IB: Nederland oppermachtig; Gal en Totilas 1 met 89.80%

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

IB: Nederland oppermachtig; Gal en Totilas 1 met 89.80%

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:54

Nieuwsredactie

Afbeelding
Edwad Gal & Totilas
Foto's: http://www.sjoert.com
De wereldbekerfinale Kur op Muziek is zojuist gewonnen door Edward Gal met Moorlands Totilas (v. Gribaldi). Met een vrijwel foutloze proef ging de zwarte hengst door de baan. De drafmomenten waren zeer goed te noemen. Gal kreeg er zelf ook zichtbaar steeds meer vertrouwen in, hetgeen hij bevestigde tijdens de prijsuitreiking. Uiteindelijk vestigde hij met zijn score van 89,80 procent binnen de wereldbekerfinale cyclus een nieuw record. Het oude record was in handen van Anky van Grunsven die in 1996 (Amsterdam) 87,25 procent scoorde.

De teleurstellende score in de Grand Prix op donderdag bezorgde Gal flinke kopzorgen. Zo zei hij: "Ik ben zelfs een paar keer 's nachts wakker geschrokken. Met een rampenscenario in mijn hoofd. Hebben we een jaar lang ongeveer alles gewonnen, hij zou mij nu toch niet in de steek laten?"

De Wereldbekerfinale begon met de Australische Bret Parberry, met de Lieutenant zoon Victory Salute. Hij liet een sympathieke proef zien met veel rust en ritme, waarin de wissels op gebogen lijnen extra opvielen. Polen werd vertegenwoordigd door Michal Parcewisz met Randon (v. Czwuwai). Hij liet een sterke piaffe zien, maar het paard mocht duidelijk met meer lengte in de hals worden gereden. Ook Kataryna Milczarek met de mooie schimmel Ekwador (v. Heraldik xx) verdedigde de eer voor Polen. Het voorbeen was expressief te noemen, maar er waren onder andere in de series duidelijke fouten te zien. De Brazilaanse Luiza Almeida, die nog maar achttien jaar is, had de tijd van haar leven. Met een brede glimlach ging ze door de baan, al is het niveau tijdens de wereldbekercyclus duidelijk nog te hoog voor haar. Ze kreeg 61,55 procent, waarmee ze laatste werd. Ze is in ieder geval een geweldige ervaring rijker die ze thuis kan inzetten.

Voor Oostenrijk kwam Peter Gmoser in de ring. Zijn muziek was een beetje zwaarmoedig (uit de musical Fiddler on the roof) en paste er net niet helemaal bij. Toch liet hij wel goede onderdelen zien. Uiteindelijk kreeg hij een score van 66,45 procent.

Duitsland was net als Nederland vertegenwoordig door drie ruiters. Carola Koppelmann met Le Bo (v. Lauries Crusador xx). Haar proef was vrij druk, met opvallend gekozen lijnen. Er zaten niet erg veel rustpunten in en in de pirouette ontstond een kleine storing. Ze kreeg van de jury 73,25 procent. Isabell Werth reed met Warum nicht FRH (v. Weltmeyer) niet haar beste kur ooit. Het leek erop dat Werth op veilig wilde spelen, waardoor haar proef wat sprankeling miste. Matthias Alexander Rath met Triviant’Unicef (v. Olivi) reed een vriendelijk ogende proef. In de piaffe en in de pirouettes kantelde Triviant zijn hoofd. Zijn appumenten waren echter zeer sterk. Hij kreeg van de jury 72,05 procent.

Nathalie Zu Sayn-Wittegenstein, die inmiddels al een klein zwangerschapsbuikje begint te krijgen, reed met Digby (v. Donnerhall) reed op de muziek van Westside story. Er was een kleine storing in de eners en de piaffe/passage, maar over het algemeen straalde haar proef veel rust uit. Ze kreeg 75,15 procent.

