William Fox-Pitt tijdens de cross van gisteren.
foto: Kit Houghton / FEI
Tijdens de 4* Rolex Kentucky Three Day Event gaat momenteel de Brit William Fox-Pitt aan de leiding. Vrijdag was de dressuur aan de beurt en gisteren de cross. Vandaag is de slotdag en zal in het springparcours besloten worden wie de winnaar is van de laatste testevent in het Kentucky Horse Park in Lexington (Verenigde Staten).
Fox-Pitt staat met de tienjarige volbloed Cool Mountain in het tussenklassement boven aan. “Hij was niet echt onder de indruk van het parcours”. Het is voor de volbloed zijn eerste wedstrijd op vier sterren niveau. ”Ik voelde mij zelf niet echt optimaal, maar hij blijkbaar wel. En daar ben ik wel blij om, als je kans maakt op een toppositie moet je die kans ook benutten. Uiteraard ben ik blij,” aldus Fox-Pitt die doelt op zijn eerste positie. Fox-Pitt wil met Cool Moutain ook mee doen aan de Wereldruiterspelen die aankomend najaar op hetzelfde terrein plaats vindt.
Met een score van 42,8 staat Fox-Pitt twee punten boven, de drievoudige Rolex Kentucky winnaar, Kim Serverson die mee doet met Tipperary Liandhnan. “Tipperary is altijd een goed crosspaard geweest, maar hij was eerder moe dan ik had verwacht. Ik denk dat dit met de conditie van de grond te maken had. Ik verwacht een goed springparcours af te kunnen leggen.”, aldus de 36-jarige Serverson die wel verrast was door haar toppostie. In 2004 won deze amazone individueel zilver op de Olympische Spelen.
Becky Holder met Courageous Comet is derde. Phillip Dutton, tweemaal winnaar van Olympisch goud en winnaar van de Rolex Kentucky in 2008 staat op de vierde plaats met het paard The Foreman (47,6). Hij staat op de vijfde plaats met Woodburn (47,7). Zijn derde paard heeft hij na een weigering teruggetrokken uit de wedstrijd.
Omdat er slecht weer werd verwacht is de lunchpauze geannuleerd, zodat de ruiters achter elkaar konden blijven starten. Alle combinaties waren op tijd binnen. Het springparcours is vandaag en begint om 11.30 lokale tijd.
Oliver Townend ten val
De Brit Oliver Townend kwam ten val in de cross. Op hindernis 20 “The Hollow” ging het mis. Townend is voor de zekerheid naar het ziekenhuis gebracht. Het paard, Ashdale Cruise Mater, is onderzocht en heeft geen verwondingen. Eerder die dag heeft hij het parcours op het paard ODT Master Rose helemaal uitgereden.
Verwant artikel
[ON] Britse eventingruiters zoeken andere reismogelijkheden
[VN] Internationale eventingtop aan de start in Kentucky
[VN] Britse eventingruiter Oliver Townend komt lelijk ten val