Brits onderzoek naar homeopathische middelen lijkt hoopvol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Brits onderzoek naar homeopathische middelen lijkt hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 21:42

http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie

Een team Britse onderzoekers heeft recent de resultaten van homeopathische behandelingen van paarden met aandoeningen als artritis, headshaking en hoefbevangenheid onderzocht. Zij namen daarbij als standpunt in: “Homeopathie is een behandelmethode die al ruim tweehonderd jaar oud is. De methode maakt bij het behandelen van aandoeningen gebruik van speciaal geprepareerde stoffen waarvan de effecten bij gebruik door gezonde personen overeenkomen met de symptomen en het klinische beeld bij individuele patiënten.”

Hoewel er ruim 130 wetenschappelijke toetsen van homeopathie in de humane geneeskunde zijn uitgevoerd, zijn er in de diergeneeskunde minder dan twintig bekend, waarvan geen enkele toets betrekking had op paarden.

Het onderzoek had als doel om meer inzicht te krijgen in het soort aandoeningen dat Britse dierenartsen behandelen met homeopathische middelen. Daarnaast richtte het onderzoek zich op de door de paardeneigenaar beoordeelde veranderingen na de homeopathische behandeling. Het team heeft daartoe data geanalyseerd die waren verzameld door twaalf homeopaten in een periode van een jaar. Alle homeopaten waren dierenarts met een aanvullende homeopathische opleiding.

In totaal ging het om 777 afspraken die betrekking hadden op 289 verschillende paarden. De homeopathische dierenartsen behandelden meer dan 100 verschillende aandoeningen, de acht belangrijkste daarvan waren artrose, headshaking, hoefbevangenheid, dampigheid luchtaandoeningen (COPD), zomereczeem, andere huidaandoeningen, sarcoïdose en de ziekte van Cushing.
Bij de laatste afspraak beoordeelden de eigenaars het effect van de homeopathie in vergelijk met het eerste bezoek op een schaal van -3 (aanzienlijke verslechtering) tot +3 (aanzienlijk verbetering). Op een totaal van 234 gevallen, scoorden 86,7% een redelijke tot aanzienlijke (+2 of +3) verbetering. Bij de laatste afspraak werd maar 4,3% van de paarden met chronische aandoeningen met traditionele medicijnen behandeld; 17,1% ontving naast de homeopathische behandeling nog andere alternatieve of aanvullende medicijnen.

De auteurs merken wel op dat het onderzoek beperkt geldig is gezien het relatief kleine aantal behandelde paarden en het beperkte aantal dierenartsen dat data beschikbaar stelde.

“Generaliseren van deze resultaten naar de algemene homeopathische dierengeneeskunde moet dan ook met de nodige omzichtigheid gedaan worden. Wel vormen deze resultaten een goede basis voor verder onderzoek.” aldus de auteurs.

Het complete onderzoek “Homeopathic prescribing for chronic conditions in equine veterinary practice in the UK" is verschenen afgelopen februari in het blad Veterinary Record.

X_spirit_X

Re: Brits onderzoek naar homeopathische middelen lijkt hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:06

Klinkt erg interessant, k blijf het wel ff volgen :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:19

Citaat:
De methode maakt bij het behandelen van aandoeningen gebruik van speciaal geprepareerde stoffen waarvan de effecten bij gebruik door gezonde personen overeenkomen met de symptomen en het klinische beeld bij individuele patiënten.

Vrij vertaald: je neemt iets waar een gezond individu ziek van wordt en verdunt dat zo sterk dat er nauwelijks iets van terug te vinden is en noemt dat een medicijn. Noem het cynisch of noem het nuchter maar ik geloof er niets van.

Eerste grote fout:
Citaat:
Daarnaast richtte het onderzoek zich op de door de paardeneigenaar beoordeelde veranderingen na de homeopathische behandeling.

Dus je meet niet of het werkt maar je vraagt de eigenaar, nou niet bepaald de meest onbevooroordeelde persoon, of hij/zij denkt dat het geholpen heeft.

Tweede grote fout:
Citaat:
In totaal ging het om 777 afspraken die betrekking hadden op 289 verschillende paarden.
*knipje*

Bij de laatste afspraak werd maar 4,3% van de paarden met chronische aandoeningen met traditionele medicijnen behandeld; 17,1% ontving naast de homeopathische behandeling nog andere alternatieve of aanvullende medicijnen.

