De drafbaan van Wolvega maakt toch een doorstart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

De drafbaan van Wolvega maakt toch een doorstart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 17:23

http://www.frieschdagblad.nl

Binnen afzienbare tijd wordt er weer gekoerst op de Drafbaan in Wolvega. Afgelopen weekeinde maakten Casper Veldink en John Bootsman bekend dat ze 3,4 miljoen euro voor de drafpiste willen betalen. Daarmee evenaren ze het bedrag dat de schuldeisers zouden ontvangen als de baan teruggeleverd zou worden aan de voormalige eigenaar Ed Maas. Die wilde de grond gebruiken voor huizenbouw. Veldink en Bootsman willen koersen.

Sinds de exploitant van de Drafbaan zes weken geleden failliet werd verklaard leek het gebeurd met de koersen in Wolvega. De onroerend goed BV waarin de baan en gebouwen zijn ondergebracht was al langer failliet. De curator van de Stichting Nederlandse Draf en Rensport wilde zo snel mogelijk zaken doen met Maas. Hij kon daar volgens een in het verleden getekend contract tussen Maas en de NDR 3,4 miljoen euro incasseren. Daarmee zou de totale schuld van de NDR in een klap bijna gehalveerd zijn.
De sport zelf gaf echter fors tegengas. Veel liefhebbers zien het verdwijnen van Wolvega als een begin van het einde voor de hele sport. Meer dan de helft van alle trainers, eigenaren, fokkers en dravers bevindt zich in Friesland. De enige a-baan in de regio sluiten zonder daarvoor een alternatief te bieden, dat wilde er bij niemand in. Het gevaar van een leegloop naar Duitsland dreigde, enkele Friese fokkers voerden hun paarden inmiddels al uit.

Omdat er door de zes van zeven schuldeisers werd vastgehouden aan een verkoopprijs van 3,4 miljoen euro (alleen Tjalco de Witte uit Jutrijp wilde in het belang van de sport met minder genoegen nemen) strandden diverse reddingspogingen. Enkele partijen boden bedragen tot 2 miljoen, Wil van der Zwaan uit Ter Idzard wilde 2,5 miljoen betalen en Veldink en Bootsman dachten met 3 miljoen euro een goede kans te maken. ,,Maar ons is duidelijk gemaakt dat het echt 3,4 miljoen moest zijn, anders kreeg Maas de baan. Om die reden hebben we onder protest ons bod verhoogd. We voelen ons met de rug tegen de muur gezet, echt chique is dit niet gegaan. Maar de sport kan Wolvega gewoon niet missen, stelt Bootsman, al jaren kampioen bij de draverfokkers in Nederland. Dat hij in Zweden woont en zijn medekoper in Belgie geeft de deal een opvallend tintje. ,,Onze band met de sport is altijd gebleven, ook al wonen we wat verder weg.

Volgens Bootsman kan de verkoop alleen nog afketsen op de aanvullende eisen die Veldink en hij hebben gesteld. ,,Om er zeker van te zijn dat de baan te exploiteren is hebben we de NDR gevraagd om een toereikend aantal grote koersen. Daar gaan we sponsormeetings met verhoogd prijzengeld omheen bouwen, zodat we het publiek mooie koersdagen aan kunnen bieden. Bootman verwacht niet dat de NDR dwars gaat liggen. ,,Wij willen van Wolvega een winterbaan maken. In de wintermaanden zou alleen Alkmaar koersen, dan ligt de professionele sport in ons land zo goed als stil. Wolvega duikt in dat gat. In de zomermaanden is eenmaal in de twee weken koersen genoeg. Dan mijden we de confrontatie met de grasbanen en Groningen. Voor een dergelijke vorm van concurrentie is onze sport te klein geworden.
Bootman verwacht dat eind augustus of begin september de poorten weer open zullen gaan. ,,We gaan eerst een renovatie uitvoeren. Dat is nodig, vooral binnen moet er het een en ander gebeuren. De belangenverenigingen in de sport hebben het nieuws van de verkoop met gejuich ontvangen. Het effect was afgelopen weekend al merkbaar: fokkers die hun merrie dit jaar niet wilden laten dekken hebben zich meteen massaal gemeld bij de hengstenhouders. Zij zien nu wel weer toekomst in de drafsport.

Verwant artikel:

[VN] Rechter wijst het faillissement voor Drafbaan Wolvega af

IJp

Re: De drafbaan van Wolvega maakt toch een doorstart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:18

gelukkig, en nou maar hopen dat de drafsport weer aan gaat trekken!

ROSIDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:19

weer een beedje hoop

chldsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:34

jeej echt SUPER *\o/*

mellaniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:58

Wat mij betreft het beste nieuws van 2010!!!!!
'mijn' baan gaat weer open!!!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:14

mellaniek schreef:
Wat mij betreft het beste nieuws van 2010!!!!!
'mijn' baan gaat weer open!!!

hadden mijn woorden kunnen zijn :D

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:57

Toen het nieuws zaterdag tijdens de Open Dag van stoeterij Greenwood Farms werd omgeroepen, brak er spontaan applaus uit. Heel blij dat de baan behouden blijft en dat er ook goed nagedacht wordt over de exploitatie van de baan. Ik kijk alweer uit naar een bezoekje aan de baan.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:59

Goed nieuws!
Hopelijk is deze opluchting een drive om de drafsport weer nieuw leven in te blazen in NL :)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:15

Goed initiatief maar ze kunnen toch wel meer doen zodat het wat meer rendabel wordt. Vroeger hadden ze toch ook reguliere wedstrijden op het middenterrein..

ROSIDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:29

caroline78 schreef:
Goed initiatief maar ze kunnen toch wel meer doen zodat het wat meer rendabel wordt. Vroeger hadden ze toch ook reguliere wedstrijden op het middenterrein..

ja, en als ze slim zijn doens ze dat weer,
en veel meer koersen met meer prijsen geld,
en geen schrale 400 euro

mellaniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:43

Ik denk dat John en Casper wel weten wat ze er mee kunnen doen! heb alle vertrouwen in deze mannen!

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:09

+:)+ _/-\o_ wow, ik hoop echt dat dit een kentering kan betekenen in de negatieve spiraal waarin de draf- en rensport al zolang zit!!!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 00:02

hahaha wel een grappig detail de mensen die het bedrag investeren vonden een foto van 9 euries van de rondlopende fotograaf teveel haha! maar ik ben er ook erg blij om!! woehoe wolvega!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:13

Axel_Valerie schreef:
hahaha wel een grappig detail de mensen die het bedrag investeren vonden een foto van 9 euries van de rondlopende fotograaf teveel haha! maar ik ben er ook erg blij om!! woehoe wolvega!

Haha ja idd, maar wel goed nieuws dat de baan open gaat. Toch weer hoop!