Paarden vergeten menselijke vrienden nooit meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden vergeten menselijke vrienden nooit meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:13

http://www.scientias.nl

Paarden vergeten mensen die hun goed behandelen niet snel. Dit suggereert een nieuw onderzoek. “Sociale relaties houden lang stand”, vertelt Carol Sankey, leider van het onderzoek. “Soms levenslang.” Voor het onderzoek gebruikten de wetenschappers twintig Anglo-Arabieren en drie Franse dravers.

De paarden moesten veel verschillende commando’s leren. Sommige paarden werden op een positieve manier beloond, namelijk door voedsel te geven. Paarden die geen beloningen kregen, gaven vaker negatieve signalen af, zoals bijten en schoppen.

Zelfs na een scheiding van acht maanden herkenden de positief beloonde paarden een bepaalde trainer. Daarnaast accepteerden deze paarden makkelijker nieuwe mensen, omdat mensen in hun geheugen positief gelabeld waren.

“Paarden lijken erg op mensen”, vertellen de onderzoekers. “Ze leren, onthouden en gedragen zich beter wanneer leren geassocieerd wordt met een positieve situatie.”

Veel ruiters maken gebruik van bewegingen om paarden bepaalde dingen te laten doen. Volgens het onderzoek is het verstandig als ruiters meer gebruik maken van hun stem en van woorden. Paarden kunnen menselijke woorden leren en onthouden. Daarnaast verstaan ze de menselijke stem beter dan honden.

Abercrombie

Re: Paarden vergeten menselijke vrienden nooit meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:24

Zeker bijzonder, heb wel eens een paard opgezocht wat ik verkocht had maar ik had niet het idee dat hij me herkende..

en wat een geweldige foto bij het artikel :D

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:24

mooi bericht :) heb het zelf gemerkt met een paardje dat een aantal jaren geleden verkocht is. Toen ik het een jaar later op ging zoeken toonde hij ook tekenen van herkenning :) erg leuk is dat!

wat een heerlijke foto trouwens :Y)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:25

Zeer interessant :j

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:27

Wat leuk om te lezen zeg.
Ik ben 1,5 jaar (en een half jaar geleden nog eens) terug naar mijn oude paard in Engeland geweest, ik had hem al 3 jaar niet meer gezien. Daar aangekomen wist ik zeker dat hij me herkende, hij hinnikte en sloeg met zijn voorbeen tegen zijn stal toen hij me hoorde en zag, ik ben geen Penny-meisje, maar ik zag aan zijn doen en laten dat hij nog wist wie ik was. Geweldig gevoel was dat! Nu is er zelfs onderzoek naar gedaan en is het dus bevestigd.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:28

Wel heel erg mooi dat dat kan! En die foto, hoe schattig :+:

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:28

Abercrombie schreef:
Zeker bijzonder, heb wel eens een paard opgezocht wat ik verkocht had maar ik had niet het idee dat hij me herkende..

en wat een geweldige foto bij het artikel :D

Dan heb je hem niet goed behandeld }> Ik denk dat het er ook van afhangt hoe lang je het paard hebt gehad en hoe erg het paard zijn gevoel uit.

Fijn dat het bevestigd is, maar ik had het wel gedacht :j

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:29

ik geloof daar wel in..

wat een lieve foto..

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:30

met dat laatste ben ik het niet eens := hoezo werken commando's beter dan bewegingen? Kan allebei.

Maar leuk onderzoek :) erg mooie foto ook!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:30

1 van mijn paarden heeft een 3 jaar elders gestaan en ik heb haar in die tijd amper gezien. Ze herkende mij echt en dat was erg leuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:32

Ik wist al wel dat ze dat konden,paarden zijn slimmer dan wij denken.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:33

toen ik mijn paard terug had gevonden wat van mij verduisterd was
een kl*te vent had haar achter mijn rug om verkocht toen ik haar op een onderduik adres had staan om prive omstandigheden

ik kwam daar op stal een ik riep nilemaa!!!.
gelijk uit de stal hihihihihihihihiiiiiiiiiiii!!!!.
ik vlieg bij haar de stal in om dr hals heen en barst in tranen uit .
ze legt dr hoofd tegen me aan en begint zachtjes tegen me te brabbelen .

