'Behandelen open wonden met verlopen motorolie moet stoppen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Behandelen open wonden met verlopen motorolie moet stoppen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 10:18

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Eigenaren van werkpaarden in Columbia behandelen open wonden en andere blessures bij hun dieren nog steeds met verlopen motorolie. Volgens veel mensen zou deze behandeling heel goed zijn voor het genezingsproces, maar in feite is het juist erg gevaarlijk. De World Society for the Protection of Animals (WSPA) wil dan ook dat dit stopt.

De organisatie noemde onder andere het voorbeeld van Harold, een werkpaard wiens huid volledig was opgelost door de olie. Vervolgens kwam er een groot abces gevuld met pus op de schouder en rug van het paard. Harold had erg veel pijn en kon op een haartje na worden behoed voor bloedvergiftiging, aldus de organisatie.

"Veel paardeneigenaren in Bogota denken dat zij goed bezig zijn door de paarden te behandelen met motorolie." De WSPA zoekt steun bij een lokale kliniek: Fundacion El Refugio Animal (beter bekend als El Refugio).

Dokter Luis Eduardo Sandoval, een van de veterinairen van de kliniek, hielp onder andere Harold met het herstelproces na zijn behandeling met motorolie. Er zijn echter nog steeds meer dan 3000 werkpaarden in Bogota die eveneens dringend hulp nodig hebben.

"De eigenaar van Harold heeft nu geleerd hoe hij zijn paard op een correcte manier kan helpen wanneer het dier opnieuw gewond raakt. Hij snapt nu ook hoeveel pijn Harold heeft gehad doordat er motorolie op zijn open wonden werd gesmeerd, en hoe dicht hij bij de dood zat," aldus een woordvoerder van de WSPA in Zuid Amerika.

Klik hier voor meer info en een foto van Harold.

troi

Re: 'Behandelen open wonden met verlopen motorolie moet stoppen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:23

Lijkt me trouwens dat de eigenaar van Harold over wat meer onderwerpen info mag krijgen dan alleen over motorolie.. Maar goed je moet natuurlijk ergens beginnen..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:24

Tja, dit is weer zo'n middel uit grootmoederskastje....van vroeger... toen werd het wel gebruikt maar was de olie anders dan nu, blijft troep natuurlijk !!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:25

Is dit nieuws? Er zijn zoveel gekken die dat op de mok smeren.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:26

Gebeurt in Nederland ook nog hier en daar bij de mensen van de oude stempel. Mijn buurman (in de 80 jaar, vroeger altijd met paarden gewerkt) heeft twee pony's. Daar is hij hartstikke goed voor (ze zijn niet voor niks 30 en 25 jaar) maar hij presteerde het ook om nog verlopen olie op een plek te smeren (oude huismiddeltjes). Ik heb hem ook maar even verteld dat hedendaags het erom bekend staat dat dit echt niet goed is... en ik hoop dat ik hem ervan overtuigd heb. Vroeger was me dat niet gelukt, maar gelukkig vraagt hij me steeds vaker eerst om advies voor hij zelf weer met wat smeerseltjes aan de gang gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 10:27

Charaz schreef:
Is dit nieuws? Er zijn zoveel gekken die dat op de mok smeren.

en juist daarom dus.
Heel veel mensen weten blijkbaar niet dat dit schadelijk is. Het gaat ook niet om dit ene geval.
Een kennis van mij is er ook nog steeds heilig van overtuigd dat het werkt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:28

Komt hier ook nog voor hoor :j Verlopen olie wordt soms nog gebruikt om mok weg te krijgen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:35

Ik ken het alleen als anti jeuk middel, wat toendertijd wel erg werkzaam was. :j

Maar hier wordt het al niet meer gebruikt, voor de mok hebben we droogzet en jeuk ook andere middelen. Zeker op open wonden vind ik het érg riskant. :n

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:50

Vroeger was de olie niet synthetisch, door alle rommel die er tegenwoordig in zit is de samenstelling heel anders geworden.

Vaak goedbedoeld advies van "echte" oude paardenkenners....
gelukkig weten de meeste mensen inmiddels beter. Maar helaas kopen nog veel onwetenden een paard en die geloven al snel het "advies" van zo'n oude paardenkenner..

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:51

ik ken het ook, oude buurman deed het bij de konijnen
in de oren, dan maakte hij het eerst beetje warm..(reuzen enz die hebben oren vaak kapot van binnen)
na een tijdje waren ze altijd dood..
Ik heb veel van die man geleerd maar dit heb ik zelf Nooit gedaan leek me niet echt fijn :S

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:56

Hmmm motorolie wordt dus ook gebruikt bij kamelen om hun eeltplekken dus de ligplekken die dan eventueel gebarsten zijn weer heel te krijgen. Ik snap dist niet Er zijn tegenwoordig zoveel middelen waardoor moeten onze dieren weer behandeld worden met afvaltroep van ons.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:12

tja op open wonden is het mischien niet handig maar er wordt momenteel wel heel snel gezegd van het is slecht en ze gaan er dood aan.
Mijn opa smeerd ook rustig afgelopen olie op mok benen.
En inderdaad konijnen met schurft 2 keer behandelen met een kippenveer met peterolie en het is over.
Hier is er nog nooit iemand dood aan gegaan

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:14

Ook hoefteer wordt vaak gebruikt om op de huid te smeren tegen mok/eczeem.
Dat brand ook in als de "ziekte".

