Schimmel kan wormen onschadelijk maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Schimmel kan wormen onschadelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 21:24

Nieuwsredactie / http://www.thehorse.com

Afbeelding
Paarden nemen wormlarven op via het gras
foto: http://www.sjoert.com
Met de steeds meer opkomende resistentie bij de huidige wormmiddelen zijn onderzoekers druk op zoek naar alternatieven om wormen onder de controle te houden.

“Met de groeiende resistentie ontwikkeling, zijn de huidige wormbehandelingen niet meer volledig effectief. Onderzoekers over de hele wereld zijn op zoek gegaan naar alternatieven om de wormengroei bij paarden onder controle te houden. Eén van deze alternatieven is het gebruik van nematofage schimmels. Onderzoek heeft veel belovende resultaten getoond dat deze schimmel een destructief effect heeft op de overlevingskansen van de wormen.”. Aan het woord is MSc. Juliana Milani Araujo, professor aan de Universiteit Federal de Vicosa in Brazilië.

De schimmel is een levensvorm die uit cellen met een celkern, mitochondriën en een cytoskelet bestaan. Tot de schimmels behoren onder andere paddenstoelen en gisten. Schimmels planten zich geslachtelijk als ongeslachtelijk voort. Een schimmel leeft van dood organisch materiaal. Ze spelen een belangrijke rol bij de afbraak van plantaardig materiaal. Voor meer informatie over de schimmel in het algemeen kun je hier kijken. De nematofage schimmel is onschadelijk voor mensen, de natuur en dieren. Volgens onderzoek van Araujo en haar collega’s zijn zij wel in staat om via het grasland de Strongyloides westeri te doden. In Nederland is de Strongyloides westeri meer bekend als de veulenworm. Uit het onderzoek blijkt dat de betreffende schimmel in staat is om larven onschadelijk te maken, waardoor het aantal wormen waarmee het paard mee besmet raakt minder wordt. Als gevolg hoeven paarden minder vaak behandeld te worden met wormmiddelen.

Drie schimmelstrengen (Duddingtonia flagrans, Monacrosporium thaumasium en Arthrobotrys robusta) zijn in vitro getest op hun invloed om de Strongyloides westeri onschadelijk te maken. Eén van de strengen wist in vergelijking met de controleschaal het aantal larven tot 80 procent te verminderen. De minste geconstateerde vermindering was 68 procent. Uit alle testen die gedaan zijn bleek dat de schimmelstrengen effectief in staat is om het aantal larven te verminderen, ook bij latere generaties van de wormen.

“De nematofage schimmel is in staat om wormen die in het grasland terecht komen onschadelijk te maken. Ze planten zich niet voort en kunnen bij inname door het paard niet voortplanten en het paard besmetten.” Araujo raadt het af om helemaal te stoppen met de huidige (chemische) ontwormmiddelen, maar ze is wel van mening dat deze schimmel een positieve bijdrage kan leveren aan het reduceren van de wormbesmetting. Het gebruik van de huidige wormmiddelen moet wel verstandig gebeuren. “Onderdoseringen of veelvuldig dezelfde wormmiddel gebruiken moeten worden vermeden.”

In Nederland wordt al enige tijd gestimuleerd om een mestonderzoek uit te laten voeren om te kijken óf en welk wormmiddel gebruikt dient te worden.

Araujo heeft er vertrouwen in dat in de nabije toekomst de nematofage schimmel gebruikt kan worden om wormbesmetting te reduceren.

Verwant artikel
[VN] Toenemende resistentie tegen ivermectine
[VN] Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel
[VN] Effectiviteit ontwormmiddelen bij Europese paarden neemt af

Arabesk

Re: Schimmel kan wormen onschadelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:07

Pluim maar weer voor deze vertaalklus!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:53

idd vertaal het maar eens :) nja ben benieuwd

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:26

Eigenlijk snap ik het wel met mn 17 jaar :+
Goed in biologie :P

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 01:52

Ik snap het ook... Ben 16, inderdaad wel goed in biologie...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:31

Citaat:
In Nederland wordt al enige tijd gestimuleerd om een mestonderzoek uit te laten voeren om te kijken óf en welk wormmiddel gebruikt dient te worden.

Op de stallen waar mijn paard heeft gestaan stond men hier helaas niet voor open. Ze zouden er landelijk veel meer aandacht aan moeten geven.
Eén dierenarts raadde aan om om de 3 maanden Equest te geven (zonder onderzoek) standaard aan alle paarden, jaar in jaar uit. Als ik dit zo lees, is dat dus niet goed?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:37

Ben er niet kapot van als ik dit zo lees. Als ik het woord schimmel hoor gaan bij mij de nekharen rechtop staan. :D Reden is dat er vele soorten schimmels zijn die zeer slecht zijn voor een levend wezen. Als wormen er mee bestreden worden, wat doet het op de lange termijn met het paardenlichaam????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:47

Als zo een schimmel zich goed voelt in een lichaam en explosief gaat groeien heb je een ander probleem en daar kom je niet makkelijk van af.

