Zeer veel paardentrailers met gebreken tijdens controle

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Zeer veel paardentrailers met gebreken tijdens controle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 23:58

http://www.nos.nl

Er is veel mis met het onderhoud aan paardentrailers. Dat concludeert de Bovag na een controle op het jaarlijkse Pinkster Concours in Amersfoort.

Meer dan de helft van 150 onderzochte trailers vertoonde ernstige gebreken. Ruim zestig procent heeft versleten banden en bij meer dan de helft van de trailers zijn problemen met de breekkabel. Ook bleek de vloer vaak verrot te zijn.

De Bovag controleert vaker trailers tijdens grote paardensportevenementen. Een apk-keuring voor aanhangwagens, zoals trailers, is niet verplicht.

De Bovag geeft paardenbezitters tips over de veiligheid van paardentrailers.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-05-10 08:09, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:16

APK keuring, je zou het haast verplicht gaan stellen.

Hier in het dorp ook weer, echte paardenmensen, met een verrotte ? trailer,
paard is er tijdens het rijden doorheen gezakt en het dier moest afgemaakt worden... :\

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:18

nou voeren ze van alles in. het lijkt mij verstandig om wel een apk voor trailers in te voeren. tja het kost geld, maar een paard die door de bodem zakt wordt je ook niet vrolijk van.

savath

Re: Zeer veel paardentrailers met gebreken tijdens controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:21

Hier is er een keuring op aanhangers ,maar de vloer hebben ze nog nooit nagezien,dus het kost geld en ze bekijken enkel remmen,banden en leidingen.
Der heef tnog nooit iemand gevraagd om de aanhanger te openen ..

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:23

Terwijl de vloer zo belangrijk is . Maargoed :)

Thuis liggen wij er met regelmaat onder om alles te controleren van de vloer etc.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:31

Ik laat de trailer die ik heb wel altijd 1 keer per jaar door een BOVAG-erkend bedrijf nakijken. Je krijgt dan een heel rapport met daarop aangekruist wat ze hebben nagekeken en als er iets niet goed is, wordt het vervangen. Als er iets zit aan te komen wat vervangen moet gaan worden, wordt er overlegd. Ik geef daar liever mijn geld aan uit dan aan een DA of nog erger: aan een nieuw paard.
Van mijn eerste trailer is wel eens een stuk van de vloer vervangen omdat dat slecht was, het achterste gedeelte.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 08:32

Onze trailer wordt jaarlijks nagekeken door een aanhangerbedrijf.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:35

wij hebben een net nieuwe trailer,dus neem aan dat ie goed is
en ook bij ons kijken we het jaarlijks na!
Laatst bijgewerkt door TheHorseInn op 23-05-10 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:47

lalunamyo schreef:
APK keuring, je zou het haast verplicht gaan stellen.

Hier in het dorp ook weer, echte paardenmensen, met een verrotte ? trailer,
paard is er tijdens het rijden doorheen gezakt en het dier moest afgemaakt worden... :\

oohhhh :wow: Da's toch de nachtmerrie van elke paardenbezitter?!
Jeetje moet er niet aan denken dat zoiets gebeurd brrrr |(

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:48

TheHorseInn schreef:
wij hebben een net nieuwe trailer,dus neem aan dat ie goed is en als je echt zo'n verrotte vloer enzo hebt zie en hoor je dat zelf ook wel!
en ook bij ons kijken we het jaarlijks na!

En dat is juist niet zo. De vloer kan ook aan de onderkant van de trailer gaan rotten of, wat heel veel voorkomt, onder de antislipmatten die er in kunnen liggen. Urine vreet de vloer weg. Dus denk nooit dat je het 'wel zal zien' als de vloer niet goed is, want juist dan kunnen er grote ongelukken gebeuren, je paard kan zelfs door de trailerbodem heenzakken tijdens je reis.
Een verplichte jaarlijkse APK zou een goede oplossing zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:49

ja vaak zie je in de trailer aan de randen van de vloer dat ze poreus worden.
Dan steek je zo een schroevendraaier door de vloer.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:54

WIj hebben net onze zeer, zeer slechte trailer volledig opgeknapt. En die bodem, dat zie je niet. Wij dachten dat de bodem nog best goed was, maar uit voorzorg (en omdat we de trailer toch helemaal uitelkaar haalden) toch de bodem eruit gehaald. En wat we aantroffen....daar had nog niet een shetlander vertrouwd op vervoerd kunnen worden. Ik vind het een goede zaak. Een trailer hoeft helemaal niet nieuw te zijn, goed onderhoud is het belangrijkste. Droog wegzetten.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:56

onze trailer, nieuw gekocht, altijd binnen gestaan, en altijd goed onderhouden, had na 6 jaar een door gerotte vloer. Door een constructiefout kon het opspattende water in de rand tussen de plaat en de hoeklijn komen, en de bodemplaat lag op sommige plaatsen maar voor 1 mm op de hoeklijn.
Tijdens het laden voelde mijn dochter de vloer veren en ben ik er op wedstrijd onder gaan liggen, en bleek de vloer dus doorgerot. De dag daarvoor stond de trailer nog op de brug om de remmen te vervangen,.......