Voor Zweden waren er ook twee ruiters. Patrik Kittel liet met de kwpnhengst Watermill Scandic HBC (v. Solos Carex) een sterke proef zien. Er waren geen duidelijke fouten te zien en de muziek pastte ook goed bij Scandic. De jury gaf hem een score van 76,55 procent, getuige het massale boegeroep van het publiek was deze score duidelijk ondergewaardeerd. Kittel gaf zelf aan zeer tevreden te zijn.Tinne Vilhemson-Silfven kwam met Favourit (v. Fidermark) in de ring. Ze liet mooie eners zien en de muziek begeleidde het duo goed. Het paard kwam echter sterk in verzet bij de inzet van de piaffe, hierdoor verloor ze aardig wat punten. Ze bleef steken op 68,25 procent.

De Belgische Jeroen Devroe reed met de Welt Hit II zoon Apollo van het Vijverhof mooie appuyementen. De proef oogde echter meer als een kur met muziek dan op muziek en dat was jammer, omdat de combinatie over aardig wat potentie lijkt te beschikken. Ze kregen een totaalscore van 71,85 procent.

Afbeelding
Adelinde & Parzival
De Nederlanders kwamen allemaal in het tweede deel van de finale aan de start. Het was Adelinde Cornelissen die met Jerich Parzival (v.Jazz als eerste aan de huizenhoge verwachting moest voldoen. Donderdag was ze in de Grand Prix de winnares geworden. Het niveau ten opzichte van donderdag was duidelijk beter. Cornelissen liet met Parzival een goede eerste piaffe zien. Deze kwam op het eind niet helemaal uit de verf, waardoor er een kleine fout in ontstond. Cornelissen zag haar werk beloond worden met 82,85 procent. Donderdag nog eerste, vandaag werd ze welverdiend tweede.
Imke Schellekens-Bartels reed de proef van haar leven. Hunter Douglas Sunrise stond perfect aan de hulpen. Er was een licht ritmeverlies in de piaffe, maar overall heeft de combinatie de afgelopen periode weer laten zien waar ze toe in staat zijn. Met haar score van 82,15 procent kwam ze zeer dicht in de buurt van Cornelissen. Uiteindelijk werd ze derde.

Net als in de Grand Prix wereldbeker was het podium deze maal weer compleet oranje. Zij waren ook de enige ruiters die boven de 80 procent wisten te scoren. Alle drie de ruiters kregen een welverdiende staande ovatie. Gal en Schellekens-Bartels konden het bij de prijsuitreiking niet droog houden en Totilas kreeg zelfs een kusje van Gal. Gal vertelde dat hij er gedurende de proef zelf ook steeds meer in ging geloven en dat ‘dit het wel eens kon zijn’. Getuige zijn hoge score klopte zijn gevoel helemaal. Schellekens-Bartels was wederom enorm trots op Sunrise. Cornelissen gebruikte de prijsuitreiking onder andere om Gal en de sponsor van de wereldbekerfinale Ricoh te bedanken.

Tijdens de persconferentie was opnieuw de overmacht van Nederland in de dressuur een belangrijk onderwerp. Imke gaf aan dat ze samen met Sunrise steeds bevestigder en meer ervaren werd, en dat ze mede door de steun van ‘ons mam’ hoopt de andere Nederlanders te kunnen bijbenen. Isabell grapte meteen dat ze dan nu maar naar huis ging. Maar er waren uiteraard ook serieuze reacties. Voorzitter van de jury Francis Verbeek zei dat ze een uitstekende wedstrijd had gezien met geweldige proeven van de top-vijf in een prima sfeer. Ze merkte verder op dat ze onder de indruk was van de manier waarop Edward Gal zich vandaag had laten zien na een tegenvallende Grand Prix donderdag. Edward merkte zelf op dat hij de afgelopen dagen behoorlijk gespannen was geweest, een gevoel dat pas verdween halverwege de kur.