Het is dus onduidelijk hoeveel paarden er naast de homeopathische behandeling nog andere behandelingen kregen, maar dat is minimaal ruim 20% en waarschijnlijk veel meer. Hoe kun je dan weten dat de homeopathische behandeling hielp en niet de andere behandeling? Niet dus.

Ik kan me niet voorstellen dat er veel wetenschappers zijn die dit onderzoek serieus nemen. :o

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:59

Het onderzoek was dus: Niet blind, niet gecontroleerd, niet at random én niet objectief. Voldoet aan geen enkele basiseis dus. Ik geloof niet dat iemand hier enige waarde aan zou kunnen hechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:02

anneve schreef:
Het onderzoek was dus: Niet blind, niet gecontroleerd, niet at random én niet objectief. Voldoet aan geen enkele basiseis dus. Ik geloof niet dat iemand hier enige waarde aan zou kunnen hechten.

Tuurlijk wel, als de uitkomst in je straatje past...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:04

Jammer dat de juiste weg niet bewandeld word
Op deze manier heeft een onderzoek nl geen enkele zin }:0

horsehealth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:33

jammer z'n niets zeggend onderzoek. Ze moeten eens met harde cijfers komen. Maar heelveel van dit soort aandoeningen zijn ook moeilijk in hoeveelheden te meten. dus das ook lastig.

Maar je eigen ervaringen zijn natuurlijk genoeg denk ik dan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:36

Niet dubbelblind en ook geen controlegroep. Weer mooi voer voor de Vereniging tegen Kwalzalverij :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:52

horsehealth schreef:
Maar je eigen ervaringen zijn natuurlijk genoeg denk ik dan.

Hier zeker wel. ;)
Zo op het eerste gezicht klinkt het aardig, totdat je leest dat het eigenlijk niet echt goed dekkend is opgezet. Jammer dat dat onderzoek dus eigenlijk vrij weinig meer bijdraagt dan 'een goede basis voor verder onderzoek'.
Wie weet wat dat verdere onderzoek oplevert.
Ongeacht de uitkomsten van volgende onderzoeken of wat sceptici zeggen, hier heeft homeopathie al een aantal keer goed geholpen en zal voorlopig nog wel deel uit blijven maken aan het scala van behandelmogelijkheden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 01:40

Zo´n onderzoek is weggegooid geld; methodologisch waardeloos uitgevoerd. Is niet eens "een basis voor verder onderzoek".
Alle goed opgezette onderzoeken van "klassieke homeopathie" laten zien dat dit niet werkzamer is dan de controlegroepen m.a.w placebo effect. Ook niet verwonderlijk.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 02:03

Pluizebolpum schreef:
Ongeacht de uitkomsten van volgende onderzoeken of wat sceptici zeggen, hier heeft homeopathie al een aantal keer goed geholpen en zal voorlopig nog wel deel uit blijven maken aan het scala van behandelmogelijkheden.

Het helpt misschien, maar werkt het ook? ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 06:14

interresant!
heb een poownie met een aantal van deze aandoeningen en een beetje meer info is natuurlijk altijd welkom :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:40

goeroe schreef:
Pluizebolpum schreef:

Het helpt misschien, maar werkt het ook? ;)

Ja hoor, beter dan al die flessen Ventipulmin, Prednisonon en andere goedjes die d'r in gedouwt zijn. Dat werkte tijdelijk, bij stoppen verergerde de klachten weer. Eigenaar is destijds ten einde raad op advies van een kennis naar een homeopaath gegaan. Kreeg druppeltjes en langzaam maar zeker knapten de twee meiden op. Heb ze sindsdien niet meer horen hoesten. Zelfs de VA was erg verbaast over hoe ze er bij stonden. Oja, eigenaar en ik waren toch wel zeer sceptisch van tevoren.
Btw hoe werkt in hemelsnaam een placebo-effect bij paarden? Of werkt dat dan via de eigenaar? Dan zou je toch toe moeten geven dat paarden de intenties van hun verzorger/eigenaar kunnen 'lezen' of dat paarden zo snugger zijn dat ze begrijpen dat die smurrie die ze binnen krijgen goed voor ze is. Vind ik ook allebei bijzonder...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:21

