In tegenstelling tot wat ze eerder zei in een interview met De Hoefslag heeft Jessica Kürten besloten haar Castle Forbes Libertina (Libero H x Polydor) toch niet aan de start te brengen voor de wereldbekerfinale in Genève. De Ierse zet nu in op haar ‘reservepaarden’ Cosma (v. Couleur Rubin) en Myrtille Paulois (v. Dollar du Murier). Kürten: ‘Libertina is er meer dan een half jaar uitgeweest met een blessure en dit paard ligt me te nauw aan het hart om haar nu weer bloot te stellen aan vier dagen van zwaar springen.'
Titelverdedigster Meredith Michaels-Beerbaum zal helemaal niet deelnemen in Genève. De kersverse moeder sprong met haar toppers Shutterfly en Checkmate afgelopen weekend nog succesvol mee in een nationale wedstrijd in Duitsland, maar voor Meredith komt de finale nu te vroeg: 'Tussen een nulrondje op een nationale wedstrijd en zo'n finale zit een wereld van verschil. Om daar te komen heb ik op zijn minst twee weken nodig en die heb ik niet.'
Waar tijdens de wereldbekerfinale dressuur de Amerikanen besloten af te zien van deelname, verschijnt in het PalExpo van Genève wel een serieuze delegatie van tien combinaties uit de VS. McLain Ward en Sapphire behoren zelfs tot de grote favorieten. Ook van Lauren Hough/Quick Study, Richard Spooner/Cristallo en het vaak in de wereldbeker sterke duo Rich Feller/Flexible kan wat verwacht worden.