Nederland op zesde plaats lijst dierenleed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nederland op zesde plaats lijst dierenleed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 22:41

Persbericht Stichting http://www.Dierenhulp.nl

Voor het twaalfde jaar heeft Stichting Dierenhulp de lijst samengesteld van landen waar meldingen over en van dierenleed grootschalig voorkomen. Deze lijst komt jaarlijks tot stand op basis van meldingen van toeristen, dierenartsen, mediaberichten, collega organisaties en eigen waarneming. De lijst geeft een goede indicatie over de omgang met dieren in de verschillende landen. Nu de vakanties weer geboekt worden en miljoenen mensen gaan reizen kan men op die bestemmingen geconfronteerd worden met soms ernstige vormen van dierenleed en dierenmishandeling.

De eer de lijst aan te voeren is opnieuw voor Griekenland gevolgd door Spanje. Waarbij de slechte economische situatie in Griekenland het leven van dieren niet ten goede komt. De Nederlandse Antillen stegen één plek naar plaats drie. Veel meldingen hadden betrekking op afmaken ruim 7.000 dieren op de Antillen. Vaak op een verboden methode met injecties in het hart. China steeg ook na de media aandacht van de Olympische spelen naar een vierde plek. Genoemd werden handel in dierenbont en het doodslaan van duizenden dieren na een vermeende uitbraak van hondsdolheid.

Nederland steeg maar liefst drie plaatsen en bezet inmiddels de zesde plaats op deze ranglijst. Redenen zijn onder andere het afmaken van ruim 500.000 dieren die gefokt waren voor dierproeven, hieronder bevonden zich naast paarden ook honden, apen, katten en lama's. Grootse stijger was de Verenigde Staten die van plaats 21 naar plaats 14 steeg. Hieraan heeft bijgedragen de brede media aandacht voor tal van verwaarlozingen die via TV series getoond worden. Grootste daler werd Frankrijk die acht plaatsen zakte en nu de zeventwintigste plek inneemt.

Nederland hoger in top 10
De stijging van Nederland met maar liefst drie plaatsen maakt duidelijk dat in eigen land het nodige mis is. Onder dierenleed wordt verstaan de populatie zwerfdieren op tal van locaties, maar ook de houding en maatregelen van de lokale bevolking en overheid ten aanzien van deze dieren. Naast de gezelschapsdieren (hond en kat) worden ook paarden, ezels, geiten en bijvoorbeeld schapen gerekend.

Het aantal meldingen van dierenleed en mishandeling in 2009 nam toe met ruim elf procent. Ten opzichte van 2008.

De top tien van landen ziet er als volgt uit
1, Griekenland
2, Spanje
3, Nederlandse Antillen
4, China
5, Venezuela
6, Nederland
7, Turkije
8, Roemenie
9, Portugal
10, Mexico

Je vindt de hele lijst hier. (let op: de lijst wordt vergezeld van een foto die mild schokkend kan zijn)

rockwitch

Re: Nederland op zesde plaats lijst dierenleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:50

Bijzonder dat Turkije en Roemenie niet boven NL staat, ik heb daar al een heleboel ellende gezien, maar goed daar worden dan natuurlijk daar geen meldingen van gemaakt.

Vind dit niet iets waar we blij mee moeten zijn, hopelijk zakken we weer erg snel van deze lijst af.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:52

En maar geld in ontwikkelingslanden pompen. Er is hier genoeg te doen zou ik zo zeggen!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:55

Tellen ze alle meldingen mee? Want er zijn natuurlijk ook nog een hoop mensen die nergens van af weten, een paard zien liggen, en de dierenbescherming bellen, om te zeggen dat het paard niet op kan staan.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:57

Hmm hier kunnen we idd niet echt blij mee zijn..

Ashleytjuhh

winnietje3 schreef:
En maar geld in ontwikkelingslanden pompen. Er is hier genoeg te doen zou ik zo zeggen!

je haalt me de woorden uit me toetsenbord

Dora88

Ik zet hier wel mijn twijfels bij. Op welke grond zijn de meldingen, en wánneer wordt er al in Nederland gemeld dat er "dierenleed" is? En is dat vergelijkbaar met andere landen?

Niet dat ik wil aangeven dat hier in Nederland het wel meevalt, er gebeuren helaas genoeg erge dingen met dieren wat echt niet door de beugel kan.

