Verburg machteloos bij couperen trekpaarden in buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verburg machteloos bij couperen trekpaarden in buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 17:47

www.levendehave.nl

Minister Verburg staat machteloos tegenover de zogeheten Franse route. Dit is de weg waarlangs eigenaren van trekpaarden de staarten van hun dieren laten couperen.

In antwoorden op vragen van kamerlid Esther Ouwehand (PvdD) laat Verburg weten geen mogelijkheden te zien om keuringen van trekpaarden met een gecoupeerde staart te verbieden. ''In beginsel is het verboden om deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden met dieren waarbij een verboden ingreep is verricht'', aldus Verburg. ''Paarden, die in andere lidstaten legaal zijn gecoupeerd, mogen echter deelnemen aan Nederlandse wedstrijden en keuringen. Een verbod daarop is Europeesrechtelijk en juridisch niet houdbaar.''

Ouwehand had vragen gesteld omdat op de hengstenkeuring eerder dit jaar allemaal trekpaarden zonder staart waren goedgekeurd. Ook waren op eerdere keuringen veel veulens zonder staart gesignaleerd. Er geldt al sinds 2001 een coupeerverbod in Nederland. Fokkers van trekpaarden laten hun dieren (volgens ingewijden ''op papier'') in Frankrijk couperen.

In haar antwoorden verwijst Verburg naar de Koninklijke Vereniging van Trekpaarden en Haflingers, die promotie zou maken voor trekpaarden met staart. De KVTH laat zich in een communicatieplan van 2009 inderdaad uit als voorstander van het coupeerverbod, maar zegt ook te maken te hebben met een grote groep fokkers van het ''authentieke paard'', een trekpaard zonder staart.

''Deze groep “aanhangers van het authentieke trekpaard” vormt een dermate grote groep van het fokkersbestand, dat het voortbestaan van het ras serieus wordt bedreigd als deze fokkers stoppen. Deze fokkers hebben echter stellig uitgesproken niet meer actief te willen zijn bij de K.V.T.H. en te zullen stoppen met de fokkerij, indien ze niet meer legaal kunnen couperen en hiermee geen trekpaarden meer kunnen houden met korte staart, de authentieke vorm. Het aantal dekkingen, geboortecijfers en trekpaardleden binnen de K.V.T.H. is op dit moment al dermate laag, dat met het oog op de continuïteit en het behoud van het Nederlandse Trekpaard, het rampzalig zou zijn als dit zou gebeuren. Voor het behoud van het ras is het essentieel om voldoende trekpaarden in de fokpopulatie te behouden en hierbij speelt deze groep een belangrijke rol!, aldus het document ''Communicatie omtrent het ingrepenbesluit''.

De KVTH signaleert tegelijkertijd dat veel “gebruikers” (een groeiende groep binnen de K.V.T.H.) en een groeiend aantal aanhangers van “het authentieke trekpaard” verkiest het om niet meer te couperen.'' Juist deze veranderende
opvattingen geven een handvat om middels actieve communicatie steeds meer mensen te bewegen tot het stoppen met couperen. Deze ontwikkelingen; een omslag in het denkpatroon van mensen, kosten tijd, maar moeten worden gestimuleerd vindt de K.V.T.H. Geleidelijkheid geeft mogelijkheden tot het
creëren van een voldoende solide basis onder het ras.''
Klik hier voor antwoorden op de kamervragen.

Anoniem

Re: Minister Verburg: 'Aantal hengsten met staart neemt toe'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:48

Tja.. op zo'n manier zal er nooit iets veranderen..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:51

Jammer. Gemiste kans!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:04

Niks gemiste kans.
De twee jaarling, trekpaard hengsten op de wei naast mijn huis hebben een hele mooie staart.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:06

Idd zo zal het opschieten zeg slimmerds....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:07

Maar dat zijn wel uitzonderingen, terwijl het eigenlijk andersom zou moeten zijn. :)
Zo'n dikke staart goed onderhouden kost een hoop tijd en energie, maar ik ben elke keer weer blij dat Kim er wel één heeft.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:11

Citaat:
Vanaf 1 september 2001 is het in Nederland verboden om staarten bij paarden te couperen. In België is het couperen van staarten sinds 1 oktober 2001 bij wet verboden.

