Wereldruiterspelen komen snel dichterbij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Wereldruiterspelen komen snel dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 12:41

Nieuwsredactie

Afbeelding
Imke en Edward gaan de strijd aan met o.a. Anky en Adelinde voor een ticket naar de WEG
foto: http://www.sjoert.com
Nog ruim vijf maanden te gaan, maar de Wereldruiterspelen (WEG) beheersen nu al de gedachten van vele ruiters en amazones over de hele wereld. De WEG worden eenmaal per vier jaar gehouden en dit keer vinden ze voor het eerst op Amerikaanse bodem plaats. Het is de Amerikanen dus gelegen om er een waar spektakel van te maken. Al ruim een jaar zijn ze in het Kentucky Horse Park (Lexington, Kentucky) alles in kannen en kruiken aan het brengen om de WEG van 25 september tot en met 10 oktober perfect te laten verlopen. De laatste testevents springen, dressuur en eventing worden in april gehouden. Met deze testevents wordt beoordeeld hoe het organiseren van deze evenementen verloopt en waar er problemen kunnen ontstaan.

In 1983 werd het idee voor een WEG al geopperd. Het duurde uiteindelijk tot en met 1990 voordat de eerste spelen in het Zweedse Stockholm werden gehouden. Voor die tijd werden de wereldkampioenschappen gehouden in het thuisland van de vorige winnaar. In 1990 deden er zes disciplines mee, namelijk dressuur, springen, eventing, aangespannen, endurance en voltige. Nederland was gastland in 1994, toen de spelen in Den Haag werden gehouden. In 2006 kwam reining er als extra discipline bij en nu de spelen voor het eerst Europa verlaten, is de aangepaste sport de nieuwste discipline.

Welke ruiters er precies gaan is op dit moment nog niet bekend. Training en daarmee selectie zijn nog in volle gang. De KNHS heeft als doel kwalitatief de sterkst mogelijke afvaardiging te zenden. Hoewel er bij het springen de afgelopen tijd een aantal waardevolle combinaties zijn afgevallen, zijn er nog genoeg combinaties over om voor Nederland een goed team af te vaardigen. Binnen de dressuur is de top momenteel zo breed dat er in die discipline niet te klagen valt. Ook al zou er onverhoopt een ruiter of paard uitvallen dan nog heeft bondscoach Sjef Janssen genoeg keuze. En het zou zomaar kunnen zijn dat Anky van Grunsven zowel bij de dressuur als bij de reining aan start zal komen. "We hebben een achttal ruiters die in aanmerking komen. Eén daarvan is zonder twijfel Anky van Grunsven, die een sterke progressie doormaakt.", aldus Caspar De Jonge, bondscoach van de reining. Voor de endurance is er waarschijnlijk slechts één Nederlandse deelnemer namelijk Carmen Römer. Voor de andere disciplines liggen nog alle kansen open.

Voor de uitzending van de Nederlandse ruiters, maar vooral voor hun paarden en de koetsen is het voor de KNHS diep in de buidel tasten. Totaal kost het rond de één miljoen euro. In november 2009 kwamen zij nog 4,5 ton te kort. Dit is nu terug gebracht tot een ton.

Tijdens de spelen zijn er voor toeschouwers speciale koptelefoons die verbinding hebben met een radio te koop waar ze naar kunnen luisteren. Via deze radio wordt door een bekende ruiter of jury extra commentaar verzorgd. En de organisatie van de WEG heeft aan diverse prominente ruiters gevraagd of zij een blog willen bijhouden. Deze blogs kun je in het Engels hier lezen. Onder andere Anky van Grunsven, Beezie Madden en Kai Vorberg hebben al één of meerdere blogs geschreven.

Het voorlopig wedstrijdschema vind je hier

Verwant artikel

[ON] Voorverkoop WEG 2010 bijna van start
[ON] Hoge toegangsprijzen voor WEG Kentucky
[ON] Voorprogramma WEG 2010 online
[ON] Peter Spahn en Fries Anders voldoen aan eisen voor WEG 2010
[ON] WEG 2010 zoekt nog vrijwilligers
[VN] Breyer sponsort WEG 2010 op bijzondere manier
[VN] Tekort van 4,5 ton voor Wereldruiterspelen 2010 in Kentucky
[VN] Hippische dorpen WEG 2010 en OS 2012 in aanbouw
[VN] Programma Wereldruiterspelen 2010 bekend

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:29

trouwens, hoeveel vertegenwoordigers per land mogen er gaan voor de Dressuur?
Want als het er maar 3 zouden zijn bv gaan ze zelfs in België moeten selecteren :\

Biepje

Re: Wereldruiterspelen komen snel dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:42

Bwa, dat nu ook weer niet...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:47

Devroe, Smits, Van Ingelgem, Jorissen en Spahn zijn 5 kandidaten die aan de normen voldoen (of nog zeker zullen voldoen de komende maanden)...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:50

Voldoen aan de normen wilt niet zeggen dat ze daar ook nog potten gaan breken. Laat Smits gaan, die is prima bezig en kan de ervaring gebruiken en de rest kan zich beter focussen op 2012.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:18

Waarom kan de rest het niet als ervaring gebruiken? :? Als ze niet meer op wedstrijd gaan onder het mom van "focussen op 2012" dan gaat er van 2012 ook niet veel terecht komen hoor. Potten breken zal België de eerste jaren sowieso nog wel niet maar IMO is dat geen reden om bij voorbaat niemand te sturen. Da's een tikkeltje onsportief als je het mij vraagt.

