Miniatuurveulen Einstein wellicht de kleinste ter wereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Miniatuurveulen Einstein wellicht de kleinste ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 08:46

http://www.wmur.com/ / Nieuwsredactie

Een pasgeboren miniatuurveulen uit Barnstead zou weleens de titel "kleinste paard ter wereld" kunnen claimen.

De bonte Einstein werd vorige week vrijdag geboren en woog slechts 2.7 kilo en is 35 centimeter hoog.
De vader van Einstein is Bear Branch Painted Feather (79 centimeter) en zijn moeder TIZ Finesse (86 centimeter). De fokker heeft inmiddels contact gezocht met het "Guinness Book of World Records."

"Ik fok al meer dan 20 jaar Amerikaanse miniatuurpaarden en ik heb nog nooit een veulen gezien of gehad die zo klein was als deze, of er zelfs maar bij in de buurt kwam," aldus Judy Smith, eigenaresse van stal "Tiz a Miniature".

Einstein was zo klein dat Smith dacht dat hij in eerste instantie doodgeboren was. "In het begin bewoog hij bijna niet, maar toen we hem begonnen te masseren met een handdoek kwam er meer beweging in."

Einstein zal waarschijnlijk kleiner blijven dan Thumbelina, de merrie die op dit moment het wereldrecord op haar naam heeft staan. Thumbellina woog namelijk ruim 4 kilo bij de geboorte en was toen 28 centimeter hoog. Op dit moment is Thumbellina 44.5 centimeter hoog en weegt 27 kilo. Einstein toont tevens geen tekenen van dwerggroei, terwijl Thumbellina duidelijk een dwerg is.

"Het hoofd, de benen, de lengte, breedte, hoogte, alles is zo mooi aan dit kleine paardje," aldus Charlie Cantrell, mede-eigenaar van Einstein. "De meeste paardjes die zo klein zijn als Einstein noemen we vaak dwergen, omdat ze uit proportie zijn en niet gezond," maar deze jongen is net als alle andere paardjes. Hij bestaat op dit moment meer uit stelten dan uit lijf."

Cantrell en Wagner waren eerst van plan om Einstein op latere leeftijd te laten ruinen, maar die beslissing stellen ze nu nog even uit. Het is dus mogelijk dat de kleine hengst in de toekomst voor nageslacht mag gaan zorgen. Maar voorlopig mag hij nog even schattig zijn en ronddartelen in de wei.

pinkie87

Re: Miniatuurveulen Einstein wellicht de kleinste ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:50

tja ziet er lief uit maar snap niet van de mens waarom dat ze steeds kleiner proberen te fokken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:52

Pff, ik vind hem niet zo in verhouding. Een klein lijfje, en een groot hoofd. Zou natuurlijk kunnen dat hij er gewoon in moet groeien.

Ik snap ook niet dat ze erover denken om met hem te gaan denken. Mensen willen altijd maar zo klein mogelijk, en daar krijg je misfok van..

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:53

van mij hoeft het idd ook niet zo superklein hoor, snap het ook niet :n
En lijkt het door de bles zo, of heeft dit veulen nou zo'n gigantisch breed voorhoofd?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 08:53

Ik neem aan dat ze met 20 jaar ervaring wel weten wanneer een veulen dwerggroei heeft of niet :D
Ik vind hem er niet misvormd uit zien. De miniveulens die op Bokt geshowt worden vlak na de geboorte zien er eigenlijk precies hetzelfde uit :j

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:54

ben ik nou de enige die hem nog steeds erg onstabiel vind en dat hij wel een heel breed voorhoofd heeft?! :o

edit: zie dat het inmiddels nog iemand is opgevallen :+
Laatst bijgewerkt door girlyggirl op 25-04-10 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:54

tja...wat moet ik hier nu weer van denken....mensen zijn toch naar bezig naar mijn idee...de chichuaha(of hoe schrijf je dat?)
onder de paarden....hopelijk wordt het niet z'on hype als die piepkleine hondjes...

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:55

Misschien een domme vraag, maar hoor je een veulen de hele tijd te dragen?!

rowo

Idd dat brede voorhoofd viel mij ook al op.

