Amerikaanse eventingruiter mogelijk 30 jaar de gevangenis in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Amerikaanse eventingruiter mogelijk 30 jaar de gevangenis in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:55

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

De Amerikaanse Olympische eventingruiter Darren Chiacchia gaat mogelijk dertig jaar de gevangenis in wanneer hij schuldig wordt bevonden voor het opzettelijk blootstellen van zijn voormalige vriend aan het HIV virus. De ruiter, afkomstig uit Florida, zegt onschuldig te zijn.

De vijfenveertig jaar oude Chiacchia behaalde samen met het Amerikaanse eventingteam teambrons tijdens de Olympische Spelen van 2004 in Athene. Hij wilde graag naar de Olympische Spelen van 2008 in Beijing, maar liep tijdens een selectiewedstrijd door een val ernstig hoofdletsel op, alsmede meerdere ribfracturen en een gedeeltelijk ingeklapte long.

Volgens Darren kwam hij er toen in het ziekenhuis pas achter dat hij HIV positief was. Hij werd in januari gearresteerd nadat een voormalige partner aangifte had gedaan. Aankomende juni wordt er een uitspraak verwacht.

Volgens de wet in Florida moeten mensen met HIV hun partner altijd inlichten over deze ziekte.

_lautje_

Re: Amerikaanse eventingruiter mogelijk 30 jaar de gevangenis in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:26

Jeetje wat heftig. Heb vorig jaar nog getraind bij Darren.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:51

Dat is wel flink balen als je er dan ook nog eens zelf zo laat achter komt.

Sukana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:08

Die Amerikanen kunnen er wat van zeg, in Nederland word je er voor van vrijgesproken, tenzij er verzwarende omstandigheden zijn..

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:21

In de HIV arresten is door de Hoge Raad bepaald dat de beschuldiging van poging tot doodslag of zware mishandeling niet opgaat, aangezien de aanmerkelijke kans op het daadwerkelijk overlijden door AIDS te klein is. Althans (en dit is echt even uit mijn hoofd opgerakeld) bij eenmalige poging tot besmetting en dan moet er geloof ik ook niet een opzet component bijzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:23

Wat bizar zeg, kan er niets anders over zeggen..

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:49

Ik mag hopen voor hem, dat hij een goede advocaat heeft! Dat recht systeem daar klopt echt van geen kant! Hoe kunnen hun nou zeggen dat hij van tevoren wist dat hij hiv had?

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:53

30 jaar Ö
Dat krijgen ze hier in België meestal nog niet als ze een moord hebben gepleegd...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:55

Dat is heftig zeg!! Ik hoop dat het met een sisser afloopt.. je bent zelf ook niet gezegend met de ziekte HIV namelijk... :\

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:14

Elfenor schreef:
30 jaar Ö
Dat krijgen ze hier in België meestal nog niet als ze een moord hebben gepleegd...

:oo Goh, hier krijgen ze inderdaad heel wat minder voor heel wat zwaardere misdrijven.

Als hij er pas vorig jaar achter kwam hoe kun je dan opzettelijk iemand besmetten?

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:30

Djeezz, 30 jaar, dat is niet mis.
Niet normaal meer, zeker als het waar is wat hij zegt en hij niet van zijn ziekte af wist.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:34

petraaken schreef:
:oo Goh, hier krijgen ze inderdaad heel wat minder voor heel wat zwaardere misdrijven.

Als hij er pas vorig jaar achter kwam hoe kun je dan opzettelijk iemand besmetten?

Misschien zijn er bewijzen gevonden die aantonen dat hij het al wél eerder wist?
Dat bewijs is niet zo moeilijk te vinden als je een oud ziekenhuis-dossier van hem onder ogen zou krijgen waar het in staat.

Dan nog vind ik 30 jaar heel erg veel...

Ik ben benieuwd óf hij zijn ex-vriend inderdaad heeft besmet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:36

Ik neem aan dat als je weet dat je HIV hebt, dat je dan wel zo snel mogelijk met de medicijnen gaat beginnen om te voorkomen dat je AIDS krijgt. Als hij die tot toen toe niet gebruikte, dan is het in mijn ogen wel vrij zeker dat hij het inderdaad niet wist...
Bovendien, hoeveel mensen doen er elke keer een aidstest als ze een keer onveilig hebben gevreeën? Ik denk dat er nog wel veel meer mensen besmet zijn die het niet weten...

