Landsmót op IJsland afgelast vanwege virus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Landsmót op IJsland afgelast vanwege virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:00

www.landsmot.is / Nieuwsredactie

Het meest prestigieuze, tweejaarlijks gehouden paardenevenement van IJsland, de 'Landsmót', die begin juli zou plaatsvinden, is afgelast vanwege een virus dat op IJsland heerst. Veel paarden op IJsland zijn getroffen door dit virus, dat een infectie aan de luchtwegen veroorzaakt. Vandaag is tijdens een overleg tussen dierenartsen, de inspectiedienst, belanghebbenden en een vertegenwoordiger van het ministerie van Visserij en Landbouw besloten het evenement in Vindheimamelar in Skagafjörður, niet door te laten gaan.

Ondanks dat dit besluit alle betrokkenen zeer spijt, is deze moeilijke beslissing genomen ten behoeve van het welzijn van de paarden. De mogelijke eerstvolgende Landsmót zal in 2011 zijn, hierover wordt nog overleg gevoerd met betrokken instanties.
Wie al een ticket voor het evenement heeft gekocht, kan hiervoor het geld terug krijgen.

Verwant artikel:

[VN] Mysterieuze ziekte aan luchtwegen slaat toe in IJsland

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:47

Ik vraag me af hoe het dan met de youthcup gaat, weet jij dat ook?
Of gaan de kwalificatiewedstrijden daarvoor wel gewoon door?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:41

De Youth Cup vindt plaats in Denemarken. Die zal dus geen hinder van de paardenziekte op IJsland ondervinden, of het moet zijn dat de ijslandse deelnemers aan de Youth Cup er op het vasteland paarden voor moeten zien te lenen.

Ik weet niet of zoiets in de geschiedenis van de YC al eens eerder voor gekomen is, maar voor het - toen nog - EK, dat in 1979 op het Federatiecentrum in Uddel plaatsvond, heeft de ijslandse equipe uit alle hoeken en gaten van Nederland paarden ter beschikking gesteld gekregen. Dit omdat alles wat ze zelf meegebracht hadden stond te tollen van de koorts door een droesuitbraak.

Oh, en inmiddels is trouwens vast komen te staan dat het niet om een virus gaat, maar om een bacteriële infectie, de streptococcus nogwat.

Nado

Re: Landsmót op IJsland afgelast vanwege virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:58

Bij de YC lenen de deelnemers uit IJsland (en Amerika/Canada) altijd al paarden uit het land waar de YC gehouden wordt, dus er zal daarin niets veranderen.

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 05:22

Ja, dat weet ik ;)
Maar ik vroeg me af hoe de deelnemers uit ijsland zich nu dan moeten kwalificeren.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:33

Daar is altijd wel een mouw aan te passen. Desnoods wijzen ze mensen aan op basis van hun wedstrijdresultaten van vorig jaar ofzo.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:57

EricPrast schreef:
.

Oh, en inmiddels is trouwens vast komen te staan dat het niet om een virus gaat, maar om een bacteriële infectie, de streptococcus nogwat.

Streptococcus equi subsp. zooepidemicus.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:53

Kuggur schreef:
EricPrast schreef:
.

Streptococcus equi subsp. zooepidemicus.

Zijn de equi en de zooepidemicus niet 2 verschillende ondersoorten? Dat leid ik tenminste af uit dit document, blz. 6 § 5.1.