Moet zeggen dat ie idd wel extreem klein is en dat ik de verhoudingen niet eens zo goed vind. Of ligt dat aan mij?

Neemt niet weg dat ie wel cute is... zelfs onze hond is groter :=

sans6

gg nee dat zei ik nl een paar posts hierboven ook al,van dat brede voorhoofd ;)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:56

schattig <3 zo een paardje wil ik wel bij mij in huis lopen,, XD

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:56

Ik hoop het toch ook niet, dat het zo'n hype wordt. Ik snap dat die mensen veel ervaring hebben met fokken etc, maar ik vind zijn hoofd behoorlijk aan de maat, en inderdaad ook erg breed. Maar goed, kan ook door de aftekening komen.

Overigens hebben mijn veulens er nog niet zo uit gezien hoor :)
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 25-04-10 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:57

tja ...weet niet wat ik ervan moet zeggen...

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:57

wel schattig !
MAAR DAT HOOFD !

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 08:57

Ik denk dat dat voornamelijk door de aftekening komt. Die heeft ie niet erg mee en is ook nog niet uit de kreukels.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:59

Ja wel lief natuurlijk om te zien! Het hoofd is een beetje groot, maar groeit straks ook het langzaamste, dus dat komt wel weer in verhouding, denk ik. Zijn lijf vond ik niet slecht voor zo'n heel klein beestje.. Maar ik denk niet dat je zo klein moet willen fokken. Het gaat toch ten kosten van..

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:04

Och misschien dat ie er nog even in moet groeien :P
Maar ik zat me ook een beetje te ergeren dat ie niet steeds gedragen werd en dat mams niet fatsoenlijk mee kon lopen.
Zal hoop en denk ik wel gedaan zijn voor het filmen, maar toch...?

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:09

Een erg schattig ding! Maar ik vind het zeker niet gezond dat dat diertje al zo aangeraakt wordt en zelfs een dekentje omkrijgt. Laat de moeder zich erover ontfermen en een band met het diertje opbouwen, niet de eigenaar.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:13

Denk dat je nu nog weinig kunt zeggen over zijn bouw omdat hij nog maar net geboren is.
Hij is wel enorm schattig maar ik vind het toch moeilijk dat mensen zo naar extremen fokken.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:13

Ik vind hem wel trekken hebben van een dwergveulen. Met name het grote voorhoofd en de achterbenen lijken (nu niet) goed. Hij staat achter ook met zijn koten op de grond.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:14

pinkie87 schreef:
tja ziet er lief uit maar snap niet van de mens waarom dat ze steeds kleiner proberen te fokken.

Ik snap dat gezeul met het beestje niet zo goed.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:24

Aaah wat een schattig veulentje <3 Hij heeft wel een enorm breed voorhoofd vind ik!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:27

riz95 schreef:
Misschien een domme vraag, maar hoor je een veulen de hele tijd te dragen?!

Nou dat is niet alleen het geval met dit veulen
Na mate de dieren kleiner worden, hebben mensen de nijging om ze te gaan dragen
Je wilt niet weten hoeveel hondjes er in winkelwagens gepropt worden ( met een dekentje voor het zitten)
of in de armen gedragen word.
Denk ze hebben toch 4 poten!!!!

Vind het veulentje oveings wel een schatje
ben benieuwt hoe het "opdroogt"

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:31

Mijn (shetland) veulens worden in het begin ook wel eens op getild. Ze moeten hier over een bruggetje naar het land, en als ze nog niet netjes aan een halster lopen de eerste dagen neem ik het risico niet dat ze tussen de leuning vallen (plus dat het veel sneller is, zeker als je ze in je eentje buiten moet zetten).
Het zelfde met de 1e keer ontwormen of andere vervelende behandelingen. Op je knieen een veulen even klem zetten is niet handig ivm eventuele sprongen (die dan in je gezicht komen).

Ik vind dit veulen toch aardig goed in verhouding. Hij heeft zijn aftekeningen niet mee helaas.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:39

Ik vind hem toch ook al aardig goed in de verhouding. Ik denk dat het ook een kwestie van "geluk" is geweest dat hij zo klein is. Vader is 79cm en moeder 86cm dat zijn maten die veel ziet.