Boete van 500 euro voor schoppende paardeneigenaar uit Bunne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Boete van 500 euro voor schoppende paardeneigenaar uit Bunne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 19:01

http://www.stegen.net

De 54-jarige Tinus B. uit het Drentse Bunne is door de rechter veroordeeld voor dierenmishandeling. De man schopte een paard en moet daarvoor 500 euro boete betalen. Ook kreeg hij een voorwaardelijke werkstraf van 60 uur opgelegd.

De zaak rond de mishandeling speelde in oktober 2009. In een box aan de Bongveenweg in Bunne werd toen een jong paard dood gevonden. De eigenaar werd ervan verdacht daarbij een rol te hebben gespeeld. Hij werd aangehouden en bleek toen onder invloed van alcohol te verkeren.

Uit later onderzoek bleek dat het paard niet is overleden als gevolg van de door de eigenaar toegediende trappen. Maar de rechter acht mishandeling wel bewezen. Het paard zou zijn overleden nadat het na transport in een trailer ten val was gekomen en daarbij een bekkenfractuur heeft opgelopen. In zijn poging het dier weer in de benen te krijgen, gaf de man het dier een paar tikken, maar ging daarbij volgens de rechter over de schreef.

Verwante artikelen:

[ON] Inwoner Bunne verdacht van doden paard
[VN] Paard uit Bunne niet gedood door eigenaar van manege
Cayenne @ [VN] Verdachte van paardenmishandeling verschijnt voor rechter

Paintlinger

Re: Boete van 500 euro voor schoppende paardeigenaar uit Bunne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:04

In dit geval is er wel juist gehandeld denk ik.....

Maar om maar meteen met de deur in huis te vallen.
IK VIND het niet altijd verkeerd om een paard een schop te geven.
Als er een gegronde reden is tenminste, dit doen paarden immers bij elkaar ook.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:06

dacht al even, heb die van mij ook al eens een schop verkocht (nadat ik zelf opzij moest springen vanwege rotschoppen mijn richting uit) dus vond de €500 al wat overdreven. Maar nu ik dit verhaal lees dan is het toch echt in een geheel andere context. vind hier €500 wel een milde straf!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:11

Ik hoor de maneges in Nederland nog roepen: 'Geef die pony eens een goede schop joh!" moge het dan in andere context zijn

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:13

Citaat:
In zijn poging het dier weer in de benen te krijgen, gaf de man het dier een paar tikken, maar ging daarbij volgens de rechter over de schreef.

Gezien eerdere reacties van mensen die de dader schijnbaar kennen zou ik niet willen weten wat hier onder "een paar tikken" verstaan wordt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:16

tja, je kan toch zien of een dier niet overeind WIL komen of KAN komen. Bij het laatste ga je het dier toch niet nog schoppen of tikken geven ook?

Anoniem

labyrinth schreef:
Ik hoor de maneges in Nederland nog roepen: 'Geef die pony eens een goede schop joh!" moge het dan in andere context zijn

Ik denk dat er hier sprake is van een enorm verschil tussen datgene wat veroordeeld is, en een paard een schop geven.

Illusion

labyrinth schreef:

dit lijkt me iets anders, hoewel ik dit ook niet goedkeur.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:58

yfande schreef:
Citaat:
In zijn poging het dier weer in de benen te krijgen, gaf de man het dier een paar tikken, maar ging daarbij volgens de rechter over de schreef.

Gezien eerdere reacties van mensen die de dader schijnbaar kennen zou ik niet willen weten wat hier onder "een paar tikken" verstaan wordt

Idd, als de man niet wist wat het paard had en hem "een paar tikken" heeft gegeven, vind ik de boete wel een beetje te ver gaan. Ik heb op een pony gereden die wel eens wilde gaan liggen/rollen onder het rijden, als dan de pony bijna over mij en het zadel heen wilde rollen, heb ik hem ook een schop onder zn hol gegeven.

Maar als die "paar tikken" genoeg zijn voor €500, zijn het waarschijnlijk niet de "tikken" die ik gaf...

HRE

Re: Boete van 500 euro voor schoppende paardeneigenaar uit Bunne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:29

vreselijke man, hij reed ook in het achtal van mijn vader en kon toen al niet normaal met zijn paarden omgaan. zijn straf had veel hoger moeten zijn!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:03

Het is wel duidelijk dat niet iedereen precies weet om wat voor man het hier gaat.
Hij heeft een paard geschopt die achteraf ernstig gewon bleek waardoor het dier helemaal niet meer kon staan..
Het lezen van de andere topics hierover zal meer duidelijkheid verschaffen over de toedracht van dit geval.

Beginpost van een van de andere topics
Cayenne schreef:
http://www.dvhn.nl

De 54-jarige inwoner van Bunne die wordt verdacht van mishandeling van een paard moet zich komende maandag verantwoorden tegenover de politierechter.

