Investeren in de merrie voor een band met het veulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Investeren in de merrie voor een band met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 15:46

http://www.horses.nl / Bit

Uit onderzoek van de universiteit van het Franse Rennes blijkt dat uitvoerig fysiek contact met een veulen vlak na de geboorte de toekomstige relatie moeilijker maakt. Imprinting, een pasgeboren veulen overal aaien om hem aan menselijk contact te laten wennen, heeft volgens de onderzoekers consequenties voor de houding van het veulen op latere leeftijd.

“We gaan er gauw vanuit dat aaien voor een paard net zo prettig is als voor ons”, zegt dr. Martine Hausberger. “Dieren ervaren lichamelijk contact echter compleet anders. Menselijk contact voelt onnatuurlijk en dat ervaren ze daardoor al snel als iets negatiefs.” Hausberger vroeg zich af of contact op jonge leeftijd met mensen wel of juist niet goed uitpakt en startte met enkele andere wetenschappers een onderzoek op de universiteit van Rennes in Frankrijk.

Tijdens het onderzoek werd gekeken naar de reactie van groepen veulens op verschillende manieren van benadering vlak na de geboorte. De veulens die niet direct benaderd werden, maar waarvan de moeder wel in contact kwam met mensen hadden achteraf een positievere houding ten opzichte van mensen. De conclusie van dr. Hausberger: “De liefde van een veulen voor mensen loopt via de merrie. De onderzoeken laten zien dat de houding van de merrie ten opzichte van mensen de houding van het veulen bepaalt. En dit lijkt blijvend, zowel op korte als op lange termijn. Dring je niet op aan het veulen, maar vertroetel de merrie dagelijks een kwartiertje en je slaat twee vliegen in één klap. Je veulen went geleidelijk aan jou zonder dat je de merrie-veulenband verstoort. Hoe een veulen het contact op zeer jonge leeftijd ervaart, is bepalend voor de rest van zijn leven.”

Schimmelig

Re: Investeren in de merrie voor een band met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:49

We leren immers allemaal door af te kijken, een veulen vast ook :)

Beetje onhandig dat ze er zo troetelig uitzien waardoor je extra zin in knuffelen krijgt :P

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:50

De laatste zin stopt opeens of ligt dat aan mij? :)

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:59

Dit artikel heb ik inderdaad in de Bit al gelezen. Interessant stuk.

Ergens wel heel logisch; veulen leert van z'n mama.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:03

En hoe eindigt het :+ ?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:06

Daar gaat de imprinting theorie van we leggen er een klein zadeltje op en hangen het veulen over een boomstam heen voor de coordinatie(of welke andere reden dan ook) etc.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:17

Mindfields schreef:
Daar gaat de imprinting theorie van we leggen er een klein zadeltje op en hangen het veulen over een boomstam heen voor de coordinatie(of welke andere reden dan ook) etc.

Beetje jammer, ja... :P

Gelukkig heeft die van mij het belangrijkste al geleerd van mama (hoop ik dan):

Afbeelding

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:41

Dani_ schreef:
En hoe eindigt het :+ ?

Onderzoekers hebben verschillende groepen veulens op verschillende manieren benaderd: wel veel contact door mensen, helemaal niet, contact via de merrie.
Na een paar jaar blijken de veulens (die dan geen veulen meer zijn natuurlijk :') ) die via de merrie contact gehad met de mensen het minste angstig zijn.

Uit m'n hoofd ff opgeschreven, maar iets in deze trant is het.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:42

Klinkt allemaal ontzettend logisch, dus wat dat betreft rammelt het niet bij mij. Wel zou ik dus graag meer informatie willen hebben over de opzet van het onderzoek en het aantal dieren dat gebruikt is, zodat ik zelf ook kan beoordelen of de conclusie kloppend is. ;)

Maar ja dat is dan weer de onderzoeker in mij, dus maar niet op letten! ;)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:57

horses.nl schreef:
... Hoe een veulen het contact op zeer jonge leeftijd ervaart, is bepalend voor de rest van zijn leven.”

Zo eindigt het.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:29

interessant onderzoek!

ergens is het best logisch...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:31

Dat daar dan weer een onderzoek voor nodig was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:36

De imprintingfase hoeft niet direct na de geboorte te gebeuren, kan ook op latere leeftijd. Daarbij behoort de imprinting wel goed gedaan te worden, door verkeerde imprinting krijg je vaak het averechtse effect en krijg je heel vervelende en opdringerige veulens.

Imprinting hoeft trouwens niet direct na de geboorte gedaan te worden. Ik was er vroeger voorstander van en heb mijn eerste veulen direct na de geboorte overal aangeraakt en geaaid. Bij de laatste ben ik anders te werk gegaan, dus eerst de band op laten bouwen en later pas het veulen in handen genomen, en ook dat is goed gekomen...nou ja, de laatste is nu 1 jaar oud, dus hoe ze zich straks gaat gedragen is nog even afwachten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:37

SuSEQ schreef:
horses.nl schreef:
... Hoe een veulen het contact op zeer jonge leeftijd ervaart, is bepalend voor de rest van zijn leven.”

Zo eindigt het.

