Paarden veroorzaken paniek op de weg tussen Arnhem en Ede

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Paarden veroorzaken paniek op de weg tussen Arnhem en Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:21

http://www.anp.nl / http://www.nu.nl

Zeven op hol geslagen paarden hebben woensdagochtend voor consternatie gezorgd op de provinciale weg N224 tussen Arnhem en Ede.
Zes politieauto's en een jachtopzichter kwamen eraan te pas om de paarden weer in het gareel te krijgen, aldus de politie.

De paarden liepen met hun berijders op de Ginkelse Heide bij Ede toen een overstekende ree de dieren schrik aanjoeg.

De paarden sloegen op hol, waardoor alle ruiters van hun paard tuimelden. De dieren kwamen vervolgens via het bos op de N224 terecht, waar ze in galop en over de verkeerde weghelft richting Arnhem denderden.

De politie ontving een tiental meldingen van passanten die de galopperende paarden op zich af zagen komen. Bij Oosterbeek wisten agenten en omstanders de dieren in een wei te drijven.

Volgens de politie is er geen sprake van schade, al raakte een viervoeter wel gewond. Twee amazones werden voor controle naar het ziekenhuis vervoerd.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-05-10 17:34, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: aangevuld met meer informatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:42

De tekst is langer op nu.nl:
Citaat:
EDE - Zeven op hol geslagen paarden hebben woensdagochtend voor consternatie gezorgd op de provinciale weg N224 tussen Arnhem en Ede.

Zes politieauto's en een jachtopzichter kwamen eraan te pas om de paarden weer in het gareel te krijgen, aldus de politie.

De paarden liepen met hun berijders op de Ginkelse Heide bij Ede toen een overstekende ree de dieren schrik aanjoeg.

De paarden sloegen op hol, waardoor alle ruiters van hun paard tuimelden. De dieren kwamen vervolgens via het bos op de N224 terecht, waar ze in galop en over de verkeerde weghelft richting Arnhem denderden.

Meldingen
De politie ontving een tiental meldingen van passanten die de galopperende paarden op zich af zagen komen. Bij Oosterbeek wisten agenten en omstanders de dieren in een wei te drijven.

Volgens de politie is er geen sprake van schade, al raakte een viervoeter wel gewond. Twee amazones werden voor controle naar het ziekenhuis vervoerd.

eekhoornerik

Re: Paarden veroorzaken paniek op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:46

Las het net ook, alle 6 ruiters eraf gevallen?

Dat is wel heel erg...gelukkig zijn er verder geen ongelukken gebeurd op de provinciale weg.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:49

Allemaal eraf gevallen? Dan ben ik toch wel benieuwd naar het niveau....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:51

Abeltje77 schreef:

En naar hoe achtelijk de paarden deden ;) Het is opeens een stuk kouder dan gisteren, beesten zijn fris, flinke bokkensprongen en een groep die elkaar opjut.. Lijkt me niet leuk.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:54

Inderdaad. Wel erg kort door de bocht om gelijk aan het niveau van de ruiters te twijfelen, zonder dat je weet wat de paarden precies hebben gedaan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:56

Ffortuna schreef:
De tekst is langer op nu.nl:
Citaat:
EDE - Zeven op hol geslagen paarden hebben woensdagochtend voor consternatie gezorgd op de provinciale weg N224 tussen Arnhem en Ede.

Meldingen

Ik zag het, was nou inderdaad langer geworden.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:56

Tja... ik ga af op wat er staat.

Paarden sloegen op hol, waardoor alle ruiters van hun paard tuimelden.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:59

Abeltje77 schreef:

EHmmm, Anky valt er ook af als haar paard echt op hol slaat...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:00

Dan is onze definitie van 'op hol slaan' denk ik ietsje anders ;)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:00

mee eens.. als ze echt goed schrikken en aan de kletter gaan vind ik het niet zo raar dat je er dan af valt.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:04

Ik hoorde het net op het nieuws.
Appart dat ze er allemaal afvielen, moet er toch ook maar raar uit hebben gezien.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:05

wees blij dat er geen ernstige gewonden zijn gevallen

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:08

Is in de buurt, Amsterdamsweg is een drukke gevaarlijke weg (rijd ik elke dag naar mijn stal).

