Eric Navet en Dollar du Murier op weg naar goud.
De voormalig internationale Franse springhengst Dollar du Murier (voluit officieel Dollar du Murier HTS de Seine) is in stilte overleden. De hengst is een zoon van Jalisco B uit een merrie van Uriel en stierf in augustus van het afgelopen jaar aan de gevolgen van een liesbreuk. Zijn eigenaar maakte kortgeleden tijdens een interview het overlijden van de hengst bekend.
Dollar du Murier was goedgekeurd bij Holstein, Hannover, Westfalen en het Franse en Belgische stamboek. Zijn moeder Karielle was zelf ook succesvol in de springsport.
Dollar du Murier genoot bekendheid onder zijn Franse ruiter Eric Navet en won onder andere de gouden teammedaille tijdens de Wereldruiterspelen van 2002 in Jerez. Tijdens dit evenement kreeg de combinatie een zilveren medaille in het individuele klassement. In 2004 werden ze tevens de Nationale kampioenen van Frankrijk.
De hengst stond vooral bekend om zijn enorme springvermogen en wist altijd weer het publiek te verbazen tijdens een concours. De hengst stond na zijn pensioen op Stoeterij Haras de Murier waar hij geregeld met zijn eigenaar naar zee ging. Hij was nog ieder jaar te bezichtigen op hengstenshows waar hij altijd levendig aanwezig was(zie onderstaand filmpje). De hengst werd dan altijd door zijn trotse eigenaar zelf geshowd en maakte de gekste sprongen.
Bekende nakomelingen van hem zijn onder andere Idéal de la Loge en Ionesco de Brekka.
Eric Navet: "Ik ben diep bedroefd dat dit icoon voor de springsport overleden is. Hij heeft veel voor mijn carriere betekent en gaf zich altijd voor de volledige honderd procent. Zijn enorme kracht liet de hindernissen altijd weer klein lijken.
Dit paard had een heel speciaal karakter en iedereen liep met hem weg.
Ik zal hem nooit meer vergeten."
Dollar du Murier HTS de Seine is 19 jaar oud geworden.
Dollar du Murier wint samen met Eric Navet teamgoud voor Frankrijk
tijdens de Wereldruiterspelen van 2002 in Jerez.
Dollar du Murier tijdens de hengstenshow in 2007.