Fraudezaak rond Friese hengst Rypke wordt nog ingewikkelder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Fraudezaak rond Friese hengst Rypke wordt nog ingewikkelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 09:39

http://www.dehoefslag.nl

Zoals bekend ontdekte het KFPS onlangs dankzij DNA-onderzoek van de nakomelingen dat Romke Annema vanaf 2007 op zijn dekstation andere, niet goedgekeurde Friese hengsten liet dekken in plaats van de door het KFPS goedgekeurde Rypke (v. Feitse). Annema bekende in eerste aanleg vlot de overtredingen en zegde het KFPS alle medewerking toe om merriehouders met een nep-Rypke schadeloos te stellen. Hij riep daarvoor de hulp in van beëdigd paardentaxateur en oud-KFPS-voorzitter Jaap van der Meulen.

Er zou een fonds komen voor de compensatie. Ondanks alle toezeggingen en beloftes van Annema is dat fonds nog leeg. Een handvol merriehouders heeft een bedrag aan schadeloosstelling ontvangen, verder gebeurde er niets. Van der Meulen heeft nu zijn activiteiten gestaakt.

Verwante artikelen:

[VN] Onderzoek naar afstamming van nakomelingen Rypke 321
[VN] Friese hengstenhouder heeft spijt van spermafraude
[VN] Ook eerdere veulens van Rypke mogelijk niet van deze hengst

Jschaffer

Re: Fraudezaak rond Friese hengst Rypke wordt nog ingewikkelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:40

Van welk jaartal was dit ook al weer? heb ook een rypke! schandalig

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 09:41

Dat kun je vinden in de artikelen onder de tekst :j

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:46

ook van 2003 heb er 1, 22-03-2003. is dit ook niet oooit bebeurd met de oude lucky boy.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:23

Kreeg hij dat ongeluk niet in 2003? Dan zouden de Rypke's geboren in 2003 dus nog echte Rypke's zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:43

Wat voegt dit nieuwsbericht nog toe en waarom is dit voorpaginanieuws? In de andere nieuwsberichten staat toch precies hetzelfde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:02

Horseyfries, je zeurt zelf altijd dat er meer Friezen-nieuws op de voorpagina moet, staat het er, is het weer niet goed...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:26

Lia_ schreef:
Horseyfries, je zeurt zelf altijd dat er meer Friezen-nieuws op de voorpagina moet, staat het er, is het weer niet goed...

Lia, als het nieuws was, had je me niet gehoord.
Heb je het rijtje gezien wat eronder stond? Het lijkt me dat dit onderwerp daar al genoeg aan bod komt. Misschien ken je de definitie van zeuren niet, maar als er iets zeuren is dan is het hetzelfde nieuws telkens onder andere titels op de voorpagina zetten..... "aanhoudend praten over een zelfde onderwerp"

Ik heb nog wel echt nieuws, zie ik hier weer niet staan op de voorpagina trouwens: er gaan DRIE Friese paarden meedoen met het NK in de Steeg!

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 13:51

Dit is aanleiding om alle als nakomeling van Rypke 321 geregistreerde paarden, geboren na 1 mei 2003 de afstamming te verifiëren. Deze paarden zijn verwekt nadat de hengst een blessure aan het geslachtsapparaat heeft opgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:15

horseyfries schreef:
Ik heb nog wel echt nieuws, zie ik hier weer niet staan op de voorpagina trouwens: er gaan DRIE Friese paarden meedoen met het NK in de Steeg!

...en tig KWPN'ers, verschillende Duitsers en andere stamboeken, je wilt toch serieus per stamboek een bericht maken hoeveel er mee doen aan een wedstrijd :+
OK, een Jazz die een Friese tuigpaardrubriek loopt zou wel weer nieuws zijn :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:54

Het nieuws is dat de hengstenhouder zich niet aan zijn beloftes houdt en van de Meulen zich terug trekt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:01

lizaliza schreef:
ook van 2003 heb er 1, 22-03-2003. is dit ook niet oooit bebeurd met de oude lucky boy.

Met Lucky Boy was het echter vrij makkelijk te bepalen, omdat de eigenaar niets wist van overerving van het schimmel-allel. Dus zodra hij een schimmelhengst op een bruine merrie zette en er een schimmel veulentje uit kwam (schimmel is dominant) was het duidelijk, ook omdat de eigenaar van Lucky Boy alleen die schimmel als andere hengst gebruikte i.p.v. Lucky Boy.

Helaas zit het hier een stuk ingewikkelder omdat het niet meer de zeventiger jaren zijn en we dus meer weten van genen EN dit een Fries betreft en die zijn allemaal zwart. Krijg jij nu ook een DNA-onderzoek van je Rypke?

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:31

nee niet nodig hellaas is ze vorige week afgekeurd voor de fokkerij. ze is een ster merrie voor mensen die met friesen fokt snap ik dat ze zon onderzoek willen.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:33

linky schreef:
Kreeg hij dat ongeluk niet in 2003? Dan zouden de Rypke's geboren in 2003 dus nog echte Rypke's zijn.