Heeft de voormalige vriend ook daadwerkelijk HIV nu? Ook wel handig om te weten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:40

Ik vroeg me ook af of zijn ex-vriend echt besmet geraakt is...En inderdaad is 30 jaar wel enorm lang. Moet je hier ongeveer een half dorp voor uitmoorden. :o . Als hij het zelf echt niet eerder wist dan na die ziekenhuis opname...Nou ben benieuwd naar de uitspraak.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:59

Of hij nou schuldig is of niet. Dertig jaar krijg je hier in ieder geval niet snel voor elkaar, zeker niet voor zoiets.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:02

We hebben het hier wel over de Verenigde Staten hè, het land waar alles mogelijk is. En waar het iets 'normaler' is dan hier om een rechtsprocedure tegen iemand te beginnen met torenhoge claims en lange gevangenisstraffen als inzet.

Aan de andere kant zal een en ander wel bewezen moeten worden. Ik krijg het idee dat het bericht wat te veel uitgaat van die kans. De kans bestaat dat hij 30 jaar krijgt, maar dan moet hij wel schuldig bevonden worden. Zo niet, dan zal het vast wel loslopen.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:40

Citaat:
Ik neem aan dat als je weet dat je HIV hebt, dat je dan wel zo snel mogelijk met de medicijnen gaat beginnen om te voorkomen dat je AIDS krijgt.

Als je besmet bent met HIV kan je alleen het moment dat je ziek wordt uitstellen, maar vroeg of laat wordt je ziek en uiteindelijk zal je er ook aan sterven.
Als hij inderdaad op de hoogte was van zijn besmetting is het dus pure moord om daar iemand anders aan bloot te stellen. Het zal eenvoudig te bewijzen zijn, het volstaat dat ze een bloeduitslag terugvinden met zijn naam erop waarbij hij HIV-positief is.

30 Jaar is erg lang, maar wel verdiend in mijn ogen. Als je weet dat je drager bent van een dodlijke ziekte stel je daar je partner toch niet aan bloot??? Welke zieke geest doet nu zoiets???

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:41

Iphi: Je hoeft niet ziek te worden als je HIV positief bent. En zoals ik hierboven stelde vind de Hoge Raad het geen poging tot doodslag of moord.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:46

Uiteindelijk wordt je wel ziek, de medicatie kan dat moment tegenwoordig jaren uitstellen, meer niet. Kan natuurlijk best dat je in tussentijd aan iets anders sterft, maar het virus uitschakelen kan nog steeds niet.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:51

Kijk maar eens op google bij HIV, naar de wetenschappelijke uitleg.
Ik vind het zo'n gevaarlijke situatie dat tegenwoordig zoveel jongeren de indruk hebben dat je niet meer sterft van HIV. De ziekte kan heel lang uitgesteld worden maar ze blijft nog even dodelijk. Compleet off-topic, maar mensen : BLIJF VOORZICHTIG.

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:31

Best wel lullig als hij het idd niet wist.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:37

peanutbutter schreef:
Iphi: Je hoeft niet ziek te worden als je HIV positief bent. En zoals ik hierboven stelde vind de Hoge Raad het geen poging tot doodslag of moord.

In NL idd geen poging tot doodslag en soms zelfs mishandeling moeilijk...
Maar, we praten over de VS he, je bent schuldig totdat je je onschuld hebt bewezen, het is daar dus het omgekeerde van ons rechtssysteem!

Sukana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:02

peanutbutter schreef:
In de HIV arresten is door de Hoge Raad bepaald dat de beschuldiging van poging tot doodslag of zware mishandeling niet opgaat, aangezien de aanmerkelijke kans op het daadwerkelijk overlijden door AIDS te klein is. Althans (en dit is echt even uit mijn hoofd opgerakeld) bij eenmalige poging tot besmetting en dan moet er geloof ik ook niet een opzet component bijzitten.

Dus er moet een bijzondere omstandigheid zijn in de zin dat er meerdere malen contact is geweest. Iets met procenten, weet het exact eigenlijk ook niet meer..