Opnieuw paardenziekte EIA vastgesteld in België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Opnieuw paardenziekte EIA vastgesteld in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:06

http://www.horses.nl

Dinsdag zijn twee nieuwe gevallen van equine infectieuze anemie (EIA) vastgesteld in België. Eén paard in Warsage en één in Fumal. Beide paarden worden afgemaakt en de twee bedrijven gaan op slot tot alle aanwezige dieren zijn getest. De Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Boedselketen (FAVV) spoort alle paarden op die met de besmette paarden in contact zijn geweest.

De getroffen paarden zijn afkomstig uit Roemenië en zijn al in 2009 geïmporteerd in België. In februari werd de ziekte ook al vastgesteld bij twee paarden in Groot-Brittannië en een paard in het Belgische Assebroek. Deze dieren waren eveneens afkomstig uit Roemenië.

Equine infectieuze anemie is een virale paardenziekte die niet op de mens overdraagbaar is. Na een incubatieperiode van meestal één tot drie weken, maar soms ook drie maanden, kan de ziekte zowel acuut als chronisch verlopen. De acute versie gaat gepaard met koorts, zenuw-, hart- en bloedsymptomen (anemie). De ziekte kent soms een dodelijk verloop, terwijl een groot aantal dieren nooit symptomen vertoont. Stress of andere ziekten kunnen de ziekte opnieuw activeren. De dieren worden voornamelijk via het bloed besmet, door insectenbeten of besmet materiaal (bijvoorbeeld naalden). De dieren blijven levenslang besmet en vormen zo een besmettingsbron voor andere paarden. Er bestaat geen behandeling of vaccin. Besmette dieren worden dus afgemaakt om de verdere verspreiding van de ziekte te vermijden.

Verwant artikel:

DL_ @ [VN] Gevreesde EIA virus vastgesteld bij paard uit Assebroek

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:37

Ik vraag me dan altijd af wat de reden voor afmaken is.
Een deel gaat dood, een deel krijgt klachten en een groot deel krijgt niets?
Neurologische rhinopneumonie kent een vergelijkbaar scenario (vaccin werkt niet of nauwelijks tegen de neurologische vorm, dus dat is ook geen argument, en behandeling is er ook niet of nauwelijks). Toch wordt er dán niet geruimd.

Een economische reden is er ook niet - paardenvlees is geen handel zoals koeien- of varkensvlees.

Gezondsheidsrisico voor mensen is er ook niet.

Waarom dan in hemelsnaam (gezonde? symptoomloze?) dieren ruimen?

BigOne

Re: Opnieuw paardenziekte EIA vastgesteld in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:56

Er worden geen gezonde dieren geruimd want ze zijn drager van een mogelijk dodelijke ziekte en ze blijven levenslang besmettelijk, als deze dieren blijven leven kunnen ze de ziekte door een muggebeet overbrengen op vele echt gezonde dieren en verspreid dit virus zich als een olievlek over europa dus ook over onze paarden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:03

Paardenvlees is geen grote handel, maar fok en wedstrijdpotentieel wel.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:06

Hoe beroerd ook, hier begrijp ik de reden van ruimen wel. Het zal je alleen maar overkomen.......

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:33

En ook de paarden sector zal niet gespaard blijven.....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:59

En nu? Uit voorzorg de paarden onder exceemdekens zetten?

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:16

bigone schreef:
Er worden geen gezonde dieren geruimd want ze zijn drager van een mogelijk dodelijke ziekte en ze blijven levenslang besmettelijk, als deze dieren blijven leven kunnen ze de ziekte door een muggebeet overbrengen op vele echt gezonde dieren en verspreid dit virus zich als een olievlek over europa dus ook over onze paarden.

Dit klopt en helaas is ruimen dan de enigste manier om verdere virusspreiding hopelijk te voorkomen..