de nieuwe eigenaren waren zeer verbaast omdat nilema blijkbaar nerveus was in de stal en naar achter vloog als je de stal in kwam .
nou bij mij deed ze niks .

later rijd ik naar buiten toe met haar voor een ritje omdat die memsen zeiden dat ze buiten niet braaf was en overal van schrok .
nou ga van het erf af ben zeker een half uur met haar buiten geweest en gewoon helemaal niks aan de hand he .

maarja ik ben nu dus wel nog steeds bezig met haar terug te krijgen want ze is blijft gewoon van mij en daar mee basta.

nilema love you for ever

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:33

Ik heb dat ook wel eens meegemaakt :)
Maar had het ook wel verwacht dat paarden hun baasje herkenden mits ze goed behandeld werden

Haha die foto :P
Hoofd paard is bijna even groot als meisje :P

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:34

Nu vraag ik me af hoe dat zit tussen twee verschillende paarden. Na twee weken uit elkaar en in een andere kudde herkenden mijn paarden elkaar als nauwelijks meer had ik het idee. Tussen mensen en paarden lijkt mij gewoon conditionering.

Die foto's is trouwens zo schattig :) .

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:36

ik geloof absoluut dat ze je nog wel herkennen. Mijn vorige tinker die stond altijd op stal te hinneken als ze mn stem hoorde totdat ik haar een knuffel kwam geven (mijn eigen stallen achter mijn huis). Nu heb ik haar een paar jaar geleden verkocht en kwam haar toevallig een paar maanden geleden tegen bij de mensen aan wie ik haar verkocht had. Ze hinnekte niet en kwam ook niet op me af gerend zoals ze vroeger deed. Maar ik had niet het idee dat ze niet wist wie ik was. Ze had duidelijk vrede met haar nieuwe leven en omdat ze niet meer mijn meisje was wilde niet zeggen dat ze niet meer wist wie ik was. Ze kroelde net zo lekker als dat ze vroeger deed bij mij.
Ik ben echter wel het "voermeisje" voor al mijn dieren. Mijn paarden, honden en kippen weten niet beter dan wanneer ze me zien dat er altijd iets lekkers te knabbelen is. Niet alleen bij mannen gaat de liefde door de maag... hahahhahaha

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:36

Helaas een ERG kleine onderzoeksgroep dus misschien niet erg significant, maar ik heb wel gezien hoe mijn opa's paard hem na jaren nog herkende en de plaats waar ze zo lang gewoond had dat ze hinnikend de straat in racete voor de kar. ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:37

Voor mij stond het ook al wel vast. Ooit eens een shet verkocht en die heb ik af en toe opgezocht. Iedere keer was er wel herkenning, maar het toppunt was toch wel toen ik hem niet op de weide zag en hem op goed geluk riep. Er kwam een heleboel lawaai uit het stalletje (a la snel opstaand paard) en vervolgens kwam er een zwart bolletje wol uitstuiven. Hoeveel meer herkenning wil je hebben? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:40

aurae_ schreef:
Nu vraag ik me af hoe dat zit tussen twee verschillende paarden. Na twee weken uit elkaar en in een andere kudde herkenden mijn paarden elkaar als nauwelijks meer had ik het idee. Tussen mensen en paarden lijkt mij gewoon conditionering.

Die foto's is trouwens zo schattig :) .

Ik merk dat ze dat ook onthouden. Mijn paard heeft jaren bij een oude merrie gestaan, elke keer als we daar nu langs rijden wil hij graag het weiland in waar zij staat. Ook de merrie waar hij daarna bij in de wei heeft gestaan en waar hij heel goed mee op kon schieten herkent hij nog steeds. Hij is niet bepaald de makkelijkste met andere paarden, mij bij haar kan ik hem zo in de wei gooien zonder vechtpartijen. Hij herkent haar echt. :j

Bij mijn beide paarden merk ik dat ze me herkennen. Ze herkennen ook mijn beide auto's en als ik 400 m van te voren een fluitje geef herkennen ze dat ook als ik aan kom fietsen. Ook nu ik mijn pony twee weken niet gezien heb merk ik dat hij me herkende.

