Dramatiek kenmerkte het verloop van de derde wedstrijd in twee manches om het kampioenschap van de Nederlandse springruiters bij de Young Riders. Doron Kuipers met Veyron was de eerste die zich in dit kampioenschap van een podiumplaats verzekerdes. In de tweede manche kreeg Kuipers een strafpunt aan zijn broek voor het overschrijden van de tijd, maar hij wist dat hij minimaal brons had gewonnen. Daarna realiseerde Ruben Romp met Cobos een foutloze rit en toen moest Nuri Dijks met Tobias foutloos blijven om goud te winnen. Uiteindelijk werden twee palen afgeworpend waardoor de leider in het klassement tot dan toe, in een vrije val terechtkwam en zichzelf terug vond op de elfde plek van het klassement. Daardoor schoof Jody van Gerwen voor de derde maal in haar carrière op naar het brons.
Ruben Romp is een eerlijk jong mens. "Ik heb Nuri niet zien rijden, maar toen ik een paal hoorde vallen was ik enorm blij. Ik had mijn doelstelling - Nederlands kampioen worden - gehaald! Toch was ik ook tevreden geweest met zilver, want mijn paard Cobos heeft in alle drie wedstrijden en in de vier omlopen geen fouten gemaakt". Doron Kuipers was dolgelukkig met het zilver. "Ik kwam met het doel naar dit NK om goed mee te doen, maar ik heb er niet van durven dromen om het podium te halen", aldus Kuipers. Voor Jody van Gerwen begon het Nederlands kampioenschap niet goed. "In de eerste wedstrijd liep ik tegen een weigering aan en eindigde als dertiende. Dan is het niet meer reëel om aan een medaille op een NK te rekenen. Maar de tweede dag sprongen we foutloos en ook vandaag hielden we in beide omlopen de lei schoon, dus klommen we gestaag op naar de derde plek. Door nu voor de derde maal brons te winnen met eigenlijk mijn tweede paard ben ik erg gelukkig", aldus Van Gerwen, die het derde onderdeel van dit NK winnend afsloot. Doron Kuipers legde met zijn andere paard Manouk in deze wedstrijd beslag op de tweede plek en met Veyron werd hij vijfde, omdat hij in beide manches een strafpunt opliep voor het overschrijden van de tijd.
De bondscoach springen van de junioren en Young Riders Sven Harmsen strooide na afloop van drie dagen spannende springsport kwistig met complimenten. "Allereerst moet ik de parcoursbouwer Louis Koninckx de grootst mogelijk complimenten maken. Dankzij hem zijn deze kampioenschappen zeer selectief geweest en zijn ze me behulpzaam in het vormen van een oordeel over de kwaliteiten van de combinaties. Voor mij wegen deze kampioenschappen heel zwaar als selectiemoment. Straks krijgen we nog Moorsele, Wierden en Haagen, maar we kunnen nu goed plannen richting het EK, dat dit jaar in het Franse Jardy wordt verreden. Als de combinaties dan de vorm te pakken hebben die ze afgelopen drie dagen hier ten toon hebben gespreid, dan kunnen het wel eens hele mooie kampioenschappen voor Nederland worden!", aldus een optimistische bondscoach.
Over de junioren is Harmsen stellig. "Toen ik woensdag van huis vertrok was ik er bijna zeker van dat het drietal dat nu op het podium stond daar zouden staan. Alleen de volgorde stond voor mij nog niet vast. Stefanie van den Brink had vorig jaar in de laatste wedstrijd nog behoorlijk last van de zenuwen. Daar was deze maal niet meer van te merken en dan zie je dat jongelui mentaal sterker kunnen worden als ze een teleurstelling te verwerken hebben gekregen. Bij de Young Riders is Ruben Romp de terechte kampioen. Hij heeft ijzersterk gereden en een topprestatie neergezet", aldus Harmsen, die de organisatie van het CH Mierlo ook complimenteerde. "Er heerst hier een sfeer en een ambiance die een hippisch kampioenschap waardig zijn en als het aan mij ligt is Mierlo nog vele jaren het decor voor deze drie gecombineerde kampioenschappen junioren, Young Riders en Senioren".
Ik voorspelde vrijdag al dat Ruben dit NK zou winnen. Leuk dat het uitkwam. Nu Leon Thijssen nog kampioen bij de senioren en mijn bookmaker is failliet aan me.