Klein kruiskruid ontdekt in een aantal paardenvoeders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Klein kruiskruid ontdekt in een aantal paardenvoeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:41

www.horses.nl

Uit onderzoek van het bureau Risicobeoordeling van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) blijkt dat in sommige paardenvoeders met luzerne de giftige stoffen van klein kruiskruid voorkomen. De groenvoederdrogerijen geven daarom aan dat zij het voer beter gaan controleren. De VWA controleert in de toekomst of de drogerijen de belofte nakomen om luzerne zonder klein kruiskruid te leveren.

Het is bekend dat paarden gezondheidsproblemen kunnen krijgen door het eten van planten met giftige alkaloïden. Met name over alkaloïden van het jakobskruiskruid zijn veel eigenaren van paarden bezorgd. Uit het onderzoek is gebleken dat jakobskruiskruid vrijwel niet meer voorkomt in diervoeders, maar door een verbeterde analysemethode werden wel alkaloïden van klein kruiskruid aangetoond. Dit kwam met name voor in luzerne.

Jakobskruiskruid, klein kruiskruid en vergelijkbare planten hebben van nature een bittere smaak. Paarden mijden deze planten bij het grazen in het land. In gedroogde vorm verdwijnt echter de bittere smaak, waardoor de kans groter is dat paarden de planten eten. Verwaarloosde paarden komen vaak voedsel te kort. Dan bestaat het risico dat zij deze giftige planten ook in het weiland wél zullen eten. Het bureau Risicobeoordeling vraagt daarom extra aandacht voor het signaleren van verwaarlozing van paarden.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:46

Zal er ook gemeld gaan worden in welk voer dit naar voren komt....?

JoyCiej007

Re: Klein kruiskruid ontdekt in een aantal paardenvoeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:48

Mag dat toch wel hopen ja; straks heeft iemand een zak lucerne gekocht waar dit onverhoopt in terecht is gekomen.... lekker dan! Ik zie de schade-claims al komen....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:50

Ben ik ook wel benieuwd naar, en ook of het alleen om luzerne gaat, of misschien ook over de gedroogde grasmixen. Zou toch wat zijn... zorg je dat je land en je hooi kruiskruidvrij is, blijkt het in het voer te zitten. :n

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:50

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:00

De artikelen ja, maar niet de merk-namen van het voer.

Ik geef bv Pavo Nature's Best en zoals op hun site vermeld: •Met nog meer luzerne.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:09

Daf schreef:

Ik geef bv Pavo Nature's Best en zoals op hun site vermeld: •Met nog meer luzerne.

en dat was precies waarvoor ik bang was.... wij voeren ook muesli van Pavo Nature's Best, en daar zit idd standaard best wat luzerne in.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:13

Daf schreef:

Ze hebben monsters onderzocht van de telers, dus niet bij fabrikanten. ( in de bijlage 2 advies PA's jakobskruiskruid in diervoeder staat beschreven hoe en waar ze de monsters genomen hebben) Merknamen van diervoeders zul je niet vinden in de stukken want dat is niet onderzocht in dit rapport.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:14

Lekker is dat... Ik voer behoorlijk wat Lucerne, ben best benieuwd om welke merken dit hier gaat...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:16

EstherHegt schreef:
Daf schreef:

Ze hebben monsters onderzocht van de telers, dus niet bij fabrikanten. ( in de bijlage 2 advies PA's jakobskruiskruid in diervoeder staat beschreven hoe en waar ze de monsters genomen hebben) Merknamen van diervoeders zul je niet vinden in de stukken want dat is niet onderzocht in dit rapport.

Maar hoe moet je als consument dan deze uitslag interpreteren? Uit voorzorg alles waar luzerne in zit maar vermijden...?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:17

Ik voer mijn paard Pavo Daily plus... Da's enkel lucerne volgens mij...
In het artikel van de VWA kan ik geen merk ontdekken...
Moeten we ons zorgen gaan maken en acuut stoppen met het voeren van de luceren? of kunnen we het wel gewoon geven... :?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:20

Vivat schreef:
Moeten we ons zorgen gaan maken en acuut stoppen met het voeren van de luceren? of kunnen we het wel gewoon geven... :?