Jammer, onderzoek rammelt aan alle kanten. Zo komt de discussie het welles/nietes stadium nooit voorbij.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:59

De meest geliefde conclusie van elke onderzoeker: er is meer onderzoek nodig. :+ Onderzoekers moeten tenslotte ook eten. :D

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:23

@ Pluizebolpum: het placebo-effect kan hier inderdaad bij de eigenaar waargenomen worden, in die zin dat deze denkt dat het beter gaat ook al kan dit niet geobjectiveerd worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:34

Jokester schreef:
@ Pluizebolpum: het placebo-effect kan hier inderdaad bij de eigenaar waargenomen worden, in die zin dat deze denkt dat het beter gaat ook al kan dit niet geobjectiveerd worden.

Ja, je zult wel gelijk hebben dat dat placebo-effect op die manier werkt, jammer ik had al visioenen van een soort omgekeerde Munchhausen by Proxy, hoewel, dat is 't ook wel een beetje.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:26

deze discussie tussen homeopathie en de gewone medicatie kun je blijven voeren ben ik bang. Ik ben blij met mijn positieve ervaringen op het gebied van homeopathie bij mijn paarden. Waar ik bij de "gewone" dierenartsen gek van wordt is dat zij aan symptoombestrijding doen en niet opzoek gaan naar de oorzaak. Dus met andere woorden je paard wordt volgestopt met ZWARE medicatie. Zijn jullie op de hoogte dat paarden maagzweren ontwikkelen bij het gebruik van prednisolon??? IS zo gebeurd.....

Mijn eiegen paardje van 15 heeft 2 operaties doorstaan aan beenblessures en is daarmee gelijk helemaal afgekeurd. Dankzij de homeopathie springt ze parcours 1.10 m en hebben we onze eerste winstpunten endurance binnen (30 km). Verder stond mijn oudje hoefbevangen en ook daar hebben de homeopatische medicatie hun werk gedaan. Verder ook paarden van kenissen en vrienden op zien knappen dankzij homeopathie!!

Dus ondanks dit niets zeggend onderzoek heb ik mijn eigen conclusies al lang en breed getrokken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:53

Nickynicole, ik weet niet of je er zo trots op moet zijn dat je endurance rijdt en springt met een afgekeurd paard :?. Het effect van homeopathie is vaak het gevolg van lang wachten en veel geduld. Veel kwalen verdwijnen met tijd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:09

De werking van de homeopathie is door de, honderden, jaren heen allang bewezen, net als vele andere "alternatieve" geneeswijzen.
Ik zie juist heel vaak dat reguliere geneeswijzen niet werken, dat de reguliere geneeswijzen geen oorzaak kunnen vinden en dat reguliere geneeswijzen te vaak bijwerkingen hebben die het individu nog zieker maken.
Veel reguliere geneeswijzen zijn puur gebaseerd op symptoom bestrijding, waarbij soms de kwaal ook wel eens verdwijnt. Binnen de homeopathie e.d. heb ik veel vaker blijvend reslutaat gezien, ook als is er geen sluitend bewijs te leveren voor de werkzaamheid!
Er is nooit bewezen dat God en aanverwanten bestaan, en toch geloven miljarden mensen erin.

Het enige bewijs wat ik nodig heb is het met eigen ogen kunnen zien dat een mens of dier geneest, niet of de klachten tijdelijk verdwijven d..m.v. pijnstillers en erger.

Overigens zijn de meest succesvolle "reguliere" medicijnen ( bijv. antibiotica) afkomstig van planten, jammer genoeg wordt dit medicijn te pas en te onpas gebruikt!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:32

ElCid schreef:
De werking van de homeopathie is door de, honderden, jaren heen allang bewezen, net als vele andere "alternatieve" geneeswijzen.!

Nee, onzin. Er is ook honderden jaren aderlaten toegepast, een behandelmethode die net zo werkzaam is als homeopathie. Grondig goed uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het niet werkt (in ieder geval niet beter dan de placebo).
ElCid schreef:
Er is nooit bewezen dat God en aanverwanten bestaan, en toch geloven miljarden mensen erin.

