Staat: ´IJslandse paarden moeten weg uit de Uiterwaarden´

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Staat: ´IJslandse paarden moeten weg uit de Uiterwaarden´

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 14:19

http://www.hoogenlaag.nl

Moeten de twee Wageningers , die IJslandse paarden laten grazen in de uiterwaarden ten zuiden van het Lexkesveer, dit gebied zo snel mogelijk ontruimen? Als het aan de Nederlandse Staat ligt wel. Die daagde de Wageningers in een kort geding voor de Arnhemse rechter.

Volgens Rijkswaterstaat (RWS), die eigenaar van de grond is, laten de paardenhouders al vanaf 1 januari 2006 hun dieren daar illegaal grazen. Nu het rivierverruimingsproject Lexkesveer klaar is wil RWS het gebied overdragen aan Stichting Geldersch Landschap, maar dan moeten de paarden er wel weg zijn. De stichting wil dit voorjaar voorbereidingen treffen om er vanaf mei zeldzame runderrassen als het Brandrood rund en Jutse koeien te laten grazen. Een aantal exemplaren zijn al aangekocht.

Maar volgens paardenhouders kan dit niet zomaar. Zij zijn van mening dat zij, op basis van een tijdelijk contract in 2005 en vervolgens een mondelinge afspraak, de gronden pachten van Rijkswaterstaat. Daarvoor betaalden zij geen geld, maar onderhielden zij het gebied dat het hele jaar door begrazen moet worden. Bovendien hebben zij in 2007 en 2008 werkzaamheden voor aannemer Ballast Nedam verricht, zoals het maaien van gras en het verplaatsen van hekwerken voor de graafwerkzaamheden aan het Lexkesveer-project.

Rijkswaterstaat beschuldigt de Wageningers er bovendien van dat natuur in de uiterwaarden bij Randwijk hebben beschadigd. Zou zouden zij hebben gemaaid in het broedseizoen en hebben de knotwilgen geleden van de knagende paarden. Van de Pol en Jansen stellen dat zij – volgens de regels – hebben gemaaid voor Ballast Nedam, en dus eigenlijk in opdracht van RWS. En de schade aan de bomen zou ook kunnen zijn ontstaan door andere dieren, zoals konijnen of reeën.

Tot slot vroeg Rijkswaterstaat zich af of de eigenaren de IJslandse paarden niet in de uiterwaarden bij Wageningen en Renkum kunnen houden. Van de Pol, die op de Veerdam woont, heeft daar grond in eigendom en binnenkort krijgt hij bijna de hele Renkumse Benedenwaard in pacht van Staatsbosbeheer. Maar dat contract is slechts een jaar geldig, liet de paardenhouder weten. Hij is bereid stukken grond ten zuiden van de Rijn van Rijkswaterstaat te kopen.

De rechter beslist over twee weken of Randwijkse uiterwaarden ontruimd moeten worden

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:18

Toen ik in wageningen studeerde heb ik daar nog met veel plezier geholpen met de ijslanders. We hebben daar wat mooie ritten gemaakt :) Hele sympathieke mensen, jammer dat ze nu zo'n gezeur hebben, terwijl ze uiteindelijk toch allemaal willen dat het gebied begraasd wordt.

Ik begrijp niet waarom het een probleem zou zijn als er zowel runderen als ijslanders zouden lopen. :+ beide grazers worden in natuurgebieden toch vaak met elkaar gecombineerd.

Ik neem aan dat hij daar z'n opfok had lopen, en dus niet dat er dagelijks paarden op en af het terrein moeten worden gehaald waardoor extra verstoring zou ontstaan.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:14

Het gebied moet begraasd worden, er staan al paarden, die moeten weg en dan komen er koeien? Zit daar enige logica in? :?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:29

Javayo schreef:
Ik neem aan dat hij daar z'n opfok had lopen, en dus niet dat er dagelijks paarden op en af het terrein moeten worden gehaald waardoor extra verstoring zou ontstaan.

Wat je zegt klopt helemaal, de paarden worden daar maar heel af en toe van het terrein afgehaald. Ik ben erg benieuwd naar de uitspraak :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:38

Wat moet men toch met al die koeien en paarden in die natuurgebieden. Hopelijk worden ze als huisdieren aangemerkt, dan krijgen ze iig eten in de winter :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:12

Mindim schreef:
Wat moet men toch met al die koeien en paarden in die natuurgebieden. Hopelijk worden ze als huisdieren aangemerkt, dan krijgen ze iig eten in de winter :)

Wees gerust deze paarden staan er prima bij. Ze zijn gewoon van een particulieren fokker die erg dol is op de paarden.

Ik hoop echt dat ze daar mogen blijven lopen, ze hebben daar een heerlijk plekje.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:44

pluklief schreef:
Mindim schreef:

Wees gerust deze paarden staan er prima bij. Ze zijn gewoon van een particulieren fokker die erg dol is op de paarden.

Ik hoop echt dat ze daar mogen blijven lopen, ze hebben daar een heerlijk plekje.

Ik denk niet dat mindim zich zorgen maakt om deze paarden... Ik iig niet, maar die koeien die er komen te staan? Dan zullen ze als huisdier idd beter af zijn. Volgens mij probeert de staat zich altijd er op de makkelijkste manier ervanaf te helpen. Zolang ze maar zo snel mogelijk hun zin krijgen. :n Wens de paardeneigenaren veel succes toe tijdens de rechtzaak!

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 07:19

Mij lijkt het alleen maar een leuker gezicht zowel paarden als runderen. Waarom het ene per see wel en het andere daarom maar niet?

klunsmuts

Re: Staat: ´IJslandse paarden moeten weg uit de Uiterwaarden´

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:03

@duncie: Misschien dat het gebied te klein is?

Triest verhaal dit. Hopelijk komen ze er uit met z'n allen!

SilverSan

Re: Staat: ´IJslandse paarden moeten weg uit de Uiterwaarden´

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:55

Bij verandering van eigenaar is er wellicht ook verandering van bestemming en doelstelling. Als ze zeldzame huisdierrassen, in dit geval koeien, willen gaan huisvesten daar zullen ze zeker wel goed onderhouden worden, zulke rassen zijn beschermd en gesubsidieerd. Mondelinge afspraken is altijd moeilijk. Pachtovereenkomsten ook. In mijn ogen zal er een schappelijke oplossing gevonden moeten worden waarbij de paardeneigenaar naar redelijkheid voldoende tijd krijgt te verhuizen. Dat heb je nu eenmaal bij verandering van eigenaar.