Lippizaner hengsten van Spaanse Rijschool vatten massaal kou

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Lippizaner hengsten van Spaanse Rijschool vatten massaal kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 12:34

http://www.washingtonpost.com

De Spaanse Rijschool uit Oostenrijk moet voorlopig alle optredens afzeggen. Een groot aantal van de elegante witte Lippizaner hengsten heeft namelijk kou gevat.

De financieel directeur, Erwin Klissenbauer, liet vandaag weten dat dertig van de in totaal drieenzeventig paarden op de rijschool een nare kuch hebben ontwikkeld. Twintig van de dieren zijn nog steeds ziek; tien van de paarden zijn weer aan de beterende hand maar moeten nog wel rust houden.

De shows zijn in ieder geval opgeschort tot na pasen.
Wanneer de optredens weer kunnen plaats vinden is nog niet duidelijk.

cissy

Re: Lippizaner hengsten van Spaanse Rijschool vatten massaal kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:52

ehm, 30 paarden van de 73 paarden kou gevat? Stonden de deuren wagenwijd open dan, ik zou eerder denken aan een virus of een bacterie maar niet aan 'kou vatten'. En zeker niet 30 tegelijk!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:27

Zal inderdaad wel eerder een virus zijn ja

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:36

Ik denk niet dat je het kou vatten letterlijk moet nemen. Dat is waarschijnlijk de invulling van de journalist.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:40

Sneu ja.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:23

Kou vatten bestaat toch ook eigenlijk helemaal niet?

Het kan wel dat door kou je weerstand verlaagd is en dat je daardoor eerder een virus oploopt.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:25

Als we van mensen zeggen dat ze een kou gevat hebben dan bedoelen we toch eigenlijk dat ze verkouden of grieperig zijn, dat wordt ook veroorzaakt door een virus.
Als mensen, of paarden bijvoorbeeld op de tocht staan is de kans op infectie groter, maar voor de rest heeft kou er weinig mee te maken.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:42

Het zal een vrije vertaling zijn van de journalist denk ik inderdaad. (het is overigens ook Lipizzaner)

Favory12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:07

LindyH schreef:

Het kan wel dat door kou je weerstand verlaagd is en dat je daardoor eerder een virus oploopt.

Kijk, da's nou komisch dat je juist dat noemt....

In Oostenrijk (en inmiddels ver daarbuiten) is enorme ophef over het beleid van de huidige directie van de Spaanse Rijschool. Om het jaarlijkse verlies van 1 tot 2 miljoen euro terug te dringen, heeft men niet alleen enorme bezuinigingen doorgevoerd, maar ook het aantal voorstellingen verdubbeld. Dat betekent dat de Lipizzaners maandenlang achtereen 2x per week moeten opdraven, en hun oefeningen op grandprix-niveau moeten laten zien !! :?

Nu weet iedere sportruiter op hoog niveau dat dit gewoon niet haalbaar is. Vraag maar aan Anky en haar collega's hoe die zich voorbereiden op internationale wedstrijden in het wedstrijdseizoen. Iedere week 2 proeven, en dat maandenlang achter elkaar, zal geen van deze ruiters/amazones hun paarden aandoen.

Maar wel dus de directie in Wenen... Deze directie heeft dan ook geen enkel verstand van paarden.... al roept de directrice luid van wel...

Ze ontkennen iedere aantijging, dat de paarden oververmoeid zouden zijn, veel vaker kreupel dan anders, enzovoorts. De geluiden van de ruiters klinken echter heel anders, maar die hebben een spreekverbod.

Inmiddels hebben zich twee Oberbereiters (chef-ruiters) teruggetrokken. Eentje zelfstandig uit protest, de andere weggestuurd omdat hij een te grote mond had, en zich openlijk tegen de gang van zaken verzette.

In de Oostenrijkse pers, en op de televisie wordt de kritiek steeds heviger. Er is al een grote petitie door een actie groep aan de minister aangeboden, ondertekend door een hondertal kenners uit binnen- en buitenland. Ook vanuit Amerika wordt deze actie ondersteund. Maar de directie blijft roepen dat alles niet waar is, en vreselijk overdreven. Een paar weken geleden zei men tijdens een persbericht nog dat ze genoeg hengsten hadden om de shows de draaien (wat niet zo is, overigens...)

En nu hoesten 30 hengsten van de 72 dus.... Goh... En moeten wekenlang shows worden afgezegd...

De rondleidingen door o.a. de stal gaan wel gewoon door.... is 't dan niet besmettelijk ??

LindyH schreef:
.... Het kan wel dat door kou je weerstand verlaagd is en dat je daardoor eerder een virus oploopt.

Ja LindyH.... heel goed....ben bang dat je de spijker op zijn kop slaat. Jammergenoeg weten alleen mensen met gezond verstand zoiets.... |(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:13

cissy schreef:
ik zou eerder denken aan een virus of een bacterie maar niet aan 'kou vatten'.