Godzijdank geen paard op auto, wonder als ik het zo lees!

Heb zelf wat jaartjes terug ook een paard van die weg geplukt, amazone was er ook in het bos afgevallen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:11

en een geluk dat ze geen giga maatregelen genomen hebben van de politie. Mijn pony is bijna afgeschoten toen ze op de n206 wilde gaan. Voordeel hier was dat het licht was, bij mij was het donker

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:20

Ik ben benieuwd naar de mening op dit verhaal van de bokkers die vinden dat je een paard die schrikt van een loslopende hond die uit de bosjes tevoor schijn schiet maar onder controle dient te hebben....(is laatst nog een discussie geweest naar aanleiding van een nieuwsbericht).

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:50

Dit is ook bij mij om de hoek, mijn vriendin heeft daar vlakbij haar paard staan, ben benieuwd van welke stal ze komen (als het mijn vriendin maar niet is :o ), ik wordt altijd naar van zulke berichten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:03

laetitia schreef:
Ik ben benieuwd naar de mening op dit verhaal van de bokkers die vinden dat je een paard die schrikt van een loslopende hond die uit de bosjes tevoor schijn schiet maar onder controle dient te hebben....(is laatst nog een discussie geweest naar aanleiding van een nieuwsbericht).

Ik vind persoonlijk dat je hier nooit over kan oordelen omdat iedere situatie anders is. Die van mij is redelijk bomproof, maar kan idd schrikken van een opvliegende fazant. Zijn reactie is een grote sprong voorwaarts. Ja ik heb 9 van de 10 keer mijn paard dan onder controle, maar dat wil niet zeggen dat er nooit wat kan gebeuren. En ik kan toch redelijk sturen :+

Rijd je alleen dan schrik je even van iets 'engs', maar meer niet. Rijdt er een onervaren paard mee dan is de reactie al weer anders en kunnen ze elkaars schrikreactie versterken. Met een ervaren paard er bij is de reactie ook weer anders. Bovendien is het ook maar net hoe externe factoren zijn: waren de paarden al fris, was er net ervoor ook al iets 'engs' gebeurd, is de route bekent bij ruiters en paarden of niet enzovoort?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:41

Daarnaast is het zo, dat als je paard in het bos op hol slaat, het redelijk lastig kan zijn om te blijven zitten.
Denk hierbij aan laaghangende takken etc.

De vergelijking met loslopende honden vind ik hier niet opgaan. Een ongeluk met een loslopende hond is door de mens te voorkomen,
dit absoluut niet.

Al met al een vervelend ongeluk, dat nog redelijk goed afgelopen is zo te zien!

NiNM

Re: Paarden veroorzaken paniek op de weg tussen Arnhem en Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:47

Jeejtje das om de hoek! :O
Al bekent van welke stal ze kwamen?

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:51

een vriendin van mij heeft geholpen.
Ze waren met 8 paarden op pad. 7 ruiters zijn ervan af gevallen de 8ste bleef zitten en is bij de gevallen ruiters gebleven. 1 ruiter heeft 2 gebroken ribben en waarschijnlijk een wipflash, of hoe je dat ook schrijft, de andere een gebroken pols. Helaas moesten ze het paard bij de kliniek inlaten slapen. Het was een gevorden groep en ze komen van quandenoord. Bij renkum in de buurt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:55

Soo dan, dat was geen leuk ontspannen buitenritje |(

wat erg dat er 1 paard ingeslapen is, en heel veel sterkte en beterschap voor de gewonde dames :(:)

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:57

dat is een iets ander bericht dan het pers-bericht!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:58

Toch niet redelijk goed afgelopen dus, al had het veel erger kunnen zijn.
Vervelend zeg!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:02

Dit buitenritje heeft een vervelend staartje gekregen.