Nederlandse vierspanrijders nemen revanche in Genève

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nederlandse vierspanrijders nemen revanche in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 09:24

http://www.knhs.nl

Boyd Exell wint wereldbekerfinale vierspan

Koos de Ronde en IJsbrand Chardon hebben revanche genomen in de finale van de FEI Wereldbeker vierspannen in het Zwitserse Genève. In een uitermate spannende wedstrijd die opnieuw werd gewonnen door topfavoriet Boyd Exell uit Australië, eindigde Koos de Ronde als tweede en IJsbrand Chardon als derde.

Na zijn tegenvallende prestatie van vrijdagavond moest Chardon als eerste van start in de finaleronde. In tegenstelling tot de eerste wedstrijd reed de viervoudig Wereldkampioen met meer druk en wist hij het parcours met een unieke waterpartij, brug en heuvel in hoog tempo foutloos af te leggen. Tweede starter in de winning round Koos de Ronde was Chardon echter te snel af. De menner uit Zwartewaal snoepte ruim vier seconden van Chardon’s tijd en stelde daarmee zijn tweede plaats zeker. De spanning steeg toen de gedoodverfde favoriet Boyd Exell de piste betrad, want het verschil tussen de beide snelheidsduivels bedroeg in de eerste manche minder dan een seconde. In een adembenemende rit wist Exell de lei schoon te houden en passeerde hij met drie seconden voorsprong op De Ronde de finish. Exell werd hiermee voor de tweede opeenvolgende keer gekroond tot wereldbekerwinnaar.

“Het was een van mijn beste rondjes ooit,” verklaarde een dolgelukkige Koos de Ronde na afloop van zijn rit. “Ik ben, op Mechelen na waar ik won, het hele seizoen tweede geweest achter Exell, maar ik ben nog nooit zo dicht bij hem geweest in de tijd.” De Ronde rijdt het indoor seizoen met drie paarden uit het outdoor vierspan van zijn vader, die in Genève samen met Koos’ vrouw als bijrijder fungeerde. “Na de eerste ronde heb ik tegen mijn vader gezegd dat we weer gewoon op nul gingen beginnen. Ik wist dat ik bepaalde lijnen en het aanrijden van hindernissen kon verbeteren waardoor ik in de tweede omloop nog sneller reed. Het was absoluut een van de spannendste finales ooit. Vorig jaar werd ik derde, dit jaar tweede dus laten we hopen dat ik het volgend jaar ga winnen!”

Chardon herpakte zich zeer sterk in de Palexpo hal waar hij voor het eerst deelnam met een compleet Lipizzaner vierspan. Nadat hij eind november drie Lipizzaners kocht van zijn Hongaarse collega Jozsef Dobrovitz, maakte hij in maart het span compleet met een vierde Lipizzaner. “Het zijn natuurlijk ervaren paarden, maar Dobrovitz had een ander systeem van rijden. Het kost tijd om de paarden naar mijn eigen hand te zetten, zeker met het nieuwe paard dat ik pas drie weken op stal heb. Maar ik weet nu waar de ‘knoppen’ zitten en ik ben dik tevreden met mijn derde plaats. Ik ben blij dat ik voor het indoor seizoen de overstap naar de Lipizzaners heb gemaakt. Nu gaan we ons met de KWPN-ers concentreren op de Wereldruiterspelen in Kentucky.”

Uitslag FEI Wereldbekerfinale vierspannen Genève zaterdag 17 april:
1. Boyd Exell (Aus) 284,85
2. Koos de Ronde (Ned) 287,94
3. IJsbrand Chardon (Ned) 292,29
4. Daniel Würgler (Sui) 155,71
5. Tomas Eriksson (Swe) 158,76
6. Werner Ulrich (Sui) 164,16

Verwant artikel:

[VN] Genève: Chardon laatste in warming up, De Ronde derde

Klik hier voor filmpjes.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:38

Superprestatie van Koos, ben helemaal blij. _/-\o_
Zal wel feest zijn op stal vanavond/morgen. *\o/* *\o/*

sambagirl

Re: Nederlandse vierspanrijders nemen revanche in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:39

Netjes gereden Koos! Gefeliciteerd!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 08:37

Ik heb even een link naar de filmpjes toegevoegd :)

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:25

Goed gedaan van Koos! *\o/*

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:31

Vaag dat het op het filmpje een relaxed rondje lijkt en dat het irl bloedhard gaat..

SWDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:34

knap gedaan voor koos de ronde. en ijsbrand natuurlijk ook

rodehaan5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:34

Koos van harte gefeliciteerd, wat een super prestatie hebben jullie geleverd, jammer dat ik het feestje mis :-)
Ben blij voor jullie,familie de Ronde!!!!