PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:15

Nieuwsredactie / http://www.partijvoordedieren.nl / http://www.horses.nl

Geen sprake van creperende dieren

Tweede Kamerlid Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren (PvdD) diende vorige week een motie in over het sluiten van gebieden waar afschot moeilijk is en het uitbreiden van bevoegd personeel in de Oostvaardersplassen. Dinsdag stemt de Tweede Kamer over deze motie.

Vorige week zijn Marianne Thieme en Esther Ouwehand met de fractiebioloog op werkbezoek geweest naar de Oostvaardersplassen. De PvdD brengt jaarlijks een werkbezoek aan het gebied. Thieme en Ouwehand zijn in gesprek geweest met de beheerder en zijn vervolgens het gebied ingegaan. Gesproken is onder meer over het huidig protocol met betrekking tot het afschot. Het uitgangspunt hierbij is dat onnodig lijden van dieren voorkomen moet worden. Staatsbosbeheer gaat uit van een dierwaardig bestaan, als de inschatting is dat het dier geen overlevingskans meer heeft wordt verder lijden voorkomen door het dier door afschot te euthanaseren.

Er wordt gestreefd naar een afschotpercentage van 100 procent, dat wil zeggen dat alle dieren die (zullen) sterven een genadeschot krijgen, dit is echter niet altijd mogelijk. Door plotselinge temperatuurdalingen of hevige sneeuwval kan een dier ook opeens dood neervallen, waarschijnlijk als gevolg van onderkoeling. Ook in natuurgebieden in Schotland zonder afrastering blijken de afgelopen winter dieren plotseling te zijn omgekomen. Hier gaat geen lange lijdensweg aan vooraf, waardoor vroegtijdig ingrijpen dus ook niet mogelijk is. De PvdD vindt het van groot belang continu te evalueren of er genoeg mankracht aanwezig is om de dieren te inspecteren en waar nodig te euthanaseren. Als omstandigheden zoals het weer veranderen, moet nagegaan worden of het beleid hierop aangepast moet worden. Ook het beslisschema voor euthanasie, waarmee inspecteurs inschatten wanneer een dier in aanmerking komt voor euthanasie, moet continu kritisch worden bekeken om te kunnen garanderen dat de maatregelen telkens het gewenste resultaat opleveren. Eventuele herijking van dit beslisschema moet door deskundigen worden uitgevoerd.

Ouwehand en Thieme hebben ook vragen gesteld over het weghalen van de kadavers van de edelherten. Volgens bestaand beleid mogen de kadavers van de edelherten blijven liggen, maar er zijn opnames gemaakt door Eenvandaag van kadavers die verplaatst werden. Staatsbosbeheer heeft hierover aangegeven dat de dieren alleen werden verplaatst binnen de Oostvaardersplassen, zodat bij openstelling voor publiek er niet direct veel kadavers op één plek liggen en achterblijvend aas verspreid wordt door het gebied.

De dieren in het veld verkeerden in een goede conditie. Ze waren alert en druk aan het grazen, de eerste groene grassprieten zijn inmiddels waarneembaar. Er is ook nog genoeg ruwvoer voor de dieren aanwezig. Elke dag gaan de medewerkers van Staatsbosbeheer op pad om de dieren te inspecteren. De Kamerleden zijn van mening dat het huidige beleid gehandhaafd dient te worden, waar ook de Kamer zich in 2006 aan geconformeerd heeft op basis van de aanbevelingen van de internationale onderzoekscommissie. Ander beheer, zoals bijvoeren, zal alleen maar leiden tot meer dieren en de jacht op voornamelijk gezonde dieren.

Wel is het van belang het beslisschema voor euthanasie en de beschikbare mankracht steeds kritisch te evalueren, zodat zeker is dat de maatregelen telkens het beoogde effect hebben voor de dieren. De PvdD pleit ook voor extra formatieplaatsen (mankracht) in strenge winters voor Staatsbosbeheer, zodat onder alle omstandigheden zorgvuldig toezicht gewaarborgd is. De PvdD pleit voor een verbinding tussen de Oostvaardersplassen en de Veluwe, zodat de dieren de kans krijgen te migreren.

