Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:10

http://www.trouw.nl

Afbeelding
foto: Silent Shiver Design.

Minister Verburg ziet niets in bijvoeren.

Hongerige paarden, runderen en herten in het natuurgebied de Oostvaardersplassen die te lijden hebben van het strenge winterweer, moeten per direct worden bijgevoerd. Dat vindt een meerderheid van de Tweede Kamer, bleek woensdag tijdens een spoeddebat met demissionair minister van Landbouw Gerda Verburg (CDA).

Het beleid in de Oostvaadersplassen is om de natuur zijn gang te laten gaan. Dat heeft ervoor gezorgd dat tussen 1 januari en 1 maart 815 dieren het loodje hebben gelegd: 65 heckrunderen, 230 konikpaarden en 520 edelherten. Daarmee ligt het sterftepercentage deze winter op 21 procent, dat is nog binnen de norm van dertig procent.

CDA, VVD en de PVV vinden echter dat onmiddellijk moet worden gestopt met dit beleid. Volgens Kamerlid Henk Jan Ormel (CDA) is er sprake van 'ernstig dierenleed'. PVV'er Dion Graus sprak van een 'jaarlijks terugkerende hongersnood' en 'dierenmishandeling'. VVD'er Janneke Snijder vroeg om de dieren niet langer te laten 'lijden'.

Deze partijen vroegen Verburg ook om de dieren per direct bij te voeren met hooi, omdat het gevaar voor deze uitgehongerde dieren nog niet is geweken. De ChristenUnie liet weten ertoe te 'neigen' dit verzoek te steunen, waarmee een meerderheid ontstaat. Andere partijen zoals de PvdA, SP, CU, SGP en GroenLinks vinden een koerswijziging voorlopig nog niet aan de orde.

Ook Verburg ziet niets in bijvoeren. Het voer verstoort de natuurlijke afweer tegen de kou en komt voornamelijk terecht bij de sterke dieren, waarmee de zwakke dieren niet worden geholpen. Ook zorgt het voor sociale onrust en leidt tot de geboorte van extra jongeren wat het probleem alleen maar vergroot in de winters die volgen.

De bewindsvrouw stelde verder dat een 'eenzijdig' beeld wordt vertoond. "Het overgrote deel van de dieren is in redelijke conditie en zal de winter overleven." En de beelden van uitgemergelde dieren zijn weliswaar aangrijpend, maar ook dat is de natuur. "De natuur is niet alleen een verzameling mooie beelden. Het toont alle gezichten van het leven, ook die wij als mensen minder prettig of aangrijpend vinden."

Op verzoek van de Kamer zegde Verburg wel toe een evaluatie naar het beleid in de Oostvaardersplassen een jaar naar voren te halen. Er wordt rond mei mee begonnen, zodat nog voor de komende winter het beleid zou kunnen worden gewijzigd.

Verwante artikelen:

[VN] Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen
[VN] Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks
[VN] Konikpaarden Oostvaardersplassen blijven aan de overkant
[VN] Stichting verwijt staatsbosbeheer wanbeleid mbt Koniks
[VN] Tweede kamer lijkt af te zien van bijvoeren Konikpaarden
[VN] Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*
[VN] Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer
[VN] Opnieuw spoeddebat over situatie Oostvaardersplassen
[VN] Opnieuw spoeddebat over situatie Oostvaardersplassen

Jytte

Re: Minister Verburg vind uitgemergelde konikpaarden "natuur"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:22

nou gefeliciteerd.. Nederland.. de natuur met een strikje erom!

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:22

Tja, wat moeten we hier nu weer van zeggen. Is al veel over gediscusieerd op bokt.
Mijn enige nog niet op bokt gemelde commentaar: vind in de titel moet met dt (dus vindt) :D

Edit: zie dat de titel inmiddels is aangepast
Laatst bijgewerkt door Patsy op 17-03-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:26

Als je de natuur zijn gang wil laten gaan, moet je ook zorgen dat de natuur in alle facetten vertegenwoordigt is. Dan moet je dus ook een stel wolven, beren en andere grote roofdieren in het gebied loslaten. Doe je dat niet, dan krijg je dus dit soort taferelen. Deze komen in de natuur niet voor, omdat de roofdieren de populatie vluchtdieren onder controle houdt.

Laat je geen roofdieren los, dan moet de mens voor roofdier spelen. Maar niet pas als de dieren al op sterven na dood zijn, maar vóór die tijd. En ja, dat betekend dus afschieten. Maar uiteindelijk is dát de natuur: Roofdieren die vluchtdieren doden en opeten.

Dit is maar half beleid en de dieren zijn weer eens het slachtoffer......

