Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Een noodzakelijke aanvulling op het huidige akkoord is dat paarden die een aantekening hebben gekregen in hun paspoort eveneens worden geregistreerd in een centrale database.
pindy77 schreef:Waarom kunnen eigenaren niet zelf hun paard invoeren in een database compleet met chipnummer, dan kunnen mensen die het dier willen kopen het checken. Ik denk dat met invoer door eigenaren het systeem een stuk minder frauduleus te beïnvloeden is. Eigenaren hebben geen baat bij om een gezond dier in waarde te laten verminderen door het aan te melden. En kunnen met aanmelding ervoor zorgen dat hun beestje niet als gezond wordt doorverkocht en dat mensen het dier onnodig gaan belasten. Of mis ik nou iets heel groots?
Ezter schreef:Ik ben er nog niet zo voor. Hiermee wordt, zoals gezegd, fraude in de zin van een afgekeurd paard doorverkopen niet voorkomen. Maar er wordt op meer dan één manier fraude gepleegd...wat te denken van paarden die (met name bij een sport-verzekering) door de welwillende verzekering worden afgekeurd omdat ze simpelweg niet aan de eisen van de ruiter voldoen? Worden die dan maar allemaal geslacht?
Alane schreef:Ezter schreef:Ik ben er nog niet zo voor. Hiermee wordt, zoals gezegd, fraude in de zin van een afgekeurd paard doorverkopen niet voorkomen. Maar er wordt op meer dan één manier fraude gepleegd...wat te denken van paarden die (met name bij een sport-verzekering) door de welwillende verzekering worden afgekeurd omdat ze simpelweg niet aan de eisen van de ruiter voldoen? Worden die dan maar allemaal geslacht?
geen welwillende verzekering maar een meewerkende dierenarts, die welwillend meewerkt om de verzekering op te lichten.
Coloured schreef:pindy77 schreef:Waarom kunnen eigenaren niet zelf hun paard invoeren in een database compleet met chipnummer, dan kunnen mensen die het dier willen kopen het checken. Ik denk dat met invoer door eigenaren het systeem een stuk minder frauduleus te beïnvloeden is. Eigenaren hebben geen baat bij om een gezond dier in waarde te laten verminderen door het aan te melden. En kunnen met aanmelding ervoor zorgen dat hun beestje niet als gezond wordt doorverkocht en dat mensen het dier onnodig gaan belasten. Of mis ik nou iets heel groots?
Helemaal mee! Ook paarden die niet verzekerd waren maar wel door de dierenarts zijn afgekeurd (dat komt namelijk ook veel voor!) kunnen dan in deze database geregistreerd worden. Heb je ook niet meer dat bijvoorbeeld je weggegeven gezelschapspaard ineens weer als rijpaard doorverkocht is.
En volgens mij staat het een ieder vrij om een website met database op te zetten. Je zou een kleine vergoeding kunnen vragen voor het raadplegen ervan door potentiele kopers. Gat in de markt wellicht?'t Is dat ik er geen tijd voor heb anders zou ik het misschien zelf wel zien zitten om dat op te zetten.
Niemand die het wat lijkt om dat te doen?