Het model in de Oostvaardersplassen heeft het doel om langdurig lijden van in het wild levende dieren te voorkomen. Dit jaar is ongeveer 75 procent van de gestorven dieren in de Oostvaardersplassen overleden door euthanasie. De PvdD is van mening dat dit percentage te laag ligt. Ouwehand diende daarom vorige week het verzoek in dat in strenge winters de gebieden waar afschot moeilijk is worden gesloten voor bezoekers, zodat afschot in die gebieden wel mogelijk wordt. Daarnaast wil Ouwehand dat er meer bevoegd personeel komt, zodat de benodigde inspecties goed worden uitgevoerd en er tijdig wordt geëuthanaseerd.

Naar de mening van de Kamerleden was er in het gebied geen sprake van creperende dieren. De bij Eenvandaag uitgezonden beelden laten een eenzijdig beeld zien. De PVdD hebben reacties ontvangen van kijkers die de vraag stelden waarom een hert door een bezoeker werd opgejaagd om vervolgens in het water te belanden, en waarom de filmploeg niets gedaan heeft om het hert te redden van de verdrinkingsdood door een medewerker van Staatsbosbeheer te waarschuwen. Hieruit blijkt hoe gecompliceerd het debat over de Oostvaardersplassen is. De situatie in de Oostvaardersplassen is niet zo simpel als het lijkt en de maatregelen die het meest voor de hand lijken te liggen, zijn zeker niet de meest diervriendelijke, aldus de PvdD.

Verwant artikel
[VN] Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen
[VN] Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks
[VN] Konikpaarden Oostvaardersplassen blijven aan de overkant
[VN] Stichting verwijt staatsbosbeheer wanbeleid mbt Koniks
[VN] Tweede kamer lijkt af te zien van bijvoeren Konikpaarden
[VN] Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*
[VN] Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer
[VN] Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"

tjady

Re: PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:40

Kost misselijk word ik hiervan, zo als Linky al zegt. Gebakken lucht een ander woord heb ik er niet voor. Bureaucratie ten voeten uit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:41

_O-

Geweldig, juist datgene waar de PvdD reden toe heeft zich zorgen om te maken, vinden ze niet erg... :')
Wat getuigt dit van een ongelooflijk laag niveau van die partij...
Om te huilen gewoon!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:46

Die partij verliest een beetje zn geloofwaardigheid naar mijn idee.

En verder kan ik het alleen maar eens zijn met linky!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:50

_Lisanne schreef:
Die partij verliest een beetje zn geloofwaardigheid naar mijn idee.

En verder kan ik het alleen maar eens zijn met linky!

Vandaar ook het grote verlies bij de verkiezingen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:55

Huppakee, weg ermee...
Met de partij uiteraard.... ;)

Hoe kunnen ze in godsnaam zó achterlijk zijn.

Hoffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:09

Ik snap er echt helemaal niets van, wonen we in Nederland, geen hond die van de straat hoeft te eten. En waar hebben we het over in de politiek? Over het afschieten van paarden, ik weet niet hoor, maar kunnen ze die paarden niet gewoon wat te eten geven? Lijkt me een stuk diervriendelijker :n

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:14

Prima Thieme, hierbij ben je een trouwe stemmer op de PvdD kwijt :r !!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:26

Een dier valt niét dood neer door de kou }:0 wél door het gebrek aan (ruw) voer tijdens lage temperaturen
Deze kwestie gaat de PVDD de kop kosten

Alle dieren in de OVP per direkt bijvoederen en aan geboorte regulatie doen
Hengsten/stieren castreren of vangen en slachten vind ik humaner dan verhongering

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:30

bahh
ik snap niks van die pvdd

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:34

ziamara schreef:
bahh
ik snap niks van die pvdd

Ik dacht dat er eerst PvdA stond maar PvdD, zijn die niet voor de dieren ipv. ze af te schieten???? 8)7

waarom gewoon niet wat eten erbij???