Zo bv de Candida schimmel, gewoon in je darmen, geen probleem, mits in klein percentage. Pas als ze explosief gaat groeien en ook nog eens in de bloedbaan komt, heb je een giga probleem en dat los je niet even zo maar op.....pas als je ziek wordt kom je er achter....als je paard ziek wordt en symptomen krijgt van een schimmelinfectie dan ben je al ver heen en dan heb je het paard al veel leed berokkend. Immers de dingen worden nooit meteen bij eerste moment herkent.......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:32

Bravura schreef:
Ben er niet kapot van als ik dit zo lees. Als ik het woord schimmel hoor gaan bij mij de nekharen rechtop staan. :D Reden is dat er vele soorten schimmels zijn die zeer slecht zijn voor een levend wezen. Als wormen er mee bestreden worden, wat doet het op de lange termijn met het paardenlichaam????

Dus jij eet ook geen kaas en champignons?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:48

Zoals ik het lees, kunnen de schimmels zich niet voortplanten in het paard, dus explosief groeien zal dan ook wel meevallen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:09

Paddo's. :Y) Nee even zonder gekheid. Ik vind dat er wel degelijk gevaar bestaat bij het gebruik van schimmels als bestrijding van inwendige wormen en larven. Champignons en kaas wordt in dusdanige kleine hoeveelheden gegeten, en hebben geen bestrijdende uitwerking op wormen, parasieten of wat dan ook (voor zover mij bekend). Een schimmel die niet in het lichaam thuis hoort, waarmee in een bepaalde dosis ook wormen en larven bestreden wordt, kan in mijn ogen niet goed zijn voor het lichaam.
Ik denk even aan de bestrijdingsmiddelen in de landbouw. Daar hebben ze ook het eea gebruikt, en dat liep ook na enkele jaren uit op dingen die men over het hoofd had gezien, met nare gevolgen. Google er maar eens op. En wat te denken van schimmels die op een dusdanige wijze manifesteren dat het gewoon bot opvreet?
Ik weet dat er veel verschillende soorten schimmels zijn maar....
Ik vind dat er eerst gedegen onderzoek naar de uitwerkingen moet zijn, al zegt men dat het nog zo onschadelijk is; voor mijn paard geen schimmels in een wormkuur, totdat de uitwerkingen op het lichaam na vele jaren bekend zijn.
Ik snap niet dat mensen zo tegen bepaalde inentingen zijn, waarvan de werking al lang bekend is, maar zo gemakkelijk over een nieuwe wormkuur mét een onbekende toevoeging doen. De uitvinding komt van 1 professor ergens in Zuid Amerika.....er zullen eerst wat universiteiten zich er over moeten buigen, anders vind ik het te riskant.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 13:05

De schimmel hoeft niet in een wormenkuur, maar doet zijn werk gewoon via de grond/het gras.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:13

Interessant stuk.

Vooral niet over deze zin heen lezen..

“De nematofage schimmel is in staat om wormen die in het grasland terecht komen onschadelijk te maken. Ze planten zich niet voort en kunnen bij inname door het paard niet voortplanten en het paard besmetten.”

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:27

Peniciline is komt ook voort uit schimmels, naar mijn weten.
Okee, ook niet gezond maar je wordt er wel beter van. ;)

Voor de rest; volgens mij is het geheel nog in een zeer pril stadium en nog LANG niet klaar voor de markt. Er komt echt nog wel een gedegen onderzoek.

Ik vind ook dat men in Nederland VEEL TE scheutig is met het geven van een wormenkuur! Pure kolder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:30

LetsgoKelly schreef:
Interessant stuk.

Vooral niet over deze zin heen lezen..

“De nematofage schimmel is in staat om wormen die in het grasland terecht komen onschadelijk te maken. Ze planten zich niet voort en kunnen bij inname door het paard niet voortplanten en het paard besmetten.”

Als ik dit lees, zou je toch denken dat de schimmel in het gras leeft, maar ik zou geen schimmel in mijn gras willen hebben, vraag mij af hoe dat het gras weer beïnvloed.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:44

Schimmels kunnen juist samen leven met planten dus waarom niet?
Sowieso lijkt me dat er altijd en overal schimmels aanwezig zijn.. ik weet er het fijne niet van maar een schimmeltje meer of minder maakt toch niet uit :+