Opnieuw Roemeense paarden met besmettelijk EIA virus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Opnieuw Roemeense paarden met besmettelijk EIA virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 00:10

http://www.hln.be

Bij paarden in Brugge en Charneux (provincie Luik) zijn opnieuw twee gevallen van de virusziekte equine infectieuze anemie vastgesteld. En weer waren de getroffen dieren afkomstig uit Roemenië. Dat heeft het Federale Voedselagentschap (FAVV) vandaag laten weten. De betrokken bedrijven zijn geblokkeerd.

Eerder dit jaren waren ook al in Assebroek, Warsage en Furnal gevallen van equine infectieuze anemie vastgesteld. Volgens het FAVV zijn de maatregelen van de Roemeense autoriteiten om de zending van besmette paarden naar andere EU-lidstaten te vermijden, maar weinig betrouwbaar.

Alle paardachtigen die met de besmette paarden in contact kwamen, worden opgespoord, de bedrijven waar die dieren worden gehouden, worden geblokkeerd en de dieren worden getest op de ziekte, luidt het. Equine infectieuze anemie is een virusziekte die alleen paarden treft. Mensen kunnen de ziekte niet krijgen. Besmette paarden worden steeds geslacht of geëuthanaseerd.
Een van de komende dagen treedt een Europese beschikking in voege die het toezicht op de exportvoorwaarden voor paardachtigen afkomstig uit Roemenië moet versterken.

Verwante artikelen:

[VN] Gevreesde EIA virus vastgesteld bij paard uit Assebroek
[VN] EIA virus: Strengere regels voor export paarden uit Roemenie

Woody2015

Re: Opnieuw Roemeense paarden met besmettelijk EIA virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 05:42

Ik vin dat er een strenger eport regeling moet komen voor paarden uit Romenie.
Volgens mij zijn het veeal arme dieren die er uit medelijden worden weggehaald maar op deze manier word deziekte naar Europa gehaald en behoorlijk dichtbij.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 06:21

Roemenie is europa ;)

export helemaal verbieden tot dat land ziekte vrij is, beetje over kill maar dat moet dan maar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 06:32

Het zal je toch gebeuren...je denkt goed te doen door een paard uit Roemenie te importeren, of je zal maar een stalgenootje hebben die dit doet, en je bent je eigen paard ook kwijt omdat er geruimd moet worden....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 06:35

Inderdaad! Hopelijk nemen de vrijwilligers die dit doen maatregelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:15

Cassidy schreef:
Het zal je toch gebeuren...je denkt goed te doen door een paard uit Roemenie te importeren, of je zal maar een stalgenootje hebben die dit doet, en je bent je eigen paard ook kwijt omdat er geruimd moet worden....

alleen besmette dieren worden ingeslapen...er wordt niet preventief geruimd.
een bloedtest(coggin's test)zou verplicht moeten worden gesteld als een paard van land verhuist....in amerika is het zelfs verplicht ieder jaar te testen,ook al verhuis je niet of rijdt je geen wedstrijden.

ik geloof zelfs als je wedstrijden rijdt het iedere 6 mnd getest moet worden

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:20

ik heb zelf ook een roemeentje .
Deze is via een keurige instantie naar nederland gehaald .
Ze zijn alle voor transport netjes getest op deze ziekte anders mochten ze niet het land uit .

Helaas zijn er een hoop handelaren die naar roemenie gaan en daar goedkoop een hoop ponys opkopen om ze later voor veel meer weer te verkopen in nederland of belgie .
En deze worden dus niet getest blijkbaar

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:25

het ligt eraan waar ze op testen....het is een vrij specifieke test de coggin's test en er zijn niet veel lab's die het doen.
In heel frankrijk is er maar 1 bijvoorbeeld.

Maar wat je zegt over die handelaren klinkt heel aannemelijk.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:43

De paardjes waar het nu over gaat zijn wederom niet de paardjes die wij toendertijd naar NL hebben laten komen. Die zijn voor van alles en nog wat getest, pas toen we overal groen licht voor hadden hebben we ze laten komen.
Vorige keer waren het ook pony's van een of andere handelaar, dat zijn wij niet. En de laatste keer dat er van ons paarden naar NL zijn gekomen is alweer ruim een jaar geleden, als daar wat mee was geweest was dat allang naar buiten gekomen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:45

Leuk he, paarden naar Nederland halen.... sjonge.. de zoveelste al..
Wanneer gaan ze eens fatsoenlijke testen uitvoeren zoals ze toen met het transport voor RW hebben gedaan. Denk ook niet dat jullie je hoeven te verdedigen.

Hopelijk slaat de ziekte niet door...

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:50

Pff leuk, en ik woon vanaf deze zomer in het buurland van Roemenië...
Nou hopen dat alles maar goed komt en ik gewoon een nieuw gezond paardje aan kan schaffen!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:25

Thnx JG, ik hoef me ook wel niet te verdedigen en onze acties ook niet, want ik weet dat we het goed hebben gedaan en als onze paardjes ziek waren geweest had dat al heel lang geleden duidelijk geworden, maar ze zijn allemaal kerngezond.
Maar ja ik heb toen echt mijn hart en ziel ingezet voor die beesten dus ik voel me snel aangevallen als het hierom gaat.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:27

Ik woon in Brugge :=
Het staat ook in alle kranten.
Erger nog,de besmette paarden zouden in Assebroek staat..
Ik woon in assebroek en mijn paard staat zo'n 5minuten buiten assebroek :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:27

rockwitch schreef:
Thnx JG, ik hoef me ook wel niet te verdedigen en onze acties ook niet, want ik weet dat we het goed hebben gedaan en als onze paardjes ziek waren geweest had dat al heel lang geleden duidelijk geworden, maar ze zijn allemaal kerngezond.
Maar ja ik heb toen echt mijn hart en ziel ingezet voor die beesten dus ik voel me snel aangevallen als het hierom gaat.

