig gebouwd en vast op de benen :D

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:36

Dat zijn inderdaad mooie dieren om te zien, zeg! Zonde dat ze van plan zijn om er zoveel af te laten maken...

Ergens begrijp ik het ook weer wel; ik weet dat Australië een zeer kwetsbaar eco-systeem heeft en dat men tegenwoordig extreem voorzichtig is met het invoeren van planten/dieren uit andere werelddelen. Paarden (en ook kamelen, trouwens) waren oorspronkelijk niet te vinden in Australië. Zij zijn meegebracht door de kolonisten en de dieren die losgelaten of ontsnapt zijn, wisten zich uitstekend te redden in het wild. Maar ondertussen richten ze ook wel schade aan...
Ik zou graag zien dat ze een andere oplossing zoeken. 5000 Paarden is echter wel heel veel om een nieuw tehuis voor te zoeken. Ik las uit het hoofdartikel dat enkele brumby's het leuk doen in de endurance-sport, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er allemaal talent voor hebben. Ik hoop toch dat er uiteindelijk een oplossing komt die niet ten koste gaat van de paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:36

ik denk dat er ergens een typefout is gemaakt........ er leven 2000 paarden in het gebied en ze willen er 5000 afschieten......... daganie :)