“Het KFPS (Koninklijk Friesch Paarden-Stamboek, red.) is akkoord, we kunnen met vier Friezen naar de Wereldruiterspelen”, is Christa Laarakkers opgelucht. Eind 2009 werd bekend dat zij met haar befaamde Friezentrein mag optreden tijdens de openingsceremonie van de Wereldruiterspelen in Kentucky. De financiën bleken echter een probleem. Vorige week vrijdag kwam het benodigde bedrag definitief op tafel.
De Friezentrein bestaat altijd uit acht combinaties. Laarakkers wilde zelf vier combinaties meenemen en de carrousel aanvullen met Amerikanen. Enkele sponsoren haakten echter af, waardoor het spannend werd of er meer dan één paard mee kon naar Kentucky. “Anders kon alleen ik als kopvrouw meedoen, maar eigenlijk zijn vier Nederlandse paarden noodzakelijk om de oefeningen als de piaffe, passage en changementen goed uit te kunnen voeren”, legt Laarakkers uit. Vorige week gingen zowel het bestuur als de ledenraad van de KFPS akkoord met een sponsoringbedrag, waarmee – samen met toezeggingen van andere sponsoren - deelname zeker werd.
De Amerikaanse combinaties gaan de proef oefenen aan de hand van video’s en een toelichting op papier. Misschien reist Laarakkers nog een keer naar Amerika om de ruiters te begeleiden of sturen de Amerikanen video’s terug waar Laarakkers feedback op kan geven. “Maar de paarden komen vier dagen voor het optreden uit quarantaine, dus ik denk dat we dan voldoende tijd hebben om te oefenen”, stelt Laarakkers. Zij ontwikkelde de proef jaren geleden voor een groep ruiters van Z tot Grand Prix-niveau, waardoor niet alle paarden de moeilijkste oefeningen uit hoeven te voeren. De lastigste oefeningen zijn voor de Nederlandse combinaties, die de proef al een keer of veertig hebben gelopen.
De Nederlandse afvaardiging bestaat uit: Christa Laarakkers met Ielke 382 (Nykle 309 x Tsjalling 235) Saskia Meinema met Casper v/d Oostwal (Jasper 366 x Hearke 254) Susan Bouwman met Egberdina's Marten Hendrik (Olof 315 x Frans 289) Hans Meganck met Rintje V (v. Melle 311 x Oege 267)
De Friezentrein onder leiding van Christa Laarakkers treedt zaterdag 25 september 2010 op in het eerste deel van de openingsceremonie van de Wereldruiterspelen in Kentucky.
Echt heel gaaf. Maar ik zat ook al te kijken, rijdt Esther Liano Ielke dus niet meer? Of rijdt Christa hem alleen in de show?
RolandHitze
Geplaatst: 01-06-10 17:20
Getup schreef:
Of rijdt Christa hem alleen in de show?
Jep! Heel gaaf!!
Getup
Geplaatst: 01-06-10 17:27
Gaaf genoeg,ja! Zou t ook graag eens willen zien, maar dat zal niet in Kentucky zijn.....ja, via youtube ofzo
RolandHitze
Geplaatst: 01-06-10 18:19
Er komt toch hopelijk wel iets van een livestream ofzo... Of ik moet toch nog een uitnodiging van Christa krijgen om mee te gaan als privefotograaf, maar ik vrees dat ik niet in haar koffer pas! Haha...
Vanuit Amerika doen de hengsten Fridse 423 Sport, Lolke 371 Sport, Mintse 384 sport and Eeltsje F. mee. Ik ga zelf mee als groom voor Mintse, dus ik zal het waarschijnlijk ook wel opnemen
wat ongelooflijk super en een prachtige reclame voor het friese ras
LotteFr
Geplaatst: 02-06-10 11:38
Toen ik ze voor het eerst zag, was ik zo ontroerd. Tranen in mijn ogen. (vriendje snapte er niks van 'zit je nou te janken?' ) Dus zeker een prachtige demonstratie voor op de wereldruiterspelen.
Moooi!!! Ik heb een kleindochter van Ielke.....misschien niet heel bijzonder maar ik kan mijn knappe merrie nu vertellen dat haar opa op de Wereldruiterspelen gaat lopen .