CH Eindhoven 2010 met verhoogde Derbywal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

CH Eindhoven 2010 met verhoogde Derbywal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 19:43

http://www.ch-eindhoven.nl/

Dankzij de Gemeente Eindhoven en Sportbedrijf De Karpen is de Derbywal van het concoursterrein in Eindhoven verhoogd en verbreed. Er is ruim een meter toegevoegd aan de bestaande wal waardoor de totale hoogte op 3.14 meter uitkomt.

Tijdens de lenteborrel voor de sponsors van het concours hippique werd de verhoogde wal 'geopend' door VDL Groep springruiter Eric van der Vleuten met VDL Groep Cannelina. De eerste keer nog wat voorzichtig maar de volgende sprongen gingen erg soepel, terwijl Van der Vleuten de wal betitelde als "best steil".

De Derby van Eindhoven is het slotstuk van het concours hippique. Volgens Eric van der Vleuten zullen er nogal wat fouten gemaakt worden op de steile natuurlijke hindernis. Winnaar van 2009, de Engelsman Geoff Billington, heeft aangekondigd zijn titel te komen verdedigen, evenals zijn landgenoot Robert Whitaker. Van der Vleuten zal er zeer waarschijnlijk ook bij zijn.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:20

Dan willen we in de grand national de hindernissen omlaag.
Doen ze het hier gewoon even omhoog en niet een beetje neeeh gelijk 1m.

Anoniem

Re: CH Eindhoven 2010 met verhoogde Derbywal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:39

Een springwedstrijd en een Grand national is niet te vergelijken denk ik ;)

Verder denk ik dat het voor meer sensatie zorgt. Op CH eindhoven. Heb er geen moeite mee :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:42

Ik ben benieuwd! Als het goed is zitten we bij deze wedstrijd in het publiek, maar ik heb niet helemaal begrepen wat het precies is.
Er is zeker geen foto van de verhoogde hindernis? Als het een belachelijk hoge hindernis is durf ik namelijk niet te kijken O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:44

Annetje schreef:
Ik ben benieuwd! Als het goed is zitten we bij deze wedstrijd in het publiek, maar ik heb niet helemaal begrepen wat het precies is.
Er is zeker geen foto van de verhoogde hindernis? Als het een belachelijk hoge hindernis is durf ik namelijk niet te kijken O:)

Op de site (bron) en dan bij nieuws vind je een foto met ruiter er op. Ik weet alleen niet of de hindernis op die foto al verhoogd is.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:41

Zou dit hem dan zijn?

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:43

kyrkelover schreef:
Dan willen we in de grand national de hindernissen omlaag.
Doen ze het hier gewoon even omhoog en niet een beetje neeeh gelijk 1m.

Mijn gedachte... Meende laatst nog iets te hebben gelezen over een dergelijke hindernis in de springsport... Een naar ongeluk iig...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:46

Ik gok dat dit al de vernieuwde wal is. Die lichtgroene strook in het midden viel mij afgelopen zaterdag ook op toen ik er voorbij reed.

Ik ben benieuwd. Het is ieder jaar met de derby al een feest om iederen veilig rond die wal te positioneren. Als die wal nog hoger wordt, dan wordt dat nog leuker. En dan van die wal meteen door naar de sloot := Ik ben benieuwd. Ik hoop er iig weer met mijn neus bovenop te staan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 06:22

O jee, dat wordt nog meer met de balkjes omhoog slepen voor ons parcoursslaafjes. :+ Dat is toch al zo'n drama, vooral als het nat is zorgt het voor veel glibberpartijen (zie, mensen die met balkje en al weer terug naar beneden komen _O- ).

