IB: Afscheid van Piet Raijmakers sr. in bomvolle arena

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

IB: Afscheid van Piet Raijmakers sr. in bomvolle arena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:14

Nieuwsredactie

Afbeelding
Piet Raijmakers sr.
Foto's: http://www.sjoert.com
Tijdens Indoor Brabant werd als klapstuk op gepaste wijze afscheid genomen van internationaal springruiter Piet Raaijmakers sr. (53). Raijmakers sr. is vooral bekend geworden op de rug van merrie Ratina Z (v. Ramiro Z). Hij behaalde onder andere een Olympische teammedaille in Barcelona (1992) en een gouden medaille op het WK met het Nederlandse team in 2006. Voorzitter van Indoor Brabant zocht direct contact op met Raijmakers sr., toen hij hoorde van zijn plannen om te stoppen. Het werd een feestelijk afscheid zoals alleen Brabanders dat kunnen.

Het publiek kreeg vooraf speciale witte handjes uitgereikt van de organisatie, die ze nog niet mochten laten zien. Raijmakers sr. werd de hal binnengehaald op de muziek van ‘This is the moment’. Met Raijmakers op de middenstip en gade geslagen door zijn zoons en (buitenlandse) collega-ruiters werd er via het scherm genoten van de highlights uit de carrière van Raijmakers sr. Er waren beelden te zien van de Olympische Spelen waarin hij zelf onder andere zilver won. Er waren ook fragmenten te zien en te horen van (oude) interviews waarin onder andere Ratina Z ter sprake kwam. “Ratina was een toppaard en mede dankzij haar kon ik bewijzen dat ik net zo goed was als de rest. Toen ik op het Olympische podium stond, waar ik zilver won, wist ik dat ik net zo goed was als de rest.”, antwoordde hij op de vraag wat hét moment voor hem was. “Mijn 35-jarige durende carrière voelde als een lange vakantie. Ik heb alle kansen gehad in de topsport. Het was de mooiste tijd van mijn leven.”

Vanuit de KNHS werd een mooie speech over de sportiviteit van Piet gehouden door voorzitter Van der Heuvel. Zo zei hij onder andere: “Je bent een ambassadeur van de paardensport en we hopen dat je dat nog heel lang zult blijven.” Vervolgens ontving Piet de gouden speld uit naam van de KNHS. Van Schijndel, op wiens paarden hij alle kansen kreeg, haalde een paar mooie anekdotes in zijn speech. Collega John Whitaker vertelde: “Je was een goede ruiter, en je was goed in het parcours. Je geeft nooit op.”, om er vervolgens lachend aan toe te voegen, “Tot nu toe dan. Bedankt!”

Daarna klonk het Wilhelmus gevolgd door een oorverdovend applaus van het publiek

Afbeelding
Hij sprong ‘zijn laatste’ over een Van Schijndel’s hindernis, daarbij haalde hij nog een grap uit door de eerste keer langs de hindernis te rijden. Na de hindernis voor de tweede maal (foutloos) te springen kwamen de witte handjes te voorschijn om Piet uit te zwaaien. Op de muziek van “Better than all the rest” reed hij vervolgens de ring uit. Hij kwam nog eenmaal terug door een erehaag van zijn zonen, vrouw, collega springruiters en andere prominenten uit de paardensport. “Ik voel mij vereerd dat er collega ruiters klaar stonden om mij te onthalen, het was heel bijzonder.”
Het publiek werd uitgenodigd om op de carrière te toasten door middel van een borrel.

Vanavond nam Piet Raijmakers sr. afscheid van de internationale springsport en gaf daarmee officieel de teugels over aan zijn zonen Piet jr. en Joep. Het einde van de carrière van een wonderlijke man die heel veel heeft betekend voor de (Nederlandse) springsport. Bedankt Piet!

Getup

Re: IB: Afscheid van Piet Raijmakers sr. in bomvolle arena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:32

Een gepast afscheid van de sport voor een super ( en sympathieke) ruiter, echt verdiend!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:46

Ik heb het gezien via de live stream en vond het erg indrukwekkend.
Een mooi afscheid voor een geweldige ruiter!

Leuk vond ik dat een van zijn zoons zei 'Ik ga proberen om minstens de helft te winnen als wat gij gewonnen hebt' :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:50

leuk verhaaltje!