Vind het inderdaad jammer dat het maar een kleine onderzoeksgroep is geweest.

lil_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:40

Leuk onderzoek, het bevestigt denk ik het gevoel dat veel mensen al hadden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:43

Pracht-foto!

Volgens mij zit er nogal wat verschil in 'aanhankelijkheid' tussen verschillende karakters.
Mij is verteld dat paarden in principe eten niet zien als beloning, omdat ze geen jachtdieren zijn. Al is het natuurlijk wel een motivatie }> ... dus heeft het wel effect.
Belonen in paardentaal doen ze dmv aandacht, kroelen, bescherming en 'taal'. Zou er verschil in geheugen zijn in waardering van verschillende 'beloningsvormen'? (eten of aandacht)
Ik ben benieuwd.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:45

Mooi bericht hoor. Ik kan me er wel in vinden. En een prachtige foto inderdaad!

@senna21: Ik weet wel dat mijn paard sneller leert als ik haar beloon met wat lekkers. Zo heb ik haar angst voor de vliegenspray laten overwinnen met behulp van brokjes. Waar ze eerst weg spoot bij het horen van de spuit bleef ze staan als ik haar brokjes gaf terwijl ik spoot. Later kon het zonder brokjes als beloning.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:46

Dat meiske staat er ook echt bij alsof ze de minihond aan het uitlaten is. Zo relaxed. "Zo, nog 1 hapje en dan gaan we weer door"... geweldig, weet ook niet wie ik schattiger vind, het paard of dat meisje.

Als je het mij vraagt hebben paarden een olifanten geheugen. Dit met zowel positieve als negatieve dingen. Maar we kunnen niet verwachten dat ze je als mensen om de hals vallen als ze je weer zien. Het ene paard is nou eenmaal expresiever dan het ander, maar dat wil niet zeggen dat ze niet meer herkennen.

En idd jammer dat het met zo een kleine groep paarden is onderzocht en met maar twee rassen. Het zou een geloofwaardiger onderzoek zijn als het onderzoek met een grotere groep paarden en meer rassen en verschillende situaties onderzocht zou zijn.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:47

Daar geloofde ik ook zeker in. En nu is het dus inderdaad bewezen.
En ik denk ook dat het zeker eraan ligt hoe goede band je hebt gehad met het paard.
Ik heb mijn veulen met 11 maanden voor een half jaar onder gebracht ver weg van mijn woonplaats. Toen ik haar kwam halen en ze me zag hinnikte ze niet normaal hard liep iedereen voorbij die normaal haar verzorgde daar en kwam naar mij. Toch best bijzonder ;)
Sommige mensen hebben geen klik met het paard, en doen het weg. Sja zou die de 'oude' eigenaar dan nog herkennen?
Laatst bijgewerkt door Sanniej_ op 17-03-10 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:48

x_Marr schreef:
Dan heb je hem niet goed behandeld }> Ik denk dat het er ook van afhangt hoe lang je het paard hebt gehad en hoe erg het paard zijn gevoel uit.

Denk het ook... Ik heb zelf 5 jaar lang een paardje gehad, heb haar na 2,5 jaar nog eens opgezocht. Had niet echt de indruk dat ze mij herkende, maar dat was echt een gesloten paardje, eentje die sowiso al niet veel gevoel toonde...
Ik hoop toch dat ze van binnen dacht 'och heb je haar weer :D '

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:50

Grappig onderzoek maar wel heel klein uitgevoerd (weinig paarden) om iets aan te tonen?
Verder gaat dit vooral om belonen/voeren..

Heb vroeger weleens lang een pony verzorgd. Voordat ik hem ging verzorgen werd er niet naar hem omgekeken. Helaas ging ie heel plotseling weg naar een nichtje en mocht ik hem ook niet overnemen...
Ben het nichtje 1x op gaan zoeken toen en zij kwam mij samen met de pony ophalen bij de bus (ik was 16 ofzo). Ik roep zn naam.. hij keihard hinniken en was niet meer te houden.. pony stopte bij mij :-).
Of het nou waar is of niet.. had t idee dat hij blij was mij te zien (en zo niet dan blijf ik dr graag in geloven hihi :+ ).