"Kou vatten" komt ook door een virus :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:39

ik zie kou vatten als zonder jas naar buiten terwijl het weer dat eigenlijk niet toestaat (even de mens als voorbeeld) mijn moeder en oma zeiden altijd, doe je jas aan anders vat je kou! :D
Dat je dan makkelijker een virus oploopt komt dan door je eventuele verminderde weerstand maar dan had je m alsnog opgelopen niet omdat je toevallig zonder jas naar buiten ging, nuance verschilletje... :) Lijkt me sterk dat er 30 paarden zonder jas naar buiten zijn gegaan :+
Acht, het maakt ook geen bal uit, kwestie van interpretatie ;)
Feit is dat er 30 paarden ziek zijn en dat is geen pretje!

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:08

Kvind het wel een beetje veel te veel hoor, 30 van de 72...

Volgens mij moeten ze eens flink gaan nadenken daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:34

Favory12 schreef:
LindyH schreef:

Kijk, da's nou komisch dat je juist dat noemt....

In Oostenrijk (en inmiddels ver daarbuiten) is enorme ophef over het beleid van de huidige directie van de Spaanse Rijschool. Om het jaarlijkse verlies van 1 tot 2 miljoen euro terug te dringen, heeft men niet alleen enorme bezuinigingen doorgevoerd, maar ook het aantal voorstellingen verdubbeld. Dat betekent dat de Lipizzaners maandenlang achtereen 2x per week moeten opdraven, en hun oefeningen op grandprix-niveau moeten laten zien !! :?

Nu weet iedere sportruiter op hoog niveau dat dit gewoon niet haalbaar is. Vraag maar aan Anky en haar collega's hoe die zich voorbereiden op internationale wedstrijden in het wedstrijdseizoen. Iedere week 2 proeven, en dat maandenlang achter elkaar, zal geen van deze ruiters/amazones hun paarden aandoen.

Maar wel dus de directie in Wenen... Deze directie heeft dan ook geen enkel verstand van paarden.... al roept de directrice luid van wel...

Ze ontkennen iedere aantijging, dat de paarden oververmoeid zouden zijn, veel vaker kreupel dan anders, enzovoorts. De geluiden van de ruiters klinken echter heel anders, maar die hebben een spreekverbod.

Inmiddels hebben zich twee Oberbereiters (chef-ruiters) teruggetrokken. Eentje zelfstandig uit protest, de andere weggestuurd omdat hij een te grote mond had, en zich openlijk tegen de gang van zaken verzette.

In de Oostenrijkse pers, en op de televisie wordt de kritiek steeds heviger. Er is al een grote petitie door een actie groep aan de minister aangeboden, ondertekend door een hondertal kenners uit binnen- en buitenland. Ook vanuit Amerika wordt deze actie ondersteund. Maar de directie blijft roepen dat alles niet waar is, en vreselijk overdreven. Een paar weken geleden zei men tijdens een persbericht nog dat ze genoeg hengsten hadden om de shows de draaien (wat niet zo is, overigens...)

En nu hoesten 30 hengsten van de 72 dus.... Goh... En moeten wekenlang shows worden afgezegd...

De rondleidingen door o.a. de stal gaan wel gewoon door.... is 't dan niet besmettelijk ??

LindyH schreef:
.... Het kan wel dat door kou je weerstand verlaagd is en dat je daardoor eerder een virus oploopt.

Ja LindyH.... heel goed....ben bang dat je de spijker op zijn kop slaat. Jammergenoeg weten alleen mensen met gezond verstand zoiets.... |(

Het enige verschil tussen de training en de show is dat er bij de show mensen kijken...
Dus daar zal het niet aan liggen.

Denk dat het idd een virus is, je kunt namelijk niet ziek worden van kou.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:25

Bizzybijtje schreef:
Het enige verschil tussen de training en de show is dat er bij de show mensen kijken...

owja? is dat het enige verschil? :o?

Dus thuis trainen doe je ook alleen maar 100x achter elkaar je wedstrijd proef rijden zonder de afzonderlijke onderdelen eerst eens rustig op te bouwen? Je paard de tijd te geven hierin te sterken en te groeien? Hopelijk heb ik iedere keer dat ik ga rijden iemand die voorleest, maar ach na de hoeveelheid proeven rijden thuis ken ik vast zo de volgorde wel uit mn hoofd!

sorrie hoor... kon t niet laten! Tis nogal een gevoelig onderwerp wat mij betreft! Zie alsjeblieft de ernst in de post van Favory, het gaat daar niet goed!

De brief die in de post genoemd wordt, kun je hier vinden (ook vertaalt in het Engels) : http://www.dressage.com/SRS/Default.htm

en een filmpje van de Duitse tv http://tvthek.orf.at/programs/1310-Repo ... Direktorin

Alecks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:50

Bizzybijtje schreef:
Dus daar zal het niet aan liggen.

Denk dat het idd een virus is, je kunt namelijk niet ziek worden van kou.

Ik heb een paar keer een show gezien en ik ben een paar keer naar de training ("Morgenarbeiten") geweest en daartussen zit toch een behoorlijk verschil hoor!

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:13

Er zijn niet voor niets 30 van de 72 hengsten ziek en je raak je weerstand niet kwijt als je rustig aandoet, maar juist wanneer je te veel van je lichaam vraagt wat hij niet aankan.
Ik vind het best een serieuze zaak.