Springruiter beschuldigd van ernstige mishandeling paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Springruiter beschuldigd van ernstige mishandeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 21:08

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Michael Morrissey.
foto: Kit Houghton / FEI

Er loopt op dit moment namens de FEI en de Amerikaanse paardensportfederatie United States Equestrian Federation (USEF) een onderzoek naar de internationaal springruiter Michael Morrissey.
De ruiter zou zijn paard zeer hardhandig hebben aangepakt tijdens een selectiewedstrijd voor de aankomende Wereldruiterspelen. Deze selectie wedstrijd vond op 27 februari plaats tijdens het CSI** van Wellington.

Op youtube staat een video van Morrissey in het parcours van Wellington. Zijn paard Crelido weigerde een hindernis (een sloot) te springen, waarop de springruiter zijn zweep maar liefst dertien maal zeer hardhandig gebruikt.

De FEI zegt tevens de rol van de grondjury te onderzoeken. Een woordvoerder van de FEI: "Gezien het feit dat de internationale en nationale federaties allebei aangifte zullen doen van hetzelfde geval van dierenmishandeling, zullen wij samen onze krachten bundelen om er voor te zorgen dat de ruiter een eerlijk proces krijgt, maar dat het welzijn van het paard voorop blijft staan en dat het recht zal zegevieren."

Het bewuste filmpje waarop te zien is hoe Morrissey zijn paard slaat.

Oehlala

Re: Springruiter beschuldigd van ernstige mishandeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:10

absurt! En dan voor publiek!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:11

belachelijk! En dat moet een voorbeeld voor velen zijn? Mijn paarden krijgen ook wel eens een dreun, maar dit is gewoon zinloos erop los rammen.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:11

Zo, hij slaat echt hard!
Hopelijk doen ze er iets aan, want dit kan echt niet.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:12

Niet goed te keuren inderdaad, maar is dit niet schering en inslag in de rensport?

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:12

Jeetje, hij slaat er helemaal op los! ;(
Hopelijk doen ze er iets aan. Arm paard. :(:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 21:12

Sowieso vind ik het nog wel erg knap dat het paard alsnog voor hem springt. Erg braaf paard blijkbaar.
Van mij mogen ze zo'n ruiter een wedstrijdverbod voor onbepaalde tijd opleggen.

@petulan, nee, daar zijn in de rensport regels voor en niet te vergelijken. Ik snap je vergelijking absoluut niet :?

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:13

8)7 :wow: :n

Pff ik vind dit zo oneerlijk tegenover het paard... wat een imbeciel...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:14

Ik snap niet dat je zo los kan gaan op je paard, zonder dat het uberhaubt zin heeft.
En echt, mijn paard krijgt ook wel eens een corrigerende tik, maar dit heeft daar niks meer mee te maken!

@Petulan: Wat bedoel je daarmee? In de rensport mogen ze toch ook niet zo vaak slaan?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:15

In de rensport raken ze niet maar is het zwiepende geluid bedoeld om ''op te jutten''?

Ik ga het filmpje niet eens kijken. :n Maar ''gelukkig'' voor publiek. Heeft iedereen het kunnen zien...
Laatst bijgewerkt door Toekie op 13-04-10 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Cayenne schreef:
Erg braaf paard blijkbaar.
Van mij mogen ze zo'n ruiter een wedstrijdverbod voor onbepaalde tijd opleggen.

Braaf?? Ik denk doodsbang :( Een wedstrijd verbod inderdaad en een taakstraf van jewelste :(

Lousje22

Als ik zo geslagen werd zou ik ook toch maar over de hindernis rennen. Echt zielig!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:17

Wat een opvliegend ventje zeg ...
Arm paard.

HRE

Ik snap petulan´s vergelijking wel want het was ook mijn eerste ingave... Maar het is schandalig wat hij doet..

UvantesV

Wow, dat is wel heeel erg overdreven zeg!
Een keer een duidelijke tik is denk ik al wel voldoende..