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:39

Ik ben in het gebied geweest en ik vraag me als dierenarts af waar we in hemelsnaam mee bezig zijn in dat gebied........... ;(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:39

Nog een reden om PVV te stemmen :Y)

_Tomba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:46

Te belachelijk voor woorden dit! Die beesten creperen daar, er is daar onderhand niks! meer te vreten voor ze. Lijkt ook in niks op 'de natuur', er staat een hek omheen, het fokt maar door..er komen veel te veel beesten op een te kleine ruimte. Men heeft zelf dit rampzalige gebied gecreeert, dan moeten ze er nu ook maar voor zorgen dat die beesten wat te vreten krijgen!! En hoor je nu iets van die idiote Marianne Thieme..nee dus

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:47

De Oostvaardersplassen is op geen enkele manier en echt natuurgebied imo, behalve dat er een stel niet niet tamme dieren lopen. Als ik me niet vergis zijn bestaat het natuurgebied uit 500o hectare waarvan maar een deel echt droog grasland. De aanwezige hoeveelheid voedsel is op dit moment te klein en de populatie aan dieren die het gebied aankan te groot. De dieren kunnen niet trekken, waardoor ze ook geen kans hebben op meer voedsel. Ook zoals Lalidan al zegt ontbreekt het er aan natuurlijke vijanden waardoor de populatie door het jaar heen ook niet onder controle wordt gehouden. Bijvoeren komt waarschijnlijk inderdaad bij de verkeerde dieren terecht en zal ook de populatie op lange termijn doen groeien. De eige manier van populatiecontrole zijn de stervende dieren als gevolg van de weersomstandigheden en dus het voedseltekort.
In mijn ogen moeten we de populatie verkleinen door de dieren weg te halen uit het gebied en over te brengen naar gebieden met een te kleine populatie. Bijvoeren is geen oplossing, maar het is absoluut onnodig om dieren zo te laten lijden. Dan liever een kogel door de kop om ze verder lijden te besparen...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:49

De wolf is bezig met een opmars :D nog maar een paar honderd km van de grens af :+

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:52

Heeft er iemand een shovel te huur waar die hekken per direct mee neergehaald kunnen worden? Dan heb je vrije natuur waar de dieren vrij zijn voedsel te zoeken in andere gebieden.

Over die wolf gesproken... Denk je dat boeren, stropers, blije natuurgenieters en jagers (van de soort plezierknallers) dat dier graag zien komen? Niet dus, hè! Beest kan beter wegblijven, is gezonder voor 'em.
Laatst bijgewerkt door Radegonde op 17-03-10 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:53

Citaat:
Het voer verstoort de natuurlijke afweer tegen de kou

??? ... hummm hebben ze mij toch iets verkeerds geleerd

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:54

Ben het met aurae_ eens. Dit is geen echte natuur. Het is een afgesloten gebied waar paarden niet kunnen blijven zoeken naar voedsel. Als er niets meer is op plek A gaan ze naar plek B. Is er bij B niets meer dan naar C. Eenmaal terug bij A is daar ook niets meer, want er groeit niets meer. En zo blijft een kaal gebied over.

Citaat: "Het voer verstoort de natuurlijke afweer tegen de kou en komt voornamelijk terecht bij de sterke dieren, waarmee de zwakke dieren niet worden geholpen."
Ik heb altijd geleerd dat een paard in de winter gedurende de hele dag moet kunnen eten (onbeperkt ruwvoer), omdat hij zich daardoor op temperatuur kan houden.
Wat betreft de sterke en zwakke dieren: daarin kan ik me deels vinden. Maar help dan in ieder geval de sterke dieren aan wat voedsel, de zwakken zullen zowiezo al sterven.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:56

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:59

aurae_ schreef:
In mijn ogen moeten we de populatie verkleinen door de dieren weg te halen uit het gebied en over te brengen naar gebieden met een te kleine populatie

Dat lijkt mij ook. En anders bijvoeren. Niks doen is geen optie _-:(

Tjonge zeg. Dat juist de linkse en "groene" partijen hier niets aan willen doen zet mij nog wel even aan het denken voor de komende verkiezingen.
Van Verburg was ik toch al geen fan.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:00

reiziger schreef:
aurae_ schreef:
In mijn ogen moeten we de populatie verkleinen door de dieren weg te halen uit het gebied en over te brengen naar gebieden met een te kleine populatie

Dat lijkt mij ook. En anders bijvoeren. Niks doen is geen optie _-:(

Tjonge zeg. Dat juist de linkse en "groene" partijen hier niets aan willen doen zet mij nog wel even aan het denken voor de komende verkiezingen.
Van Verburg was ik toch al geen fan.

Inderdaad, ik begrijp het standpunt van die partijen ook even niet ?