Nee dit is gebeurd in 2002

Maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:18

Wij hebben een rypke merrie uit 2002 maar je gaat toch bijna twijfelen. Ik weet wel dat het in 2002 gebeurd is en dat we eigenlijk niets te vrezen hebben maar het blijft toch een beetje knagen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:23

Nemurin schreef:
lizaliza schreef:

Met Lucky Boy was het echter vrij makkelijk te bepalen, omdat de eigenaar niets wist van overerving van het schimmel-allel. Dus zodra hij een schimmelhengst op een bruine merrie zette en er een schimmel veulentje uit kwam (schimmel is dominant) was het duidelijk, ook omdat de eigenaar van Lucky Boy alleen die schimmel als andere hengst gebruikte i.p.v. Lucky Boy.

Helaas zit het hier een stuk ingewikkelder omdat het niet meer de zeventiger jaren zijn en we dus meer weten van genen EN dit een Fries betreft en die zijn allemaal zwart. Krijg jij nu ook een DNA-onderzoek van je Rypke?

Volgens mij was het een Vos n.l. Gurioso

ZamoraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:37

Nemurin: er zijn ook vos dragers tussen de friezen, kruis hier 2 van en je kan ook een vos veulen krijgen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:44

Ah er stond niet dat het alleen een schimmelhengst was, mijn excuus. Het waren meerdere hengsten die volgens de eigenaar werden gebruikt "om de boel aan te stampen". Het was dus alleen om aan te geven dat als er een schimmelhengst gebruikt werd het vrij snel duidelijk werd - maar inderdaad bij andere hengsten niet.

Werd toen bij Lucky Boy's nakomelingen wel op bloedgroep getest, maar dat is niet een erg betrouwbare manier van testen omdat paarden ingewikkelde bloedgroepen hebben en je dus alleen kunt zeggen van "Nou misschien was Lucky Boy niet de vader, gebaseerd op deze uitslagen" - niet erg handig dus.

Hier met Rypke is het uiterlijk lastiger te zien en zou je dus gewoon meteen een DNA-test moeten doen bij twijfel. Voordeel is dat we in deze tijd dus wel de mogelijkheid hebben en toen met Lucky Boy niet.

Zamora: Is bekend of Rypke wel/geen vosdrager is? Anders zou dat eventueel kunnen helpen maar erg betrouwbaar lijkt me dat ook niet inderdaad. Maar dat wist ik niet, bedankt. :)

ZamoraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:46

Sorry bedoelde in het algemeen, omdat je zei van "het gaat om friezen en die zijn altijd zwart". :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:09

Haha geeft niet, je had helemaal gelijk. Iets te kort door de bocht dus van mijn kant. :+ Krijg je als je tegelijkertijd zit te leren denk ik.

ZamoraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:52

hahaha :') kan gebeuren :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 09:56

Lia_ schreef:
OK, een Jazz die een Friese tuigpaardrubriek loopt zou wel weer nieuws zijn :D

Mocht dit ooit gebeuren, staan we natuurlijk met onze neus vooraan :D :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:15

Nemurin schreef:
Werd toen bij Lucky Boy's nakomelingen wel op bloedgroep getest, maar dat is niet een erg betrouwbare manier van testen omdat paarden ingewikkelde bloedgroepen hebben en je dus alleen kunt zeggen van "Nou misschien was Lucky Boy niet de vader, gebaseerd op deze uitslagen" - niet erg handig dus.

Lucky Boy XX was homozygoot bruin en kon alleen bruine nakomelingen geven. De fraude zaak rondom Lucky Boy XX kwam aan het licht omdat er opeens zo heel af en toe een voskleurige Lucky Boy XX opdook.

Lucky Boy XX wilden niet zo heel graag dekken, zeker toen hij wat ouder was. De hengstenhouder heeft in die gevallen gebruik gemaakt van een andere bruine hengst die op dat hengstenstation stond. Deze hengst was echter niet homozygoot bruin. Van deze hengst kwamen de vosjes. Ik weet niet meer wat de naam van die andere hengst was maar zo stond het destijds in de Strengen.

Met Doruto hebben we ook nog zo'n gevalletje gehad...daar werd de hengst Zafrikaner ingezet om de merries te bedienen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:43

Ah kijk Natasja in de tijd dat mijn opa In de Strengen nog thuis had liggen elke keer keek ik alleen nog de plaatjes... _O- Wist vrij weinig van de genen af enzo.

Wat ik van Lucky Boy weet, weet ik alleen omdat het een opgave was toen ik eerder dit schooljaar genetica kreeg en ze gebruikten een schimmel als voorbeeld. Beetje loos als er geen enkele schimmel aan te pas kwam, maar vooruit. :+

Werd wel gezegd dat hij inderdaad niet de dekcapaciteit had om aan de vraag te voldoen en de eigenaar heeft dit toen verzwegen.

Bedankt voor de opheldering, ik leer graag. :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:51

ik ben benieuwd hoe ze deze schadevergoedingen gaan uitwerken? Bedoel, hoe plak je hier een prijs op, want als het dus blijkt dat je merrie geen echte dochter is van hem, dan is de hele bloedlijn daarna ook niet en wat als dat dus net de grondlegging van je fokresultaten is? Kan nog 100 mogelijkheden aankaarten, maar denk dat jullie de strekking wel snappen!