De man liet het dier, dat hij tevergeefs schopte en sloeg om het weer overeind te krijgen, na de mishandeling in hulpeloze toestand achter. Niet veel later overleed het paard.

Het incident vond oktober vorig jaar plaats, nadat het paard uit een trailer was gevallen. Uit onderzoek bleek dat de viervoeter daardoor een bekkenbreuk en interne bloedingen opliep. Nadat het schoppen en slaan niets uithaalde, liet de verdachte het dier ontredderd achter. Enkele uren later overleed het in de stal.

Het ging dus niet even om zomaar een schopje..

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:10

Ibalia schreef:
Het is wel duidelijk dat niet iedereen precies weet om wat voor man het hier gaat.
Hij heeft een paard geschopt die achteraf ernstig gewon bleek waardoor het dier helemaal niet meer kon staan..
Het lezen van de andere topics hierover zal meer duidelijkheid verschaffen over de toedracht van dit geval.

Beginpost van een van de andere topics
Cayenne schreef:
http://www.dvhn.nl

De 54-jarige inwoner van Bunne die wordt verdacht van mishandeling van een paard moet zich komende maandag verantwoorden tegenover de politierechter.

De man liet het dier, dat hij tevergeefs schopte en sloeg om het weer overeind te krijgen, na de mishandeling in hulpeloze toestand achter. Niet veel later overleed het paard.

Het incident vond oktober vorig jaar plaats, nadat het paard uit een trailer was gevallen. Uit onderzoek bleek dat de viervoeter daardoor een bekkenbreuk en interne bloedingen opliep. Nadat het schoppen en slaan niets uithaalde, liet de verdachte het dier ontredderd achter. Enkele uren later overleed het in de stal.

Het ging dus niet even om zomaar een schopje..

Rest de vraag hoe dat arme dier in God's naam in de stal is gekomen ? ik wil het niet eens weten......

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:17

Zo zo, 500 hele eurootjes maar liefst............ Nou, op naar de volgende walgelijke actie dan maar.......... :n

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 05:55

Ja super gehandeld maar.........waar is de lid als de profs de dieren dagelijks schoppen, in hun mond trekken en slaag geven?

Dit is niet iets nieuw`s en zou veel harder aangepakt moeten worden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:18

Loes'sCorner schreef:
Ja super gehandeld maar.........waar is de lid als de profs de dieren dagelijks schoppen, in hun mond trekken en slaag geven?

Dit is niet iets nieuw`s en zou veel harder aangepakt moeten worden!!

Heb je het topic gelezen?
Er is al vast gesteld dat dit niet alleen maar om een schop ging, maar veel meer

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:33

Deze man staat erom bekend dat hij niet zachtaardig met zijn paarden omgaat, waarschijnlijk mede veroorzaakt door zijn alcoholgebruik. Het is dus heel aannemelijk dat het niet ging om een aanmoedigend schopje om het paard in de benen te krijgen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:58

Mijn hemel zeg... die reakties hier!

Alsof een schop geven omdat paard lekker wilt gaan rollen, hetzelfde is als een paard overeind schoppen dat met een bekkenfractuur van de wagen is gevallen.

Tjeeeeeeeeee :roll:

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:00

hoe krijg je het zowiezo voor elkaar dat je paard valt tijdens transport in de trailer.. had het paard te veel ruimte, of heb je zo roekeloos gereden?? allebei erg, het is levensgevaarlijk als je paard te veel ruimte heeft in de trailer, en roekeloos rijden hoort ook niet, zeker niet als je verantwoordelijk bent over een paard of ander levend wezen. dat paard heeft er niet voor gekozen om die trailer in te gaan..
en idd hoe heeft hij dat paard in de stal gekregen.. €500,- en een voorwaardelijke werkstraf van 60 uur.. wat is dit,, echt nederland met hun straffen..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:03

FrannieTJE schreef:
hoe krijg je het zowiezo voor elkaar dat je paard valt tijdens transport in de trailer.. had het paard te veel ruimte, of heb je zo roekeloos gereden?? allebei erg, het is levensgevaarlijk als je paard te veel ruimte heeft in de trailer, en roekeloos rijden hoort ook niet, zeker niet als je verantwoordelijk bent over een paard of ander levend wezen. dat paard heeft er niet voor gekozen om die trailer in te gaan..
en idd hoe heeft hij dat paard in de stal gekregen.. €500,- en een voorwaardelijke werkstraf van 60 uur.. wat is dit,, echt nederland met hun straffen..

Paard is met een heel aantal andere jongelingen van de wei in een open vrachtwagentje gedreven. Overbevolkt, gestresst, en daardoor gevallen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:02

Citaat uit één van de vorige topics:

janmulder schreef:
Maak Julie geen illusies. Het verhaal klopt niet dat in de kranten staat. Ik kan dit weten wat ik heb het paard vervoerd samen met iemand anders ik heb de hele tijd in de spiegels gekeken en er is niks met het paard gebeurt. Jullie mogen dit echt voor 100% aan nemen. Ik ga geen uitspraken doen over de politie want alles kan tegen je gebruikt worden. Maar FEIT is dat het paard niks of maar ook helemaal niks heeft opgelopen door transport. Jullie kunnen we l speculeren over deze gebeurtenis maar jullie waren er niet bij.