Vind het een goede zaak dat ze wat tegen die man willen doen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:18

Nou, de laatste grand national was ook echt geen paardvriendelijk evenement.. Vandaar mijn vergelijking. De precieze regels van de rensport ken ik niet, maar dit was een beeld wat in mij op kwam.

Het is ook zwaar fout dat die kerel zo zn geduld verliest in het parcours. Maar als hij het daar niet had gedaan, was het thuis wel geweest. Ik vind het een beetje struisvogelpolitiek om te zeggen van oeh en ah, en te ontkennen dat dit een op zich staand incident is??

Girassol

Belachelijk! Ik heb altijd geleerd dat 1 goede tik zat is, maar dit is gewoon zinloos meppen :n En dat het paard nog springt ook, van mij had Crelido die vent er wel af mogen werpen. (Maar ja wie weet hoeveel klappen 'ie dan zou krijgen..)

Marigold

ernstige mishandeling?
het is vrij doelloos wat hij doet, het paard was volgens mij rustig genoeg om met een heel stuk minder aanmoediging (of straf?) over die sloot te springen.
maar ernstige mishandeling... laat ze dan eens goed kijken wat er in de prive binnenbakken gebeurd, niet bij iedereen maar wel bij een deel van de elite.
dat gaat nog wel een eindje verder dan dit slaan met de zweep.

en laat ik eigenlijk maar niet (en daarmee toch stiekum wel) beginnen over plofkippen, nertsen, eendagskuikens, bio industrie varkens, buitenlandse slachterijen, bontindustrie in China, zal ik nog even doorgaan?
dat is stelselmatig levenslang mishandelen.

dit is een paard wat een paar tikken krijgt omdat de ruiter blijkbaar shagarijnig is, en daarmee onprofessioneel.
kan hij thuis weer opknappen, paard zal eerst wel een tijdje angstig blijven, dat vertrouwen zal hij zelf weer terug moeten vinden.

ik zeg hiermee niet dat ik het goedkeur! maar wel dat ernstige mishandeling imo iets anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:19

ik was als paard gelijk gaan stilstaan.
wat belachelijk.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:21

Jammer dat er geen geluid bij het filmpje zit, waarschijnlijk heeftie echt zo hard geslagen, maar ik kan het niet goed zien, en doordat het paard eigenlijk geen directe reactie geeft viel het mij niet zo op.
Maar ik geloof zeker dat hij fout zat hoor, heel het publiek heeft het immers gezien.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:21

Je wilt niet weten wat die man achter de gesloten deuren doet, als hij dit al voor het publiek doet..... tjongetjonge (dit is niet best)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:22

Zo die krijgt er goed van langs! Ik vind het wel sneu voor het paard, maar vind het eerlijk gezegd niet echt schokkend. Ga eens op een gemiddelde manege/pensionstal kijken, daar kunnen sommige ruiters ook erg hard meppen!
Wel knap dat hij met de teugel in één hand kan springen... := :D Als het paard nog eens opzij was gesprongen had hij er misschien wel naast gelegen. :wow:

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:22

oh maar dit zie je ook op gewone reguliere wedstrijden hoor :\ echt absurd natuurlijk. als ik dat bij express deed was hij totaal ontdaan geweest... en enorm angstig. zal deze menneer wel even wat tijd kosten het paard zijn vertrouwen weer te winnen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 21:23

themuisje schreef:
oh maar dit zie je ook op gewone reguliere wedstrijden hoor :\ echt absurd natuurlijk. als ik dat bij express deed was hij totaal ontdaan geweest... en enorm angstig. zal deze menneer wel even wat tijd kosten het paard zijn vertrouwen weer te winnen.

en zeg je daar dan ook wat van wanneer je dat ziet?
Daar ben ik dan altijd wel benieuwd naar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:23

je moet eens op een basiswedstrijd gaan kijken.....