Citaat:
De Koninklijke Vereniging het Nederlands Trekpaard en de Haflinger (KVTH) promoot sinds 2009 trekpaarden met een lange staart.

Deze vereniging heeft dus ruim 8 jaar de Nederlandse wetgeving aan zijn laars gelapt en gaat daar eigenlijk gewoon mee door.
Slappe reactie van de minister, die te beroerd is hier wat aan te doen en de KVTH die mishandeling van haar leden gewoon toestaat.

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:12

Een lange staart is ook veel mooier en beter voor het dier zelf :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:15

Echt, kunnen we niet een mega-petitie op zetten.
Wat een waardeloze slappe vertoning. Zieltjestrekken bij de CDA.
Want de boeren moeten natuurlijk wel blijven stemmen.
Ow ik kan me daar zo kwaad om maken. :(

Ik zie regelmatig een trekpaarden keuring en ze hebben allemaal geen staart.
Wordt in Frankrijk gecoupeerd met een gezondheidsverklaring (dier had tussen de deur gezeten met zn staart ofzo). Ik begrijp niet op welke argumenten ze dit nou baseert.

Pfff... -:(-

honesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:15

Mijn ervaring op de keuring is dat de veulens met een gecoupeerde staart vooraan staan... Heel jammer want in mijn ogen is het gewoon verminking!
Op de foto is trouwens onze Amber van ´t Hoge Burgh te zien <3

honesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:18

geachte paardenliefhebber hierbij vragen wij u steun tegen het couperen van ons trekpaard.ik zal u even in het kort uilleggen wat de bedoeling is van onze actie.Wij zijn jonge gebruikers en we begrijpen niet dat de fokker en de gebruiker er nog een trekpaard op na wil houden dat gecoupeerd is.
Voor de trekpaarden die geboren zijn voor 2001 heb ik alle begrip,maar sinds 2001 is er een wet dat couperen van staarten verbied.daardoor zouden er nu eigenlijk alleen maar trekpaarden met een staart moeten zijn, niet dat het {oudere}trekpaard zonder staart geen waarde meer heeft dat zeer zeker niet ,ook deze heeft recht op een eerlijk en net leven,het dier heeft er tenslote zelf niet voor gekozen.ik ben in de afgelopen jaren op vele keuringen geweest en zie dan toch tot mijn grote verbazing nog heel veel veulens met een afgekapte staart.En dat terwijl er sinds 2001 een coupeer verbod is ingegaan maar er blijken toch nog mensen die deze wed omzeilen.Terwijl het afkappen van de staart er niet meer toe doet,alleende oudere fokker vind dit een beter zicht.en wat voorop staat is dat ons trekpaard zich toch beter kan verdedigen met zijn staart tegen allerlei ongedierte dat er tegenwoordig meer is dan vroeger want het klimaat is ook aan het veranderen dus moeten wij hem eerlijk behandelen en zijn staart er aan laten.Wij als groep jonge gebruikers,en zeker niet te vergeten jonge fokkers moeten voor de toekomst zorgen dat onze gedachten dezelfde kant op gaan en de regels de regels laten en ze zeker na leven.daarom vraag ik u als fokker en gebruiker om aan de zelde kant te staan .wij willen deze brief u graag per mail toesturen zodat u hem ondergetekend terug kunt sturen naar het nu volgende imail adres debruiyn23@hotmail.com WIJ HOPEN ALLEN OP U STEUN EN EEN GEBAAR NAAR HET TREKPAARD.

