Marcus Ehning en Plot Blue winnen Wereldbekerfinale springen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Marcus Ehning en Plot Blue winnen Wereldbekerfinale springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:20

http://www.anp.nl

Afbeelding
Marcus Ehning en de Wereldbeker na zijn overwinning.
foto: Kit Houghton / FEI

De Duitser Marcus Ehning heeft zondag in Genève de wereldbeker overgenomen van zijn landgenote Meredith Michaels-Beerbaum. De 35-jarige springruiter uit Borken in Westfalen bleef in de finale met zijn paard Plot Blue rivaal Ludger Beerbaum (Gotha) en de Zwitser Pius Schwizer ( Carlina) voor. Een springfout in de eerste van de twee afsluitende manches kon hem niet deren. Ehing kwam uit op 6 strafpunten, zijn naaste concurrenten op 7. Andere kanshebbers faalden op het ultieme moment.

Ehning won het evenement eerder in 2003 (met Anka) en 2006 (Sandro Boy). Albert Zoer, de enige Nederlandse deelnemer in de eindstrijd, deed op de slotdag niet meer mee voor het klassement. Na twee onderdelen hoorde hij met Samurai niet bij de top dertig. Erg ontevreden was de Drent niet. Met name over de verrichtingen van zijn onervaren ruin op de tweede dag was hij te spreken. Zijn rijdier toonde toen het vermogen dat in hem schuilt en dat in de nabije toekomst tot succes op het hoogste niveau moet leiden.

De afsluitende WB-rubriek kende zondag drie winnende combinaties. De Amerikaan Richard Spooner (Cristallo), de Ier Dermott Lennon (Hallmark Elite) en Ludger Beerbaum (Gotha) lieten in beide omlopen alle hindernissen overeind. Ze verdienden met die verrichting ieder bijna 20.000 euro.

Ehning en Schwizer liepen in totaal vier strafpunten op. Zij verkeerden in de gelukkige omstandigheid de wereldbekerfinale met twee toppaarden te kunnen ingaan. Voor het openingsnummer, het jachtspringen, zadelde de Duitser donderdag Noltes Küchengirl en de internationaal even succesvolle Zwitser Ulysse. Voor de klassieke concoursen stapten ze vervolgens over op respectievelijk Plot Blue en Carlina.

De winnaar, die van de tiende naar de eerste plaats oprukte, profiteerde bovendien van de 'gedwongen' uitschakeling van McLain Ward. De Amerikaan leidde na twee onderdelen en leek een eind op weg naar de zege toen de veeartsen van dienst zijn paard Sapphire afkeurden. De merrie bleek geblesseerd en kreeg een startverbod.

Alles zat Ehning dus mee. ,,Het was ongelooflijk'', erkende hij. ,,Na die fout geloofde ik er absoluut niet meer in. Ik kan het nu ook nog niet geloven.'' Voor de vijfde en laatste springproef leidde Mario Deslauriers nog souverein. Volkomen onverwacht verloor de Amerikaan alsnog de controle over zichzelf en over zijn Nederlandse ruin Urico. Dat resulteerde in 13 strafpunten en een duikeling naar de zesde plaats. ,,Ik heb met Mario te doen'', zei Ehning.

karijn

Re: Ehning verovert wereldbeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:31

Knap gedaan! Superpaard.

dots83

Re: Ehning verovert wereldbeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:46

super! Als het goed gaat krijgen we over een week of 6 een veulen van Plot Blue! :D

_xManadisx_

Re: Marcus Ehning en Plot Blue winnen Wereldbekerfinale springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:49

Super!
Ik wist helemaal niet dat dat mocht :+ met 2 paarden starten ...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:37

Wauw, het viel me van de week al op dat ze zo goed op weg waren, maar dit is echt top. Het is ook zo`n fijn dier.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:42

nowornever schreef:
Wauw, het viel me van de week al op dat ze zo goed op weg waren, maar dit is echt top. Het is ook zo`n fijn dier.

en vergeet Gotha niet die in beide rondes alle hindernissen heel liet, en toch nog erg jong is op dit niveau :D Een tweede plaats voor haar! Heel goed gedaan :)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:44

Cayenne; het is mij duidelijk dat jij een totale fan van Gotha bent :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:46

Nee hoor O:) hoe kom je erbij :D :D :D
IMO gewoon het meest talentvolle jonge springpaard van dit moment :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:49

:= Zit Sjoert je weer te pesten? :(:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:52

Die pest mij altijd ;( -O-
Blijf het toch jammer vinden voor McLain dat de titel nu door zijn neus is geboort, al was zijn voorsprong natuurlijk geen garantie voor de overwinning; hij stond er wel goed voor natuurlijk, maar het is helaas niet anders :(:)

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:10

Cayenne schreef:
nowornever schreef:

en vergeet Gotha niet die in beide rondes alle hindernissen heel liet, en toch nog erg jong is op dit niveau :D Een tweede plaats voor haar! Heel goed gedaan :)

Oh ik vergeet Gotha zeker niet, het doet me denken aan de wereldbeker finale van 2008 toen werd Peter Wylde 7de met Esplanade die was toen ook nog heel jong en die had nog maar een paar keer op dat nivo gesprongen. Oh wat was ik toen trots op ons meisje en nu ben ik heel trots op Gotha.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:06

Marcus Ehning heeft deze titel volgens mij zeker verdiend. Hij heeft dit jaar ook een hele tijd boven aan de wereldranglijst gestaan en het viel me op dat hij sowieso vaak in de prijzen reed. Verder is hij een goede ruiter en heeft natuurlijk ook een aantal hele goede paarden tot zijn beschikking.

De tweede plaats van Gotha valt me eerlijk gezegd meer op. Dat vind ik heel erg knap voor zo'n relatief jong dier op een wedstrijd van dit niveau. Ik ben ook al geruime tijd zo'n fan van dit dier! *\o/*

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:47

Gotha heb ik in Den Bosch ook zien springen. Een paard met veel kwaliteit!
En een beetje egostrelend: mijn paard komt uit dezelfde lijn als Plot Blue (Oklund) en lijkt er ook nog eens veel op (donkerbruin dan maar met ook die typische hoge witte benen en veel wit op het hoofd).

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:24

Weer een topper van familie Burgers volgens mij?!!

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:35

Yep, Frans Burgers van stoeterij de Pijnhof, ook de fokker van Oklund

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:35

vanavond bij eurosport!