Dat geef ik er ook bij. Is trouwens niet alleen luzerne hoor, zie de site van Pavo:
Samenstelling: Luzerne Gerstestro Tarwegries Snijhaver Rietmelasse Gras Zonnebloemzaadschroot Palmolie Mineralen.

Maar vraag blijft wel wat we moeten met deze info. Stoppen met voeren of is dat te hysterisch...?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:24

Sientje schreef:
Maar hoe moet je als consument dan deze uitslag interpreteren? Uit voorzorg alles waar luzerne in zit maar vermijden...?

Ik durf het niet echt te zeggen hoe je dit moet interpreteren, er is nog te veel onduidelijkheid, wat ze hebben gedaan in dit onderzoek is verschillende scenario's bedenken wat er zou kunnen gebeuren, waaronder ook een worst case scenario. (veel PA 's en heel veel luzerne) toch durven de onderzoekers ook niet echt te zeggen of dit heel gevaarlijk is omdat als je langdurig luzerne voert het ook hoogstwaarschijnlijk uit veel verschillende batches komt. ( niet in alle partijen is het aangetroffen)
Zelf zou ik toch wat voorzichtig zijn, maar ik denk ook niet dat paniek nodig is.
Het goede nieuws is toch ook wel dat in hooi eigenlijk geen JKK meer voor komt.
Klein kruiskruid is erg onderbelicht geweest en de telers gaan nu ook beter daarop letten en nemen maatregelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:26

Ik vind het ronduit slordig dat er in dergelijke producten kruiskruid zit. Als je voer koopt verwacht je toch dat er gedurende het hele proces voldoende wordt gecontroleerd? Als je er al niet van uit kunt gaan dat je gekochte gedroogde voer daar schoon van is, waar moet je dan heen?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:27

Gaat het hierbij alleen om paardenvoeders uit Nederland?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:29

Vivat schreef:

Stuur een mailtje naar je fabrikant en vraag hoe en wat.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:31

EstherHegt schreef:
Sientje schreef:

Ik durf het niet echt te zeggen hoe je dit moet interpreteren, er is nog te veel onduidelijkheid, wat ze hebben gedaan in dit onderzoek is verschillende scenario's bedenken wat er zou kunnen gebeuren, waaronder ook een worst case scenario. (veel PA 's en heel veel luzerne) toch durven de onderzoekers ook niet echt te zeggen of dit heel gevaarlijk is omdat als je langdurig luzerne voert het ook hoogstwaarschijnlijk uit veel verschillende batches komt. ( niet in alle partijen is het aangetroffen)
Zelf zou ik toch wat voorzichtig zijn, maar ik denk ook niet dat paniek nodig is.
Het goede nieuws is toch ook wel dat in hooi eigenlijk geen JKK meer voor komt.
Klein kruiskruid is erg onderbelicht geweest en de telers gaan nu ook beter daarop letten en nemen maatregelen.

Dank voor je uitleg Esther! Lastig dit. Luzerne is 1 bestanddeel van 3 dingen die ik voer: grasmix, muesli en vitaminenkoekies. Daar voer ik ook nog eens heel weinig van. Maar gezien mijn voorzichtige aard, ben ik nu geneigd al dit voer maar overboord te kiepen...
Aan de andere kant: Als er van nu af aan wel op wordt gelet, zit het risico dus eerder bij het spul dat al gevoerd is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:35

Ik raad iedereen aan om ook even de bijlage te lezen van het onderzoek. Daar staat een samenvatting van de monsterresultaten etc.

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:42

Ben benieuwd, mijn paardje krijgt een paar kilo per dag Luzerne van Subli die suikervrije |o

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:59

ah fijn om te weten, nu nog graag welke merken

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:04

Ik heb net Pavo een e-mail gestuurd via hun site om te vragen hoe of wat... Nu maar hopen dat er dan ook (eerlijk) antwoord komt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:07

oOoKellyoOo schreef:
ah fijn om te weten, nu nog graag welke merken

Ik ben wat aan het speuren, maar ik vind eerlijk gezegd tot nu toe weinig brokken/muesli's/mixes waar geen luzerne in zit...

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:11

Ik heb Subli maar even een mail gestuurd ;)

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:20

Ik geef mijn paarden ook Pavo Daily plus en Luzerne van Hartog dus ben benieuwd.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:27

blijf de even volgen. Gat wat een naar idee denk je
het beste te geven krijg je dit...