Afbeelding
Imke Schellekens
reacties tijdens de persconferentie
Imke over haar proef
‘Sunrise heeft nog nooit zo goed gelopen. Dit was de beste proef van dit seizoen en een geweldige afsluiting. Iedereen zal wel hebben gezien dat ik emotioneel was na mijn proef, ik was zo trots op Sunrise en op ons.’

Adelinde Cornelissen
Helaas maakte ik zelf een fout in de serie, door te stoppen met mijn hulpen. Parzival stopte heel braaf meteen met wisselen, maar dat heeft punten gekost. Ik heb de proef van Edward kunnen zien, dat is een voordeel als je niet als laatste hoeft te rijden, en Edward heeft terecht gewonnen.’

Isabell Werth
‘Ik was heel tevreden met Hannes, al vielen de punten wat tegen. Maar we zijn weer helemaal op de goede weg, er zijn alleen te veel Nederlanders.’

Patrik Kittel
‘Dit was een geweldige show en dit is waar het in dressuur om gaat. Het publiek was geloof ik wel erg enthousiast over mijn proef.’

Edward Gal
‘Totilas wordt steeds sterker, waardoor het werk hem makkelijker afgaat, maar die kracht kan hij ook wel eens tegen me gebruiken.’

Francis Verbeek
‘Ik heb Sunrise nog nooit zo goed gezien. Isabell is ook sterk terug gekomen na haar bevalling en Scandic ziet er iedere keer beter uit. Voor een hogere score (het publiek was teleurgesteld door de score van Kittel; red.) zouden de pirouettes en de galopappuyementen nog wat meer bergop gereden mogen worden.’

Algemene informatie
Programma
Overzicht startlijsten en uitslagen

Bokt IB kletstopic
Zoals altijd is er een speciaal topic waarin slowchats zijn toegestaan. Als je gezellig wil meekletsen kun je je hier melden.

Blijf op de hoogte van Indoor Brabant met het Bokt Nieuws
Uiteraard zal de nieuwsredactie van Bokt.nl, zoals jullie gewend zijn, zo snel mogelijk verslag doen van uitslagen. Kun je hier niet op wachten?! Bokt.nl gaat natuurlijk met zijn tijd mee en zal via twitter http://twitter.com/BoktNieuws jullie onder andere de scores en andere weetjes live doorgeven! Zorg er dus voor dat je deze pagina open heb staan op je telefoon, computer, ipod of ipad.

Uitzendingen
Via http://www.FEItv.org zijn de wereldbekerwedstrijd tegen betaling te bekijken. Het evenement is ook gratis via internet te volgen. Zowel http://www.paardensport.tv en http://www.indoorbrabant.tv zullen diverse wedstrijden uitzenden.

De NOS (Ned 1) zendt vanaf zaterdag 27 maart 16.30 uur beelden uit tijdens NOS Studio Sport. Zondag 28 maart vanaf 13.10 uur en 18.10 uur. Ook de lokale omroep 'Omroep Brabant' zendt beelden uit.

Verwant artikel
[VN] Steffen Peters en Ravel verdedigen Wereldbekertitel niet
[VN] Anky verwacht geen plaatsing meer voor Wereldbekerfinale
[VN] Latijns Amerika voor het eerst vertegenwoordigd in WB-finale
[VN] Jeroen Devroe met wildcard naar Wereldbekerfinale dressuur
[VN] Adelinde: ‘WB-finale is geen competitie tussen allerbesten'
[VN] Deelnemerslijst Wereldbekerfinale Indoor Brabant compleet
[VN] Totilas de grote favoriet voor titel in Wereldbekerfinale
[VN] Bokt Twitter: Wereldbekerfinale dressuur gaat 25e editie in
[VN] IB: Gert Bolmer wint KNHS BMC Prijs op geleend paard
[VN] IB: Overwinning in reguliere Grand Prix voor Matthias Rath
[VN] IB: Jenny Schreven wint de Rabo Future Test