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:35

EAI is toch de afrikaanse paardenpest? of zit ik er nou weer naast

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:48

Nee, de Afrikaanse paardenpest verloopt zeer acuut en 95% van de paarden sterft snel. Dit is familie van de Blauwtong en wordt overgebracht door knutten. Het kan dus niet van paard-paard verspreid worden. De knutten zijn dragers.

E.I.A. Equine Infectieuze Anemie of Swamp Fever is een zusje van het Aidsvirus. Besmette paarden kunnen goede perioden hebben maar ook heftige inzinkingen. Wordt overgebracht door dazen die zelf geen drager zijn.
Je kunt de diagnose doen via een bloedtest. (Cogginstest).
Er is geen therapie-vaccin.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:51

met al die ziektes en hun benaming ben ik totaal de weg kwijt geloof ik. Bij de afrikaanse paardenpest werden toch ook paarden geruimt als het zou uitbreken

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:53

Malenka schreef:

nou, krijg er bijna de neiging toe...

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:54

Gaat zich vanavond toch maar eens verdiepen in de ziektes.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:59

M_D_H schreef:
Malenka schreef:

nou, krijg er bijna de neiging toe...

Mijn ene paard krijgt al zo'n deken om omdat hij zomerexceemsymptomen vertoont. Maar ik denk er nu serieus over om mijn andere paard er ook een om te doen. We zitten vrij dicht bij de Belgische grens en als het Nederland in komt dan zal deze regio het meeste risico lopen. Ik moet er niet aan denken dat mijn paarden afgemaakt zouden worden... Als ze in Noord Holland zouden staan zou ik me er nog niet echt druk om maken. Maar hier?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:35

en wat wil je met die dekens bereiken, de benen blijven on ingepakt, ook daar kan paardje lief gestoken worden, je verkleind het lichaams oppervlak dat gestoken kan worden, dat is waar, maar er blijven lichaamsdelen bloot die gestoken kunnen worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:37

Er schijnt een vaccin te zijn, gemaakt in China, maar is niet toegestaan in Europa. Verder schijnen ze in de VS bezig te zijn met het ontwikkelen van een vaccin tegen EIA...

Wat betreft Afrikaanse paardenpest:
Citaat:
Voor APP geldt dat het op basis van Europese regelgeving verboden is preventief te vaccineren. Preventief vaccineren is voor APP overigens ook geen goed instrument om twee redenen. Ten eerste is de kans op een uitbraak erg klein en weegt het continu vaccineren van alle paarden niet op tegen de kleine kans op een uitbraak van APP. Ten tweede is er geen geschikt vaccin beschikbaar voor preventieve vaccinatie.
Voor APP is noodvaccinatie een veel beter instrument. Er bestaan namelijk wel vaccins die in geval van nood ingezet zouden kunnen worden. Noodvaccinatie bij een uitbraak is overigens op basis van Europese regelgeving (de bestrijdingsrichtlijn) verplicht.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:17

marieminime schreef:
en wat wil je met die dekens bereiken, de benen blijven on ingepakt, ook daar kan paardje lief gestoken worden, je verkleind het lichaams oppervlak dat gestoken kan worden, dat is waar, maar er blijven lichaamsdelen bloot die gestoken kunnen worden

Je bedekt die delen van het licham die het meest gestoken worden. De doorbloeding in de benen van een paard is heel minimaal. Daar steken levert de steekvliegen en muggen niet veel op. Ze zullen dat dus ook niet (zo snel) doen. Je verkleint er dus de kans dat je paard deze ziekte op loopt behoorlijk. Echter heb je ook de momenten dat je paard geen deken op heeft. Bijvoorbeeld bij het poetsen, zadelen en rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:08

vanochtend kreeg ik het nieuws te horen van mijn adoptie paard(gered drie jaar geleden)...hij is vorige week ingeslapen nadat deze ziekte was vastgesteld.
Kerngezond paard,in goede conditie....hij was drager.