Volgens mij had ik wel ergens gelezen dat ie niet 'emotioneel een afscheidssprongetje' wilde maken :P

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:04

Weet iemand waar je het kan terug kijken. Kheb het gemist i.v.m. verjaardag?

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:07

lovebonney schreef:
Weet iemand waar je het kan terug kijken. Kheb het gemist i.v.m. verjaardag?

Volgens mij word er morgen in het sportjournaal aandacht aan besteed!

Inderdaad Piet Raijmakers sr _/-\o_ +:)+

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:10

Moest bijna mee huilen O:)
Maar wat een mooi afscheid! Dat van Bonfire was toen der tijd mooi, maar dit sloeg alles!

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:12

piet heeft zijn officiele afscheid anders laatst genomen op manege heijligers in asten. dat is de plek waar hijzelf afscheid wilde nemen. natuurlijk leuk dat indoor brabant er ook aandacht aan besteed, maar hij heeft zelf gezegd dat asten voor hem zwaarder telde. daar is immers alles begonnen voor hem :-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:24

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:26

ben net zelf aanwezig geweest bij IndoorBrabant...het was een erg mooi afscheid!

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:30

Witte-handjes-uitdeler-opdetribune meldt zich :)) Het was inderdaad echt érg mooi.. Ik kreeg er bijna tranen van in mn ogen. Iemand hier boven zei dat hij expres voor de hindernis langsreed de eerste keer? Ik dacht dat dat écht per ongeluk was eigenlijk. Stond er met mn neus zowat bovenop en het leek echt alsof t paard echt een beetje schrok van al het geklap,gejoel, de muziek, de fotografen, etc. Maar ik kan het natuurlijk ook mishebben. Desalniettemin was het érg mooi.
Ook de woorden van John Whitaker waren erg leuk (you're a horseman, you're a sportsman, you never give up: until now... of zoiets, weet het niet meer precies :)) Maar dat was erg ludiek en heel erg lief en leuk).

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:34

Is er een filmpje van..? ben wel heel erg benieuwd..

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:37

Ik had net ook al gezocht maar nog niet gevonden.. Maar zal tzt wel ergens op youtube te vinden zijn :j

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:45

Het was een heel mooi afscheid maar het afscheid in asten was meer een "PIET". Mooi dat pietje net daarvoor 5de werd in de wereldbeker.

Diep respect voor zo`n sportman. Wat ik zo bewonder aan hem is het respect wat hij heeft voor de paarden en de mensen om hem heen.

We gaan ondanks dat hij gestopt is als ruiter nog veel van hem horen.

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:01

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:01

Een mooi en gepast afscheid!! Ik hoop het nog ergens terug te kunnen zien!

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:08

Ik heb het ook gezien via de livestream.
Heb toch een traantje moeten wegpinken..
Wat een afscheid, ge-weldig.

gilberke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:11

ik ben in asten naar zijn afscheid geweest en nu vandaag naar indoor brabant en het was echt een heel mooi afscheid.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:41

was mooi, hadden ze niet op een andere manier beter kunnen doen... piet bedankt

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:47

Niet van het echte afscheid maar wel heel erg mooi, Piet sr geeft teugels over aan Piet jr:

http://www.youtube.com/watch?v=jJPelWitHek

"dit is het totale einde, ja dat doet pijn absoluut". Zijn de eerste woorden in het filmpje...

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:49

Het was leuk om te horen hoe Joep en Piet het over Pa hadden ...

serhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:51

Ik heb ook beide afscheiden gezien moet zeggen echt indrukwekkend, hij kreeg het afscheid wat hij verdiende ,een staande ovatie namelijk.

TjardavdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:57

Grote ruiters verdienen een groot afscheid. En gelukkig kreeg hij dat ook!

Ik ben echt blij dat ik erbij heb kunnen zijn in de Brabanthallen :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:06

Wat een afscheid en prachtig geschreven! De foto's maken het plaatje compleet.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:08

Ik krijg altijd een brok in mijn keel als een waardige ruiter/amazone afscheid neemt van de sport,.
Maar wat een geweldige en vooral legendarische Man is hij gewoorden in de loop der jaren