Petitie loopt dus kom maar op met die mail

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:19

Ja klopt! De paarden met staart krijgen vaak een lagere beoordeling dan de staartloze paarden.
Echt belachelijk.. :n

Edit; Er staan behoorlijk wat fouten in die petitie.. :=
Is het echt?

honesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:23

Ik weet het... Sorry
Ik heb het even snel van hyves af gehaald.
Maar het klopt wel!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:52

ik vind het dan ook een verschrikkelijk gezicht, net alof zo'n paard nog niet af is. zo'n dier is toch veel mooier met een mooie volle staart erachter.

bij een paard hoort een staart!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:59

Hmm, deze petitie zou ik nog niet willen ondertekenen. :oo
Al die spelfouten! Zou er best zelf eentje willen schrijven, maar niet nu want ik ben echt moe... :z

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:14

Petities zijn niet toegestaan op VN :)

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:24

Wat naïef van onze minister...
Veulens worden vaak gewoon de grens over gescheept en komen weer terug in Nederland ZONDER staart, om vervolgens bij de keuringen goed gekeurd te worden.
Belachelijk. Hoe willen ze dit probleem in vredesnaam zo aanpakken? Niet dus!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:34

dat het in die andere landen nog wel mag
als daar een verandering komt zul je ze veel minder zien
maar dat zal nog lang duren

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:21

Als je het goed wil aanpakken dan moet je in ieder geval in Europa een verbod op couperen uitvaardigen. Want nu gaan die lui naar Frankrijk of Belgie om het daar te laten doen.En ik geloof dat Spanje ook kwistig mee doet.

Ik ben ook pertinent TEGEN couperen van dieren. Ik vind het je reinste dierenmishandeling.
OP de keuring moet er gewoon een verbod komen op meedoen met een gecoupeerd paard. Dan stopt het misschien een keer.Ze moeten die mensen die het toch doen eens een paar vingers amputeren zonder verdoving. Kijken wat ze daar van vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:26

petitie? Ik heb in 2008 al een petitie ondertekend, en daar is nog steeds niks mee gebeurt.
Ik denk idd niet dat het een overheidskwestie is. De KVTH moet gewoon stellen: paarden die na datum x geboren zijn, zijn zonder staart niet welkom op de keuring. Heel vervelend voor de paarden die hun staart door een medisch probleem moeten missen, maar dat is 1 op 1000

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:35

gootje12 schreef:
Als je het goed wil aanpakken dan moet je in ieder geval in Europa een verbod op couperen uitvaardigen. Want nu gaan die lui naar Frankrijk of Belgie om het daar te laten doen.En ik geloof dat Spanje ook kwistig mee doet.

Ik denk dat de enige oplossing is dat de KVTH zegt dat er geen gecoupeerde paarden meer mee mogen doen op de keuring, net wat Stef zegt. Maar daar durven ze niet aan... Beetje laf als je het mij vraagt.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:42

Cayenne schreef:
. De Koninklijke Vereniging het Nederlands Trekpaard en de Haflinger (KVTH) promoot sinds 2009 trekpaarden met een lange staart..

Bovenstaande zin vind ik toch erg lachwekkend. Uit ervaring weet ik dat de KVTH alle vormen van promotie van het trekpaard weigert. Ze hebben nog altijd een hekel aan de lange staarten.
Nog erger, je wordt erop gepakt in al je doen en laten.

Ook dit jaar heb ik alweer de eerste gecoupeerde veulens gezien. Zolang dat het stamboek zo aan blijft rommelen, zullen we over 10 jaar nog altijd dezelfde discussies hebben.

Nee voor mij geen KVTH meer. Vraag me af waarom dat zij zich nog een Koninklijke vereniging mogen noemen, ze overtreden alle regels.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:44

Ja,en dan verschuilen ze zich achter de meest stomme redenaties. Er zijn hier op Bokt al heel wat verhitte discussies over geweest.
Waar ik dus ook zeer actief aan heb meegedaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:48

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Verburg machteloos bij couperen trekpaarden in buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:49

De beginpost is even veranderd met een meer uitgebreide versie :)