Geneve: Welzijn van het paard Sapphire kon in geding komen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geneve: Welzijn van het paard Sapphire kon in geding komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 23:44

http://www.knhs.nl

Op de persconferentie die de FEI gaf naar aanleiding van de diskwalificatie van de combinatie McLain Ward en Sapphire, die na twee kwalificaties aan de leiding ging in de strijd om de wereldbeker bij de springruiters, werd duidelijk dat het welzijn van het paard mogelijk in het geding kon komen en dat daarom werd besloten de combinatie te diskwalificeren.

Tijdens klinisch onderzoek bleek Sapphire in het bijzonder op een plek op de kroonrand, dat is de strook precies boven de aanzet van de hoef, van het linker voorbeen overgevoelig te reageren. "We hebben pal voor de wedstrijd geconstateerd dat het paard steeds weer zeer heftig reageerde als we maar even op de kroonrand drukten. Omdat het niet tot onze bevoegdheden behoort een paard van deelname uit te sluiten konden we niet anders doen dan de jury van onze bevindingen op de hoogte te stellen. Omdat de wedstrijd op het punt van beginnen stond kon de jury onze bevindingen niet direct in actie omzetten.
Ongeveer drie uur na de wedstrijd hebben drie onafhankelijk van elkaar werkende dierenartsen op verzoek van de jury het paard opnieuw onderzocht en alle drie kwamen tot de identieke conclusie dat het verder deelnemen van het paard aan de wedstrijd het welzijn van Sapphire zou kunnen schaden. Daarop heeft de jury na consultering van diverse betrokkenen en diepgaand beraad, dat tot 5 uur in de ochtend duurde, besloten het paard te diskwalificeren", aldus Paul Farrington, hoofd veterinair van de FEI.

Alle betrokkenen wijzen er met nadruk op dat er geen sprake is van doping, maar dat puur klinisch onderzoek duidelijk maakte dat deze overgevoeligheid aan de kroonrand, indien Sapphire een hindernispaal zou raken, een ernstige aanslag zou kunnen zijn op het welzijn van het paard. De vice-voorzitter van de FEI, de Zweed Sven Holmberg, merkte op dat door de geconstateerde overgevoeligheid het paard mogelijk nog beter zijn best gaat doen om bij het springen de hindernispalen niet te raken, waardoor deze overgevoeligheid competitievervalsend zou kunnen zijn.

De Nederlandse veterinair Emile Welling, die bij deze hele gang van zaken nauw betrokken was, wijst er op dat er naar zijn mening zeer nauwkeurig en volledig volgens de protocollen en in het belang van het paard is gehandeld. Voorzitter van de FEI, Prinses Haya, stelde het aan het begin van de persconferentie heel duidelijk: "De FEI heeft zeer heldere standpunten en regels als het om het welzijn van het paard gaat. Deze diskwalificatie is het gevolg van deze heldere regels".

Meer info zie: http://www.worldcupgeneva.com

Verwant artikel:

[VN] McLain Ward gediskwalificeerd in wereldbekerfinale

lijntje87

Re: Geneve: Welzijn van het paard Sapphire kon in geding komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 07:04

goede actie.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 07:11

Elk paard wat zn benen stoot aan de hindernisbalk heeft op dat moment een dip in zn welzijn...
Vind het een beetje een vage beslissing en riekt mi een beetje naar competitievervalsing...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 07:13

Ik vind het een goede zaak.
Dit zijn de plekken die ze vaak weker of gevoeliger maken zodat het des te meer pijn doet als een paard een balk raakt en hij dus nog hoger en voorzichtiger zal gaan springen.

Wellicht is het geen opzet en echt een medisch probleem maar het is wel verdacht en het komt meer voor en het is een bekend fenomeen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 07:28

Als een vreemde mijn paard voeten probeerd aan te raken reageerd ze ook heel heftig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 07:30

Billy schreef:
Elk paard wat zn benen stoot aan de hindernisbalk heeft op dat moment een dip in zn welzijn...
Vind het een beetje een vage beslissing en riekt mi een beetje naar competitievervalsing...

Ben je nu werkelijk van mening dat een paard wat een balk aanstoot niet goed gezond is?
Beetje vreemde beredenering maar goed.

Ik vind het goed dat Sapphire uitgesloten is. Het is niet eerlijk tegenover de anderen, ze zou inderdaad voorzichtiger kunnen zijn. Maar het belangrijkste vind ik het welzijn van het paard. Waarom reageerd ze zo heftig? Waar komt dat vandaan?

@NatasjavE
Deze paarden zijn het wel gewend als een ander ze aanraakt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 07:41

Nee, maar balk aantikken = pijn = dip.
Zo moeilijk is dat toch niet?

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:06

Billy schreef:

Nee maar extra pijn doordat het al gevoelig is (vergelijkbaar met het opnieuw stoten van een blauwe plek op je scheenbeen) geeft extra veel pijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:20

Beetje raar, ik heb op stal ook een paard staan waar je geen onderzoeken door toucheren bij uit kunt voeren omdat ze heel wisselend en extreem reageert op aanraken en je dus geen idee hebt of je nu een zere spier te pakken hebt of gewoon een blijf-van-mijn-lijf-reactie.
Ik weet dat er ook ruiters zijn die idd de benen graag wat gevoeliger maken, maar om dat nu zuiver uit de reactie van een paard af te lezen vind ik een beetje voorbarig hoor. Zeker wanneer een paard idd van te voren net een keer tegen een balk heeft getikt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:23

Lisette03 schreef:
Billy schreef:

Nee maar extra pijn doordat het al gevoelig is (vergelijkbaar met het opnieuw stoten van een blauwe plek op je scheenbeen) geeft extra veel pijn.