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:01

Dat niet alles er kan blijven leven.. DAT kan ik nog volgen..
Maar iid zoals gezegd, normaal word dit door rovers "geregeld" ..
Ik denk dan toch dat in dit geval wij de rovers moeten zijn en die 30% jaarlijks moeten weg vangen.....Alles maar gewoon laten sterven vind ik in zo'n " natuurgebied" toch echt niet normaal.
Wij als mensen planten die dieren er neer.. zo met deze "natte postzegel "moeten jullie het doen... zie maar!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:04

En ons werd bij aanvang van haar ministerschap nog aangesnakt dat we het zouden treffen met een minister die paardenbloed door de aderen had stromen....... Ze besteedt het geld liever aan een mooie glossy voor zichzelf.
Nog ffies Madeliefjes en dan zijn we van haar af. Dan maar weer afwachten wat voor een we dan weer krijgen. Wordt tijd voor eentje die om dieren geeft, die hebben we nl. nog nooit gehad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:07

ik kan me wel vinden in haar antwoord............... zo werkt het nou eenmaal, of wij mensen het nou leuk vinden of niet..........

alternatief is het overschot afschieten........... maar dat mag denk ik ook niet ;)
Laatst bijgewerkt door Storm op 17-03-10 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:09

aurae_ schreef:
Bijvoeren is geen oplossing, maar het is absoluut onnodig om dieren zo te laten lijden. Dan liever een kogel door de kop om ze verder lijden te besparen...

Bijvoeren is inderdaad geen oplossing.

Overigens, wat ik ervan begrepen heb, laten ze de dieren niet onnodig lang creperen, maar maken ze de dieren waarvan duidelijk is dat ze het niet gaan redden vroegtijdig af. Het is echt niet dat ze letterlijk dood gaan van de honger.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:12

Jaa daaaaaaag geloof je dat zelf. Wij achterlijke gekken stoppen een kudde dieren in een afgesloten gebied zonder eten. En dan gaan we diegene die nog niet uit zichzelf zijn doodgegaan doodschieten. Dat zijn ook dieren die nog maar amper op hun poten kunnen staan hoor, of die al liggen en niet meer omhoog kunnen komen. Dat noem ik onnodig lijden. Als ik dat met mijn pony zou doen zou ik een berg bagger over me heen krijgen.

Adem in adem uit.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:13

denk dat het leeuwen deel van de mensen voor circa 30% ruimen per jaar is .. ook als dit per afschot gaat
liever snelle dood dan jaar in jaar uit lijden

op de foto's van de dames bij de kudde zie k overigens ook bar weinig eten .. het is meer zand en hier en daar een sprietje

bij bijvoeren zolang dat niet op 1 hoop word gegooid
zal echt ieder dier wat krijgen

als er voldoende voer is is er ook geen voernijd
zal echter even duren voor ze dat vertrouwen weer hebben

@siloh .. voordat een dier stempel 1 heeft ligt deze al op sterven na dood
en vele gaan dus wel letterlijk dood aan de honger
en de "gelukkigen"worden een paar uur voor de honger dood afgeschoten
(enig idee wat voor weg ze dan al afgelegd hebben .. je sterft nml niet door een paar dagen of paar weken
niet eten)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:14

Met afschieten heb ik geen moeite, zij het de oude en zwakke dieren en niet net voordat ze zelf waren gegaan. Met laten verrekken en dood laten gaan van de honger wel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 21:14

Shiloh schreef:
aurae_ schreef:
Bijvoeren is geen oplossing, maar het is absoluut onnodig om dieren zo te laten lijden. Dan liever een kogel door de kop om ze verder lijden te besparen...

Bijvoeren is inderdaad geen oplossing.

Overigens, wat ik ervan begrepen heb, laten ze de dieren niet onnodig lang creperen, maar maken ze de dieren waarvan duidelijk is dat ze het niet gaan redden vroegtijdig af. Het is echt niet dat ze letterlijk dood gaan van de honger.

Jawel hoor. Er zijn al verschillende filmpjes waarop je de koniks gewoon dood ziet gaan door honger of zwakte, waarna ze verdrinken. Ze kunnen ze niet allemaal een kogel geven omdat ze ze niet allemaal op tijd kunnen vinden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:15

De natuur nabootsen. Laat mij niet lachten minister Verburg. Nog even en ze zegt het is de wil van ...

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:16

Ja precies. Ze zijn veels te laat met afschieten. Ik vraag me echt af waar we mee bezig zijn daar. Ik ben in het gebied geweest een paar jaar geleden en ik vond het verschrikkelijk. Deze discussie speelt al jaren en het is nu tijd dat er eens wat gebeurd.