Ik weet nog goed dat we zelf thuis een keer de AID op de stoep hadden staan om dat een vrouwtje meende dat we niet goed voor een koe zorgden die niet kon lopen. Het arme dier had een dek op, een ton met water en voer bij zich staan maar volgens deze vrouw had het dier het slecht omdat het buiten lag, en het regende een beetje... Dus telt zo'n melding ook mee voor "dierenleed"?

EstherHegt

Sammie schreef:
Nederland steeg maar liefst drie plaatsen en bezet inmiddels de zesde plaats op deze trieste ranglijst. Redenen zijn o.a. het afmaken van ruim 500.000 dieren die gefokt waren voor dierproeven, hieronder bevonden zich naast paarden ook honden, apen, katten en lama's.

Sinds wanneer doen we in Nederland dierproeven op lama's? ( buiten de andere dieren om trouwens) Heeft die website ook een bron waar ze deze cijfers op baseren en waar we dit kunnen controleren? Of kijken ze wat in de krant in Nederland waar sommige verhalen worden uitgemolken?

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:58

Toch geloof ik niet dat de werkelijke situatie van dieren in Nederland, de 6de op de ranglijst is.
Toen ik in Turkije was, zag je bv die ezels gewoon graatmager aan een touwtje langs de weg staan zonder water in de buurt.

Maar in Nederland wordt alles natuurlijk wel veel beter bijgehouden dan in andere landen, maar ik vrees dat deze lijst niet helemaal realistisch is, voor het werkelijke beeld over de hele wereld.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:02

Vind het ook maar een aparte lijst met Egypte op 15?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 23:04

Wat mij dus verbaasde is het ontbreken van (Noord)-Ierland. Daar zijn laatst ook niet echt goede berichten vandaan gekomen.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:08

tsja, wat moet je hier nou van denken :Z
weet niet waar ze deze lijst op gebaseerd hebben, maar ik neem het niet erg serieus. Nederland op 6 terwijl India op 33 staat? 95% van onze dieren hebben het nog beter dan de meeste mensen daar, laat staan hoe de dieren het daar hebben...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:09

EstherHegt schreef:
Sinds wanneer doen we in Nederland dierproeven op lama's? ( buiten de andere dieren om trouwens) Heeft die website ook een bron waar ze deze cijfers op baseren en waar we dit kunnen controleren? Of kijken ze wat in de krant in Nederland waar sommige verhalen worden uitgemolken?

Lama's worden soms gebruikt om bloed af te nemen aangezien ze een vrij uniek type antilichaam produceren. Meestal is dat niet bepaald schokkend hoor. De lama in kwestie die ik kende stond gewoon op een weiland en doneerde af en toe een buisje bloed, maar het is officieel dan wel een proefdier natuurlijk.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:09

Pffft, wat een hopeloos ongefundeerde aanstellerij van stichting Dierenleed. Nederland op plaats 6. Guttegut.

"Een lijst die tot stand komt door media berichten, meldingen van dierenartsen, collega organisatie (sic), eigen waarneming en toeristen"

Waarom op basis hiervan een top 10 samen? Wat is de nieuwswaarde van zo´n lijst? Ik kan ook hele mooie lijstjes maken n.a.v. media berichten en eigen waarneming en meldingen van toeristen.
Laatst bijgewerkt door Lidwien_Walf op 14-04-10 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:13

Wat een absurd lijstje, kan er echt niks anders van zeggen...
In landen als Turkije, Roemenie en Mexico zou het dus beter gesteld zijn met het welzijn van dieren? Whahaa!
(hier in Nederland moet zeker nog een hoop verbeterd worden aan dierenwelzijn en de regels daar omheen hoor, daar niet van)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:40

Ik weet van familie van mij dat er letterlijk dieren aan de weg staan in Ierland.. Heb dat in NL nog niet zien gebeuren?
Hoorde mijn oom er even terug nog over, dan er daar mede door de crisis echt veel dieren aan de weg worden gezet en voor dood worden achtergelaten..

Toen ik 2 jaar terug in Turkije was liepen de paarden daar ook met slecht tuig, schuurplekken, graatmager de hele dag zonder eten hun rondjes. Om nog maar niet te spreken van de vele magere zwerf honden en katten.