Is Imke haar paard op die foto nu zoveel groter dan Totilas? :=

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:38

Ayasha schreef:
Waarom kan de rest het niet als ervaring gebruiken? :? Als ze niet meer op wedstrijd gaan onder het mom van "focussen op 2012" dan gaat er van 2012 ook niet veel terecht komen hoor. Potten breken zal België de eerste jaren sowieso nog wel niet maar IMO is dat geen reden om bij voorbaat niemand te sturen. Da's een tikkeltje onsportief als je het mij vraagt.

Is Imke haar paard op die foto nu zoveel groter dan Totilas? :=

Volgens mij is hij niet veel kleiner hoor.
Maar Imke rijdt veel dichter bij op de foto :D
Maar ik denk idd dat Edward, Anky enz.. Het juist kunnen gebruiken.
Kijk maar naar onze schaatser op de spelen die zouden het gaan doen daar.
Maar ze hadden volgens mij gewoon te weinig wedstrijden gereden en daardoor niet allert genoeg geweest :o
Maar als ze daar rijden kunnen ze zich ook al een beetje inschatten hoe de andere landen gaan rijden in 2012.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:41

de ervaring ging over de Belgen hoor. :D Dat de nederlanders er klaar voor zijn mag duidelijk zijn. :D

Kan inderdaad dat Imke dichter rijd. :D Viel me gewoon op dat ie zoveel groter toonde :')

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:30

En wat heeft 'niet meedoen voor de prijzen' te maken met selectieproblemen?
Je hebt 5 kandidaten voor (dacht ik) 3 plaatsen...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:46

Er zou gewoon geen selectie moeten zijn, ik vind het idioot om ruiters te sturen die toch maar een proef rijden om er een te rijden.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:02

Wie weet of Anky met Salinero of Painted Black rijdt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:11

Biepje schreef:
Er zou gewoon geen selectie moeten zijn, ik vind het idioot om ruiters te sturen die toch maar een proef rijden om er een te rijden.

Ze kunnen niet allemaal winnen dus de meeste ruiters zullen sowieso "gewoon een proef rijden" :+ Je wil er dus maar drie heen sturen als ik het goed begrijp?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:08

Ayasha schreef:
Biepje schreef:

Ze kunnen niet allemaal winnen dus de meeste ruiters zullen sowieso "gewoon een proef rijden" :+ Je wil er dus maar drie heen sturen als ik het goed begrijp?

Ik zou er geen sturen. We maken ons toch maar weer belachelijk...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:38

Dus je zou alleen Bartels, Gal en Cornelissen sturen?

Nu ben je wel een beetje heel belachelijk aan het denken ze...
En trouwens, buiten de Nederlanders, de Duitsers en de Britten en mss de Denen zullen er niet veel teams zijn die sterker zullen zijn dan de Belgen... dus belachelijk maken, ik weet niet waar dit dan past...

Ofwel ben je gewoon weer zo'n typische niet-chauvinistische Belg ofwel ben je gewoon een azijnpisser...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:01

Ik ben gewoon heel realistisch. Als je hier op wedstrijd bent met de springruiters, dan wordt er gelachen als je zegt dat je dressuur rijdt. Ze zouden beter eens worden wakker geschud door hen niet te selecteren. Ik ben heel chauvinistisch en ik ben heel trots om Belg te zijn, maar ik ben niet trots op een Devroe, een Van Ingelgem, een Jorissen,...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:26

pff, dit is zo belachelijk aan het worden dat ik gewoon niet meer ga reageren...

Als je niet doorhebt dat de Belgische dressuursport met rasse schreden vooruitgaat dan heb je oogkleppen op of is er iets mis met je pereceptievermogen...
Nee, we zijn in het lange nog niet op het niveau van de toplanden en waarschijnlijk geraken we er ook nooit, maar om dan niet trots te zijn op de prestaties die onze Belgische combinaties neerzetten de laatste tijd is gewoon te belachelijk voor woorden...
Groeien doe je in stappen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:05

Biepje schreef:
Ik zou er geen sturen. We maken ons toch maar weer belachelijk...

Hoe wil je ooit aan een degelijk team maken als je zo'n instelling hebt?
De Belgische paarden moeten kilometers maken, ervaring op doen en met behulp van jurry commentaar en fouten waar ze tegenaan lopen in de proeven doorbouwen tot ze wel aan mooie resultaten komen, denk je dat het bij de Nederlanders allemaal vanzelf gaat? Die hebben dat proces ook moeten doormaken hoor. Wat een rot-instelling is "we maken ons toch maar weer belachelijk". De Belgische ruiters en paarden krijgen vaker en vaker positieve commentaar van jury's maar ook op bokt zie ik veel mensen die positief schrijven over Belgische ruiters. Dus als je even je vooroordelen opzij zet en rond kijkt zie je het misschien ook? :)

Hoorde toen ik van de trubine ging bij de wedstrijd in Den Bos hoorde ik van verschillende mensen in gesprekken dat "Die Belg zijn paard zo fijn voorstelde" (Devroe dus) Ook hier op bokt heb ik dat een paar keer gelezen. Dus hoezo belachelijk maken?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:33

Ooit al eens die man zien lesgeven? Dan piep je snel anders :n .

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:58

Ho, al constant, aangezien het m'n trainer is...

Toch toeval dat bv zowel Mieke Mommen als Noemie Goris (met voorsprong de beste Belgische jeugdruiters van het moment) bij hem les volgen als hij zo'n slechte lesgever en ruiter is...

djeezes...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:11

Mor soit, das off-topic...

feit blijft dat je met het wegblijven van een Kampioenschap niets kunt leren, zeke rniet als je juist een stijle leercurve aan het opbouwen bent...
Wil je een team weglaten, laat dan de springruiters, die niets als broddelen de laatste jaren, thuis...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:13

Biepje schreef:
Ooit al eens die man zien lesgeven? Dan piep je snel anders :n .

wekelijks tot een paar maanden terug. :D Ging er niet anders van piepen hoor. Integendeel.