Bokkers zien papieren van hun Tinkers gestaag compleet worden
Vorig jaar is Esmeralda Schoenmakers begonnen met het opzetten van een DNA Database voor tinkers. In de jaren negentig van de vorige eeuw zijn wereldwijd veel Tinkers geëxporteerd vanuit Ierland en Groot-Brittannië naar andere landen in Europa en naar de Verenigde Staten. Sindsdien werken verschillende stamboeken hard om het ras te verbeteren en de Tinkers te registreren. Over de geëxporteerde paarden is vaak niet zo veel bekend. Hierdoor komen er op sommige paspoorten blanco velden voor. Dit bracht Esmeralda op het idee om een internationale databank op te zetten.
Esmeralda: "Het project is sinds december ongelooflijk hard gegroeid. Er hebben al veel tinkereigenaren meegedaan aan het DNA project. Niet alleen in Nederland, maar ook in België, Duitsland, Denemarken, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Australië. Het doel van de DNA Databank is het achterhalen van familiebanden binnen het Tinkerras. Omdat de Tinker wereldwijd onder vele namen bekend is gebruik ik trouwens de naam Gypsy Horse, deze naam blijkt namelijk iedereen te accepteren. We zijn geen stamboek en we houden ons ook niet bezig met stamboekactiviteiten. We werken graag samen met de stamboekorganisaties en delen graag onze geboekte resultaten."
Om de familiebanden te achterhalen doorloopt de Databank de volgende stappen:
- DNA profiel laten opmaken bij het laboratorium;
- DNA profielen invoeren in de DNA Databank;
- Zoekopdracht in de databank invoeren;
- Vermoedens laten bevestigen of ontkrachten door het laboratorium;
- Resultaten versturen naar eigenaren en eventueel naar betrokken stamboekorganisaties.
Esmeralda vertelt verder: "Met een druk op de knop kan de databank het DNA profiel van één paard met alle andere profielen in de databank vergelijken. Hierdoor vinden we zogeheten "mogelijke matches". Als de achtergronden ook kloppen bijvoorbeeld qua leeftijd, kleur of herkomst, krijgt het Van Haeringen laboratorium in Wageningen opdracht om de combinatie te testen. Ik doe zelf dus nooit uitspraken over verwantschap, dat kan alleen het laboratorium. Wat de databank doet is een eerste schifting maken. Dit hebben we nodig omdat er van heel veel Tinkers helemaal niets bekend is qua afstamming. Het wordt anders helemaal zoeken naar een speld in een hooiberg."

Pride
"Er staan momenteel bijna 450 DNA profielen in de databank en dit aantal groeit nog iedere dag. We zijn een samenwerkingsverband aangegaan met een Amerikaans stamboek waardoor we in de loop van het jaar verwachten dit aantal te kunnen verdubbelen.", aldus Esmeralda.
Sommigen van deze bevindingen kunnen veel impact hebben binnen de Tinkerfokkerij als het lab verwantschap kan bevestigen. Esmeralda legt uit: "Denk hierbij bijvoorbeeld aan twee Tinkerhengsten die allebei veel nakomelingen hebben. Als we op deze manier een generatie terug kunnen vinden, kunnen de papieren van al die nakomelingen vervolgens aangepast worden, waardoor de blanco velden zoveel mogelijk verdwijnen. Dat zou echt geweldig zijn en hopelijk motiveert dit ook meer mensen om mee te doen met het project."
Ook de eerste succesvolle resultaten beginnen binnen te druppelen. De hengst ITS Thunder is een bekende dekhengst in Nederland en staat bijvoorbeeld te boek als de vader van de hengsten Forrest (van Bokker Aricia) en ITS Bandit (van Bokker wilgje2003). Lange tijd was van ITS Thunder de vader niet bekend. Na DNA onderzoek bleek dit de hengst Gypsy Elite Pride & Joy te zijn. Uit DNA onderzoek bleek overigens ook dat deze hengst de vader is van Babet van Bokker Muds. Zowel Pride, Babet en Thunder zijn in het verleden geïmporteerd vanuit Groot-Brittannië. Inmiddels is ook bewezen dat de, ondertussen geruinde, Chester (van Bokker 4leafclover) de vader is van Amalia (van Bokker amaliajulia). Beiden paarden zijn geïmporteerd uit Groot-Brittannië en van Chester was bekend dat hij vroeger heeft gedekt. En op de valreep van publicatie is ook nog bewezen dat de hengst The Old Horse of Wales de vader is van de merries Zoë, Megan en Mira welke respectievelijk in eigendom zijn van Bokkers Aricia, hengstveulen en KootMiraDrum.
Esmeralda: "Uiteraard wil ik graag dat er nog veel meer Tinkers in de DNA Database komen te staan. Ik zoek vooral oudere en geïmporteerde Tinkers. Zowel merries, ruinen en hengsten. Ook Nederlands gefokte Tinkers zijn natuurlijk welkom, zelfs als de afstamming bekend is. In dat laatste geval kan ik die profielen gebruiken als bevestiging dat de database werkt en tevens kan ik me verder verdiepen in hoe vererving in verdere generaties mogelijk toch zichtbaar is."
"Door wat meer publiciteit hoop ik ook de mensen te bereiken die niet zo actief zijn binnen de Tinkerwereld, maar bijvoorbeeld een Tinker op een kinderboerderij hebben staan, of er eentje als rijpaard voor bijvoorbeeld gehandicapten gebruiken. Vaak zijn dit de wat oudere paarden en naar hen ben ik specifiek op zoek. Het is immers een gevecht tegen de klok wat dat betreft."
"Er liggen weer een hoop nieuwe monsters te wachten om naar het lab verzonden te worden. Als ook daar profielen van zijn gemaakt beschikt de databank over ruim 500 DNA profielen van Tinkers van over de hele wereld. En dit aantal zal in de toekomst alleen maar meer groeien!", besluit Esmeralda.
Voor meer informatie kun je kijken op http://www.gypsyhorse-dna.com/