Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Daf schreef:Zal er ook gemeld gaan worden in welk voer dit naar voren komt....?
Daf schreef:De artikelen ja, maar niet de merk-namen van het voer.
EstherHegt schreef:Daf schreef:De artikelen ja, maar niet de merk-namen van het voer.
Ze hebben monsters onderzocht van de telers, dus niet bij fabrikanten. ( in de bijlage 2 advies PA's jakobskruiskruid in diervoeder staat beschreven hoe en waar ze de monsters genomen hebben) Merknamen van diervoeders zul je niet vinden in de stukken want dat is niet onderzocht in dit rapport.
Vivat schreef:Ik voer mijn paard Pavo Daily plus... Da's enkel lucerne volgens mij...
In het artikel van de VWA kan ik geen merk ontdekken...
Moeten we ons zorgen gaan maken en acuut stoppen met het voeren van de luceren? of kunnen we het wel gewoon geven...
Sientje schreef:Maar hoe moet je als consument dan deze uitslag interpreteren? Uit voorzorg alles waar luzerne in zit maar vermijden...?
Vivat schreef:Ik voer mijn paard Pavo Daily plus... Da's enkel lucerne volgens mij...
In het artikel van de VWA kan ik geen merk ontdekken...
Moeten we ons zorgen gaan maken en acuut stoppen met het voeren van de luceren? of kunnen we het wel gewoon geven...
EstherHegt schreef:Sientje schreef:Maar hoe moet je als consument dan deze uitslag interpreteren? Uit voorzorg alles waar luzerne in zit maar vermijden...?
Ik durf het niet echt te zeggen hoe je dit moet interpreteren, er is nog te veel onduidelijkheid, wat ze hebben gedaan in dit onderzoek is verschillende scenario's bedenken wat er zou kunnen gebeuren, waaronder ook een worst case scenario. (veel PA 's en heel veel luzerne) toch durven de onderzoekers ook niet echt te zeggen of dit heel gevaarlijk is omdat als je langdurig luzerne voert het ook hoogstwaarschijnlijk uit veel verschillende batches komt. ( niet in alle partijen is het aangetroffen)
Zelf zou ik toch wat voorzichtig zijn, maar ik denk ook niet dat paniek nodig is.
Het goede nieuws is toch ook wel dat in hooi eigenlijk geen JKK meer voor komt.
Klein kruiskruid is erg onderbelicht geweest en de telers gaan nu ook beter daarop letten en nemen maatregelen.