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:24

Brainless schreef:
Ook hoefteer wordt vaak gebruikt om op de huid te smeren tegen mok/eczeem.
Dat brand ook in als de "ziekte".

Een tijd geleden sloeg mijn paard met zijn hoef terwijl ik die aan het teren was. Er kwam een druppeltje op zijn huid. Die heb ik meteen goed weggepoetst, maar was volgende dag toch een kale plek. Stond er van te kijken hoe aggressief dat spul op de huis was!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:30

Wij deden het vroeger (20 jaar geleden) op schurft plekken en bij ringworm. Volgens mij heeft het nooit echt geholpen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:36

Duke schreef:
Gebeurt in Nederland ook nog hier en daar bij de mensen van de oude stempel. Mijn buurman (in de 80 jaar, vroeger altijd met paarden gewerkt) heeft twee pony's. Daar is hij hartstikke goed voor (ze zijn niet voor niks 30 en 25 jaar) maar hij presteerde het ook om nog verlopen olie op een plek te smeren (oude huismiddeltjes). Ik heb hem ook maar even verteld dat hedendaags het erom bekend staat dat dit echt niet goed is... en ik hoop dat ik hem ervan overtuigd heb. Vroeger was me dat niet gelukt, maar gelukkig vraagt hij me steeds vaker eerst om advies voor hij zelf weer met wat smeerseltjes aan de gang gaat.

de opa van mijn vriendin ook. Maar die meende vast dat dat moest en was niet mee te praten. Hij smeerde het er dan op, en ging daarna meteen naar huis. Wij pakten de pony en de waterslang en spoelden alles weer schoon en deden er gewoon zalf op wat er voor gemaakt was. Mensen van de oude stempel doen het inderdaad nog en die laten zich ook niks vertellen van jongeren. Wij probeerden het hem altijd duidelijk te maken, maar daar luisterde hij niet naar. Het komt dus nog vaker voor dan je denkt :(:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:38

Ik ken het ook nog wel :) :) vandaag de dag zijn er heel veel middeltjes te krijgen voor allemaal soorten kwaaltjes, dat was vroeger gewoon niet zo :) en olie werkte ernstig goed :D

nu zijn er alternatieven :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:24

Ik ken ook nog mensen (70+) die het gebruikten. Ik hoop dat ze nu eindelijk doorhebben, dat er alternatieven zijn... Maar sommige mensen kun je inderdaad héél moeilijk overtuigen... Hetzelfde soort mensen gelooft nog steeds, dat je een hengst met zo weinig mogelijk verdoving moet castreren, omdat ie anders niet "weet" dat ie geen hengst meer is, en zich als hengst blijft gedragen. 8)7

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:07

Zoolgangster schreef:
Ik ken ook nog mensen (70+) die het gebruikten. Ik hoop dat ze nu eindelijk doorhebben, dat er alternatieven zijn... Maar sommige mensen kun je inderdaad héél moeilijk overtuigen... Hetzelfde soort mensen gelooft nog steeds, dat je een hengst met zo weinig mogelijk verdoving moet castreren, omdat ie anders niet "weet" dat ie geen hengst meer is, en zich als hengst blijft gedragen. 8)7

WAT!!!!!
gebeurd(de) dat echt!!!

wat een vreemde gedachtengang..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:14

Dat laatste (over het castreren) heb ik ook nog nooit gehoord!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:22

mensen doen toch rare dingen hoor....ongelofelijk..
verlopen olie stikt van de oplosmiddelen en zware metalen.
Smeer er dan olijfolie op als je met olie in de weer wilt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:24

vroeger was het echt een middel wat altijd bij mok werd gebruikt,stomme is dat het nog werkte ook.
heb zelf helaas een merrie met 9 jaar in moeten laten slapen wegens een vorm van kanker, dier was altijd behandeld bij de vorige eigenaar met verlopen olie tegen de mok.
en de verlopen olie kon daar best de oorzaak van zijn geweest dat zij dus die kanker kreeg :\

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:28

KiWiKo schreef:
Ik ken het ook nog wel :) :) vandaag de dag zijn er heel veel middeltjes te krijgen voor allemaal soorten kwaaltjes, dat was vroeger gewoon niet zo :) en olie werkte ernstig goed :D

nu zijn er alternatieven :)

Nou, wij gebruiken het nog op kleine wonden hoor. En pijn? Ik heb het zelf ook al eens opgesmeerd toen ik een open wonde had en het deed net deugd. Ik heb geen pijn gehad hoor...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:46

Het schijnt erg goed te helpen tegen de jeuk bij zomerexceem. Hier in de buurt wordt het met succes gebruikt op de manen en staart.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:37

Waar hebben we nou goeie middelen voor wonden voor ?
Er blijven altijd mensen stug ''oude'' middelen gebruiken
Dom volk !!