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:13

Roxx schreef:
Citaat uit één van de vorige topics:

janmulder schreef:
Maak Julie geen illusies. Het verhaal klopt niet dat in de kranten staat. Ik kan dit weten wat ik heb het paard vervoerd samen met iemand anders ik heb de hele tijd in de spiegels gekeken en er is niks met het paard gebeurt. Jullie mogen dit echt voor 100% aan nemen. Ik ga geen uitspraken doen over de politie want alles kan tegen je gebruikt worden. Maar FEIT is dat het paard niks of maar ook helemaal niks heeft opgelopen door transport. Jullie kunnen we l speculeren over deze gebeurtenis maar jullie waren er niet bij.

Lekkere dooddoener altijd (niet gericht tegen jou Roxx), "Jullie mogen niks vinden/voelen/zeggen want je was er niet bij. "

Nou, Jan Mulder, aangezien het hier in NL de gewoonte is dat dierenmishandeling weinig gesignaleerd en bestraft wordt en het in deze zaak wel gebeurd is, zal er wel iets meer aan de hand geweest zijn dan een eenvoudig schopje.

Voor de rest vind ik het ongelooflijk dat mensen hier niet buiten hun eigen referentiekadertje kunnen denken en de dood van een paard (ws. door mishandeling en blijkbaar ook bewezen anders volgt er geen straf) en wat krom is recht willen lullen met opmerkingen als "ik geef mijn paard ook een schopje/soms heeft een paard een schopje nodig, ga eens op wedstrijden kijken daar wordt ook geschopt bladiebladiebla. Er staat in dit en in andere topics toch heel duidelijk dat het hier helemaal niet om een schopje ging maar om onthouding van medische zorg met de dood tot gevolg? En blijkbaar nog een trap na?

Alcoholmisbruik in het spel. Alcoholisten zijn beesten als ze een foute en geweldadige dronk hebben. Die schuwen niet om hun eigen kinderen stelselmatig tot moes te slaan. En dan spreek ik wel uit ervaringen binnen mijn referentiekader.

Aristoteles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:14

Ik ken de man aangezien ik op de pensionstalling ernaast heb gestaan.

Echt een FREAK om te zien, maar hij heeft nog tientallen meer paarden ik snap niet dat zo'n man ( alcoholist ) uberhaubt nog paarden mag bezitten!!!

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:16

Aristoteles schreef:
Ik ken de man aangezien ik op de pensionstalling ernaast heb gestaan.

Echt een FREAK om te zien, maar hij heeft nog tientallen meer paarden ik snap niet dat zo'n man ( alcoholist ) uberhaubt nog paarden mag bezitten!!!

Alcootjes zijn gewoon maatschappelijke aanvaarde junks en nog treuriger en minder goed te helpen dan heroïnegebruikers. Als men in de 21e eeuw alcohol zou uitvinden zou het onder de Opiumwet vallen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:23

Nastik schreef:
Lekkere dooddoener altijd (niet gericht tegen jou Roxx), "Jullie mogen niks vinden/voelen/zeggen want je was er niet bij. "

Nou, Jan Mulder, aangezien het hier in NL de gewoonte is dat dierenmishandeling weinig gesignaleerd en bestraft wordt en het in deze zaak wel gebeurd is, zal er wel iets meer aan de hand geweest zijn dan een eenvoudig schopje.

Ik denk dat Jan Mulder juist bedoelt dat er tijdens het transport niets gebeurd is en dat het letsel dus ergens anders (lees: de mishandeling) moet zijn ontstaan. Met andere woorden: ook hij is van mening dat er meer aan de hand is geweest dan een eenvoudig schopje.

De mensen die vinden "dat het misschien wel wat meevalt" kennen de persoon in kwestie duidelijk niet. Degenen die hem kennen (ik ben daar één van) weten allemaal dat die vent voor geen meter deugt en vreselijk met paarden omgaat. Ik heb er in ieder geval geen goed woord voor over en baal er eigenlijk stevig van dat hij er weer zo gemakkelijk vanaf is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:27

LecyTinker schreef:
tja, je kan toch zien of een dier niet overeind WIL komen of KAN komen. Bij het laatste ga je het dier toch niet nog schoppen of tikken geven ook?

Toen mijn pony jaren geleden koliek had was het nog echt zo dat je paard absoluut niet mocht liggen of rollen en dat je er alles aan moest doen om dat beest weer overeind te krijgen. Toen heb ik ook wat schoppen en tikken uitgedeeld. Daar heb ik nooit spijt van gehad.

Ik denk dat er hier wel meer aan de hand is hoor. Voor zomaar een schop of 3 wordt hij echt niet voor de rechter gehaald.