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:56

Anoniem schreef:

Verder denk ik dat het voor meer sensatie zorgt. Op CH eindhoven. Heb er geen moeite mee :)

Het gaat er niet om of het te vergelijken is.
Het gaat er om dat er WEER onnodige risico's opgezocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:19

kyrkelover schreef:
Anoniem schreef:

Dan kunnen we de SGW ook afschaffen en iedereen in een spring parcours over hindernissen van 80 cm laten springen... Risico heeft de sport toch wel. En dat in een grandnational de hindernissen lager moeten ben ik het volledig mee eens. Want in dat soort wedstrijden gebeuren er meer (dodelijke) ongelukken dan in een standaart derby

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:38

kyrkelover schreef:
Anoniem schreef:

Daar gaat het wel om. Het is altijd onnodig om aan een wedstrijd mee te doen.
En zolang er bij de derby geen 3 paarden hoeven afgemaakt te worden vind ik het een hele hele rare vergelijking.

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:23

Het één heeft inderdaad niets met het ander te maken. Een Derby is een springwestrijd met "natuurlijke" elementen in de hindernissen opgenomen...een Grand National is een koers / race waarbij een bepaald basistempo wordt verwacht van waar uit ook nog eens tamelijk hoge en brede hindernissen gesprongen dienen te worden. Deze koers duurt bovendien in sommige gevallen tot wel 10 minuten wat bijzonder veel vergt van de conditie en het concentratie vermogen van het paard (en natuurlijk ook ruiter). Gaande weg de koers kan concentratie en aandacht verslappen waardoor de genoemde hoge / brede sprongen (te) zwaar kunnen worden. Kijk eens naar de filmpjes van de Padubice Grand National (welke een van de zwaarste wordt geacht).

Een Derby behelst dan wel meer dan het "gemiddeld" aantal sprongen in een springwedstrijd maar is absoluut niet te vergelijken met een Grand National!! Ga anders eens in Eindhoven kijken! Super mooie wedstrijd en altijd spannend!

Heb Harrie Smolders overigens de Derby wel eens zien afmaken (nog stuk of 8 hindernissen te gaan) met 1 hand aan het bakstuk omdat z'n teugel brak...topper...respect daarvoor!! Dat is bij een Grand National toch echt onmogelijk...kortom vergelijken van peren en citroenen...haha!!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:12

Ik vind het belachelijk!!!
Waarom moet alles toch hoger, steiler en gevaarlijker.
Zijn ze pas tevreden als er paarden hun benen breken?

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:14

Vond de oude Derbywal eigenlijk wel hoog genoeg. Er werden in ieder geval heel erg veel fouten op gemaakt.
Er zijn er sowieso altijd maar een minimaal aantal foutloos, vind het jammer dat ze het dan nóg moeilijker maken..
Volgens mij heb ik nog wel een foto van de oude. Dit was ie toch ?

Afbeelding

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:19

Klopt, dat is idd de oude wal, maar de foto is zo goed als vanaf de andere kant genomen.
Als ik die twee foto's zo vergelijk is de wal wel bijna twee keer zo hoog geworden :=

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:34

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:18

De hindernis die ze in dat artikel laten zien is niet hetzelfde als de wal die in Eindhoven ligt. De wal in Eindhoven loopt schuin naar beneden, de paarden gebruiken die ook nog om halverwege de afdaling een keer af te zetten. De wal die ze in dat artikel laten zien loopt recht naar benden. Het lijkt ook wel een plank oid te zijn. Een dergelijke afsprong hebben ze in Eindhoven niet.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:44

De foto van de oude wal is ook vanaf boven genomen, de nieuwe wal van onderen. Maar een meter is best stevig... Ik ben heel benieuwd hoe ze die gaan nemen het komende jaar! Wordt spannend denk ik...

*note to myself: plekje bij de Devils Dyke claimen. :') *

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:01

Springert schreef:
Ik vind het belachelijk!!!
Waarom moet alles toch hoger, steiler en gevaarlijker.
Zijn ze pas tevreden als er paarden hun benen breken?

Kijk dat is wat ik bedoel.
Ik vind crossen en springen en zo geweldig veel leuker als bijvoorbeel dressuur.
Maar in de cross en dergelijke zijn ze op allerlei manieren aan het proberen om alles veiliger te maken, en hier wordt het moeilijker gemaakt.
EN nee je hebt het niet over 50 cm hoger.

Fahilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:33

Als ze denken dat het niet gaat gaan ze hem echt niet verhogen hoor!! ik zeg winst voor Henk van de Pol!