Dus elk paard wat zn been een keer gestoten heeft moet uit de wedstrijd gehaaald worden?

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:29

nee uiteraard niet, als dat mij zou gebeuren (aan mijn scheenbeen denkend) zou ik tenslotte ook gewoon doorlopen, maar ik heb deze veterinaire keuring niet gezien en weet dus ook niet hoe sterk dit paard reageerde en het is voor de dierenarten daar geen onbekend paard, dus ik neem aan dat die ook wel weten hoe dit paard normaal gesproken reageert en ik mag toch hopen dat deze uitsluiting niet het gevolg was van een hele lichte reactie, maar van een duidelijke, sterke reactie die veel pijn aangaf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:52

In het topic hierboven, heeft McLain gezegd dat het paard rechtsvoor drie keer reactie gaf en linksvoor vier keer 'en dus linksvoor gevoeliger was'.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:00

hmm dat is nou niet direct een sterke reactie dus...

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:57

Inderdaad, wat weten drie onafhankelijk werkende dierenartsen nou van paarden?
Die hebben er vast niet voor gestudeerd ofzo :roll:

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:41

Wat ik lees is dat het dier, ondanks de lange tijd die steeds tussen de onderzoeken zit constante pijn aangeeft. Dat betekend dus dat er een plek zit die pijn doen, niet acuut maar meer chronisch. Dan is het logisch dat hij gediskwalificeert wordt, wat de oorzaak van die pijn is.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:31

Vlekje123 schreef:
Ik vind het goed dat Sapphire uitgesloten is. Het is niet eerlijk tegenover de anderen, ze zou inderdaad voorzichtiger kunnen zijn.

Zijn alle andere deelnemende paarden dan ook allemaal getest op overgevoeligheid van de kroonranden?

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:39

NatasjavE schreef:
Als een vreemde mijn paard voeten probeerd aan te raken reageerd ze ook heel heftig.

de enige juiste opmerking. Bij ons hoeft er ook geen vreemde DA of smid bij de paarden te komen, deze zijn daar niet blij mee en zullen zeker onrustig reageren. Blijf het een raar verhaal vinden. Bij elk springpaard gaat het om zijn of haar welzijn, en die balken zijn er toch echt voor om ze niet te raken alleen gebeurd dit nu eenmaal. Hadden ze geen spring paarden moeten zijn maar dressuurpaarden. Jammer maar helaas een rare bij smaak.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:41

Lisette03 schreef:
Billy schreef:

Er bleek uit die thermo test niets van enige aanwijzing te zijn van een blessure danwel blauwe plek.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:04

als het paard niet fit is of extreem pijn heeft mag het niet meedoen en daarmee heeft de FEI goed gehandeld....

en als er op de thermo test niets gevonden is dan moet er duidelijk naar gekeken worden waar die pijn wel vandaan komt...want ik geloof nou ook weer niet dat die gasten van de FEI tot snachts zitten te praten omdat een paard overgevoelig zou zijn op de benen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:06

Odie schreef:
Vlekje123 schreef:
Ik vind het goed dat Sapphire uitgesloten is. Het is niet eerlijk tegenover de anderen, ze zou inderdaad voorzichtiger kunnen zijn.

Zijn alle andere deelnemende paarden dan ook allemaal getest op overgevoeligheid van de kroonranden?

Ik zou het niet weten, ben er niet bij geweest.
Er zal best een reden zijn geweest om juist Sapphire te controleren.

Als het zo zou zijn dat andere paarden dit zelfde "probleem" vertonen zou je daarbij geen uitzondering mogen maken.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:19

Sapphire is volgens mij uit de wedstrijd gehaald omdat ze absurd gevoelig bleek te zijn boven de hoef. Als je ernaar wees, ging ze bij wijze van spreken al steigeren. Dan is er iets mis met het paard.

Iedereen snapt dat dat niet normaal is. Natuurlijk zijn er heel veel paarden die overgevoelig zijn als je hun been wil optillen om bijv. de hoef uit te krabben, maar reken maar dat daar in dit geval geen sprake van was. De dierenartsen die op dit niveau het lef hebben gehad om te zeggen dat Sapphire niet meer mee mocht doen, zijn zich erg goed bewust geweest van de impact die hun beslissing wereldwijd zou hebben.

Iedereen weet ook dat als een paard zo waanzinnig gevoelig is aan zijn benen of hoeven - je moet denken aan wanneer je een splinter onder je nagel hebt gekregen - hij drie keer hoger zal springen om de pijn te vermijden.

Tegen de beslissing was geen beroep mogelijk, waaruit je mag concluderen dat de mensen die zo'n beslissing nemen, weten waar ze mee bezig zijn.

Het blijft raar dat Sapphire in eerste instantie was goedgekeurd en toen ze de tweede ronde had gelopen, afgekeurd.

Temeer daar - zo heb ik de indruk - de FEI desperaat probeert zichzelf geloofwaardig over te doen komen als een serieus instituut. Twee jaar geleden hebben ze LDR en/of hyperflexie betiteld als 'geestelijk misbruik' (wat het natuurlijk ook gewoon IS, maar dat wist iedereen allang!) maar zijn daar onder druk van ... diverse personen en Olympische winnaars op teruggekomen, althans, ze hebben e.e.a. zo vaag gedefinieerd dat zelfs mensen die een beetje verstand van paarden en dressuur hebben, er niks meer van snappen.

Misschien is deze nieuwe 'grote' zaak in het springen een nieuwe poging van de FEI om serieus genomen te worden. Wat ik ze overigens van harte toewens.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:28

was je er bij dan?