McLain Ward: 'Er wordt mij groot onrecht aangedaan'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

McLain Ward: 'Er wordt mij groot onrecht aangedaan'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 08:29

http://www.dehoefslag.nl

De Amerikanen hebben in Genève een opvallende persconferentie gegeven over de diskwalificatie van Sapphire, waarbij ook het paard zelf aanwezig was. McLain Ward wilde ten overstaan van de hippische pers laten zien dat Sapphire niets mankeert en liet de merrie onder andere even draven aan de hand.

De Amerikaan oogde zeer emotioneel en toonde zich een gebroken man: 'Er is mij groot onrecht aangedaan. Ik denk dat ik een makkelijk doelwit ben. Ik heb in het verleden fouten gemaakt, maar ben al tien jaar van ongeschonden blazoen. Sapphire behoort tot de meest gecontroleerde paarden ter wereld en er is in al die jaren niets gevonden.' Ook deze keer is er volgens de Amerikaanse teamveterinair dr. Tim Ober niets vreemds gevonden bij Sapphire. De merrie is twee keer onderzocht, doorstond beide keren de thermografietest (om eventuele warme plekken op het been op te sporen) en er zijn geen zalfresten, zwellingen, wonden of iets in die trant geconstateerd. De beslissing om Sapphire te diskwalificeren is volgens Ober enkel genomen op grond van de klinische bevindingen bij het palpateren van het been.

Ober: 'We hebben het tweede onderzoek, om half één 's nachts op video vast laten leggen. Ze hebben 32 keer in de regio op de kroonrand van het rechtervoorbeen geknepen en hetzelfde 24 keer in het linkerbeen. Rechtsvoor gaf Sapphire drie keer een reactie en linksvoor vier keer. De conclusie was vervolgens dat ze linksvoor overgevoelig zou zijn. Dit is een pure subjectieve beslissing.' Ober heeft gesproken met FEI-veterinair Paul Farrington, die mede verantwoordelijk was voor dit besluit. De Amerikaan beweert dat Farrington heeft bevestigd dat het resultaat van zowel de eerste (voorafgaand aan de wedstrijd) als tweede test (na de wedstrijd) precies hetzelfde was, met enkel dus een ander besluit tot gevolg. De eerste keer werd de merrie voldoende fit geacht, de tweede keer gediskwalifeerd.

Verwante artikelen:

[VN] McLain Ward gediskwalificeerd in wereldbekerfinale
[VN] Geneve: Welzijn van het paard Sapphire kon in geding komen

EllyC

Re: McLain Ward: 'Er wordt mij groot onrecht aangedaan'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:38

Kom maar op met die video lijkt me.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:48

Slaat de FEI een beetje door?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:00

Zou het? Ze hebben toch niet voor niks 3 artsen laten beslissen?

Maar tjezus.... ook al zou hij midden in d nacht alsnog zijn goedgekeurd..... wat voor een voorbereiding heb je dan?

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:17

Als ze bij mij zo vaak in mijn been zouden knijpen, dan zou ik ook overgevoelig reageren :n.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:34

jezus... wat een drama gedoe allemaal weer in de rijpaardenwereld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:40

Tja, als het beest wel wat op loopt door de gevoeligheid in de kroonrand, vinden we de FEI weer onzorgvuldig. Ze kunnen het ook nooit goed doen.
De ene keer letten ze te weinig op welzijn en de volgende keer te veel. Wees blij dat er op welzijn wordt gelet.
Lees ook het eerdere stukje op de hoofdpagina hierover. Ik vind het niet onplausibel klinken.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:40

OneDesire schreef:
Als ze bij mij zo vaak in mijn been zouden knijpen, dan zou ik ook overgevoelig reageren :n.

dat is precies wat ik ook dacht.... zou ik ook mijn been optillen zovan "jahaaa nu weet ik het wel, hou maar op!"

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:47

het slaat door in die wereld
en wie gaat er nou zo vaak in een been knijpen. :?
volgens mijn zijn de benen zo gevoelig genoeg moet je ook nog in gaan knijpen %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:54

Mc Lain zegt knijpen en de veterinairen zeggen drukken. Een welles nietes verhaal gaat dat worden.
Waarom zouden veterinairen tot zoiets beslissen, nadrukkelijk zeggen ze dat er geen bewijzen zijn voor 'rommelen' , wat hebben ze er bij te winnen? Ze gaan vast niet over een nacht ijs.
Ik denk dat je hierover helemaal geen speculaties en conclusies kunt maken. Tuurlijk zegt mclain dat hij is benadeeld, niet erg vaerrassend lijkt me. Hij zit goed in zijn slachtofferrol, want we slikken zijn 'knijpen' als zoete koek, terwijl we niets anders hebben dan zijn woord daarvoor. Wie weet hebben de artsen idd wel gewoon 'gedrukt', niemand hier die het weet.
Tuurlijk zegt hij dat de artsen hun werk niet goed hebben gedaan en het paard opzettelijk hebben geplaagd (knijpen) dat het paard daarom zo heftig en gevoelig reageerde. Want op die strekking komt het neer. Maar waarom zouden de artsen dat doen?

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:06

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:49

OneDesire schreef:

Dat was het eerste wat ik dacht toen ik het stukje aan het lezen was

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:16

kiolette schreef:
OneDesire schreef:

Dat was het eerste wat ik dacht toen ik het stukje aan het lezen was

Ehm nee, hoe vaker dat je knijpt hoe ongevoeliger het gebied wordt.
Maar goed, het zou de Amerikaan sieren om akkoord te gaan met het FEI, zonder al te veel blabla: enerzijds het blijft vreemd dat een paard overgevoelig op de kroonrand reageert (vraag iedere willekeurige hoefsmid maar na ;-) ) en anderzijds er is altijd weer een volgende wedstrijd. Nu moeilijk doen is wellicht argwaan wekken voor de toekomst?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 11:19

Ik kan me wel voorstellen dat hij het er niet mee eens is. Hij ging aan de leiding in het klassement en de Wereldbekerfinale is nou bepaald geen kleine competitie, en dus zit er een flinke geldprijs aan vast. Als hij het er niet mee eens is (los van of het paard wel of niet gevoelig is/was) kan ik er best inkomen dat hij tegengas geeft. Hij had immers een grote kans om te winnen.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:59

én het is waarschijnlijk de laatste World Cup voor Sapphire...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:04

Hij was zeker een van de grote favorieten en was heel sterk begonnen. Het zal me niet verbasen als het Sapphire haar laatste world cup is. Had haar graag zien winnen.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:12

zullen we dus niet achter komen of zij zou winnen
jammer ;)

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:17

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:26

Okey...24 keer drukken en hij reageert maar 4 keer...O komop zeg...

Ik wil het filmpje ook wel zien...als dat beschikbaar is.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 18-04-10 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:28

Ik zou ook hyper worden als ze mij 32 keer boven mn voet aanraken/knijpen! Vind het nog heel weinig dat t paard maar 4 keer zn been optilde! Denk dat mijne ze even een tikje met eigen hoef zou geven :+

SWDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:25

waarom zo vaak op een gevoelige plek drukken, waar zijn ze toch mee bezig...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:01

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:27

O...die kan ik ook aan met een foto van mijn chestnut mare :D