Irrelevant, het bestaan van God is per definitie niet wetenschappelijk te bewijzen of te ontkrachten. Werkzaamheid van een bepaalde geneeswijze wél. (dat je dit aanhaalt doet vermoeden dat je niet al te veel verstand hebt van wetenschappelijke methodologie...)

ElCid schreef:
Het enige bewijs wat ik nodig heb is het met eigen ogen kunnen zien dat een mens of dier geneest, niet of de klachten tijdelijk verdwijven d..m.v. pijnstillers en erger..

Anecdotische informatie bewijst niets. In het algemeen zijn dit soort succeservaringen gebaseert op normaal ziekteverloop (voorbeeld je verkoudheid verdwijnt altijd na een paar dagen of je nu homeopathische druppeltjes hebt genomen of niet, maar als je dat wél gedaan hebt genees je "dankzij je homeopathische middeltje").
Behandeling met pijnstillers is slechts een zeer beperkt onderdeel van de reguliere geneeskunde.

ElCid schreef:
Overigens zijn de meest succesvolle "reguliere" medicijnen ( bijv. antibiotica) afkomstig van planten, jammer genoeg wordt dit medicijn te pas en te onpas gebruikt!

Antibiotica zijn niet afkomstig van planten, een oorspronkelijke (penicilline) is van een schimmel afkomstig. De meeste medicatie is (logischerwijs) gemaakt naar voorbeeld van stoffen uit de natuur. Is totaal irrelevant voor de discussie.

horsehealth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:40

ElCid schreef:
De werking van de homeopathie is door de, honderden, jaren heen allang bewezen, net als vele andere "alternatieve" geneeswijzen.
Ik zie juist heel vaak dat reguliere geneeswijzen niet werken, dat de reguliere geneeswijzen geen oorzaak kunnen vinden en dat reguliere geneeswijzen te vaak bijwerkingen hebben die het individu nog zieker maken.
Veel reguliere geneeswijzen zijn puur gebaseerd op symptoom bestrijding, waarbij soms de kwaal ook wel eens verdwijnt. Binnen de homeopathie e.d. heb ik veel vaker blijvend reslutaat gezien, ook als is er geen sluitend bewijs te leveren voor de werkzaamheid!

Het enige bewijs wat ik nodig heb is het met eigen ogen kunnen zien dat een mens of dier geneest, niet of de klachten tijdelijk verdwijven d..m.v. pijnstillers en erger.

Ben het helemaal met je eens. Iedere in goede zin denkende eigenaar kan aan zijn eigen paard wel zien of het werkt of niet. En ik zeg in goede zin denkend want natuurlijk zijn er ook mensen die hun ogen sluiten voor enig negatief iets aan hun paard. Ik heb in ieder geval heelveel goede ervaringen van mij zelf maar ook van klanten.

Maar had gehoopt dat er nu eens duidelijkheid werd geschept, over de werkingen. Want door z'n onderzoek wordt er juist weer twijfel gebracht.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:44

goeroe schreef:
Noem het cynisch of noem het nuchter maar ik geloof er niets van.

Hoef je ook niet te geloven, homeopathie is al lang klaar en duidelijk bewezen onzin ;)
Laat me raden wie dit 'onderzoek' gefinancierd heeft..

horsehealth schreef:
Maar had gehoopt dat er nu eens duidelijkheid werd geschept, over de werkingen. Want door z'n onderzoek wordt er juist weer twijfel gebracht.

Die is er al jaren.. alleen is het blijkbaar niet de duidelijkheid die de producenten en de gebruikers graag willen zien.
Voor mij is het nogal evident dat de reguliere wetenschap hier geen cent meer in steekt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:10

Ook aderlaten werkt in bepaalde gevallen..........
en wordt nog steeds toegepast.
Ik was ook niet van plan om iets toe te voegen aan deze , zinloze, discussie. Ik , en anderen, zijn ervan overtuigd dat homeopathie helpt, wat anderen daarvan vinden zal me eerlijk gezegd worst wezen.
En God bestaat niet................

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:19

ElCid schreef:
En God bestaat niet................

Dat is inderdaad het enige niveau waarop deze discussie nog te voeren is. Je kan geloven of niet geloven.
Voor de wetenschap is het al lang duidelijk echter.