:') Ah, oké, ik dacht: misschien missen we een hele alinea, ofzo :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:40

Johanna59 schreef:

Nou, dat vind ik zo gek nog niet. Ik ken genoeg mensen die denken dat je jonge veulens veel moet aaien en zo om ze zo te laten wennen aan menselijk contact, met het idee dat het veulen later ook niet terug zal deinzen voor fysiek contact met mensen :) . Wat ik overigens helemaal geen gekke gedachte vind, het klinkt best logisch. Zoals in het stuk al wordt genoemd denken mensen (te) vaak dat dieren dingen op dezelfde manier ervaren als de mens.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:50

loveshadow schreef:
Johanna59 schreef:

Nou, dat vind ik zo gek nog niet. Ik ken genoeg mensen die denken dat je jonge veulens veel moet aaien en zo om ze zo te laten wennen aan menselijk contact, met het idee dat het veulen later ook niet terug zal deinzen voor fysiek contact met mensen :) . Wat ik overigens helemaal geen gekke gedachte vind, het klinkt best logisch. Zoals in het stuk al wordt genoemd denken mensen (te) vaak dat dieren dingen op dezelfde manier ervaren als de mens.

Mensen met paarden moeten deze dingen leren. Dat klopt.
Vroeger had je meer paardenmensen, die wisten dat uit ervaring en
doordat ze er mee groot gebracht waren (ouders, familie).

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:59

Ook mensen met veel ervaring (de zogenaamde paardenmensen) kunnen er soms naast zitten. Tradities kunnen ook in stand gehouden worden zonder duidelijke/correcte onderbouwing. Daarom is onderzoek wel degelijk nuttig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:28

Toen ik het artikel in de bit las, werd eindelijk mijn ervaring, hoe om te gaan met pasgeboren veulens, bevestigd.
Hier op stal zijn al heel veel veulens geboren.
Bij de geboorte wordt het hoogst noodzakelijke gedaan om het veulen een goed bestaan te geven.
Daarna wordt het veulen genegeerd en alleen de merrie wordt door ons behandeld zoals ze gewend is.
Ondanks dat we dat zo doen komen de veulens toch na 2 dagen heel nieuwschierig kijken wie daar voor de stal zit.
Wordt het veulen te opdringerig dan wordt ze terug geduwd.
Ik heb vroeger wel eens een jaarling van iemand anders in mijn nek gehad en dat is geen leuke ervaring.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:55

Ik vind het wel een beetje verrassend... Zou het rasafhankelijk zijn?

Ik verzorg al jaren een Tinkermerrie waarmee gefokt wordt. De veulentjes komen vanaf de tweede dag dagelijks even in handen; keertje vast zetten, keertje voetjes geven, beetje poetsen, etc. En de rest van de aandacht is voor mams. Naarmate ze wat ouder worden, doe ik iets langer wat met ze en als het lukt soms een stukje wandelen zonder mama.

De oudste is nu vier en nog steeds super aanhankelijk, rustig en braaf.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:00

Volgens mij heb ik dit al een tijd geleden ergens gelezen (maar weet niet meer waar). Denk dat vooral opgaat dat "teveel frutten" met zo'n jong ding nooit goed is. De mijne kende voor een veulen al bijzonder veel toen ik haar kocht en nu ze twee jaar lang nauwelijks direct in handen is geweest weet ze het allemaal nog heel goed en heb ik niet het idee dat ze negatieve associaties heeft. Denk verder absoluut dat er wat inzit om veel eerste contact via de moeder te laten plaatsvinden.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:17

wat grappig om dit hier te lezen want dat viel ons ook al op!
Het eerste wat wij doen als de veulens geboren zijn is gewoon kijken :j
als ze naar ons komen gaan we kriebelen maar niet knuffelen.
Ze zijn echt vreselijk mensvriendlijk en willen alleen maar bij je zijn :)
Als ik ze dan met veulens vergelijk van vrienden, die wel gelijk zijn geknuffelt, halster om enz enz. Die zijn
hartstikke afstandelijk.
We spenen ze ook niet af, doen ze helemaal zelf :D
Laatst bijgewerkt door GreenRider op 25-03-10 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:20

in ons geval klopt het al, paard is inmiddels 4 maar schaapmak. we hebben haar als veulen gewoon laten lopen op een grote wei, niks geen halster om of niks. de moeder was wel aanhankelijk naar ons toe en die kreeg dus ook de normale aandacht. veulen was in eerste levensjaar ontzettend schuw, maar staat nu met dr neus overal bovenop en is net een hondje...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:23

Johanna59 schreef:
Mensen met paarden moeten deze dingen leren. Dat klopt.
Vroeger had je meer paardenmensen, die wisten dat uit ervaring en
doordat ze er mee groot gebracht waren (ouders, familie).

Oneens. Imprinting is al zeker 20 jaar een hype.
En daarnaast is het idee zo gek nog niet eens met de kennis die er toen was.
Dat er nu andere kennis opgedaan wordt, prima! Maar ze gaan geen onderzoek doen voor meerdere jaren als ieder 'paardenmens' wel wist dat het onzin was... ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:25

Wat een onzin verhaal! Dat je nooit de eerste maanden de band met moeders mag verbreken en ze veel meer leren van hun soortgenoten dan van ons mens, ja dat is een waarheid die als een paal boven water staat!
Maar juist het eerste contact met de mens is enorm belangrijk.
Kijk maar eens naar de veulens die in de zogenaamde "wildernis" geboren worden en er na een jaar of 2 uit worden gehaald.
Hoeveel stress levert dat niet op?
nee geen idee hoe dit onderzoek is gedaan, maar ik geloof er niets van!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:28

aerdenhout1: ze zeggen ook niet dat je geen contact moet hebben met het veulen, maar het imprinten is het veulen overal aaien, in zn mond zitten, aan zn benen zitten, in zn oren zitten, nog voordat het kan staan. :)