Begrijpelijk! Maar is niet nodig joh! :)
Blijkbaar zijn er gewoon nogsteeds mensen die paarden ophalen die niét goed zijn. En dit zijn mensen met een stuk minder verstand dan jou!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:35

je ziet vaak niet aan de buitenkant dat het paard het heeft...bij mijn adoptiepaard zag je niets....kerngezond,goed in het vlees ,maar wel drager.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:02

Oh getver, laat ik dit nou net voor m'n tentamen geleerd hebben. Is dit in Roemenië niet aangifteplichtig ofzo dat het zo kan verspreiden?
Hoewel wat Geerke zegt ook klopt: de ziekte manifesteert zich niet altijd. Wordt dan weer niet in mijn syllabus vermeld of het dan ook nog besmettelijk is maar neem aan dat als het door de insecten die bijten overgebracht wordt het ook dan nog besmettelijk is.

Zou je alle paarden die uitgevoerd worden eigenlijk moeten testen op EIA.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:33

[quote="Jolliegirl"]Leuk he, paarden naar Nederland halen.... sjonge.. de zoveelste al..
quote]

Waarom moet men daar een paard weg halen er zijn er genoeg hoor bij de mensen in de buurt. Snap het niet maar zal wel weer zijn omdat de beestjes daar zo zielig zijn. Het zelfde als met die spaanse zwerf honden. Sorry maar een spuitje helpt sneller tegen de problemen die veroorzaakt zijn door falende mensen. Nu zullen we wel snel zeggen off topic maar nee wij die keihard werken net als jullie allemaal om je beest gezond te houden, worden wel met de neus op de feiten gedrukt door idioten die snel geld willen verdienen of het gezonde verstand niet hebben dat er ook een paard in of uit de buurt geholpen/gekocht kan worden.

Een voorbeeld; zes jaar terug via een stichting een gezelschaps paard voor één van onze merries geadopteerd, paar honderd euries armer maar goed voor beide dachten we er goed aan te doen. Paardje mankeerde niets kon alleen niet meer bereden worden. Goed daar hebben we er genoeg van dus lekker een oude dag voor de beestjes op de wei. Blijkt dat beest geheel niet gezond te zijn terwijl hij toch echt volgens de papieren geheel was gecontroleerd. De stichting waarbij het beestje geadopteerd was erkende het beest te hebben volgespoten met steroide om zijn spieren wat meer kracht te geven. Na vier dagen bij ons op de wei te staan viel het beest pardoes om. DA erbij en die stelt binnen 5 minuten en de uitslag van het bloed onderzoek paard is op, keuze? ruimen of terug naar stichting. Ja daar sta je dan, even bellen met de stichting. Wordt je als een crimineel behandeld, waar wij het lef vandaan hadden om het beest als verloren te beschouwen enz. Om de rest ook te vertellen wordt het hier wel erg lang maar uiteindelijk heb ik aangifte gedaan van oplichting, de stichting middels een dwangbevel laten opheffen(waar ze na alle commotie ook zelf al mee waren begonnen) en op deze manier een paar zo genaamde dieren vrienden minder laat profiteren van andermans ellende. Paardje ziek zielig of wat dan ook geen rommel meer binnen halen met ellende op meer voor de hard werkende eigenaar van een gezond dier.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:40

Ik vind het geen misdaad een paard ergens anders weg te halen als jij dat wilt. Maar laat hem dan wel controleren voor ie de grens over gaat.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:55

Tja mijn dierenliefde stopt niet bik de grens, als er een paard in nl mijn pad zou kruisen die hulp nodig heeft zal ik ook helpen. Het is echt heel vervelend als er zo'n stichting over de rug van de paardjes geld willen verdienen, dit hebben wij niet gedaan. Het ging er bij ons altijd om dat de paarden het ook echt beter kregen als waar ze vandaan komen, dat is gelukt en ze doen het super.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:00

Ik krijg toch ondanks alle testen pb's hoe het nu zit met Javi daar Javi 5 minuten buiten de Gemeente Brugge verblijft.

Na de eerste uitbraak is er ook beslag op Javi gelegd. Dit beslag is na 1 maand gewoon opgeheven. Na de 2e uitbraak is er wederom beslag gelegd, en is er ook een bloedtest gedaan. (Ging erug grappig uhum). Affin, bloedtest wees wederom uit dat JAvi NIET besmet is, dus beslag definitief opgeheven.

Nu voor de 3e keer een uitbraak.

Het is bij ons bekend waarom deze paarden (die overigens niet verwaarloosd zijn o.i.d ) door de desbetreffende " handelaren" naar Belgie worden gehaald.

Maar goed, ik ga daar niet verder op door, ik wil alleen duidelijkheid verschaffen dat Javi NIET besmet is met E.I.A. en dus gewoon weer een free horse is! Dus de oorzaak van al deze uitbraken ligt NIET bij de actie van de Roemeense paarden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:58

Thanks voor je post PVD!!!! En fijn dat Javi gewoon weer een free horsey is.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:27

Misschien dat de pb's dan nu stoppen haha. ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:58

ach jeetje, nou dat mag ik dan hopen, nu moeten toch alle verhalen uit de lucht zijn.