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:36

Hoffa schreef:
Ik snap er echt helemaal niets van, wonen we in Nederland, geen hond die van de straat hoeft te eten. En waar hebben we het over in de politiek? Over het afschieten van paarden, ik weet niet hoor, maar kunnen ze die paarden niet gewoon wat te eten geven? Lijkt me een stuk diervriendelijker :n

Het afschieten is ter voorkoming van overpopulatie op een afgezet stukje 'natuurgebied'... ;)
En dus absoluut niet dieronvriendelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:38

Janine1990 schreef:
Hoffa schreef:

Het afschieten is ter voorkoming van overpopulatie op een afgezet stukje 'natuurgebied'... ;)
En dus absoluut niet dieronvriendelijk...

Ze worden afgeschoten als ze toch al ziek zijn.
'Grappige' is dat de meeste paarden ook nog eens ondervoed zijn, waardoor ze ziek worden.
Hulde aan Nederland...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:40

omdat je met alleen eten geven er niet bent . met bijvoeren zal er geen of te weinig uitval zijn binnen het dierenbestand waardoor er te veel in het gebied komen . er zal altijd selectie moeten zijn van welke dieren er wel en niet blijven
afschot, indien goed uitgevoerd is in mijn ogen een goede oplossing voor een deel van de dieren, een ander deel zou prima uitgeselecteerd kunnen worden en getraind worden voor verkoop

hoewel dat volgens de natuurorganisatie weer niet kan, want koniks zijn wilde paarden :n :roll:
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 22-03-10 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:41

Bizzybijtje schreef:
Ze worden afgeschoten als ze toch al ziek zijn.
'Grappige' is dat de meeste paarden ook nog eens ondervoed zijn, waardoor ze ziek worden.
Hulde aan Nederland...

Daarvoor worden er te weinig dieren ziek, dan krijg je alsnog een overpopulatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:43

Dan kunnen ze die dieren net zo goed trainen en als paard houden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:45

Sonja_vR schreef:
een ander deel zou prima uitgeselecteerd kunnen worden en getraind worden voor verkoop

Precies, zo gebeurt het elders in Europa bij de verwilderde kuddes toch ook om 'overbevolking' op te lossen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:46

Bizzybijtje schreef:

Hmm, niet echt iets om te ambieren. Zijn leuke vleespeerdjes... Voor in de salami. Heerlijk!

Dit soort dieren levert mi niets op :n
Hetzelfde verhaal als shetlanders zonder papieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:50

Janine1990 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Hmm, niet echt iets om te ambieren. Zijn leuke vleespeerdjes... Voor in de salami. Heerlijk!

Dit soort dieren levert mi niets op :n
Hetzelfde verhaal als shetlanders zonder papieren...

Maar die worden nog steeds verkocht ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:50

Ja en waarvoor? SALAMI.. :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 22:52

Op het gedeelte dat de worst in gaat na dan :D (of wat janini zegt)

Dit soort type paard is niet goed tam/rijdbaar te maken. Net als de Prezwalski :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:17

Geen sprake van creperende dieren zegt mevrouw Thieme.

Wat is dit dan vraag ik me af?
http://www.oostvaardersplassen-sterfte.nl/page14.html

Overigens is het nog lang niet afgelopen met de sterfte van de dieren. Er zullen er nog veel meer sterven in de komende 6 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:18

Gatverdamme....waar gaan we heen met dit land.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:18

Hermelientje schreef:
Geen sprake van creperende dieren zegt mevrouw Thieme.

Wat is dit dan vraag ik me af?
http://www.oostvaardersplassen-sterfte.nl/page14.html

Overigens is het nog lang niet afgelopen met de sterfte van de dieren. Er zullen er nog veel meer sterven in de komende 6 weken.

Aaah joh, das ja niets ernstigs...
Laten we ons druk gaan maken over paardenmarkten :D

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:30

Janine1990 schreef:
Ja en waarvoor? SALAMI.. :D

en als decoratie in de wei :D

maareh.... waarom niet gewoon een blokje hooi per ongeluk het mooie woeste natuurstukje inmikken? net zoals we daar per ongeluk heel natuurlijk die paarden hebben losgelaten?

schieten doen ze maar op de kermis :)