Denk niet te snel, mij gebeurt het niet, controleer veelvuldig en goed!!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:00

Bij ons in Duitsland heb je de tüv keuring, voor auto's en voor trailers, eens in de twee jaar.

Twee jaar terug moesten wij dus de bodem vervangen en dit jaar hebben we allemaal nieuwe wanden op de trailer gezet, omdat hij anders niet door de keuring kwam. Vind het een goede zaak hoor.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:00

voor maar een apk voor trailers in

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:06

ja van mij mogen ze ook apk invoeren op trailers maar dan wel dat ook zeker de bodem goed onderzocht word.
Godsamme je moet er toch niet aan denken dat je paard er doorheen zakt tijdens een rit,dat zou k me mn hele leven niet meer vergeven hoor!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:07

Ooit eens bij een trailerdealer hier in de buurt geweest voor een gebruikte trailer. En werd toen gezegd "De vloer is rot, maar we leggen er nog een gietvloer overheen". Die trailer is mooi daar gebleven.
APK voor trailers zou een goed idee zijn. Net als een verplicht rijbewijs voor elke combinatie (dus ook die nu alleen met B mogen).

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:12

Ik vind een jaarlijkse of tweejaarlijkse keuring ook een goed idee.
De eerste trailer die we nieuw kochten was na drie jaar al een stuk vloer rot van. Was ergens een dopje weg waardoor de urine van het paard bij de vloer kon komen. Dus leeftijd van de trailer zegt niet alles. Onze huidige trailer wordt elke twee jaar bij het Bovag bedrijf gecontroleerd en we controleren en smeren zelf ook regelmatig.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:14

Sorry hoor, maar iedereen met een trailer laat deze toch jaarlijks nakijken? Zeker als je er vaak paarden mee vervoerd. Je zou het jezelf toch nooit vergeven als er iets met je paard gebeurd terwijl je dat makkelijk had kunnen voorkomen door een simpele jaarlijkse check. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren maar de ergste dingen, zoals bv een rotte vloer waar je paard doorheen zakt, zijn te voorkomen.
Ik snap niet dat mensen zo naiëf zijn om te denken dat als het er goed uitziet dat het dan ook wel van binnen goed zal zijn. We hebben toch geen röntgen-ogen net als Superman?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:16

Ja Noisy je hebt gelijk,maar zo hoe men denk over dat een trailer "wel goed zal zijn",zo denken mensen ook vaak over de aankoop van een paard.
Het is altijd goed vooraf te laten keuren en nakijken voordat men koopt,dan word onderhoud ook een stuk makkelijker.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:17

Ik laat hem ieder jaar nakijken en als ik iets niet vertrouw gaa hij gelijk naar Impex toe om na te kijken.
Je krijgt netjes een Bovag garantiebewijs.

Toch maar een APK voor trailers invoeren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:19

Noisy schreef:
Sorry hoor, maar iedereen met een trailer laat deze toch jaarlijks nakijken?

Dat gebeurt dus niet. Ik denk ook dat als er geen APK voor auto's zou zijn, er heel wat gevaartes rondreden, omdat mensen er dan niet meer op letten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:20

ik zou een verplichte keuring op jaarbasis helemaal niet gek vinden. Ik heb mijn wagens altijd elk jaar laten keuren...... als ik toch al de weg op moet met risicolading, dan wil ik het risico zo veel mogelijk beperken door in iedergeval met goed materiaal de weg op te gaan.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:40

en ondanks een jaarlijkse keuring, kan het toch een keer gebeuren! (jammer genoeg spreek ik uit ervaring)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:06

Ik huur altijd een trailer als ik er een nodig heb, zo heb ik altijd een vrijwel nieuwe. BIj hun is het uit den boze om de trailer schoon te spuiten, mest en evt urine eruit vegen en de rest doen ze liever zelf. Ik ken ook horrorverhalen over doorgezakte vloeren, wat mij betreft stellen ze een keuring verplicht! Beter safe dan sorry...