Vandaag werd ik gebeld door de veterinaire dienst welke paarden er in contact waren geweest met het paard.
Maar hij stond al twee jaar waar hij nu stond...ik heb contact opgenomen met de eigenaren van de paarden,die toen met het betreffende paard samen stonden,zij laten nu de coggin's test doen.....(ik woon in zuid-frankrijk)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:19

Jeetje Geerke,
Dat is wel zwaar nieuws om te krijgen.

melissa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:24

moet erg zijn om mee te maken
als jeje lieveling moet laten gaan

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:00

skippy1 schreef:
Er schijnt een vaccin te zijn, gemaakt in China, maar is niet toegestaan in Europa. Verder schijnen ze in de VS bezig te zijn met het ontwikkelen van een vaccin tegen EIA...

Wat betreft Afrikaanse paardenpest:
Citaat:
Voor APP geldt dat het op basis van Europese regelgeving verboden is preventief te vaccineren. Preventief vaccineren is voor APP overigens ook geen goed instrument om twee redenen. Ten eerste is de kans op een uitbraak erg klein en weegt het continu vaccineren van alle paarden niet op tegen de kleine kans op een uitbraak van APP. Ten tweede is er geen geschikt vaccin beschikbaar voor preventieve vaccinatie.
Voor APP is noodvaccinatie een veel beter instrument. Er bestaan namelijk wel vaccins die in geval van nood ingezet zouden kunnen worden. Noodvaccinatie bij een uitbraak is overigens op basis van Europese regelgeving (de bestrijdingsrichtlijn) verplicht.

Wat is de bron van deze quote? Mijn veearts raadde namelijk wel vaccinatie aan. We hebben het overigens (nog) niet gedaan. Ben altijd een beetje bang dat het om economische redenen gaat..

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:25

Dit kreeg ik doorgestuurd van een Belgische dierenarts... belangrijk genoeg om het ook hier even te plaatsen.

Equine infectieuze anemie : een nieuw risico voor paarden in België
Nieuwsbrief status IEA doorgestuurd via de Vlaamse DA Vereniging

Een ziekte uit Roemenië

Terwijl de ziekte nooit eerder in België werd vastgesteld, waren er in 2010 reeds 3 gevallen van equine infectieuze anemie.

Na een eerste geval waarvan de diagnose werd gesteld op 29 januari 2010 werden op 16 maart 2010 nog twee andere paarden gevonden die besmet waren met equine infectieuze anemie. Al die paarden waren afkomstig uit Roemenië en paarden van Roemeense origine zijn ook de oorzaak van uitbraken van equine infectieuze anemie in andere lidstaten, met name in Italië en onlangs in het Verenigd Koninkrijk.

In Roemenie is de ziekte endemisch, dat wil zeggen dat zij voorkomt op een groot deel van het grondgebied. Het rapport van een inspectiebezoek van het Europese FVO (Voedsel- en Veterinair bureau) met betrekking tot de wetgeving inzake dierengezondheid en dierenwelzijn bij de handel in paarden van februari 2010 wees op een aantal tekortkomingen bij de aanpak van uitbraken van equine infectieuze anemie en op een te geringe betrouwbaarheid van de controle van de status van dieren die bestemd zijn voor het intracommunautaire handelsverkeer. Die vaststellingen en de recente gevallen bij uit paarden uit Roemenië tonen aan dat de toegepaste maatregelen ontoereikend zijn om de uitvoer van besmette paarden naar andere lidstaten te beletten.

Opgelet bij invoer van Roemeense paarden
Bijgevolg en hoewel Roemenië de maatregelen sinds 2010 heeft verscherpt, raden wij kandidaat-kopers sterk aan om geen uit Roemenië afkomstige paarden en ezels aan te kopen. Verder raden wij iedereen die reeds eigenaar zou zijn van dergelijke paarden aan om de dieren op besmetting te laten onderzoeken, ook als zij reeds enkele maanden, of zelfs jaren, in België verblijven.