Dat we in NL vrij pietluttig (En dat is goed) zijn als het op dierenleed aankomt is denk ik de reden dat we zo hoog staan..
Ze zouden beter een lijst met duidelijke criteria kunnen maken..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:45

Ik zou heeeeeeel erg graag de opbouw van dit onderzoek willen zien...Ik heb het vermoeden dat het hier om een fraai staaltje prutswerk gaat.... :o

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:53

huh Nederland op nr. 6, dat klopt echt niet... heb in Turkije zoveel dierenleed gezien wat ik in Nederland nog nooit heb gezien! Misschien dat er in NL meer meldingen van worden gemaakt dan in andere landen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:59

Sizzle schreef:
EstherHegt schreef:

Lama's worden soms gebruikt om bloed af te nemen aangezien ze een vrij uniek type antilichaam produceren. Meestal is dat niet bepaald schokkend hoor. De lama in kwestie die ik kende stond gewoon op een weiland en doneerde af en toe een buisje bloed, maar het is officieel dan wel een proefdier natuurlijk.

Afgemaakt zeker :D (Bij Nederland stond er ook ; Redenen zijn onder andere het afmaken van ruim 500.000 dieren die gefokt waren voor dierproeven,)
Bloed afnemen wist ik trouwens niet hoor met die lama's maar idd niet schokkend.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:15

Dit kan voor mij in de rij van waar Nederland goed/niet goed in is
Met als meest flagrante plaatsing dat Nederland nummer een staat met de gezondheidszorg.

Vraag me af waar/bij wie ze de gegevens halen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 01:09

hoe zorg je een Nederlander geld uitgeeft voor een goed doel: door NL op een lijst te zetten.

Dan ben je een stichting die af gaat op vakantieervaringen....
je eigen ervaring begint in: Venezuela...
gevolgd door landen die zeer in trek zijn bij vakantiegangers.
Dan stel je een lijst samen aan de hand van meldingen door vakantiegangers... doedels geloofwaardigheid.
en als ons ons kent dan komen er meer meldingen binnen, betkend niet dat de ellende groter is geworden.

Dit soort berichten zorgen ervoor dat ik andere berichten met een grote korrel zout neem, en er voor hebben gezorgd dat ik liever doneer aan iets plaatselijks dan landelijks...

Laten we eerst eens het stoepje voor de eigen deur vegen voordat we bij de buren gaan schoonmaken.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 01:19

deze had wel ff een grote bijdrage voor dit jaar he........beetje kromme telling vind ik. als ik me niet vergis was dit een sluiting ergens.

Nederland steeg ten opzichte van 2008 maar liefst 3 plekken. Redenen hiervoor waren het afmaken van ruim 500.000 dieren die in de bio industrie zaten en voor dierproeven gebruikt werden. Hieronder bevonden zich honden, katten, paarden, apen. Maar ook de wantoestanden in kinderboerderijen, een Dierenambulance in Hengelo die ether gebruikte voor inslapen van dieren, varkens die levend weggegooid waren, meldingen over seks met dieren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 01:22

volgens mij wordt het er niet bij geteld, maar wat er hier in de oostvaardseplassen gebeurt, vind ik 't niet gek!!!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 01:25

en wie verteld mij dat dat in die andere landen niet gebeurde? omdat het niet gemeld wordt wil niet zeggen dat er niets gebeurd.
Een stichting in Nederland zal meer lezen en horen over en van Nederland dan een ander land, een vakantieland wat in trek is zullen meer meldingen over komen dan over een land waar praktisch niemand op vakantie gaat en dan moet je nog gokken dat die mensen die stichting kennen cq een melding doen bij die stichting..

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 01:33

Goed..dan staan we op nummertje 6. Ík zeg... DB wordt eens wat strenger. Hoevaak ik nu niet een melding heb gedaan. In 2007 voor het eerst een melding gemaakt van hond van overburen. Hond werd geschopt en geslagen lag soms heel de dag aan een ketting in de voortuin ookal gingen buren boodschappen doen. Geen water niets.. Drie a vier maanden geleden zijn ze voor de tweede keer komen kijken en hebben ze hond in beslag genomen. Hond inmiddels dus al drie jaar rot behandeld. Wie weet hoeveel langer daarvoor, voor ze hier kwamen wonen. En zo nog wel meer.... Ze zullen het wel druk hebben. Maar daar gaat het niet om hier. :o