Fatale gevolgen
Bij diagnose van de infectie zijn de gevolgen voor de eigenaar van het dier helaas onomkeerbaar : het paard wordt zo vlug mogelijk geslacht of geëuthanaseerd. Paarden die met het besmette dier in contact zijn geweest worden afgezonderd en gedurende 3 maand mag geen enkele paardachtige het bedrijf binnenkomen of verlaten. Het is absoluut noodzakelijk dat besmette paarden snel worden geïdentificeerd en verwijderd om de verspreiding naar andere dieren te kunnen beheersen. De dieren blijven immers levenslang besmet. Er zijn geen vaccins beschikbaar en er bestaat geen behandeling. Dieren die de besmetting overleven zijn een bron van besmetting voor andere paardachtigen.

Het virus wordt vooral overgebracht via het bloed, door stekende insecten (daas- en stalvliegen), besmet materieel (naalden, gereedschap voor gebitverzorging, …) of van bloed afgeleide producten (serum). Het virus kan ook worden overgedragen van moeder op foetus en door venerische contacten. Aanwezigheid van het virus werd aangetoond in uitwerpselen, slijm en melk van deze dieren en in dierlijke weefsels; er wordt aangenomen dat deze laatste vormen van overdracht beperkt van omvang zijn.

Moeilijk te bestrijden ziekte
Er loopt momenteel een onderzoek om de Roemeense paarden die zich nog in ons land bevinden te identificeren en ze te testen. Dat blijkt niet eenvoudig : de verplaatsingen van paarden op het nationale grondgebied zijn niet traceerbaar en sommige eigenaars komen de verplichting om de dieren in de centrale databank te registreren niet na. Het is nochtans absoluut noodzakelijk dat de eigenaars, de fokverenigingen, de dierenartsen en alle andere betrokken actoren actief meewerken aan de maatregelen om de ziekte te bestrijden en om te vermijden dat de balans verder oploopt. Met het mooie weer dat eraan komt zijn er meer wedstrijden en men rijdt vaker uit met de paarden. Maar tegelijk is er vooral een grotere activiteit van de insecten die de ziekte overbrengen.

Een volledig dossier over equine infectieuze anemie is beschikbaar op de website van het Voedselagentschap : www.favv.be > Beroepssectoren > Dierlijke productie > Dierengezondheid > Dierziekten > Equine infectieuze anemie.

Tot zover.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:07

dat is inderdaad niet zulk goed nieuws,
mijn paard gaat 30 april de opfok in en dat is ook dicht bij belgie nu maar hopen dat de zeewind ze weg zal blazen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:29

ik vraag mij dus af hoe besmettelijk het is....
Mijn adoptie paard heiney had het,was drager....stond twee jaar lang in een kudde van 29 paarden.
De paarden zijn 2x gestest,allemaal negatief.

De paarden en pony's waar heiney voor die tijd mee stond zijn ook getest allemaal negatief.
Dat waren er vijf....

Heiney was niet ziek...de association voor verwaarloosde paarden wilde een aantal paarden van frankrijk naar america verschepen om daar ook iets op te starten.
Omdat de coggin's test verplicht is voor paarden voordat je amerca inkomt ,werden deze paarden getest.

Daaruit bleek dus dat heiney het had....paard is ooit ziek geweest(behalve uitgemergeld vanwege geen voeding,drie jaar geleden).
Heiney is dus ingeslapen...

Maar hoe besmettelijk is het?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:34

http://www.respe.net/info/un-foyer-dan% ... -24-france

het staat nu ook op internet...die ene infected is heiney dus.
Je kunt ook lezen dat er 29 getest zijn.
De andere vijf zijn nog niet vermeld.

Ook hebben ze heiney's adressen getraceerd....dus voordat hij bij de man kwam die hem verwaarloosde....daaruit kwamen twee nieuwe gevallen van infecteuze anemie,twee pony's.
Die zijn ook ingeslapen(ik ken pony's niet)

De veterinaire dienst wil niet zeggen waar.